خدمات دانشجویان خارج از کشور به جامعه برگردد


خدمات دانشجویان خارج از کشور به جامعه برگردد

پکن- ایرنا- نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به هزینه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای نظام تاکید کرد خدمات این دانشجویان باید به ایران برگردد و کشور از ثمرات آنان بهره مند شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین «محمدعلی نظام زاده» روز یکشنبه در دومین همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین در پکن افزود: شماری از دانشجویان و جوانان با هدف تجربه اندوزی و علم آموزی برای تحصیل به خارج از کشور می روند، اما پس از اتمام تحصیل برای بازگشت تردید می‌کنند.
او گفت: نظام برای اعزام دانشجویان به خارج از کشور هزینه کرده و شایسته است خدمات دانشجویان به کشوری که هزینه ها را پرداخته است برگردد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت کسب علم از دیدگاه اسلام تاکید کرد پیامبر اسلام وقتی وارد مجلسی می شد که حلقه های مختلفی از مسلمین در آنجا تشکیل بود حلقه ای را برای نشستن انتخاب می کرد که مربوط به مباحث علمی بود و راجع به موضوعات علمی بحث می شد.
نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه قران کریم با وضوح بر اهمیت علم تاکید کرده است تصریح کرد آگاهی و دانش، انسان را ممتاز می کند و انسان عالم را بر صدر قرار می دهد و او را به صدر می نشاند.
وی از دانشجویان به عنوان گروه مرجع جامعه یاد کرد و افزود: در اسلام به دلیل اهمیت علم، بسیاری از آداب و رسوم در راه تحصیل علم فدا و قربانی می شود و چنانچه امر بر دانستن و فهمیدن باشد باید در این مسیر حرکت کرد.
حجت الاسلام نظام زاده از «تملق و چاپلوسی» به عنوان موارد نکوهش شده در اسلام یاد کرد و افزود: اما در راه تحصیل علم این منع برداشته شده و چنانچه شاگردی برای فهمیدن مطلبی لازم دانست که چاپلوسی و تملقی نسبت به استاد خود داشته باشد چنین اجازه ای داده شده است.
به گفته وی همچنین در اسلام موضوع «سئوال کردن» مورد نکوهش قرار گرفته است و انسان مومن باید عزت خود را در جامعه حفظ کند و اگر کاری انجام دهد که مورد ذلت قرار گیرد ممنوع است اما اسلام برای تحصیل علم استثنا قائل شده است بنابراین از نظر اسلام منعی برای پرسش نیست چون ندانستن یک عیب بزرگ است.
نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی آسیا و اقیانوسیه حد «دانستن» در اسلام را بی نهایت تعریف کرد و افزود: فرد مسلمان و تابع قران، از نظر جغرافیایی، اعتقادی، زمانی و مکانی هیچ محدودیتی برای تحصیل علم ندارد و باید در راه کسب علم بکوشد حتی اگر استاد او یک انسان بی خدا و فاسد باشد.
حجت الاسلام نظام زاده با اشاره به اهمیت علم برای ایرانیان تاکید کرد اهمیت دانشجویی و دانش آموزی برای ایرانیان را پیامبر اسلام(ص) وقتی که فرمود «چنانچه دانش آویخته به ستاره سهیل باشد کسانی از پارس آن را به دست خواهند آورد» پیش بینی کرده است.
وی تحصیل علم را برای رشد فکری شخصی، اجتماعی و جامعه دانست و گفت: از هر زاویه ای که نگاه کنیم تحصیل علم یک واجب عینی است و برای حفظ پرچم اسلام چنانچه لازم باشد راه های پر هزینه ای را طی کنیم باید این کار را انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه جامعه امروز به سرعت در حال پیشرفت است افزود: کسانی که دارای استعداد ذاتی هستند بر آنها واجب است این مسیر را ادامه دهند.
او از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به عنوان نخبگان جامعه یاد کرد و گفت: این افراد باید این سرمایه ذهنی و فکری را قدر بدانند و از فرصت های خود استفاده کنند.
دومین همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین با رویکرد «بررسی فرایند و دستاوردهای توسعه در چین» و با همت مجمع دانشجویان ایرانی مقیم این کشور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.
این همایش علمی در محورهای 'صنعت و انرژی'، 'کشاورزی، آب و محیط زیست'، 'آموزش، پژوهش و فناوری'، 'پزشکی، سلامت و علوم زیستی'، 'مدیریت، اقتصاد و بازرگانی' و 'فرهنگ و گردشگری' برگزار شد.
28 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که هیات داوران 17 مقاله آن را حایز شرکت در همایش تشخیص دادند و از این تعداد 10 مقاله به صورت سخنرانی و 7 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه شد.
این همایش با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، رایزنی های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در چین، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، نمایندگی شرکت مپنا در پکن و نمایندگی جامعه المصطفی (ص) در چین برگزار شد.
همچنین در این همایش میزگرد «نقش شرکت های نوپا و دانش بنیان در ارتقاء کارآفرینی و جهش علمی جامعه؛ مقایسه ایران و چین» برگزار شد.
نخستین همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین با عنوان 'تجربیات و فرصت های آموزش و پژوهش در چین' آذر ماه سال گذشته با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
**آساق**1904**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی