افتتاح باغ اردوگاه «خاتون»


افتتاح باغ اردوگاه «خاتون»

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - حفظ بافت گیاهی و پوشش‌های نباتی لازمه زیست‌پذیری یک شهر به حساب می‌آید و در کنار تلطیف فضای پر از دود بزرگ‌ترین محیط‌های سکونت اجتماعی، زیبایی و نشاطی خاصی به...


شهرآرا آنلاین - حفظ بافت گیاهی و پوشش‌های نباتی لازمه زیست‌پذیری یک شهر به حساب می‌آید و در کنار تلطیف فضای پر از دود بزرگ‌ترین محیط‌های سکونت اجتماعی، زیبایی و نشاطی خاصی به شهروندان هدیه می‌دهد. ٢ مجموعه آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد نیز در دوره جدید مدیریتی خود توجهی ویژه‌ به حفظ باغات و فضای سبز شهری داشته‌اند. در این مدت، نه‌تنها ریشه درختی از جایش کنده نشده بلکه سرانه سبزینگی شهر امام رضا(ع) افزایش نیز یافته است. احداث باغ اردوگاه «خاتون» ویژه بانوان و خانواده شاید یکی از مهم‌ترین گام‌های آستان قدس رضوی در راستای استفاده بهینه از باغ‌های این مجموعه باشد که در کنار باز شدن درب‌های بسته این مجموعه‌های سبز به روی مردم، خللی به کاربری اصلی آن‌ها نیز وارد نشده است. این نخستین اقدام آستان قدس برای استفاده از باغات تابع‌ خود نیست. این مجموعه چندی قبل هم با احداث اردوگاه فرهنگی-‌تربیتی «بیلدر» ویژه نوجوانان و جوانان پسر گامی ارزشمند‌‌ در راستای استفاده مناسب از این‌گونه فضاها برداشته بود. ناگفته نماند که باز شدن درب‌های باغات آستان قدس در یک سال اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مدیریت شهری به‌ویژه تقی‌زاده خاممسی شهردار سابق مشهد از این مجموعه مطرح بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی در آیین افتتاحیه این باغ اردوگاه هجده‌هکتاری با قدردانی از مدیریت شهری و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید شش‌ها و تنفسگاه‌های شهر برای عموم مردم حفظ شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه باغ اردوگاه «خاتون» مرکز معرفت‌افزایی و تربیت خواهد بود و در جهت اهداف بزرگ امام رضا(ع) فعالیت خواهد کرد افزود: وظیفه همه ما میزبانان مهمانان امام رضا(ع) و کسانی که به دنبال کسب معنویت در پرتو نورانیت این حضرت(ع) هستند آن است که زمینه‌های معرفت‌افزایی، تربیت نبوی و رضوی، علم‌افزایی برای طالبان دانش و معرفت و تربیت، و تسهیل زیارت را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: باغ «بیلدر» با تغییر وضعیت و کاربری، ضمن حفظ محیط باغ و فضای مفرح آن، به مرکز و اردوگاهی برای جوانان و نوجوانان پسر تبدیل شده است و تاکنون هزاران نفر از جوانان و نوجوانان از این فضا بهره برده‌اند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: باغ اردوگاه «خاتون» نیز به اردوگاهی برای بانوان و دختران جوان و نوجوان با فضای مناسب فرهنگی تبدیل می‎شود که نشاط، آگاهی‌بخشی و امید‌آفرینی در آن وجود داشته باشد و با فعالیت‌های فرهنگی، همان فضای معنوی حرم مطهر در این زمین ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر استفاده بانوان مشهدی از این باغ اردوگاه مهمانان امام رضا(ع) از شهرهای دیگر و سایر نقاط جهان اسلام نیز از آن بهره‌مند خواهند شد اضافه کرد: باغ اردوگاه «خاتون» نمونه کاری جهادی است که در زمانی بسیار کوتاه به عنوان محیطی فرهنگی برای بانوان آماده شد و راه‌اندازی آن نشان داد با تصمیم جهادی می‌توان بسیاری از آبادانی‌ها را در کشور انجام داد.

رئیسی باغ اردوگاه «خاتون» را فضایی برای معرفت‌‌افزایی، نشاط، تفرج، علم‌افزایی، نوآوری، هم‌فکری و اندیشه‌‌ورزی برای بانوان دانست و بیان کرد: امروز تصور بسیاری از کسانی که از حقوق زن دم می‌زنند این است که آزادی زنان آزاد کردن آن‌ها از اخلاق، تعهدات زندگی، همسر و فرزندان است. این نگاه غرب به زن است اما در نگاه اسلامی، نباید بگذاریم حقوق اساسی زن که حق خلاقیت، کارآفرینی و ایفای نقش سیاسی و اجتماعی آن‌هاست پایمال شود.

وی گفت: در فرهنگ قرآنی، زن همپای مرد می‌تواند رشد و تعالی داشته باشد و هیچ تفاوتی بین زن و مرد در رسیدن به جایگاه خدایی، انسانی، ارتقا‌ و رشد نیست. مطلقا هیچ کاستی‌ای در زنان وجود ندارد و تفاوت جسمی زن و مرد مانعی برای رشد و ارتقا و تکامل او نیست.

مجموع مساحت باغ امام رضا(ع) واقع در چهارراه خیام مشهد ١١۴ هکتار است که هم‌اکنون ١٨ هکتار آن ویژه باغ اردوگاه بانوان راه‌اندازی شده است.

قدردانی رئیس شورا از آستان قدس

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز که یکی از مهمانان اصلی این برنامه افتتاحیه بود در پیامی از اقدام اخیر آستان قدس رضوی درباره باغات این مجموعه قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، در متن پیام محمدرضا حیدری آمده است: باغات آستان قدس رضوی تنفسگاه‌های شهر مشهد است که درود خداوند بر واقفان آن باد، و بر متولیان است که از این میراث و سرمایه ارزشمند برای مردم مشهد حفاظت و حراست کنند. اگر‌چه در گذشته اتفاقاتی ناگوار‌‌ همچون تبدیل باغ آستان قدس در تقاطع خیام و سجاد به مجتمع تجاری رخ داده که جبران‌ناپذیر است، امروز اتفاقی مبارک‌ در شهر مشهد افتاد و آرزوی دیرینه مردم این شهر برای باز شدن درب باغ‌های آستان قدس رضوی به روی مردم تحقق یافت. افتتاح باغ اردوگاه «خاتون» برای بانوان شهر مشهد که بدیهی است فضای مناسب‌سازی‌شده برای این نیم دیگر شهروندان‌ در این شهر اندک است، اقدامی در‌خور تقدیر می‌باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با ابراز امیدواری از تداوم این‌‌گونه اقدامات ارزشمند و ماندگار، در ادامه این پیام، به نمایندگی از مدیریت شهری مشهد مقدس، از اقدام ارزشمند و ماندگار تولیت آستان قدس رضوی تشکر و قدردانی کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج