راز محبوبیت حضرت محمد(ص)


راز محبوبیت حضرت محمد(ص)

استاد دانشگاه امام صادق (ع)، بعد مردم‌داری و عملکرد حضرت نسبت به مردم و خدمت در همه ابعاد به جامعه و مردم را یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های این حضرت عنوان و اضافه می‌کند: در قران کریم در شان حضرت رسول(ص) اشاره شده که پیامبری برخاسته از بین مردم، دارای روح انسانی و همانند مردم است که به شدت با مردم ارتباط دارد.

علی محمد سلطانی در گفت‌و‏ ‎گو با خبرنگار ایسنا عمده‌ترین ویژگی‌های شاخص پیامبر(ص) به ویژه خصلت‌هایی که در اجتماع همنشینان این حضرت همیشه نمود پیدا می‌کرده است را شامل خوشرویی، ملایمت و آسان‌گیری عنوان می‏‏‌کند و می‌گوید: این منش‌ها به نحوی بوده که ایشان هرگز خشن، سنگ ‎دل، پرخاشگر، بد زبان و عیب‌جو نبودند.

وی، ویژگی‌های پیامبر(ص) را غیرقابل شمارش می‌خواند و با اشاره به حکایتی در این رابطه، می‌گوید: روزی یک یهودی نزد حضرت علی(ع) آمدند و از ایشان خواستار برشمردن صفات کریمه پیامبر(ص) شدند و حضرت در پاسخ به او گفتند؛ نعمت‌های این دنیای با عظمت را برشمار! و در حالی که فرد از این امر عاجز ماند به او گفتند: "این دنیا و نعماتش در قران کریم کم و قلیل شمرده شده، پس چگونه حضرت محمد(ع) را که در نزد خداوند با عظمت و گسترده یاد شده‌اند را می‌توانم توصیف کنم؟"

سلطانی، راز محبوبیت حضرت رسول(ص) در بین جهانیان به ویژه مسلمانان را عشق و ایمان به محبوب دل‌ها و عمل صالح، بیان و تصریح می ‎ کند: در قران کریم، آیه‌ی « اِنَّ الَّذین آمَنوا و عَمِلوا الصالِحاتِ سَیَجعَل لَهُم الرَّحمن وُدّاً» موید این موضوع است و محبت پیامبر را در دلها قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر ایمان، عشق‏ورزی به حضرت دوست، ایمان و ارتباط با ابعاد عرفانی و عمیق با مردم به عنوان عوامل عمده و موثر در محبوبیت جهانی پیامبر اسلام(ص)، می‌گوید: پیامبر اسلام(ص) چنان محبوب دل‌ها هستند که هر روز و شب بعد از هر نمازی درود و صلوات نثار شخصیت نورانی ایشان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: رنج و گرفتاری مردم به شدت موجب رنج و گرفتاری پیامبر(ص) می‌شد و ایشان غم‌خوار مردم بود و متاثر از سعادت و شادی مردم، شاد می‌شدند.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر این که مدیران جامعه اسلامی و کارگزاران نظام اسلامی برخاسته از خون شهدا باید از پیامبر(ص) الگو بپذیرند، عنوان می‌کند: جامعه به ویژه کارگزارن باید با الهام از زندگی و منش مردمی پیامبر(ص)، این الگوی پایدار را سرمشق عملکرد و ارتباط خود با خدا و مردم قرار دهند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درآمد سیم‌ پیچی موتور، نگاهی عمیق به فرصت‌های پنهان صنعتی