پیروزی سالومه زورابیشویلی در انتخابات گرجستان


بر اساس نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گرجستان ، سالومه زورابیشویلی سفیر سابق فرانسه در تفلیس ، با اختلاف آرا بسیار زیاد پیشتاز است.

­پیروزی "سالومه زورابیشویلی" در انتخابات گرجستانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه ، بر اساس نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گرجستان که چهارشنبه شب از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور منتشر شد ، سالومه زورابیشویلی سفیر سابق فرانسه در تفلیس که از حمایت حزب حاکم «رویای گرجستان» برخوردار است ، با اختلاف آرا بسیار زیاد پیشتاز است.
کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد شمارش 98.41 درصد آرا نشان می دهد که این دیپلمات سابق فرانسوی 59.61 درصد آرا را به خود اختصاص داده و رقیبش گریگول وا شادزه ، نامزد اتحاد نیروهای مخالف دولت 40.39 درصد آرا را کسب کرده است. مشارکت در این انتخابات 56.23 درصد اعلام شده است.
پیروزی زورابیشویلی که دیگر هیچ تردیدی در آن نیست ، با اعتراض مخالفان مواجه شده است.
بلافاصله پس از انتشار نظرسنجی های صورت گرفته خارج از شعب اخذ رأی ، میخاییل ساکاشوویلی رئیس جمهور سابق در تبعید گرجستان در بیانیه ای ، «تقلب انتخاباتی گسترده» را محکوم کرد.
وی افزود: «من از مردم گرجستان می خواهم از آزادی، دموکراسی و قانون ما دفاع کنند. من برپایی تجمعات مسالمت آمیز را برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام خواستارم.»
این آخرین انتخابات ریاست جمهوری با رأی گیری مستقیم در این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی پیش از گذار به نظام پارلمانی بود.
هر چند سمت رئیس جمهور پس از این تغییرات در قانون اساسی عمدتا به سمتی نمادین تبدیل شد ، اما این انتخابات آزمونی برای حزب حاکم بود.
این انتخابات در واقع محکی بود برای رویارویی آتی بین حزب «رویای گرجستان» که از سال 2012 کنترل کشور را در دست دارد و «جنبش ملی متحد» که توسط میخاییل ساکاشوویلی تأسیس شد، در انتخابات پارلمانی سال 2020.
در دور اول انتخابات که 28 اکتبر برگزار شد ، سالومه زورابیشویلی نتوانست بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان