صدرنشینی مواد معدنی، صنایع فولادی و پتروشیمی در صادرات ایران


صدرنشینی مواد معدنی، صنایع فولادی و پتروشیمی در صادرات ایران

آمارها در چند ماه اخیر حاکی از افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان دارد که در این میان مواد معدنی، صنایع فولادی و پتروشیمی گوی سبقت را از سایر کالاهای صادراتی ربوده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در ۸ ماهه امسال صادرات غیرنفتی از مرز ۳۱ و نیم میلیارد دلار عبور کرده و ۱۳ درصد افزایش داشته است. در این مدت 29 و نیم میلیارد دلار واردات داشتیم که با این حساب تراز تجاری ما 2 میلیارد دلار به نفع صادرات، بهبود یافته است.

«محمدرضا مودودی»، سرپرست سازمان توسعه تجارت در این باره در بخش خبری ساعت 21 (دوشنبه 19 آذرماه) شبکه یک سیما گفته بود: «حوزه پتروشیمی، میعانات گازی و دیگر کالاهای صنعتی، مصرفی و کشاورزی جزو بیشترین میزان حجم صادرات است. در محصولات پتروشیمی رشد 37 و نیم درصد و دیگر کالاها بیش از 17 و نیم درصد از نظر ارزش، رشد صادرات داشتیم.»

وی با بیان اینکه در صادرات محصولات شیمیایی بیش از 16 درصد و صنایع تبدیلی 30 درصد و محصولات شیرینی و شکلات بیش از 23 درصد در 8 ماه سال امسال رشد داشتیم، ادامه داد: «صادرات ما در طی این هشت ماه در مصنوعات فلزی 41 درصد، در نساجی و پوشاک بیش از 26 درصد، در فرش ماشینی و موکت بیش از 43 درصد و در کفش و چرم 31 درصد و خودرو و نیروی محرکه هم حدود 16 درصد رشد داشت

صدرنشینی مواد معدنی، صنایع فولادی و پتروشیمی در صادرات ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه حجم صادرات ما در این مدت 75 میلیون تن و واردات حدود 21 میلیون تن بوده است، ادامه داد: «در عرصه تجارت و صادرات کشور جوانی هستیم و در طول 4 دهه پس از انقلاب حدود 10 هزار درصد رشد صادرات را تجربه کردیم و از 500 میلیون دلار در سال 1356 به حدود 50 میلیارد دلار در سال های 96 و 97 رسیدیم.»

وی با اشاره به رشد 2 هزار درصدی صادرات در 20 سال اخیر گفت: «با این وجود بسیاری از زیرساخت ها را از جمله شرکت های بزرگ و محصولات رقابت پذیر در عرصه بین المللی را هنوز ایجاد نکرده ایم. باید فناوری های نوین را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم سهم صادرات را در عرصه های بین المللی افزایش دهیم.»

همچنین بنا به «مسعود کمالی اردکانی»، مدیرکل توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه و تجارت ایران «از حجم صادرات 31 میلیاردی غیرنفتی حدود 11 میلیارد دلار به محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، 4 میلیارد دلار مواد معدنی و صنایع معدنی، 2 میلیارد دلار به محصولات کشاورزی و باغی و حدود 10 میلیارد دلار آن را تولیدات صنعتی تشکیل می دهد.»

صدرنشینی مواد معدنی، صنایع فولادی و پتروشیمی در صادرات ایران

وی با بیان اینکه 90 درصد صادرات کالا به 20 کشور انجام می شود، افزود: «سرمایه گذاری های دو دهه گذشته در زمینه ظرفیت سازی صنعت پتروشیمی و فولاد، منجر به این شده است که نیمی از صادرات غیر نفتی کشور به این دو بخش اختصاص یابد از این رو توسعه صادرات نیازمند ظرفیت سازی، سرمایه گذاری و توجه جدی و مستمر همه ارکان نظام به این موضوع است.»

در همین رابطه «میرهادی سیدی»، مدیرکل سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان تجارت ایران نیز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خراسان شمالی اعلام کرده است: «۵۵ درصد صادرات کشور محصولات پتروشیمی، صنایع فولادی و معدنی است که این پروژه ها باید گسترش یابند.»

وی اظهار کرد: «ویتنام در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۱۳ میلیارد دلار صادرات داشت که از این میزان ۵۰ میلیارد دلار مبتنی بر توسعه اقتصاد سنتی و ۱۵۰ میلیارد دلار ناشی از سرمایه گذاری خارجی بوده است. در حقیقت ۷۳ درصد صادرات ویتنام ناشی از سرمایه گذاری خارجی بوده است. ۴۹.۵ درصد صادرات کشور چین نیز در سال های گذشته مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی بوده که البته در این سال ها کاهش یافته است.»

صدرنشینی مواد معدنی، صنایع فولادی و پتروشیمی در صادرات ایران

وی با بیان این که تنها سه درصد از مجموع صادرات کشور از طریق توافق انجام می‌شود، افزود: «با کشورها کمتر ارتباط برای توافق‌ها داریم که این امر باید تقویت شود.»

یادآور می شود: صادرات ما به عراق طی هشت ماهه گذشته رشد 66.5 درصدی داشت. همچنین در این مدت صادرات ما به چین بیش از 17.5 درصد، امارات بیش از 26 درصد، افغانستان 25 درصد رشد داشت و نسبت به هند منفی 10 درصد بود. حدود 70 درصد کل صادرات کشورمان به 5 کشور چین، امارات، افغانستان، هند و عراق است. سهم کشورهای همسایه ما حدود 66 درصد است. سهم عمده ای از صادرات ما محصولات با ارزش افزوده بالا هستند./

پایان پیام/50

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رئیس دفتر رئیس جمهور: بعد از سانحه سقوط بالگرد من 3 یا 4 بار با آقای آل هاشم صحبت کردم ...