ورود هواپیما‌های کوچک برای مناطق کمتر برخوردار تسهیل می‌شود


ورود هواپیما‌های کوچک برای مناطق کمتر برخوردار تسهیل می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به دو شوک واردشده به صنعت هوایی کشور گفت: دستورالعمل جدیدی برای ورود هواپیما‌های کوچک به‌منظور ارائه خدمات در مناطق کمتر برخوردار تدوین‌شده است.

ورود هواپیما‌های کوچک برای مناطق کمتر برخوردار تسهیل می‌شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ ­­­ علی عابدزاده در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته با بیان اینکه اکنون دو اتفاق مهم برای صنعت هوانوردی رخ داده است، ­ افزود: رشد قیمت ارز به اندازه ۲.۵ برابر و تشدید تحریم هوانوردی توسط دولت امریکا باعث شده اکنون این صنعت در وضعیت ویژه‌ای قرار بگیرد و­ همه ­ساختار‌های صنعت مانند آموزش، تعمیر و نگهداری هواپیما و عملیات پروازی را تحت تأثیر قرار دهد.
وی اضافه کرد: ما به‌عنوان سازمان هواپیمایی کشوری تلاش داریم در وهله اول شرایط فعلی را حفظ کرده و در وهله بعدی به دنبال توسعه صنعت هوانوردی باشیم.
عابدزاده با اشاره به اینکه پیشتر نیز صنعت هوانوردی در شرایط ویژه قرار داشت، گفت: در آن دوران توانستیم با اتحاد از آن شرایط عبور کنیم و اکنون با اطمینان می‌توان گفت که اتحاد، توان و دانش بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد. بنابر این از این شرایط نیز عبور خواهیم کرد.
عابدزاده در ادامه با اشاره به عبور هواپیما‌های آمریکایی از حریم هوایی ایران­ اظهار داشت:​­ما برای هیچ کشوری به‌جز اسرائیل محدودیتی برای عبور از آسمان کشور تعیین نکرده‌ایم و دیگران نیز محدودیتی برای ما وضع نکرده‌اند، بی‌شک اگر اتفاق جدیدی رخ دهد با توجه به منافع ملی دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به قوانین مصوب هواپیمایی کشوری برای تأسیس ایرلاین و ورود هواپیما به کشور اشاره کرد و افزود: این قوانین به این منظور تصویب شده است که هم توسعه در صنعت هوانوردی اتفاق بیفتد و هم رضایت مسافران و شرکت‌های هواپیمایی تأمین شود. در واقع هدف این دستورالعمل‌ها این بوده که بتوانیم از همه امکانات برای سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی استفاده کنیم.
وی افزود: به همین منظور دستورالعمل جدیدی تدوین‌شده است که ورود هواپیما‌های کوچک بر تعداد کم را برای خدمت‌رسانی به مناطق کمتر برخوردار تسهیل می‌کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها مجری قوانین مربوط به حقوق مسافر هستند، گفت: در حوزه ایمنی نیز قوانین ما بر اساس مقررات اتحادیه اروپا نوشته شده است این قوانین و قوانین مربوط به تأسیس شرکت هواپیمایی به صورت کاملا شفاف در سایت هواپیمایی کشوری وجود دارد و پیش‌تر نیز در چندین نوبت با نظر فعالان هوانوردی اصلاح شده است.
عابدزاده در ادامه به مقررات مربوط به سن ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: پیش‌تر در مجلس مصوب شده بود که هواپیما‌هایی با عمر بیش از ۱۵ سال وارد کشور نشوند که با توجه به تحریم‌ها و ضعف مدیریت اقتصادی ایرلاین‌ها این مصوبه محقق نشد.
وی افزود: در واقع ما در ۳۵ سال گذشته صنعت هوانوردی را به لحاظ اقتصادی بد اداره کرده‌ایم و نرخ گذاری تکلیفی اجازه ورود سرمایه گذاران به صنعت هوانوردی، توسعه ناوگان و همچنین توسعه فرودگاه‌های کشور را نداده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اکنون با توجه به اصلاح ساختار اقتصادی وضعیت تغییر کرده است. در دو سال گذشته ما اجازه ورود هواپیما‌هایی که سال تولیدشان مربوط به پیش از سال ۹۸ میلادی است را نداده‌ایم. البته برخی شرکت‌ها بوده اند که با سرمایه گذاری هواپیما‌هایی را خریداری کرده بودند که برخی از آن‌ها اکنون خارج از کشور قرار دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه این هواپیما‌ها که ­تعدادشان معدود است­­ سرمایه ملی محسوب می‌شوند ورود آن‌ها به کشور تسهیل خواهد شد.

فرودگاه امام تا ۱۵ سال آینده به هاب اول بار منطقه تبدیل می‌شود
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت:­ تا پانزده سال آینده و با اجرای سه برنامه پنج ساله، فرودگاه بین المللی امام خمینی، به هاب اول حمل بار و هاب دوم مسافری منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

علی رستمی در نشست خبری سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و صنایع وابسته افزود:­ رقابت با فرودگاه‌های منطقه و سهم گیری از بازار بار، ­ هوایی و مسافر منطقه نیازمند تدوین طرح جامع بود که با کمک مشاوران خارجی، این طرح تهیه و تنظیم شده و در سه برنامه پنج ساله اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به تغییرات اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی افزود:­ با این تغییرات، شرکت‌های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی­­در شرف تاسیس است.
وی همچنین درباره ترمینال سلام گفت: این ترمینال خود، در واقع یک فرودگاه دارای اپرون اختصاصی و پارکینگ و دسترسی است و ترمینال هوشمند است که خدمات هوشمند به کاربران بصورت الکترونیکی و در حد اختصاصی (CIP) داده می‌شود.
وی افزود:­ این ترمینال قابلیت خدمات دهی به پنج میلیون کاربر را داراست و امیدواریم با تلاش سرمایه گذاران و پیمانکار، تا آخر سال به بهره برداری برسد و البته با ورود این ترمینال به مدار بهره برداری، ظرفیت فرودگاه امام پنجاه درصد افزایش می‌یابد.
رستمی تصریح کرد:­ ساخت این ترمینال البته خود، مقدمه ساخت ترمینال بزرگ ایران شهر است که طی­­پنج سال آینده ساخته خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم