ائمه جماعات در تمام عمرشان، علوم دینی و حوزوی را تحصیل کنند


ائمه جماعات در تمام عمرشان، علوم دینی و حوزوی را تحصیل کنند

عالمی گفت: روحانیون در تمام دوران مدیریت مساجد باید فراگیری مستمر علوم دینی و حوزوی را جدی بگیرند همچنان که ائمه جماعات مساجد جامع شهرها و محلات در گذشته و تا حدودی در زمانه ما، در مساجد کرسی تدریس داشتند.

«آیت‌الله حسن عالمی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد پایگاه نشر آموزه های دینی است، گفت: مردم برای انجام فرائض دینی و فراگیری احکام دینی به مساجد مراجعه می کنند.

وی افزود: مردم در مراجعه شان به مساجد اگر با امام جماعتی با سواد روبرو شوند، آنگاه اعتمادشان به مساجد بیشتر می شود.

امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران خاطرنشان کرد: بنیه علمی روحانیون، پایه و اساس اداره یک مجموعه دینی و فرهنگی به نام مسجد است، بنابراین یک امام جماعت هرچقدر باسوادتر باشد، در مدیریت مسجد موفق تر می شود.

تشبیه سواد یک امام جماعت با تغذیه یک نهال

وی اضافه کرد: فرض کنید نهالی را در زمینی غرس می کنید، اگر این نهال آب و مواد مغذی را به اندازه کافی دریافت کند، آنگاه میوه های شفاف تر و سالم تری تحویل می دهد، مدیریت یک مسجد نیز همین طور است یعنی اگر یک امام جماعت، هرچقد باسوادتر باشد، نمازگزارانی باسواد تر و باتقوی تر تربیت می کند.

عالمی گفت: یک امام جماعت مانند درختی است که از آن منبع باید تغدیه کرده باشد تا ثمراتی خوب برای مردم داشته باشد، بنابراین روحانیون تا زمانی که علوم دینی و حوزوی را با اندازه کافی کسب نکرده اند مدیریت هیچ مجموعه دینی و فرهنگی به ویژه مساجد را نپذیرند.

ائمه جماعات در تمام عمرشان، علوم دینی و حوزوی را تحصیل کنند

امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) افزود: ائمه جماعات موفق در طول تاریخ، روحانیون باسوادی بودند که عمدتا با اجازه و توصیه یک مرجع تقلید یا عالم برجسته، مدیریت مسجدی را می پذیرفتند.

وی اظهار کرد: متاسفانه امروزه تقریبا نقش مراجع تقلید یا علمای بلاد در انتصاب ائمه جماعات کم رنگ شده است اما دستگاه های مربوطه می توانند در انتصاب این افراد، صلاحیت های علمی آنان را احراز کنند.

اول عالم شو، بعد تبلیغ کن

عالمی گفت: حجت الاسلام و المسلمین شیخ رجبعلی نوباغی، مرحوم پدرم که اولین استاد بنده بودند همیشه به ما توصیه می کردند تا زمانی که علوم دینی و حوزوی را به اندازه ای که بتوانید به سوالات مردم جواب دهید، نیاموختید، به کار تبلیغ و ارشاد مردم مشغول نشوید.

ائمه جماعات در تمام عمرشان، علوم دینی و حوزوی را تحصیل کنند

این استاد درس خارج فقه و اصول خاطرنشان کرد: روحانیون در تمام دوران مدیریت مساجد باید فراگیری مستمر علوم دینی و حوزوی را جدی بگیرند همچنان که ائمه جماعات مساجد جامع شهرها و محلات در گذشته و تا حدودی در زمانه ما، کرسی تدریس در مساجد داشتند.

پایان پیام/397

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فرود اضطراری بالگرد نخست وزیر ارمنستان + فیلم