همشهـری زیر ذره‌بین بازرسی


همشهـری زیر ذره‌بین بازرسی

مطابق پیش‌بینی‌هایی که از قبل شده بود، تحقیق و تفحص از موسسه مطبوعاتی همشهری وعملکردش در دوره قبلی مدیریت شهری، با نتایجی اعجاب‌آور از بریز و بپاش‌های مالی همراه شد

قانون-فرشید‌‌‌‌‌ اسحاقی

مطابق پیش‌بینی‌هایی که از قبل شده بود، تحقیق و تفحص از موسسه مطبوعاتی همشهری وعملکردش در دوره قبلی مدیریت شهری، با نتایجی اعجاب‌آور از بریز و بپاش‌های مالی همراه شد. شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم که اکنون نزدیک به 18 ماه از فعالیتش می‌گذرد، از همان آغاز فعالیت با گزارش‌های متعدد درباره مفسده‌ها در مدیریت موسسه همشهری که در مقطعی به بنگاه تبلیغات انتخاباتی جریانی خاص تبدیل شده بود، مواجه شد. انجام تحقیق و تفحص عملکرد روزنامه همشهری به عنوان بزرگ‌ترین کارتل رسانه‌ای کشور در حالی انجام شد که در ماه‌های اخیر تعدادی از ضمایم و مجله‌های این رسانه به دلیل عدم سوددهی تعطیل شد و بسیاری از خبرنگاران تعدیل شدند؛ با این حال از استخدام‌های گسترده در روزنامه گرفته تا پرداخت‌های مالی نجومی به برخی افراد به نام موسسه همشهری، حساسیت‌ها نسبت به چگونگی اداره این مجموعه را دو چندان کرد. اعضای شورای شهر هم در همان روزهای آغازین فعالیت وعده شفاف‌سازی عملکرد موسسه همشهری و تحقیق و تفحق از آنچه حداقل در یک دهه گذشته این روزنامه رخ داده ، دادند.

دیروز هم بالاخره گزارشی از تحقیق و تفحص موسسه همشهری در صحن شورای شهر قرائت و اعلام شد که اتفاق‌های تلخ ریز و درشتی در همشهری رخ داده است. نتیجه این گزارش نیز از سوی شورای شهر تهران به مراجع قضایی و سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده تا پیگیری‌های جدی‌تری درباره این موسسه صورت گیرد. روزنامه همشهری، رسانه‌ای فراگیر و پرشمار به صاحب امتیازی شهرداری تهران است که در دوره قبلی مدیریت شهری به طور اعجاب آوری گسترش یافت که بخش مهمی از این گسترش با اهداف تبلیغاتی و انتخاباتی بود حال آنکه این رسانه به همه مردم شهر تعلق داشت.

چالش استخدام‌های گسترده

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص صورت گرفته که از سوی حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورا و در نتیجه 9 هزار نفر ساعت کار کارشناسی قرائت شد، این موسسه از سال 86 اقدام به راه‌اندازی گروه مجلات می‌کند که در طول زمان، تنوع مجلات تا 18 نوع افزایش یافته و در سال 96 به علت زیان‌ده بودن مجلات، شرکت صرفا به چاپ و انتشار هشت مجله شامل هفته‌نامه جوان، دو هفته‌نامه سرنخ، دوهفته‌نامه دانستنی‌ها، دوهفته‌نامه بچه‌ها، ماهنامه تندرستی، داستان، سرزمین من و 24 مبادرت می‌کند. فروش مجلات در سال 96 به علت کاهش 56 درصدی فروش نسخ نسبت به سال‌های قبل با وجود افزایش 50 درصدی قیمت، نسبت به سال‌های 94 و 95، 33 درصد کاهش درآمد داشته است. در طول مدت تحقیق و تفحص، مبنای محاسبه قیمت فروش هر نسخه ارائه نشد و بر اساس این گزارش، به طور متوسط 45 درصد بهای تمام شده مجلات، سربار تولید است. در بخش دوم این گزارش که به استخدام‌های سال 95 اختصاص دارد، آمده است که 136 پست جدید، خارج از طبقه‌بندی مصوب سال 83 اجرایی و به افراد تخصیص داده شده و متناسب با پست جدید غیرمصوب گروه‌ها و پایه حقوقی به پرسنل، اعطا و در نتیجه حقوق و مزایای پرداختی افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان داده که در سال‌های 95 و 96 برخی از کارکنان تا 6 گروه ارتقا یافتند که این مساله موجب بی‌انگیزگی دیگران شده است. از سویی بر اساس گزارش ارائه شده در نتیجه تحقیق و تفحص از همشهری، این موسسه با وجود تراکم نیروی انسانی در سال 95 موسسه همشهری بر اساس ابلاغیه شهردار وقت تهران اقدام به جذب می‌کند که در نتیجه آن 250 نفر از نیروهای قرار دادی به نیروی دایم تبدیل وضعیت دادند و 30 نفر از نیروهای پیمانکاری به کارمند رسمی همشهری تبدیل شدند! به این ترتیب تعداد پرسنل همشهری در سال 94 ، یک‌هزار و 299 نفر بوده اما در سال 96 به یک‌هزار و 375 نفر می‌رسد.یکی از بخش‌های قابل توجه در این گزارش نیز استخدام افراد با مدارک جعلی بود که عضو شورای شهر تهران در این با بیان اینکه متاسفانه در پروسه تغییر وضعیت استخدامی کارکنان تاییدیه تحصیلی و گواهی پایان خدمت به درستی دریافت نشده است گفت: 12 نفر از کارکنان مدرک جعلی ارائه کردند و بر اساس این مدرک جعلی شغل ، حقوق و پست گرفتند. اما بعد از افشا شدن موضوع پرونده 6 نفر از آن‌ها به کمیته انضباطی ارسال شد و جعلی بودن مدرک آن‌ها تایید شد و پرونده 6 نفر دیگر نیز در دست بررسی است.

حقوق و مزایای خارج از عرف

پرداخت‌های عجیب و غریب در همشهری یکی دیگر از موضوعات قابل تامل در تحقیق و تفحص صورت گرفته است.

نظری در این باره با بیان اینکه در سال 96 حداکثر دریافتی مدیر عامل همشهری 10 میلیون و 400 هزار تومان پیش بینی شده است گفت: سال 96 بالاترین حکم حقوقی در همشهری مبلغ 11 میلیون و 800 هزار تومان متعلق به معاون مالی و اقتصادی شعبه همشهری بوده که با اضافه کار و پاداش این مبلغ به 18 میلیون و 900 هزار تومان در ماه رسیده که این رقم بر خلاف دستورالعمل پرداخت حقوق بوده است. عضو شورای شهر تهران با بیان این که با وجود ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هشت نفر بازنشسته در شرکت همشهری به صورت قرارداد تمام وقت مشغول هستند و دو نفر از مدیران همشهری که در پست معاونت مالی و معاونت بازرگانی مشغول هستند، نیز بازنشسته بودند، اظهارکرد: با این که قرارداد تمام وقت آن‌ها لغو شده اما قرارداد کارشناسی 59 ساعته با آن‌ها امضا کرده‌اند. وی با بیان این که در سال 84 شرکت همشهری اقدام به واسپاری بخش توزیع روزنامه و محصولات خود به بخش خصوصی کرده که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گذاری قراردادها بدون مبنا و معیار بوده است گفت: تشریفات قانونی نیز در این واگذاری رعایت نشده است.نظری با بیان این که خرید چاپخانه برای موسسه همشهری توجیهی ندارد، تصریح کرد: یکی از دلایل توجیهی خرید چاپخانه کاهش هزینه انبارداری کاغذ عنوان شده و این خرید در حالی بود که باید اول ماشین چاپ می‌خریدند نه این که یک چاپخانه را خریداری می‌کردند و این اتفاق در شرایطی رخ داد که 31 درصد روزنامه همشهری و 45 درصد مجلات کاهش چاپ داشتند و خرید این چاپخانه جدید توجیه منطقی نداشت و این در حالی بود که با خرید چاپخانه 41 نفر از نیروی انسانی نیز به شهرداری اضافه شد. وی با بیان این که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته درآمد حاصل از فروش هر نسخه از مجلات به طور متوسط نزدیک به 29 درصد قیمت تمام شده هر نسخه است گفت: درآمد سال 96 نسبت به 94 و 95 به طور متوسط 25 درصد کاهش داشته است و به طور متوسط نزدیک به 50 درصد قیمت تمام شده صرف دستمزد و ... می‌شود و درآمد آگهی‌ها نیز به طور متوسط 32 درصد کاهش یافته است.

ترک تشریفات، عادت همیشگی قراردادها

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اکثر معاملات بدون مناقصه و با ترک تشریفات بوده است، گفت: متاسفانه قراردادهایی توسط موسسه همشهری منعقد شده که موضوع آن بی ارتباط با همشهری بوده مثلا قرارداد فیلم مستند از مبارزات مردم عراق علیه داعش، قرارداد چاپ روزنامه همدلی که این بدهی به موسسه بازگردانده شده است و یا قرارداد بررسی وضعیت عفاف و حجاب کارمندان زن شهرداری و یا ساخت فیلم مستند فرهنگی 40 دقیقه‌ای در قالب 25 سی دی و یا قرارداد چاپ روزنامه در کشور امارات و قرارداد چاپ و انتشار نشریه حزب‌ا... از دیگر قراردادهای همشهری بوده است. نظری با بیان اینکه موسسه همشهری نیازمند بازنگری اساسی است تصریح کرد: آیین نامه‌های مالی و معاملاتی این شرکت باید مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین کمیته حسابرسی داخلی دراین موسسه مستقر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)