اشو کیست؟ زندگینامه، نظریات و آثار اشو


اشو کیست؟ زندگینامه، نظریات و آثار اشو

آیا می‌دانید اشو کیست؟ اشو فیلسوفی است که به او لقب سکس گورو می‌دهند. نظریات افراطی او در زمینه میل جنسی انسان طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و جنبش راجنیش را به پا کرد.

اشو کیست؟ زندگینامه، نظریات و آثار اشو

ستاره | سرویس چهره‌ها - اشو عارف، فیلسوف و گوروی هندی و رهبر جنبش راجنیش بود. او یک عارف بحث برانگیز است و تاکید او در نظریاتش بر مراقبه، عشق، خلاقیت و شادی است و مدیتیشن سبک پویا نیز متعلق به اوست. این مدیتیشن برای تجربه الهی طراحی شده است. او یکی از اولین فیلسوف‌هایی است که رویکرد بازی نسبت به میل جنسی انسان دارد و به همین دلیل به او لقب سکس گورو می‌دهند.


اشو کیست؟

راجنیش چاندرا موهان جاین معروف به اشو در سال ۱۹۳۱ در شهر کوچ وادای هند به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۰ درگذشت. او تا هفت سالگی با پدر بزرگ و مادر بزرگش زندگی می‌کرد و به گفته خودش زندگی با مادر بزرگش که کاملا او را در یادگیری آزاد می‌گذاشت تاثیر زیادی بر زندگی او داشته است، اما با مرگ پدر بزرگش مجددا به نزد پدر و مادرش بازگشت و با آنها زندگی کرد. وی در هند به تحصیل فلسفه پرداخت و در سال ۱۹۵۳ ادعای روشن ضمیری و توانایی هدایت انسان‌ها به خوشبختی، آرامش و آزادی کرد. او در سال ۱۹۶۳ به یکی از سخنرانان عرفانی و فلسفی تبدیل شده بود که در زمینه‌های معنوی و روحانی پیروان زیادی را به خود جذب می‌کرد. پیروان او مشهور به سانیاسین بودند که شهری را در اراضی ایالت اورگون خریده و نامش را به راجینش پورام تغییر دادند.

اشو کیست؟ زندگینامه، نظریات و آثار اشو

اشو در سخنرانی‌هایش دیدگاه‌های تازه و بازی را در رابطه با آیین‌های مذهبی و عرفانی ارائه می‌داد و تعالیم او تاثیر عظیمی بر تفکر جدید در غرب گذاشته است. می‌توان گفت محبوببیت اشو پس از مرگش بیشتر شد.

اشو بیشتر از پانصد کتاب نوشته است و هزاران ساعت سخنرانی صوتی و ویدیویی از او به جا مانده است.

زمینه اصلی آثار او شامل این موارد هستند:

انسان شناسی آزادی و اختیار انسان توانایی‌های انسان طبیعت گرایی مدارا

اشو کیست؟ زندگینامه، نظریات و آثار اشو

مشرب و مکتب اشو

مکتب و روش اشو که یک دیدگاه شبه معنوی را ارائه می‌دهد ترغیبی برای جدی نبودن و بی هدفی دنیاست. او زندگی را سراسر در خندیدن، تفریحات بی‌مورد و رقص خلاصه می‌کند و حتی کائنات و آفرینش را هم یک شوخی می‌پندارد و می‌گوید: خدا همیشه در حال شوخی است. به زندگی خودت و دیگران نگاه کن، همه‌اش شوخی است. جدیت بیماری است و معنویت خنده و تفریح است.

بیشتر بخوانید: معبد اوشو آشرام کجاست؟

مدیتیشن

اشو مدیتیشن را نه تنها یک تمرین می‌داند بلکه آن را وضعیتی از آگاهی می‌داند که هر لحظه باید حفظ شود. از دید او مدیتیشن نوعی آگاهی کلی است که فرد را از سطحی از پاسخ‌های مکانیکی به وضعیت دیگر منتقل می‌کند. او بیش از صدها تکنیک مدیتیشن دارد و الگوهای ذهنی و جسمی مختلفی را ارائه داده است. از جمله مراقبه‌های معروف اشو مدیتیشن پویا و مراقبه کندالینی و مراقبه زمزمه کننده است.

دیدگاه اشو نسبت به اخلاق جنسی

اشو دید بسیار بازی نسبت به میل جنسی انسان دارد. او عشق را سرحد سکس می‌داند و انسان را فارغ از نیاز به خانواده، به کسب حداکثر لذت از این میل فرا می‌خواند. اشو طرفدار روابط آزاد و فارغ از محدویت‌های مذهبی است. این نظریه و دیدگاه در دهه نود مشکلات زیادی را در غرب به بار آورده است و نتیجه آن تعداد زیادی فرزند متولد شده خارج از روابط ازدواج است.

همه روابط در عرفان اشو آزاد هستند و آن را یکی از روش‌های مراقبه می‌داند. از این جهت دیدگاه اشو شباهت زیادی به فروید و یونگ دارد. در عرفان اشو عشق یعنی همین عشق مجازی و زن و مرد و مریدانش را به سکس دعوت می‌کند.

اشو کیست؟ زندگینامه، نظریات و آثار اشو

به نظر اشو عشق زمینی و مادی است و شروع عشق را میل مرد و زن به هم می‌داند. به دلیل جذابیت‌های شهوانی نظریات و عرفان اشو، مکتب او در مدت زمان کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد تا جایی که دولت آمریکا از نتیجه این نظریات و روابط افراطی احساس خطر کرد. به همین دلیل در سال ۱۹۸۶ با استفاده از قانون مهاجرت و فساد اخلاقی او را بازداشت کرده و به زندانی در ایالت اوکلاهما فرستادند.

هم جنس گرایی در عرفان اشو

در همه نظریات اشو روابط نامشروع و طلب میل جنسی ترویج و تشویق شده است و به همین دلیل جذابیت و پیروان زیادی را به خود جذب کرد. وی حتی در مورد همجنسگرایی نیز می‌گوید: تنها قراردادهای اجتماعی است که باعث می‌شود چیزی را درست را غلط بدانیم. هرچیزی که بیشتر رد شود، بیشتر جذاب می‌شود و هر چیزی که ممنوعیت پیدا می‌کند جذابیت بیشتری پیدا می‌کند، همجنسگرایی هم یکی از مراحل ضروری در رشد هر انسانی است و اگر آن را رد کنید، بیشتر جذب همجنس خواهید شد.

آثار اشو

از اشو کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده است در حالی که وی هیچ کتابی ننوشته است و این آثار نسخه برداری‌هایی از سخنرایی‌های او هستند که توسط شاگردان وی نگارش یافته است. کتاب‌های اشو به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است و برخی از آنها عبارتند از:

راه کمال فقط یک آسمان مزه‌ای از ملکوت عشق، رقص زندگی الماس‌های اشو هفت بدن، هفت چاکرا شهامت عشق ورزیدن زوربای بودایی بشنو از این خموش الماس‌های آگاهی تانترا ضربان حقیقت مطلق آفتاب در سایه و صدها اثر دیگر ...


جمع بندی

در کل به نظر می‌آید که نظریات اوشو سبب یک هرج و مرج اخلاقی در جوامع می‌شود. او در نهایت دنیا را یک شوخی می‌داند و زندگی در دنیا را صرفا در تفریح و خندیدن به همه چیز و لذت طلبی جنسی افراطی خلاصه می‌کند. وی تنها راه برآورده شدن نیازها را پرداختن پی در پی به آنها می‌داند. شما خواننده عزیز می‌توانید نظرات خود را در مورد اشو و این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استایل های جدید مریم مومن گرد و خاک کرد / سلام مریم مومن به عرصه مدلینگ !