دغدغه‌ای از جنس‌کم‌آبی


دغدغه‌ای از جنس‌کم‌آبی

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - ملیحه فلاح - بسیاری از کارشناسان، سوء مدیریت را علت اصلی خشک‌شدن دریاچه ارومیه می‌دانند. خشک‌شدن این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع شد و امروز به‌جای دریاچه‌ای...


شهرآرا آنلاین - ملیحه فلاح - بسیاری از کارشناسان، سوء مدیریت را علت اصلی خشک‌شدن دریاچه ارومیه می‌دانند. خشک‌شدن این دریاچه از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع شد و امروز به‌جای دریاچه‌ای نیلگون به صحرایی تفتیده بدل شده‌است. مطالعه‌ای توسط چند تن از محققان در آمریکای شمالی نشان می‌دهد که خشک‌سالی فقط باعث کاهش ۵ درصدی بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه شده و عوامل انسانی شامل پروژه‌های جاه‌طلبانه توسعه اقتصادی و آبی در سال‌های گذشته، وضعیت این دریاچه را به بحران کشانده‌است. توجه به خشک‌سالی در استان و نیاز به مدیریت مناسب و توجه بیشتر به مسائل اجتماعی برای جلوگیری از ادامه بحران باعث شد روز گذشته نشستی با عنوان «حکمرانی آب» برگزارشود. سیدمختار هاشمی، مدیر پروژه طرح سند جامع مطالعات فرهنگی و اجتماعی نجات دریاچه ارومیه در این نشست از اهمیت مسائل اجتماعی در مقابله با بحران آب خبر داد و این را هم گفت که محققان معتقدند که بحران آب، موضوعی سیاسی و حکومتی است. او به تلاش وزارت نیرو برای تغییر ساختارهای نهادینه‌شده در این زمینه اشاره‌کرد و تغییر دیدگاه‌ها در طی ٢ دهه گذشته برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی در این حوزه را از مهم‌ترین ره‌آوردهای این ماجرا دانست.

از سوی دیگر ٢۵ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در کشور وجود دارد که مشهد با ٧ هزار حلقه، رتبه نخست را داراست. مدیر پروژه فرهنگی و اجتماعی نجات دریاچه ارومیه، مقابله با این موضوع را بدون توجه به مسائل اجتماعی میسر ندانست و گفت: در نظر گرفتن قلمروهای اجتماعی برای مدیریت درست و پایدار آب مورد نیاز است و در صورت بی‌توجهی به آن، کشور در آینده نزدیک با بحران آب مواجه خواهدشد.

هاشمی به اظهارنظرهای مختلف مسئولان در حوزه آب اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال یک شخصیت حکومتی می‌گوید ما مشکل آب نداریم و در شمال و جنوب آب داریم، اما از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی آب را به‌عنوان مشکل ملی مطرح می‌کند. به گفته او سیاست‌گذاری در امنیت آب در سطوح مختلف باید به شکلی برنامه‌ریزی شود که اجتماعات محلی و منطقه‌ای دچار خطر و بحران نشوند.

به گفته این صاحب نظر حوزه منابع آبی، باید نقش اجتماعی و تشکل‌های مردمی در حوزه آب اهمیت پیدا کند و به این ترتیب باید آب از چرخه هیدرولوژیکی به چرخه اجتماعی ارتقا داده‌شود.

تهیه سند سازگاری با خشکی

﷯ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این مراسم به تهیه سند سازگاری با خشکی در این استان اشاره کرد و گفت: این سند طی مراحلی با همکاری محققان و نهادهای مربوطه تهیه شده و هدف آن باتوجه به برداشت ١٣٠ درصدی از آب‌های تجدیدپذیر، رساندن کسری مخزن دشت‌های استان تا افق ١۴٠۵ به صفر است.محمد علایی با اشاره به برداشت ۶ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدپذیر، تأکید کرد: در حال حاضر این میزان برداشت باید به ۴.٨ میلیارد متر مکعب برسد که به معنای کاهش ٢ /١ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع آبی استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق