کشاورزی شغل 90 درصد اهالی روستای پشته در تایباد


کشاورزی شغل 90 درصد اهالی روستای پشته در تایباد

دهیار روستای پشته گفت: حدود 90 درصد مردم این روستا به کشاورزی اشتغال دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند و تنها 10 درصد به مشاغلی همچون تجارت و خرید و فروش، واسطه‌گری، کارگری ساختمانی، مشاغل خدماتی در شهر و … مشغول هستند.

مولوی محمدجان احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زعفران، یونجه، لوبیا و برخی صیفی‌جات در این روستا به صورت آبی کشت می‌شوند و زعفران سهم بیشتری دارد. عمده محصولات دیم منطقه نیز شامل گندم، نخود و زیره‌سبز است.

وی افزود: شیوه دامداری مردم این منطقه یه صورت سنتی و متکی به مراتع است؛ همچنین اهالی برای مصارف داخلی، مرغ خانگی نگهداری می‌کنند.

دهیار روستای پشته گفت: تفرج‌گاه طبیعی خواجه محمد چنار یکی از جاذبه‌های گردشگری و زیبای این منطقه است که در فاصله 2 کیلومتری شمال روستا قرار گرفته و از امکانات رفاهی مطلوبی برای استفاده بیشتر مسافران و گردشگران بهره‌مند است.

وی با اشاره به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در روستای پشته بیان کرد: این منطقه گردشگری با چهار اقامت‌گاه بوگردی سنتی در بافت قدیمی روستا میزبان تورهای گردشگری داخلی و خارجی است.

احسانی ادامه داد: غذاهای محلی و سنتی مانند کره محلی، سرشیر، کشک قروت، قلور تروش، قلور بشیر، قورمه گوسفندی و ... جذابیت منطقه را چند برابر کرده و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

دهیار روستای پشته آثار تاریخی در این خطه کوهستانی را این‌گونه معرفی کرد: وجود آثار تاریخی در روستاهای مسیر عبوری (کرات، کوه‌آباد و آبقه)، زیارت‌گاه‌های خواجه محمد چنار و خواجه کلّه و نیز مناظر طبیعی آن‌ها می‌تواند مجموعه سفری خوب و کامل را برای بازدیدکنندگان به همراه داشته باشد و این منطقه بکر را در خاطر مسافران ماندگار کند.

وی بیان کرد: کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی فرت بافی، قلاب‌دوزی، قالیچه‌بافی، لته‌بافی که از محصولات آن برای ساخت خورجین و توبره استفاده می‌شود از مهم‌ترین هنرهای دستی و بومی منطقه به‌شمار می‌رود.

وی گفت: عمده این محصولات، در بازارهای موقت شهرها و شهرستان‌های همجوار در طول هفته عرضه می‌شود.

این منطقه زیبای کوهستانی در فاصله 50 کیلومتری غرب تایباد و در محدوده بخش مرکزی این شهرستان قرار گرفته و سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قبل انقلاب و دوست بهروز وثوقی به کما رفت