رقیق کننده خون: 20 مهمترین خوراکی ها برای رقیق کردن خون


رقیق کننده خون: 20 مهمترین خوراکی ها برای رقیق کردن خون

بدن راهی برای محافظت از ما در برابر خونریزی دارد. اغلب اوقات توانایی خون برای لخته شدن، چیز خوبی است. اما زمان‌هایی هم وجود دارد که لخته‌های خون می‌توانند خطرناک باشند. اگر مبتلا به اختلالات خاصی هستید مثل ریتم قلب نامنظم یا نقص مادرزادی قلب یا اگر فرایندهای خاصی روی شما صورت گرفته‌است نظیر عمل جراحی دریچه‌ی قلب، پزشک ممکن است برای‌تان رقیق کننده...

بدن راهی برای محافظت از ما در برابر خونریزی دارد. اغلب اوقات توانایی خون برای لخته شدن، چیز خوبی است. اما زمان‌هایی هم وجود دارد که لخته‌های خون می‌توانند خطرناک باشند. اگر مبتلا به اختلالات خاصی هستید مثل ریتم قلب نامنظم یا نقص مادرزادی قلب یا اگر فرایندهای خاصی روی شما صورت گرفته‌است نظیر عمل جراحی دریچه‌ی قلب، پزشک ممکن است برای‌تان رقیق کننده خون تجویز کند. این اختلالات و عمل جراحی باعث افزایش احتمال لخته شدن خون در بدن می‌شود. چنین لخته‌هایی ممکن است سبب رخ دادن حمله‌ی قلبی یا سکته شوند. رقیق کننده خون با کاهش احتمال لخته شدن خون باعث کاهش احتمال حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شوند.

رقیق کننده خون: 20 مهمترین خوراکی ها برای رقیق کردن خون

همچنین برخی از مواد در طبیعت وجود دارند که بعضی معتقدند به کاهش خطر لخته شدن کمک می‌کنند. با این حال، آن‌ها با انواع مواد رقیق کننده خون تجویزی مقایسه نشده‌اند و مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. در صورت تمایل می‌توانید با پزشک‌تان در مورد مواد طبیعی قید شده در این نوشتار به عنوان رقیق کننده خون مشورت کنید. باز هم تاکید می‌کنیم، هرگز این مواد خوراکی را به جای داروهای تجویز شده توسط پزشک‌تان یا همراه با آن‌ها مصرف نکنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد مواد رقیق کننده خون ادامه‌ی مطلب را بخوانید!

رقیق کننده خون

۱. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که به خوراک‌ها و غذاها یک رنگ زرد می‌دهد و از قدیم‌الایام به عنوان دارویی در طب سنتی استفاده شده‌است. بر اساس یک مطالعه، ماده‌ی شفادهنده‌ی موجود در زردچوبه، کورکومین، روی پلاکت‌ها کار می‌کند و به این ترتیب سبب جلوگیری از لخته‌ی خون می‌شود.

۲. زنجبیل

زنجبیل هم در خانواده‌ی زردچوبه قرار دارد و حاوی سالیسیلات است، اسیدی که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شود. استیل‌سالیسیلیک اسید، که از سالیسیلات استخراج شده و معمولا آسپرین نامیده می‌شود، می‌َتواند به جلوگیری از سکته‌ی مغزی کمک کند. غذاهای حاوی سالیسیلات، مانند آووکادو، برخی از انواع توت‌ها، فلفل‌ها و گیلاس نیز می‌توانند مانع از لخته شدن خون شوند. برای تضمین این‌که آن‌ها به اندازه‌ی داروهای تجویزی موثر هستند، مطالعات بیش‌تری مورد نیاز است.

۳. دارچین

دارچین و پسر عموی نزدیک آن، کاسیا، هر دو به طور گسترده‌ای در دسترس هستند و کومارین هم دارند، ماده‌ای شیمیایی که به عنوان یک ضد انعقاد قوی عمل می‌کند. وقتی که دارچین و کاسیا مصرف می‌کنید، کومارین موجود در آن‌ها ممکن است فشار خون را پایین بیاورد و از التهاب ناشی از آرتریت و دیگر بیماری‌های التهابی بکاهد. با این حال، مطالعات انجام شده روی انسان هیچ شواهدی ارائه نمی‌دهند مبنی بر این‌که دارچین برای برخی اختلالات مرتبط با سلامتی مفید است.

هنگام مصرف دارچین به عنوان یک ماده‌ی رقیق کننده‌ی خون، آن را با احتیاط استفاده کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده‌ی طولانی ‌مدت از دارچین در تهیه‌ی غذاهایی مانند نان و چای دارچینی، سبب بروز آسیب کبدی می‌شود.

۴. فلفل کاین

فلفل کاین می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی رقیق کردن خون داشته باشد زیرا میزان زیادی سالیسیلات در آن وجود دارد. فلفل کاین را می‌توانید درقالب کپسول دریافت کنید یا به راحتی به عنوان یک ادویه در تهیه‌ی غذاها از آن استفاده کنید. فلفل کاین علاوه بر رقیق کردن خون شما می‌تواند فشار خون را نیز کاهش داده و گردش خون را افزایش دهد.

۵. ویتامین E

گزارش شده است که ویتامین E یک ضد انعقاد ملایم است.

۶. سیر

بعضی از غذاها بدون وجود سیر هیچ طعم و مزه‌ای ندارند. این ماده‌ی خوراکی علاوه بر افزودن طعم به غذا، می‌تواند به رقیق کردن خون نیز کمک کند. سیر همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن را از رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، پاکسازی می‌کند. این ماده‌ی خوراکی قدرتمند فشار خون را کاهش می‌دهد و تجمع پلاکت‌ها را متوقف می‌کند و به این ترتیب جریان خون را بهبود می‌بخشد.

۷. امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش التهاب در بدن عالی هستند. این اسیدهای چرب کمک می‌کنند تا خون آزادانه و بدون رسوب در شریان‌ها جریان داشته باشد. امگا ۳ موجود در ماهی، از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و به نوبه‌ی خود جریان خون را بهبود می‌بخشد.

۸. غلات کامل

غلات کامل می‌توانند با چندین مشکل سلامتی مبارزه کنند، اما آیا می‌دانستید این ماده‌ی خوراکی می‌تواند با تشکیل لخته‌های خون هم مبارزه کند؟ اساسا، اتفاقی که می‌افتد این است که ویتامین E موجود در غلات کامل باعث کاهش احتمال تشکیل لخته‌ی خون در رگ‌های خونی می‌شود و اگر شما کمبود ویتامین E داشته باشید، احتمال تشکیل لخته‌ی خون برای‌تان وجود دارد.

۹. روغن زیتون

پخت و پز در روغن زیتون در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است و به لطف خواصی که این روغن دارد، هر کسی برای خرید آن هزینه می‌کند. روغن زیتون شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد و التهاب مبارزه می‌کنند، روندی که برای کاهش رقیق شدن خون عالی است.

۱۰. انگور

افراد حرفه‌ای در زمینه‌ی طب، آسپیرین را برای رقیق شدن خون تجویز می‌کنند؛ یکی از اجزای آسپیرین، سالیسیلات است. اما این ترکیب در انگور، کشمش و آلو خشک نیز موجود است. این میوه‌ها برای رقیق کردن خون بسیار عالی هستند.

۱۱. انواع توت

توت‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از التهاب جلوگیری می‌کنند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و به این ترتیب موجب بهبود جریان خون می‌شوند.

۱۲. مغزها

مغزها می‌توانند کلسترول را کاهش دهند و التهاب را در بدن پایین بیاورند. خوردن چند میوه خشک مانند بادام و گردو می‌تواند به شما در جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک شایانی کند.

۱۳. سبزیجات برگدار سبز

سبزیجات زیادی ویتامین E دارند که برای پیشگیری از لخته شدن خون مناسب است اما این ویتامین در سبزیجات برگدار سبز به میزان فراوانی یافت می‌شود. اما به یاد داشته باشید که تنها در صورتی سراغ یک رژیم غذایی رقیق کننده‌ی خون بروید که پزشک‌تان به شما توصیه کرده باشد. یک متخصص تغذیه می‌تواند رژیمی را برای‌تان طراحی کند که حاوی سایر مواد مغذی هم باشد.

سایر غذاهای رقیق کننده‌ی خون

اگر به بیماری‌های قلبی و مشکلاتی در عروق خونی مبتلا هستید، یا اگر تمایل دارید برای جلوگیری از بروز این مشکلات کارهایی انجام بدهید، پزشک ممکن است یک رژیم غذایی مناسب برای قلب را به شما توصیه کند. رژیم غذایی مناسب برای قلب رژیمی است که حاوی میوه‌های تازه و سبزیجات، غلات ۱۰۰ درصد کامل، روغن‌های سالم، محصولات لبنی با چربی کم یا بدون چربی و پروتئین‌های سالم است. یک رژیم غذایی مناسب برای قلب، چربی بالا، کلسترول بالا و غذاهای پرچرب را محدود می‌کند. این نوع رژیم برای سالم نگه داشتن شما، و خون شما عالی است.

اگر کومادین (وارفارین) مصرف می‌کنید، بسیار مهم است که هر روز مقداری مواد غذایی مصرف کنید که حاوی همان مقدار ویتامین K باشند. ویتامین K بیش از حد در رژیم غذایی شما ممکن است اثر بخشی کومادین را کاهش دهد. سبزیجات برگدار سبز مانند بروکلی، کاهو و اسفناج مقدار زیادی ویتامین K دارند.

گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می توانند خون را رقیق کنند. این غذاها و نوشیدنی‌ها عبارتند از:

۱۴. سبزیجات، مانند کاهو، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی و پیاز

۱۵. میوه‌ها، مانند انواع توت، انگور، گریپ‌فروت، آناناس و انار

۱۶. آجیل‌های درختی مانند گردو، بادام، فندق، بادام هندی، پسته و فندق برزیلی

۱۷.ماهی مانند ماهی خال‌خالی، ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی، ماهی تن باله‌دراز و ماهی سالمون

۱۸. نوشیدنی‌هایی مثل چای سبز، آب انگور، آب کرنبری، و آب آناناس

۱۹. شکلات تلخ

۲۰. سیر

کلام پایانی

داروهای طبیعی زیادی برای کاهش لخته شدن خون وجود دارد. مهم است به یاد داشته باشید که آن‌ها نباید به جای داروهای تجویزی مصرف شوند. و بدون توصیه‌ی دکتر، نباید هیچ کدام از آن‌ها را همراه با داروهای رقیق کننده‌ی تجویزی مصرف کنید.

محصولات طبیعی و بعضی از مواد غذایی ممکن است با داروهای تجویزی شما تداخل ایجاد کنند. آن‌ها ممکن است خون شما را بیش از حد رقیق کنند و احتمال خونریزی را افزایش دهند. یا داروهای طبیعی می‌توانند داروهای تجویزی را مسدود کنند، و احتمال لخته شدن خون را افزایش دهند. یادتان باشد که همیشه قبل از انجام هر کاری که می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد با پزشک‌تان صحبت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: healthline و indiatimes

رقیق کننده خون: ۲۰ مهمترین خوراکی ها برای رقیق کردن خون

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرایط فروش اقساطی KMC X5 با تحویل 30 روزه اعلام شد + جدول اردیبهشت 1403