محسن هاشمی: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را می‌توان پدر تقنین کشور دانست


محسن هاشمی: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را می‌توان پدر تقنین کشور دانست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می‌توان پدر تقنین کشور برشمرد گفت: ایشان همواره نسبت به افزایش بی‌رویه قوانین در کشور ابراز نگرانی داشتند.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز، ۱۳ دی ماه در همایش تقنین در جمهوری اسلامی که به بررسی نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص داشت، گفت: تقنین، زیربنای هر حاکمیت است و احکام الهی و دینی نیز نوعی تقنین است. تقنین است که خط مشی‌ها و سیاست‌های کلی را مشخص می‌کند تا زمینه حکمرانی خوب ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امام راحل از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به بحث تقنین پرداختند تا کشور بر مدار قانون پیش برود، تصریح کرد: البته امروز تعداد قوانین در کشور زیاد است و جای تاسف است که قوانین را به خوبی می‌نویسیم، ولی به خوبی اجرا نمی‌شود.

هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی در شورای انقلاب در بحث تقنین دخالت داشتند، تصریح کرد: ایشان در دوره جنگ و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در بحث تقنین دخالت داشتند و حتی می‌توان او را پدر تقنینی کشور بدانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: امروز، تعداد قوانین آنقدر زیاد است که نیازمند تنقیح است، زیرا اگر قوانین درست اجرا نشود، خودش می‌تواند عاملی برای فساد باشد از این رو باید قوانین بیش از حد نشوند؛ آیت الله هاشمی هم همواره نسبت به افزایش بی‌رویه قوانین، ابراز نگرانی داشت.

هاشمی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه رکن قانون‌گذاری در کشور هستند، بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل اختلاف، مجلس و شورای نگهبان تشکیل شد که در دوره رهبری امام خمینی(ره)، قوانین محدودی داشت، ولی در دوره جدید، دامنه اختیارات مجمع افزایش یافت و آیت الله هاشمی نیز در چهار دوره حضور خود در مجمع تشخیص، تلاش داشتند تا مشکلات قانونی کشور را مرتفع کنند.

وی افزود: ایشان به عنوان یک مجتهد اسلام‌شناس و مدیر با تجربه، توانست تقدم مصلحت را به خوبی درک کرده و براساس آن بتواند به رفع معضلات بپردازد.

وی با اشاره به تمجید برخی استادان از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: برخی ایشان را فردی طرفدار فقه سهولت به جای فقه صعوبت دانسته‌اند که این مسئله جای تحقیق و پرداختن بیشتر و بهره‌گیری فزونتر دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه