لیث ناصری: متولد عراق هستم، طرفدار ایران


لیث ناصری: متولد عراق هستم، طرفدار ایران

من در عراق به دنیا آمدم اما هم پدرم ایرانی‌الاصل است و هم مادرم.به همین دلیل تابعیت ایران را گرفتم و افتخاری بزرگ نصیبم شد که برای تیم‌ ملی بازی کنم و هم‌تیمی دایی، مهدوی‌کیا،باقری و کریمی شوم.

لیث ناصری، متولد عراق و طرفدار ایران

امیر اسدی/ لیث نوبری یا همان لیث ناصری، ستاره‌ای بود که در بانک‌ملی درخشید و سپس به پیراهن پاس، پرسپولیس و تیم ملی رسید. مهاجمی تند و تیز که متولد عراق بود اما فوتبال خود را در ایران آغاز کرد. چون هم پدرش اصالت ایرانی داشت و هم مادرش. لیث که مدتی مربی آکادمی کیا بود و حالا در تیم جوانان پرسپولیس حضور دارد، کارشناس شبکه الکاس قطر است. شبکه‌ای که به تحلیل جام ملت‌های آسیا می‌پردازد. با لیث که در کاظمین عراق متولد شده، درباره تورنمنتی صحبت کردیم که هم ایران در آن شرکت می‌کند و هم عراق. صحبت‌های او جالب است.

********

_ در خبرها خواندیم که شما به عنوان کارشناس شبکه الکاس فعالیت می‌کنید.

شبکه ورزشی الکاس از من دعوت کرد تا به عنوان کارشناس و در جام ملت‌های آسیا به قطر بیایم و کنارشان باشم. چون به زبان عربی مسلط هستم و خیلی از تیم‌ها، بخصوص ایران را می‌شناسم، قبول کردم و الان هم در قطر هستم.

_ شما متولد عراق هستید؟

من در عراق به دنیا آمدم و خیلی‌ها این موضوع را می‌دانند. هم پدرم ایرانی‌الاصل است و هم مادرم. به همین دلیل تابعیت ایران را گرفتم و فوتبالم را هم در بانک‌شریعتی و بانک‌ملی آغاز کردم. افتخاری بزرگ نصیبم شد که برای تیم‌های ملی و امید ایران بازی کنم و هم‌تیمی علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و کریم باقری شوم.

_ چه زمانی از عراق به ایران کوچ کردید؟

من متولد شهر کاظمین هستم. در عراق اتفاق‌هایی افتاد که ما به ایران آمدیم. سن و سال زیادی هم نداشتم. به تمرین تیم‌های پایه بانک‌شریعتی و بانک‌ملی رفتم و خیلی زود در سطح پایه‌های تهران بازی کردم. بعدها به پاس، پرسپولیس، تیم امید و تیم ملی رفتم و بازی‌های متعددی در لیگ انجام دادم.

_ فکر می‌کنم اوج درخشش شما در پاس بود.

من در پاس بازی‌های خوبی انجام دادم که همین باعث شد تا توسط مرحوم پورحیدری و سپس جلال طالبی به تیم ملی بزرگسالان دعوت شوم. من همراه تیم ملی اردوهای بسیاری را تجربه کردم و البته در بازی تدارکاتی مقابل مویت در ترکیب ثابت هم بودم. یادم هست در نخستین دوره بازی‌های غرب آسیا که در اردن برگزار شد هم جزئی از تیم بودم و در نهایت به عنوان قهرمانی هم رسیدیم.

_ قبل از تیم ملی، در تیم امید هم بازی کردید؟

وقتی در بانک‌ملی بودم به تیم امید دعوت شدم. سرمربی تیم امید اگون کودرس آلمانی بود و کمک او هم احمد سنجری. تیم فوق‌العاده‌ای داشتیم. از رسول خطیبی و مهدی مهدوی‌کیا تا خیلی ستاره‌های دیگر که بعدها به تیم ملی بزرگسالان رسیدند. خوب بازی کردیم اما از گروه‌مان بالا نیامدیم و یک نسل طلایی حضور در المپیک را از دست داد.

_ خیلی از بازیکنان مهم تیم‌های پایه ایران از بانک‌ملی رشد کردند. چه شد که این تیم به مرز نابودی رسید؟

به نظر من بانک‌ملی یکی از بهترین باشگاه‌های ایران در رده پایه بود. مهدی مهدوی‌کیا، علی انصاریان، داود فنایی، محمد برزگر و خودم از بانک‌ملی رشد کردیم و به مدارج بالاتر رسیدیم. خود من مدیون این باشگاه و مربیانش هستم.

لیث ناصری: متولد عراق هستم، طرفدار ایران---

_ با توجه به اینکه در عراق متولد شده‌ و به زبان عربی هم مسلط هستید، از تیم ملی عراق چقدر شناخت دارید؟

عراق یک تیم ریشه‌دار است که سال 2007 عنوان قهرمانی جام ملت‌ها را به‌دست آورده. نسل طلایی عراق شامل بازیکنانی چون یونس محمود، نشات اکرم و هوار ملامحمد در تیم قهرمان حضور داشتند اما به نظرم نسل فعلی نمی‌تواند چنین اتفاقی را تکرار کند. عراق به هیچ‌وجه قدرت گذشته را ندارد و به همین دلیل با قاطعیت می‌گویم که ایران می‌تواند از این بازی 3 امتیاز را کسب کند. در نهایت هم ایران به عنوان سرگروه صعود می‌کند و عراق به عنوان تیم دوم.

_ انگار به درخشش ایران در جام ملت‌ها خوشبین هستید.

در مورد تیم ملی ایران، حرف زیاد هست. همه از ایران به عنوان یک تیم فوق‌العاده یاد می‌کنند. در قطر البته برخی انتقاد می‌کردند که چرا برخی بازیکنان به تیم ملی دعوت نشده‌اند. من هم در جواب آن‌ها گفتم که کی‌روش بازیکنانی را انتخاب کرده که با تاکتیک‌اش همخوانی داشته باشند. معتقدم ایران می‌تواند قهرمان این مسابقات شود. چون پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند از پسِ این کار بزرگ بربیاید.

_ ستاره ایران در این بازی‌ها؟ می‌توانید اسم ببرید؟

من بازی علی قلی‌زاده را می‌پسندم اما فکر نمی‌کنم به این بازی‌ها برسد. بعد از او حدس می‌زنم سامان قدوس یکی از ستاره‌های ایران و البته کل جام باشد. کی‌روش در جام جهانی خیلی کم از سامان استفاده کرد اما حالا می‌تواند دقایق بیشتری به او بازی بدهد. قدوس یک فوتبالیست حرفه‌ای است که در سوئد و حالا فرانسه بازی کرده و می‌تواند پشت تک مهاجم ایران قرار بگیرد و بدرخشد. سردار آزمون در نوک خط حمله و به تنهایی کارایی همیشگی را ندارد. اگر قدوس نزدیک به او بازی کند، قدرت تهاجمی تیم ملی ایران هم بیشتر می‌شود.

_ درباره ترکیب تیم ملی هم صحبت کنید. به نظر شما کدام بازیکنان در بازی اول به ترکیب ثابت می‌رسند؟

من فکر می‌کنم ترکیب بازی با قطر که منجر به پیروزی تیم ملی شد، فوق‌العاده است. اینجا و در قطر، همه از ایران می‌ترسند و تیم ملی را یک پای فینال می‌دانند. خیلی‌ها هم از من می‌پرسند وقتی تیم ملی ایران اینقدر راحت به جام جهانی صعود می‌کند، چرا در جام ملت‌های آسیا نتیجه نمی‌گیرد؟ من هم در جواب می‌گویم، منتظر بازی‌های درخشان و سپس قهرمانی ایران در این تورنمنت باشید.

_ خود شما قبل از حضور در جوانان پرسپولیس، مربی آکادمی کیا بودید. چه شد که جدا شدید؟

من کمک عی دوستی‌مهر بودم و مهدی مهدوی‌کیا هم مدیریت آکادمی را بر عهده داشت. می‌توانم یک نکته را بگویم؟

_ گوش می‌کنیم.

علی دوستی‌مهر 8 سال مربی تیم‌های پایه ایران بود و افتخارات بسیاری به‌دست آورد. او مربی بزرگی است که همراه با آکادمی کیا هم موفقیت بزرگی کسب کرد و در فستیوال اتریش به عنوان نایب‌قهر مانی رسید. من در ان مسابقات، کمک دوستی‌مهر بودم. باور کنید تیم‌های مطرحی در این تورنمنت شرکت کردند. از جمله بایرن‌مونیخ، استدتگارت و بایر لورکوزن. بایرن را با 3 گل شکست دادیم اما در فینال و با ضربات پنالتی مغلوب مونیخ 1860 شدیم و به عنوان نایب‌قهرمانی رسیدیم. من از شما یک سوال دارم. مگر می‌شود یک تیم میان این همه مدعی، نایب قهرمان شود اما برای سال بعد کادر فنی‌اش را تغییر بدهد؟ من و آقای دوستی‌مهر زحمات بسیاری برای آکادمی کشیدیم. در اردوهای مختلف از جمله رامسر شرکت کردیم و تیم را هم به عنوان نایب‌قهرمانی فستیوال اتریش رساندیم. تیمی که فقط بایرن و اشتوتگارت را برده و فقط در ضربات پنالتی به مونیخ 1860 باخته، قطعا کادر فنی موفقی داشته. این یک موفقیت بزرگ است اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که مهدوی‌کیا چنین تصمیمی گرفت.

_ شاید مسئله فنی نبوده.

هیچ اتفاق دیگری رخ نداد و من در جریان قضایا هستم. ما تیم را به خودباوری رساندیم و به بازیکنان اعتماد به نفس دادیم تا برای بازی مقابل بازیکنان بایرن‌مونیخ، اشتئتگارت و بایر لورکوزن آماده شوند اما پاسخ خوبی به زحمت‌های ما ندادند. از این اتفاق باید قدرشناسی می‌کردند نه اینکه سال بعد کادر فنی را تغییر بدهند.

_ الان در تیم جوانان پرسپولیس مشغول فعالیت هستید. اوضاع چطور است؟

آقای منصور هاشمی، سرمربی کاربلد جوانان است و من هم کنار او کار می‌کنم. بسته شدن پنجره نقل و انتقالات شامل حال ما هم شده و اتفاقی جالبی در تیم ما افتاده. شاید باور نکنید اما دفاع راست ما درون دروازه می‌ایستد و مدت‌هاست که در پست اصلی خود بازی نکرده. با این بضاعت اما در رده ششم جدول قرار داریم و تلاش می‌کنیم موقعیت تیم را ارتقا بدهیم. باید از آقای پنجعلی که مدیریت تیم‌های پایه را بر عهده دارذد تشکر کنم که نگاه ویژه‌ای به تیم جوانان دارند. همچنین ایرج عرب که به تازگی مدیریت را بر عهده گرفته. همه و همه تلاش کرده‌اند تا مجموعه‌ای سالم و خوب به‌وجود بیاید.

11-یک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی