بیم و امیدهای پایداری جنگل های باشت


بیم و امیدهای پایداری جنگل های باشت

گچساران - ایرنا - جنگل های زیبای شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد در حالی که از سوی سودجویان قاچاق چوب و خشکسالی تهدید می شود اما مشارکت مردم و تلاش دولت برای احیا افزایش امیدها برای پایداری این جنگل ها را در پی دارد.

به گزارش ایرنا، از آنجا که جنگل ها و مراتع زیرساخت اصلی توسعه کشاورزی،صنعت گردشگری،سلامت انسان ها و رفاه حال انسان محسوب می شود،تلاش بیشتر مسئولان و افزایش مشارکت مردم نیازی برای صیانت از منابع طبیعی شهرستان باشت است.
متخصصان ذخیره سازی سیلاب ها به جای تخریب،حفظ منابع خاک،پیشگیری از آلودگی هوا بر انسان و محصولات کشاورزی را از مهمترین کارکردها جنگل ها و مراتع می دانند.
از آنجا که سال ها طول می کشد تا یک درخت بلوط به ثمر برسد حفاظت از درختان موجود ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
شهرستان باشت 105 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.
کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهمترین گونه‌های گیاهی و جنگلی این شهرستان است.
خشکسالی‌های اخیر در منطقه رویشی زاگرس موجب زوال و خشکیدگی 18 میلیون اصله درخت در این ناحیه شده است.
میزان خشکیدگی درختان بلوط به ترتیب وسعت خشکیدگی و آسیب در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان و خوزستان رخ داده است.
**تیغ خشکسالی برای گلوی خسته جنگل
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: خشکسالی، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و انواع آفت و امراض سبب خسارت 20 درصدی به درختان بلوط منطقه گردشگری شلالدون در این شهرستان شد.
سامان گرجی افزود: آفت پروانه برگ خوار در بهمن و اسفند سال گذشته خسارت زیادی به درختان منطقه شلالدان این شهرستان زد.
وی کاهش میزان رطوبت و ادامه روند خشکسالی همراه با افزایش دمای بی سابقه در باشت را از جمله عوامل شیوع آفت پروانه برگ خوار، بیماری زغالی و سوسک چوبخوار در مناطق جنگلی ذکر کرد و خواستار تأمین اعتبار لازم برای مبارزه از جمله از بین بردن این آفت‌ها از سطح درختان بلوط جنگل‌های این شهرستان شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت افزود: طرح توسعه و حفاظت در 150 هکتار از جنگل‌ها و مراتع بخش بوستان در اجرای طرح مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط از سال 92 تاکنون اجرا شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: از مردم شهرستان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در قطع درختان، قاچاق چوب و زغال و حریق عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گزارش کنند.
وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات حفاظت از منابع طبیعی باشت عنوان کرد و گفت: چند نفر از قرقبانان این شهرستان بازنشسته شده‌اند که برای حفاظت از مراتع و جنگل‌های این شهرستان نیاز به قرقبان بیشتر است.
**سایه سنگین سودجویان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شناسایی سه متعرض هنگام قطع درختان بلوط در منطقه شلالدان شهرستان باشت در روزهای اخیر گفت: برخی افراد ناآگاه به خاطر سود اندک اقدام به قطع درختان می کنند.
غلام حسین حکمتیان با یادآوری اینکه متخلفان قطع درختان مطابق قانون برخورد می شود، افزود: جوامع محلی با گزارش متعرضان نقش مهمی در کاهش خسارت به منابع طبیعی دارند.
وی از رسانه های ارتباط جمعی خواست تا با اطلاع رسانی درباره اهمیت جنگل ها برای حفاظت از این گنجینه های ارزشمند سهیم شوند.
**اقدام های در دست اجرا
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: طرح جنگل کاری و کپه کاری در 238 هکتار از اراضی ملی این شهرستان با 2 میلیارد و 540 میلیون ریال اعتبار آغاز شد.
سامان گرجی اظهار داشت: 140 هکتار بذر کاری و 60 هکتار نهال کاری امسال با اعتباری بیش از 2 میلیارد و 380 میلیون ریال در منطقه شلال دان باشت اجرا خواهد شد.
گرجی گفت: خشکسالی، انواع آفت و امراض سبب خسارت 20 درصدی به درختان بلوط منطقه گردشگری شلالدان در این شهرستان شد.
وی اظهار داشت: همچنین عملیات اجرایی کپه کاری در 38 هکتار از اراضی ملی حوزه دیمکوه شوش باشت با هدف غنی سازی مراتع و توسعه و بهبود وضعیت مراتع حفظ و افزایش پوشش گیاهی و پیشگیری وقوع سیل انجام می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت افزود: طرح توسعه و حفاظت در 150 هکتار از جنگل‌ها و مراتع بخش بوستان در اجرای طرح مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط از سال 92 تاکنون اجرا شده است.
گرجی ادامه داد: همچنین به منظور احیاء و توسعه فضاهای جنگلی 113 هکتار بادام کاری و جنگل کاری در مناطق شاه بهرام، کوه خامی و شلالدون این شهرستان در چند سال گذشته انجام گرفت.
وی اظهار داشت: این طرح در قالب کاشت و احیای درختان آسیب دیده از خشکیدگی بلوط در دولت یازدهم انجام شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: بیش از یک میلیارد و 700 میلیون ریال تاکنون برای اجرای این طرح ها هزینه شده است.
** اختصاص اعتبار
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 40 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به طرح ‌های در حال اجرای منابع طبیعی شهرستان باشت اختصاص یافته است.
حکمتیان اظهار داشت: این میزان اعتبار برای اجرای عملیات بیولوژیک خاک،سنگ ملاته بوستان باشت و ساخت سد خاکی آبدهگاه در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: سه میلیارد و 600 میلیون ریال از این اعتبار در چهار طرح بیولوژیک به مساحت 350 هکتار هزینه خواهد شد.
حکمتیان عنوان کرد: طرح های بیولوژیک باشت 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بخش عمده آن عملیات نهال کاری شامل گونه‌های بلوط ،کنار، بذرهای بلوط و بادام که در عرصه‌های بوستان و شلالدون باشت در دست اجراست.
وی ابراز داشت: کاشت گونه‌های بذر و نهال در این شهرستان سبب غنی‌سازی و توسعه جنگل‌ها می‌شود.
حکمتیان گفت: اجرای این طرح‌ها در شهرستان باشت سبب پیشگیری از فرسایش خاک و ذخیره‌سازی آب برای زمین‌های کشاورزی می‌شود.
حکمتیان افزود:طرح سد خاکی آبدهگاه باشت باعث 400 هزار متر مکعب ذخیره‌سازی آب دارد.
وی گفت: پروژه سنگ ملاته بوستان باشت در یکهزار و 900 متر مکعب در حال اجرا است که 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سطح مراتع و جنگل های این شهرستان 105 هزار هکتار است که از این میزان 78 هزار هکتاری جنگل است.
شهرستان باشت با حدود 22 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
8143/6110


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی عروس و داماد از جنسیت بچه شان در جشن عروسی / همه شوکه شدند ! + فیلم