هند 3 میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند


هند 3 میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند

وزیر خارجه هند اعلام کرد که هند قصد دارد تا سه میلیارد دلار در توسعه افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند در آغاز جلسه دوم نخستین نشست وزرای امور خارجه کشورهای «آسیای مرکزی و هند» در «سمرقند» گفت: «دهلی نو» به افغانستان 3 میلیارد دلار کمک می‌کند.

سواراج افزود: هند و کشورهای آسیای مرکزی روابط خوبی دارند و برای توسعه بیش از پیش این روابط تلاش می‌کنند.

وی اظهار داشت: هند از مردم و دولت افغانستان در تلاش برای ساخت دولت دموکراتیک، صلح طلب و با ثبات حمایت می‌کند ما در زمینه تامین امنیت و ثبات منافع مشترک داریم.

سواراج ادامه داد: همکاری‌های 2 کشور باید تشدید شود چون هند از منابع انسانی، اقتصادی و مالی بزرگی برخوردار است و همکاری‌های متقابل با افغانستان، به خصوص در حوزه طرح‌های زیربنایی برای این کشور بسیار ثمربخش است.

عصر روز گذشته نشست وزرای خارجه آسیای مرکزی به همراه هند و افغانستان در شهر «سمرقند» آغاز شده است.

شرکت کنندگان در نشست سمرقند ابعاد اولویت دار همکاری‌های متقابل در زمینه کمک به افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه حمل و نقل، جذب سرمایه گذاری‌ها، نوآوری و فن آوری‌ها در حوزه‌های کلیدی صنعت، انرژی، فن آوری‌ اطلاع رسانی، پزشکی، داروسازی، کشاورزی و همچنین همکاری‌های متقابل در حوزه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و گردشگری را بررسی می‌کنند.

اعلام کمک 3 میلیارد دلاری هند به افغانستان در حالی است که تعاملات میان کابل و دهلی‌نو در حال توسعه است و چنین به نظر می‌رسد که برای هند همکاری‌های اقتصادی در قیاس با بخش‌های نظامی و امنیتی از ارجحیت بیشتری برخوردار است در حالی که تلاش آمریکا بر اساس استراتژی جدید این کشور شکل دادن به مثلث «واشنگتن - دهلی - کابل» در مقابل مثلث «مسکو، پکن و اسلام آباد» است که از رفتارهای دهلی‌نو چنین به نظر می‌رسد که در پی پرهیز از این سیاست است.

/انتهای پیام/

هند 3 میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»