تیپ بدنی من چیست؟


تیپ بدنی من چیست؟

آیا می‌دانستید که تنها با کشف راز و رمزِ تیپ بدنی خود می‌توانید به‌راحتی بدن رؤیایی‌تان را بسازید؟

به گزارش بهداشت نیوز، چون هر فرد، تیپ بدنی خاص خود را دارد. درست مثل تیپ شخصیتی، که هر کدام از اطرافیانِ ما دارای تیپ شخصیتی خاصی است، اما دقیقاً منظور از تیپ بدنی چیست؟ آیا می‌دانستید که فرم بدنِ افراد، علاوه‌بر توصیفِ ظاهر، تیپ بدنی آن‌ها را هم مشخص می‌کند؟

اگر تیپ بدنی شما هم به گونه‌ای است که هرچه تمرین می‌کنید، به کمترین نتیجه می‌رسید، یا از هر وسیله‌ای برای کاهش وزن و لاغری استفاده می‌کنید، اما بازهم لاغر نمی‌شوید، باید بدانید که مسیر را اشتباه رفته‌اید؛ بهترین راه برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام، تطبیق برنامه تمرینی و تغذیه با فرم بدنِ‌ شما است.

اگر یادتان باشد، زمانی همه چیز بر اساس ماه تولد شما بود، حالا نوبت به فرم بدنی شما رسیده است! می توانید با توجه به تیپ بدنی و استایلی که دارید به راحتی تغییرات مفیدی در رژیم غذایی تان ایجاد کنید تا همزمان اثر بخشی تمرینات ورزشی تان را چندین برابر کنید.

شاید با خودتان تصور می کنید می خواهیم دوباره بحث های تکراری نخوردن شکر یا نوشیدن آب زیاد بعد از ورزش را پیش بکشیم. تقریباً درست تصور کرده اید ولی این بار قضیه فرق دارد.شاید تأثیر شکر روی یک تیپ بدنی چندین برابر بدتر از تیپ بدنی دیگر باشد.در این مقاله با توجه به تیپ بدنی تان توصیه های تغذیه ای فوق العاده در اختیارتان قرار خواهیم داد تا جلوی این ضرر ها و آسیب های چندین برابری را بگیرید.

آیا فرم بدنی تان سیب است؟
راحت ترین راه برای شناسایی افراد دارای فرم بدنی سیب، این است که نگاهی به شکمشان بیاندازید. بیشتر چربی این افراد در ناحیه شکم جمع شده و پایین تنه باریکی دارند.

متأسفانه چربی شکمی می تواند زمینه ساز مشکلات بسیاری مثل، بیماری قلبی، سرطان و دیابت باشد. از طرف دیگر بعد از مدتی بدنتان مقاومت به انسولین پیدا کرده و ممکن است به کلی متابولیسم بدنتان را با مشکل مواجه کند. البته نمی خواهیم نگرانتان کنیم، دو هفته ای می توانید بخش زیادی از چربی های شکم تان را آب کنید، کافی است نکات زیر را رعایت کنید:

سیب ها به سراغ رژیم گلایسمی پایین بروند
چربی شکمی باعث نامنظم شدن سطح انسولین خواهد شد، در نتیجه رفتن به سراغ رژیم غذایی شاخص گلایسمی پایین فواید زیادی برای افراد دارای فرم بدنی سیب خواهد داشت.در رژیم غذایی شاخص گلایسمی پایین باید سبزیجات سبز رنگ، میوه ها، حبوبات، عدس و نخود بیشتری مصرف کرده و از مصرف نان سفید، پاستا، برنج، شیرینی جات، کلوچه و شکلات ها بپرهیزید.با همین تغییر رژیم غذایی ساده دیگر کنترل انسولین را به دست گرفته و چربی سوزی تان مثل آب خوردن خواهد شد. راستی تا یادمان نرفته مصرف کربوهیدرات های سرشار از فیبری مثل نان چودار، جودوسر و لوبیا را فراموش نکنید.اگر با شاخص گلایسمی آشنایی ندارید، مقاله هضم غذای مورد علاقه تان چند ساعت طول خواهد کشید؟ شما را با شاخص گلایسمی مواد غذایی آشنا خواهد کرد.

سیب ها کربوهیدرات با پروتئین یا چربی بخورند
برای اینکه سطح شکر خونتان کاملاً تنظیم شود، پیشنهاد می کنیم کربوهیدرات سرشار از فیبر را همراه با پروتئین یا چربی سلام میل کنید. شاید بگویید چربی که بدتر چاق مان می کند! بله، منظورمان از چربی سالم، روغن ماهی و آجیل هاست، آن هم خیلی کم تا دچار مشکل افت قند خون نشده و نفخ نکنید. همین چربی های به ظاهر چاق کننده ولی سالم می توانند اشتهایتان را هر روز کمتر و کمتر کند.

سیب ها میان وعده بخورند
اگر واقعاً تصمیم گرفته اید یکبار برای همیشه به جنگ چربی های شکم بروید، نباید میان وعده را فراموش کنید. افراد دارای فرم بدنی سیب با خوردن میان وعده های سبک و مفید در طول روز از بالا و پایین شدن قند خون جلوگیری کرده و هورمون های شان را متعادل نگه دارند.

آیا فرم بدنی تان گلابی است؟
افراد دارای فرم بدنی گلابی شکل، بیشتر چربی هایشان در ناحیه پایین تنه، ران ها و باسن است.
متأسفانه این تیپ بدنی هم همانند سیبی شکل ها، شاهد چاق شدن و جمع شدن چربی در نقاط حساسی مثل اطراف شکم است با این تفاوت که چربی سوزی برای شما کمی سخت تر و دشوارتر خواهد بود.اما هیچ جای نگرانی نیست کافی است همراه با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، کمی تمرینات ورزشی تان را شدتی تر کنید تا از چربی سوزی و خوش فرم شدن همزمان اندامتان لذت ببرید.می خواهید بدون ورزش رژیم بگیرید؟ مقاله رژیم غذایی بدون ورزش از زبان دکتر کرمانی در تصمیم گیری کمک تان خواهد کرد.

گلابی ها چه بخورند؟
افراد دارای فرم بدنی گلابی برای اینکه از شر چربی های لجوج ناحیه لگن و پایین تنه خلاص شوند بهتر است در همین ابتدای کار خوردنی های دارای فیبر و پروتئین بالا را در رژیم شان بگنجانند.یادتان باشد همیشه سوزاندن کربوهیدرات خیلی راحت تر از سوزاندن چربی ها است.وعده های غذایی تان را بیشتر کرده و حتماً غلات کامل، برنج قهوه ای و نان چاودار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

گلابی ها باید از هورمون ها دوری کرده و کلسیم بیشتری بخورند
تحقیقات نشان داده است که بیشتر افراد دارای فرم بدن گلابی شکل، هورمون استروژن زیادی در بدنشان دارند. اگر فرم بدنتان گلابی است، در قدم دوم برای کاهش سطح استروژن تان بهتر است از خوردن گوشت های فراوری شده که ممکن است حاوی هورمون های اضافه باشند، بپرهیزید.

از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که مصرف کلسیم می تواند فرم تجمع چربی را تاحد قابل توجهی تغییر دهد. در نتیجه حتماً ماست یونانی یا ایسلندی را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

آیا فرم بدنی تان مثلث معکوس است؟
افرادی که دارای فرم بدنی مثلث معکوس هستند، معمولاً بالاتنه بزرگتری داشته و آنها را به عنوان افراد چهارشانه می شناسند. بالاتنه آنها مستعد تجمع چربی بوده و چربی ها در اولین انتخاب به سراغ قسمت های بالایی بدن می روند.

مثلث های برعکس باید چه بخورند؟
اگر قسمت بالایی بدنتان بزرگتر است، باید جای کربوهیدرات های ساده و پیچیده را عوض کنید!
معنی این جمله این است که مثلاً به جای برنج سفید و سیب زمینی سراغ جو دوسر یا همان کربوهیدرات های ساده بروید. سبزیجات تازه (خصوصاً سبزیجات سبز رنگ) کلید چربی سوزی بیشتر شما هستند. باید با پنیرهای چرب، غذاهای فراوری شده و فست فودها همین جا خداحافظی کنید. این غذاها فقط باعث چاقی بیشترتان خواهند شد.

مثلث برعکسی ها خودشان را به منیزیم ببندند!
منیزیم یکی از ماده های حیاتی و مورد نیاز برای بسیاری از عملکردهای بدن است. با مصرف منیزیم قند خونتان کنترل تر شده بوده و می توان گفت مصرف این مورد برای تمامی فرم ها و تیپ های بدنی مناسب است. حتماً حتماً مصرف سبزیجاتی مثل اسفناج، لوبیا قرمز و بادام را در رژیم غذایی تان بگنجانید. برای حذف چربی ها در کنار رژیم ، داشتن برنامه ورزشی را فراموش نکنید.

آیا دارای فرم بدنی ساعت شنی هستید؟
داشتن فرم بدنی ساعت شنی شاید آرزوی خیلی از خانم ها باشد، اما اشتباه نکنید این فرم بدنی نیز با رژیم غذایی غیر اصولی و کنار گذاشتن ورزش، چاق و بدفرم خواهد شد.
وقتی این افراد چاق می شوند، فوراً بازوها، صورت، سینه، زانوها و و مچ پایشان بزرگتر خواهد شد.

رژیم غذایی برای فرم بدنی ساعت شنی
افراد دارای فرم بدنی ساعت شنی باید رژیم های غذایی بدون نفخ انتخاب کرده و مواد غذایی سالم (میوه و سبزی)، غلات کامل، چربی های سالم (سالمون، مغزها، دانه ها و روغن زیتون) و پروتئین بدون چربی را وارد زندگی شان کنند.مصرف کافئین، شکر، غذاهای دارای چربی بالا و فست فودها دشمن اصلی اندام شما است. یادتان باشد که پروتئین های گیاهی برای شما بهتر بوده و بهتر است از لوبیا، عدس، دانه ها و مغزها استفاده کنید.

آیا شما دارای فرم بدنی باریک و قلمی هستید؟
این افراد دارای اندامی صاف و یک دست بوده و دور شانه، کمر و باسن شان یکی خواهد بود. هرچقدر که دقت کنید کوچکترین انحنایی در اندام این افراد مشاهده نخواهد شد. همیشه افراد لاغر دارای این فرم بدنی هستند و پیشنهاد ما افزایش وزن است.

رژیم غذایی ایده آل برای افراد باریک و قلمی
این افراد باید هر چهار ساعت یکبار یک وعده غذایی میل کنند. فرم چینش بشقاب این افراد باید متفاوت با دیگران باشد. اگر می خواهید خیلی سریع وزن بگیرید و اندام خوش فرمی داشته باشید.حتماً نصفی از بشقاب تان را با گوشت، میوه، سبزی، غلات، جو دوسر تازه، یک چهارم آن را با برنج سفید و بقیه آن را با پروتئین هایی مثل مرغ یا ماهی پوست کنده پر کنید.

البته مصرف لبنیات هم در وزن گیری به شما کمک خواهد کرد. روی حداقل دو وعده شیر یا مواد لبنی کم چرب (۱%) میل کنید. استفاده از چربی های سالم، کربوهیدرات های پیچیده مثل سیب زمینی و برنج همراه با ورزش قدرتی می تواند خیلی سریع شما را به بهترین فرم بدنی تان برساند.

شما هم فرد خاصی هستید
همه افراد دارای استایل بدنی خاص، ژنتیک و قدرت بدنی منحصر به‌فرد هستند و باتوجه به این ویژگی‌ها به سراغ انجام فعالیت‌های خاصی رفته و در بعضی از موارد نسبت به دیگران مستعدتر عمل می‌کنند.

تیپ بدنی و سؤالاتی که در پی آن به ذهن می‌رسد، دغدغه افراد بسیاری است که می‌خواهند از تمرینات ورزشی و برنامه غذایی خود بیشترین نتیجه را بگیرند؛ به همین منظور، گروه فیتامین به بررسی انواع تیپ بدنی و بهترین تغذیه و تمرین برای هرکدام پرداخته است. پس با آگاهی از رمز و رموز تیپ بدنی‌تان بهترین بدن را بسازید.

معرفی انواع تیپ بدنی
اندومورف
اکتومورف
مزومورف

در سال ۱۹۴۰ یک روانشناس آمریکایی به نام ویلیام هربرت شلدون سعی کرد تا افراد را برطبق سه نوع تیپ بدنی طبقه‌بندی کند؛ پس از گذشت سال‌ها هنوز هم این سه نوع دسته‌بندی به عنوان مرجعی برای نشان‌دادن اینکه بدن ما نسبت به رژیم غذایی و تمرینات ورزشی چه عکس‌العملی نشان خواهد داد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روانشناس برای تمایز بین تیپ‌های بدنی از فرمول‌های ریاضی پیچیده استفاده می‌کرد، نترسید ما اینجا هیچ کاری با فرمول‌ها نخواهیم داشت و فقط می‌خواهیم با تیپ‌های بدنی آشنا شویم.

اکتومورف (لاغر)
اکتومورف‌ها افرادی با قد بلند، لاغر، عضلات کم‌حجم و بدون چربی هستند؛ این گروه، هیچ استعدادی در ذخیره‌سازی چربی و عضله‌سازی ندارند؛ آنها حتی اگر غذای زیاد و با کالری بالا بخورند، بازهم وزنشان ثابت مانده و به نوعی بدنشان نسبت به افزایش وزن مقاومت نشان خواهد داد.

مزومورف (عضله‌ای و خوش‌شانس)
مزومورف‌ها به عنوان تیپ بدنی خوش‌شانس شناخته شده‌اند؛ این گروه از افراد، دارای استخوان‌بندی متوسط و خوبی بوده و بالاتنه عضله‌ای، سطح چربی کم، شانه‌های عریض و دور کمر باریک از ویژگی‌های ظاهری آنها است. حالا متوجه شدید که چرا به افراد دارای این تیپ بدنی خوش‌شانس می‌گوییم؟ آیا جز کمر باریک و بالاتنه عضلانی آرزوی دیگری هم دارید؟!

حتما در اطرافتان چنین افرادی را دیده‌اید، آنها همیشه تناسب اندام داشته و هربار که می‌بینیدشان احساس می‌کنید از دفعه قبل هم عضلانی‌تر شده‌اند؛ این افراد همان مزومورف‌ها هستند.

اندومورف (پر از برآمدگی)
کاهش وزن برای اندومورف‌ها یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است. اندازه دور کمر این افراد نسبت به تیپ‌های دیگر بدنی عریض‌تر بوده و استخوان‌بندی درشتی دارند؛ اندومورف‌ها مستعد چاقی بوده و به جای عضله‌سازی علاقه شدیدی به ذخیره‌سازی چربی دارند. اگر شما هم با کاهش وزن (چرا ورزش کلید کاهش وزن است؟) مشکل دارید و خیلی راحت وزنتان بالا می‌رود، احتمالاً جزو این افراد هستید.

تیپ بدنی من کدام است؟
برای درک بهتر موضوع تیپ‌های بدنی، بهتر است بدانید که دسته‌بندی تیپ‌های بدنی، همانند یک مثلث است که هرکدام از تیپ‌های بدنی در یکی از گوشه‌های این مثلث قرار می‌گیرد؛ یعنی شما ممکن است باتوجه به میزان چربی یا میزان عضله‌ای که دارید، در هر نقطه‌ای از این مثلث قرار بگیرید.

حقیقت این است که:
بعضی از افراد عضله‌سازی کمتری دارند؛
بعضی از افراد عضله‌سازی بیشتری دارند؛
بعضی از افراد چربی‌سوزی بهتری دارند و زودتر لاغر می‌شوند؛
بعضی از افراد چربی‌سوزی ضعیف‌تری داشته و استعداد بیشتری در تجمع چربی دارند.

اما نه، صبر کنید؛ هدف ما این نیست که ناامیدتان کنیم، همه چیز مربوط به ژنتیک شما نیست؛ انتخاب‌هایی که در زندگی انجام می‌دهید، غذاهایی که همین امروز می‌خورید و برنامه ورزشی که دنبال می‌کنید، همه اینها در شکل فعلی بدن شما موثر است.

معایب تیپ‌های بدنی
یکی از معایب تیپ‌های بدنی همین ناامید شدن‌هاست، خیلی از افراد همه چیز را محدود به تیپ بدنی می‌دانند و شروع به بهانه‌آوردن می‌کنند؛ به‌عنوان مثال آیا تاکنون از تست شخصیت برای تشخیص اینکه درونگرا هستید یا برونگرا استفاده کرده‌اید؟ مثلاً چون تست شخصیت، شما را یک فرد درونگرا نشان داده، دیگر در هیچ جمعی شرکت نکنید و بگویید ببخشید بنده درونگرا هستم؟! همان‌طورکه می‌دانید، این کار غیرمنطقی است.

تیپ‌های بدنی به این معنی نیست که اگر شما اندومورف هستید دیگر هیچ وقت لاغر نخواهید شد، خیر اینطور نیست؛ فقط به‌خاطر تیپ شخصیتی خاصی که دارید باید کمی بیشتر زحمت کشیده و برنامه ورزشی خاصی را دنبال کنید.در نتیجه ژنتیک، فقط می‌تواند تاحدی نقش کمک‌کننده یا بازدارنده داشته باشد؛ چاقی یا لاغری، بیش از همه چیز تحت تأثیر تصمیم‌گیری‌های‌ شما در طول زندگی است.

رابطه چاقی و لاغری با متابولیسم بدن
اگر شما دارای اضافه وزن هستید، به این معنی نیست که متابولیسم کُندی دارید؛ در حقیقت، سوخت‌وساز بدن شما سریعتر از افراد لاغر است (باتوجه به وزن زیادتان کالری بیشتری می‌سوزانید)؛ این یعنی علت چاقی شما این است که بیشتر از کالری که می‌سوزانید غذا می‌خورید.

اگر هم لاغر هستید، لازم است بدانید که متابولیسم بسیار کندتر از تصورتان است؛ همچنین احتمالاً تصور می‌کنید که چون غذای زیادی می‌خورید، میزان کالری دریافتی‌تان نیز بالا است، اما در حقیقت وقتی که میزان کالری مصرفی شما را محاسبه کنیم، به کم‌بودن آن پی خواهید برد.

نکته پایانی
نوع تیپ بدنی شما چیست؟ باتوجه به توضیحاتی که در این مقاله داده شد، حالا شما باید بتوانید تیپ بدنی خود را تشخیص دهید. مهم نیست که دارای چه نوع تیپ بدنی هستید، چون جزو هر گروه که باشید می‌توانید بدنی عضلانی، کم‌چربی و قدرتمند بسازید؛ حتی لاغرترین افراد هم می‌توانند با تلاش خود، حجیم شوند.

منبع: فیتامین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی