تجلیل از 40 خانواده شهدای انقلاب از سوی دبیرخانه کانون‌های مساجد تهران


تجلیل از 40 خانواده شهدای انقلاب از سوی دبیرخانه کانون‌های مساجد  تهران

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد تهران، تجلیل از 40 خانواده شهدای انقلاب، مدافع حرم و وطن و برپایی شب های خاطره انقلاب را از جمله برنامه‌های بزرگداشت 40 سالگی انقلاب در این کانون‌ها نام برد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در آستانه فرار رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دستگاهها، نهادها و مراکز فرهنگی برنامه های با شکوهی را برای گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نظرگرفته اند، از جمله این نهادها کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند که با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی سعی در رونق جشن های پیروزی انقلاب دارند، به همین جهت با حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان»، سرپرست دبیرخانه کانون های مساجد تهران گفت و گویی را ترتیب دادیم و برنامه های در نظرگرفته شده برای جشن های 40 سالگی انقلاب را جویا شدیم که ادامه می خوانید:

ـ در ابتدا بفرمایید مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی چه نقشی داشته اند؟

مساجد در سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به عنوان مکان و جایگاهی است که سنگر تشکیلات انقلاب بوده است. امام خمینی(ره) از مساجد به عنوان سنگر انقلاب یاد می کردند و می فرمودند:« مساجدسنگرند، سنگرها را حفظ کنید» و نیز می فرمودند که خدمات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی با مساجد پیوند داشته باشد. از طرفی مساجد در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در آگاه سازی مردم از اقدامات ظالمانه رژیم پهلوی داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز می بینیم که مساجد در ابعاد مختلف نقش مهمی داشته است، از جمله اینکه در بحث انتخابات و در رونق حضور مردم در پای صندوق های رای نقش مهمی دارند، در واقع باید گفت که مساجد محلی هستند که کاربردهای فراوانی در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی بر عهده دارند و همین مراکز هستند که انقلاب اسلامی را به تکامل و فرهیختگی کامل رساندند.

امسال دستگاهها، نهاد و ازجمله کانون های مساجد برنامه های گسترده ای برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نظر گرفته اند، علت آن چیست؟

با توجه به حساسیت هایی که نسبت به چهل سالگی انقلاب ها است و بنا به فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند 40 سالگی انقلاب به معنای پیری و فرتوتی انقلاب نیست، بلکه به معنی رشد و انجام فعالیت های خلاقانه نظام مبتتی برگفتمان انقلاب و حرکت مردم در مسیر بهمن 57 است و از طرفی به دلیل حساسیت های بسیار و سخنان بیهوده ای که از سوی دشمنان مبنی بر اینکه این انقلاب رو به اضمحلال و شکست است، سعی کردیم برنامه های امسال از رونق و شکوه خاصی برخورد باشد.

دبیرخانه کانون های مساجد استان تهران با 1207 کانون فرهنگی هنری به عنوان پیشانی و پیش قراول فعالیت های فرهنگی در استان تهران همانند دیگر دستگاهها از این قاعده مستثنی نیست و برنامه های خوبی را برای دهه فجر تدارک دیده است. از جمله اینکه عضو کمیته مساجد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مسئول کارگروه همکاری با شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برگزاری جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی است و با نهادهای انقلابی همچون سپاه و بسیج و نیروهای مردمی هم رایزنی های در برگزاری برنامه های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان تهران در سه بخش شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می شود و سعی داریم که در تهران شاکله ای از برنامه هایی که در کل کشور برگزار می شود، را برگزار کنیم.

تجلیل از 40 خانواده شهدای انقلاب از سوی دبیرخانه کانون‌های مساجد  تهران -مهم ترین برنامه های در نظر گرفته شده برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با محوریت دبیرخانه کانون های مساجد استان تهران برگزار می شود، شامل چه برنامه هایی است؟

آذین بندی مساجد و محله ها توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد، نصب بنر با هدف معرفی انقلاب در قالب سخنان مقام معظم رهبری، وصایای شهدا و سخنان بزرگان، برپایی 40 نمایشگاه از دستاوردهای انقلاب توسط 40 کانون در سطح استان تهران بخشی از برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

برنامه دیگری که به صورت هدفمند و تشکیلاتی برگزار می شود، برنامه شب های خاطره انقلاب در مساجد است که در این برنامه از برادران و خواهرانی که به عنوان زندانیان سیاسی و فعالین قبل از پیروزی انقلاب مطرح هستند در مساجد دعوت به سخنرانی می شود.

تجلیل از40 خانواده شهدای انقلاب اسلامی، مدافع حرم و وطن و دفاع مقدس، برپایی 40 محفل و کرسی تلاوت قرآن، اجرای گروه سرود اعضای کانون های مساجد در روز 12 بهمن بخش دیگری از برنامه های درنظرگرفته شده برای ایام است. علاوه برآن برپایی شعر انقلاب در 40 مسجد انقلابی،برگزاری مسابقات شعر، داستان سرایی،نقاشی و سرود، تهیه نشریات دیواری توسط کانون ها از دیگربرنامه ها است.

برنامه های درنظرگرفته شده در روز راهپیمایی 22 بهمن شامل چه برنامه هایی است؟ برای کودکان، نوجوانان و جوانان هم برنامه ویژه ای در نظر گرفته شده است؟

برپایی چهل ایستگاه صلواتی و پذیرایی در40 نقطه و در جنب مساجد مسیرهای راهپیمایی 22 بهمن و برگزاری شب های خاطره انقلاب در مساجد مسیر از جمله برنامه های راهپیمایی ۲۲ بهمن است. علاوه برآن تلاش ما دراین راستا است که به مناسبت چهل سالگی انقلاب، 40 غرفه در مسیر راهپیمایی۲۲ بهمن برپا کنیم وخدمات فرهنگی و مذهبی برای شرکت کنندگان در راهپیمایی ارایه دهیم.

برای کودکان و نوجوانان هم در روز راهپیمایی 22 بهمن برنامه های در نظر گرفته شده است از جمله اینکه با برپایی غرفه های در جوار مساجد سعی داریم، دستاوردهای انقلاب را برای کودکان در قالب برنامه های شاد و کودکانه تبیین کنیم. قشرجوان بخش اعظمی از افراد جامعه ما را تشکیل می دهند، از جمله برنامه هایی که همزمان با این ایام برای جوانان در نظرگرفته شده، مسابقات ورزشی تحت عنوان جام فجر است که این مسابقات شامل دارت، تنیس و فوتبال است.

باتوجه به تقارن دهه فجر انقلاب با ایام فاطمیه برنامه هایی هم در کانون های مساجد به این مناسبت برگزارمی شود؟

با توجه به تقارن دهه فجر با ایام فاطمیه تلاش ما در این راستا است که برنامه ها، سرودها و اشعار این ایام در مساجد رنگ و بوی سیره و سبقه فاطمی داشته باشد. ضمن اینکه در صورتی که راهپیمایی با هنگام نماز ظهر و عصر متقارن شد، اقامه نماز جماعت اول وقت در خیابان تدارک دیده می شود.

در راستای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی هم برنامه هایی از سوی کانون های مساجد استان تهران در این ایام برگزار می شود؟

در راستای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف از جمله تکنولوژی،اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برنامه های ویژه برگزار می شود، تا از این طریق بتوانیم دستاوردهای ۴۰ ساله را برای همگان بویژه نسل جوان معرفی کنیم. علاوه برآن نشست انقلاب اسلامی به روایت هنر در این ایام برگزار می شود.

برنامه ویژه ای که از سوی دبیرخانه کانون های مساجد استان تهران امسال به صورت خاص و برای اولین بار برگزار می شود، چه برنامه ای است؟

برنامه ای که امسال برای اولین بار برگزار می شود و تا به حال سابقه برگزاری نداشته است،برنامه ای است که با همکاری شهرداری تهران در۲۲ بهمن انجام خواهد شد، در این برنامه دستاوردها و شعائر انقلاب به صورت نقاشی هزار متری توسط ۴۰ هنرمند شاخص و برتر نقاشی در پارچه ای کشیده می شود و نیز کسانی که در مورد دشمنی با نظام جمهوری اسلامی مطالبی بیان کرده اند، سخنان بیهودشان همراه با نقاشی به تصویر در می آید و نگاشته می شود. به عنوان مثال رئیس جمهور پیشین آمریکا در مورد جمهوری اسلامی گفت که این انقلاب در ظرف شش ماه متلاشی می شود، در حالی که می بینیم آن رئیس جمهور خودش مرد و نظام ما با قوت راهش را ادامه می دهد.

پایان پیام/40

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مساجد می توانند نقش محوری در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشند