روزهای آخر «می»


روزهای آخر «می»

نخست وزیر بریتانیا می داند که که شکست در رای گیری پارلمان در حقیقت،شکست آینده سیاسی او خواهد بود و به همین دلیل تلاش می کند از هر راهی حتی با تهدید،نمایندگان را وادار کند تا به او رای بدهند.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل:در یکی از مهم ترین لحظات سیاسی بریتانیا در دوران پس از جنگ،مجلس عوام ،فردا (سه شنبه 25 دی) در مورد طرح برگزیت رای گیری می کند.

«ساندی مورنینگ هرالد» در گزارشی نوشت که این رای گیری به طور قطع موجب آغاز چندین هفته تعیین کننده در تاریخ سیاسی جدید بریتانیا می شود چرا که پس از سری اصلاحات قانونی جنجالی که هفته گذشته تصویب شد،اکنون کنترل بسیار بیشتری بر روی این فرآیند دارد.

با موعد مقرر تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در پایان ماه مارس و دولت ضعیف بریتانیا که در آستانه سقوط قرار دارد،مجلس عوام هفته گذشته قوانینی را تصویب کرد که یک سقوط یا عقب نشینی سیاسی برای «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا محسوب می شود.

اکر خانم می در رای گیری فردا در پارلمان شکست بخورد،باید طرح برگزیت جدیدی را در یک بازه زمانی سه روزه ارائه کند.

به گفته تحلیلگران،اظهارات اخیر خانم می دقیقا فرار رو به جلو از این شرایط است.

نخست وزیر بریتانیا می داند که که شکست در رای گیری پارلمان در حقیقت،شکست آینده سیاسی او خواهد بود و به همین دلیل تلاش می کند از هر راهی حتی با تهدید،نمایندگان را وادار کند تا به او رای بدهند.

«سی ان ان» در گزارشی به نقل از «ترزا می» نوشت :«یا طرح مرا تصویب کنید یا خطر از بین رفتن کامل برگزیت را بپذیرید.»

نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که پارلمان وظیفه دارد تا نتایج همه پرسی 2016 میلادی را به نفع خروج از اتحادیه اروپا،اجرایی کند.

به هر حال رای گیری در پارلمان انجام می شود و خانم می چه بخواهد و چه نخواهد باید نتایج آن را بپذیرد.

بر اساس گزارش «ساندی مورنینگ هرالد» در فاجعه آمیز ترین پایان برای خان می ،دولت او با حدود 200 رای منفی باید شکست را بپذیرد.

به گفته تحلیلگران،این شکست می تواند آغاز پایان بازی سیاسی برای ترزا می باشد که می داند پیروز بیرون نیامدن او از میدان به معنای این است که باید استعفا بدهد.

حتی اگر نخست وزیر بریتانیا تصمیم بگیرد که بماند و بجنگند،انگیزه جدیدی برای رای «عدم اعتماد» به او در مجلس عوام وجود دارد.حتی ممکن است درخواست های جدیدی برای انتخابات عمومی یا برگزاری همه پرسی در مورد برگزیت،مطرح شود.

اگر می شکست بخورد و تصمیم بگیرد که بماند و بجنگند، احتمالا دست به دامان روسای جمهوری و نخست وزیرهای اروپایی برای اجماع بیشتر بر سر برگزیت خواهد شد،اگرچه رهبران اروپایی گفته اند که راهی برای انجام گفتگوهای بیشتر در مورد «توافق برگزیت» وجود ندارد.

تحلیلگران می گویند که تهدید خانم می برای لغو کامل برگزیت هم نمی تواند چندان قوی و برای او چاره ساز باشد چرا که در حال حاضر بسیاری از مردم بریتانیا ترجیح می دهند در اتحادیه اروپا باقی بمانند.

بر اساس گزارش «اسکای نیوز»، نظرسنجی های اخیر در بریتانیا نشان می‌دهد که در صورت برگزاری همه‌پرسی دوم، نیمی از مردم انگلیس از باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد.

به همین دلیل است که پیش بینی ها حاکی از شکست خانم می در پارلمان و احتمالا روزهای آخر او در دولت بریتانیا است.

پایان پیام/7

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نشست خبری دومین مهرواره هوای نو