کنکور 98| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز


یکی از رمزهای موفقیت در کنکور، داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای مطالعه درس‌های پایه و پیش‌دانشگاهی برای کنکور است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور یکی از آزمون‌های مهم زندگی هر فرد و جزو خاطرات فراموش نشدنی ماست که موفقیت در آن به عوامل مختلف و متنوعی بستگی دارد؛ یکی از فاکتورهای موفقیت، داشتن برنامه‌ریزی مناسب و دقیق است تا ضمن ذخیره‌سازی زمان و مرور تمام درس‌ها در سال کنکور، بتوان با آرامش کامل و اعتماد به نفس بالا در این آزمون سرنوشت‌ساز شرکت و به نتیجه‌ای مطلوب و مورد قبول دست پیدا کرد.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته‌اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم از این پس با بسته‌های ویژه کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، تمام روش‌های رسیدن به موفقیت را کسب کنید و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور به دست آورید.

کنکور 98| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز

برای بررسی راه‌های رسیدن به پیروزی و کامیابی در کنکور با سروش سعیدی مشاور تحصیلی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

سروش سعیدی مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بهترین روش برنامه‌ریزی کنکور اظهار کرد: قطعا برای موفقیت در کنکور بهترین کار این است که مطالعه و برنامه‌ریزی درسی از تابستان آغاز شود؛ برای این منظور باید حتما در یک آزمون ثبت نام کرد و مطالعه را با آزمون پیش برد.

وی افزود: نوع آزمونی که داوطلبان در آن شرکت می‌کنند فرقی ندارد و مهم این است که هر ۲ یا ۳ هفته یکبار که آزمون برگزار می‌شود، داوطلب بتواند مطالب مربوط به آن آزمون را مطالعه کند و با آن پیش برود.

کنکور 98| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز

زمان مناسب جمع‌بندی درس‌های کنکور

سعیدی درباره بهترین و مناسب‌ترین زمان برای جمع‌بندی دروسی که مطالعه می‌شود، ‌گفت: زمان‌های مناسب و منطقی برای جمع‌بندی دروس کنکور آخر تابستان یعنی شهریورماه، دی‌ ماه و ایام عیدنوروز است.

بیشتر بخوانید: چگونگی برگزاری کنکور در سال ۹۸ مشخص شد

این مشاور تحصیلی بیان کرد: معمولا افرادی که در برنامه‌ریزی درسی و مطالعه خود از یک مشاور کمک و راهنمایی می‌گیرند و با روال او پیش می‌روند، آخر تابستان پایه دهم و یازدهم را جمع‌بندی و در دی ماه نیم‌سال اول پایه دوازدهم را مطالعه می‌کنند.

برنامه‌ریزی درست مطالعه برای موفقیت در کنکور

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی مطالعه باید به گونه‌ای باشد که تا عیدنوروز کل درس‌ها یک دور خوانده شده باشد، ایام عید نوروز هم فرصت مناسبی برای مرور درس‌ها، جمع‌بندی و آزمون است؛ بعد از عید هم این روند ادامه دارد و داوطلبان به مرور درس‌ها و آزمون می‌پردازند.

کنکور 98| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز

سعیدی افزود: این برنامه‌ریزی یک سیستم کلی برای کنکور و دانش‌آموزانی است که خوب و مفید کار می‌کنند؛ در حالت‌های خاص که دانش‌آموزان مطالعه برای کنکور را دیرتر شروع می‌کنند ، چون فرصت زیادی را از دست داده‌اند باید فشردگی بیشتری را در برنامه‌هایشان قرار دهند و کار بیشتری انجام دهند.

محدود شدن فعالیت‌های فوق برنامه در سال کنکور

این مشاور تحصیلی بیان کرد: اگر داوطلبان می‌خواهند نتیجه‌ای مطلوب و ایده‌آل را در کنکور به دست آورند، باید در سال کنکور تعدادی از فعالیت‌های فوق برنامه خود را حذف کنند. یعنی برنامه‌هایی که همیشگی و دائمی است به طور موقت در ایام کنکور حذف و برنامه‌های مقطعی و دوره‌ای محدود و کمرنگ می‌شود.

وی افزود: در این حالت برنامه‌هایی از قبیل بیرون رفتن با دوستان و ارتباطات کمتر می‌شود، به طور مثال دیدار دوستان از هفته‌ای یکبار به ۳هفته یکبار تبدیل می‌شود؛ همچنین شرکت و برگزاری مهمانی‌های خانوادگی محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: کنکور ۹۸| ۸ نکته کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور

سعیدی اظهار کرد: در سال کنکور سیستم قرنطینه‌ای که در آن دانش‌آموزان فقط مشغول درس خواندن هستند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا اگر دانش‌آموزان با این سیستم درس بخوانند احتمال کم آوردن و خسته شدن در میانه راه بسیار زیاد است.

روش‌های طلایی برای افزایش تمرکز در مطالعه کنکور

این مشاور تحصیلی گفت: برای تمرکز کردن و بالا بردن کیفیت مطالعه رعایت چند نکته ضروری است؛ اول اینکه اگر داوطلبان سال‌های قبل از کنکور خود را آماده نکرده‌اند و پیش‌دانشگاهی اولین سالی است که قصد مطالعه به طور جدی را دارند، توصیه می‌شود دوره‌های مطالعه روزانه را از زمان‌های کوتاه یعنی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت شروع کنند و ۲ هفته یکبار زمان مطالعه خود را ۱۵ دقیقه افزایش دهند.

وی افزود: به عبارت دیگر مطالعه از ۴۵ دقیقه آغاز می‌شود، سپس یک ساعت، یک ساعت و ۱۵ دقیقه و در نهایت یک ساعت و نیم ادامه پیدا می‌کند. در بین هر بازه زمانی باید یک ربع استراحت قرار داده شود.

کنکور 98| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز

سعیدی بیان کرد: زمان بهینه‌ای که یک انسان معمولی می‌تواند اطلاعات دریافت کند بین ۷۵ تا ۹۰ دقیقه متغیر است و بیش از این مدت زمان راندمان و بازدهی لازم وجود ندارد؛ بنابراین دوره مطالعه داوطلبان نباید بیش از ۹۰ دقیقه باشد.

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود داوطلبان کنکور به مدت ۴ تا ۵ ساعت بدون وقفه درس می‌خوانند؛ این کار باعث خستگی و بی حوصلگی آنها می‌شود، همچنین راندمان مطالعه را تقریبا نصف می‌کند.

تلفن همراه؛ مهم‌ترین عامل کاهش تمرکز داوطلبان کنکور

وی گفت: نکته دوم برای افزایش تمرکز این است که داوطلبان باید هر عاملی که باعث بر هم زدن تمرکز آن‌ها می‌شود را از خود دور کنند. در زمان حال مخرب‌ترین و بدترین عاملی که باعث از دست رفتن تمرکز می‌شود تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های مختلف است.

سعیدی افزود: بنابراین تلفن همراه که مهم‌ترین عامل برهم زدن تمرکز است باید به طور کامل از محیط مطالعه دور شود تا دانش‌آموز بتواند با آرامش و تمرکز بیشتری به مرور درس‌ها بپردازد.

کنکور 98| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز

این مشاور تحصیلی بیان کرد: عامل سومی که در تمرکز داوطلبان اثر دارد محیط و موقعیت مطالعه کردن است؛ برای درس خواندن داوطلبان حتما باید پشت میز بنشینند زیرا این بهترین و باکیفیت‌ترین حالت مطالعه است؛ درس خواندن به صورت درازکش روی زمین یا تخت و هنگام راه رفتن توصیه نمی‌شود و کاربرد آن فقط در مواقع و حالت‌های خاص است.

کنکور 98| برنامه‌ریزی درسی و تکنیک‌های حفظ تمرکز

وی اظهار کرد: عامل آخری که ممکن است تمرکز داوطلبان هنگام مطالعه را از بین ببرد، فرورفتن در فکر و خیال و مشغول شدن ذهن به مواردی غیر از درس است. بهترین کار برای مقابله با این امر چسباندن یک کاغذ کوچک در کنار میز مطالعه است، در این حالت هر فکری که به ذهن آمد روی آن برگه نوشته و در زمان دیگری به آن پرداخته می‌شود.

سعیدی افزود: یادداشت افکار متفرقه بر روی برگه کوچک علاوه بر اینکه باعث تمرکز بیشتر بر روی درس خواندن می‌شود، کیفیت و راندمان مطالعه را هم بالا می‌برد.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی