یخ زدن خاک سبب بهبود خصوصیات فیزیکی خاک می‎شود


یخ زدن خاک سبب بهبود خصوصیات فیزیکی خاک می‎شود
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: یخ زدن خاک سبب بهبود خصوصیات فیزیکی خاک می‎ شود.

مراد قنبرپور در گفت وگو با ایسنا، اظهارکرد: یخ آب زمستانه در طول فصل زمستان بین دو تا سه مرحله صورت می‌گیرد و بهترین زمان برای این کار در شرایطی بوده که دمای هوا حدود منفی ۷ درجه سانتیگراد است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که دما کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد نباشد که به درخت آسیب می‌رساند در مجموع دما باید زیر صفر درجه و از ۱۰ درجه سانتیگراد کمتر نباشد.

قنبرپور بیان کرد: این کار دارای محاسن زیادی مانند از بین بردن تخم و لاور انواع حشرات و بیماری‌های گیاهی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: یخ زدن سبب انبساط و افزایش حجم خلل و فرج خاک و در مجموع بهبود خصوصیات فیزیکی خاک نیز می ‎ شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کود آهن از دو طریق برگی و خاکی مصرف می‌شود، ادامه داد: زمان مصرف این کود در ابتدای رشد جدید درختان و مرحله دوم طی زمان توسعه برگ ‎ ها و رشد درختان است.

قنبرپور با بیان اینکه محلول پاشی آهن در اوایل فصل رویش بهتر از اواخر این فصل است، اضافه کرد: آهنی که برای چالکود استفاده می شود با بنیان Fe_EDDHA بوده که میزان آهن آن ۳ تا ۶درصد و قابلیت جذب از ریشه را دارا است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: میزان مصرف آهن در درختان مختلف و با توجه به عمر آنها از ۵۰ تا ۲۰۰ گرم متغیر است.

وی تصریح کرد: بحث تغذیه درخت از جمله روش‌های مختلف مصرف کود، زمان، میزان مصرف بوده و همچنین آزمون خاک و برگ به منظور آگاهی از وضعیت خاک از جمله کارهایی است که برای توصیه صحیح انواع کودهای مختلف لازم است پس از برداشت محصول انجام و کودهای مورد نیاز جهت تشکیل میوه طی ابتدای پاییز سال آینده مصرف شوند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آخرین موجود زنده‌ای که روی زمین باقی خواهد ماند، چیست؟