وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشره به اینکه نظام بانکی کشور دچار یک عارضه شده است، اضافه کرد: معوقات بانکی زیاد است و باید ببینیم چه کسانی گرفته اند و چرا تا کنون به بانک ها برنگردانده اند، راه برگرداندن پولی که در دستان عده ای است را باید ابتدا پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، فرهاد دژپسند در نشست با فعالان اقتصادی هرمزگان با بیان اینکه مطالعات آمایش سرزمینی باید طرحی باشد که ۳۰ سال دیگر کسی ما را قضاوت کرد به خوبی و نیکی یاد کند، افزود: اگر تمامی نیازهای استان در طرح آمایش سرزمینی دیده شود می تواند به بسیاری از نیازها و مشکلات این استان پاسخ مناسب داد.

دژپسند با بیان اینکه بندر شهید رجایی به تنهایی حدود ۳۷ درصد واردات و ۳۲ درصد صادرات کشور از آن انجام می شود، تصریح کرد: ۸۵ درصد کالاهای وارداتی مصرفی است، اگر سایر توانمندی ها را در این مجرا به کار بگیریم می توانیم نقش بالنده استان را در اقتصاد کشور به تصویر بکشانیم.

وی با اشاره به اینکه امروز به رغم شیطنت های دشمنان انقلاب و کشور و تمام محدودیت های انتقال و تبادلات مالی ایجاد کرده اند، صادرات غیرنفتی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته افزایش داشته است، عنوان کرد: حتی صادرات نفتی کشور هم قابل قبول است، دشمنان علیرغم تمام شعارها و تلاش ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مناطق آزاد ظرفیت کمی نیست و باید این مناطق را در راستای اهداف توسعه استان و کشور به خوبی به کار بگیریم، ابراز کرد: باید مناطق آزاد به جایگاهی برسیم که استان هم از این سرریز تحت تاثیر مثبت قرار بگیرد.

دژپسند با اشاره به اینکه تورم استان هرمزگان نسبت به متوسط کشور در ۱۰ ماهه امسال ۷۵ درصد است که ۲۵ درصد کمتر از متوسط کشور است و نرخ بیکاری در هرمزگان تک رقمی است، بیان کرد: دارایی هایی که دولت در هرمزگان دارد باید اهرمی برای رشد و توسعه اقتصادی استان شود، باید این ایده به یک طرح و پلن تبدیل شود، ظرفیت هایی که در استان داریم باید به گونه ای باشد که کشور را اداره کند.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه مورد استیضاح نمایندگان قرار نگرفته ام به عنوان وزیر اقتصاد پای کار هستم و تا جائیکه قانون اجازه می دهد اختیارات همکاران وزارت اقتصاد و دارایی را در استان ها افزایش خواهم داد، اظهار کرد: برای سرمایه گذاری خارجی باید منطقه ای عمل کنیم و استان هرمزگان یکی از مقاصد بسیار مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری است، مسئولان استانی و سرمایه گذاران هرمزگان از سرمایه گذاران خارجی دعوت کنند و برای علاقمند کردن سرمایه گذاران خارجی باید از ظرفیت های فراوان این استان در دسترسی به آب های آزاد، مسائل گمرکی و ظرفیت های زیرساختی استفاده کنید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه یکی از پارامترهای ارزیابی مدیرکل های استانی را در جلب و جذب سرمایه گذار خارجی می دانم و برای استان هرمزگان تاکید بنده بیشتر است و سال آینده هرمزگان باید رتبه اول جذب سرمایه گذار خارجی را کسب کند، افزود: اگر سرمایه گذار خارجی بداند این ظرفیت ها و علاقمندی در مسئولان و فعالان اقتصادی در هرمزگان وجود دارد حتما استقبال خواهد کرد.

دژپسند با بیان اینکه نظام بانکی کشور دچار یک عارضه شده است، اضافه کرد: معوقات بانکی زیاد است و باید ببینیم چه کسانی گرفته اند و چرا تا کنون به بانک ها برنگردانده اند، راه برگرداندن پولی که در دستان عده ای است را باید ابتدا پیدا کنیم.

وی با اشاره به پدیده قاچاق خاطرنشان کرد: همچنان که باید بر تولید کننده فرش قرمز پهن کنیم باید به همان اندازه به قاچاق بادی چشم عقاب داشته باشیم. باید جلوی قاچاق را بگیریم و گمرکات به سیستم های هوشمند تجهیز شوند.

دژپسند عنوان کرد: در چشم انداز آینده هرمزگان باید به یک استان مهاجرپذیر متخصص تبدیل شود، باید به حدی از رشد و توسعه برسیم که از تحصیلکرده ها و متخصصان کشور دعوت کنیم که به استان بیایند و در حوزه های مختلف فعال شوند.