45 هزار نظامی افغان در چهار سال گذشته کشته شدند


45 هزار نظامی افغان در چهار سال گذشته کشته شدند

کابل - ایرنا - «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد: 45 هزار نیروی نظامی این کشور از آغاز فعالیت دولت وحدت ملی در سال 1394 تاکنون کشته شده اند که بیانگر نقش اصلی نیروهای افغان در جنگ با تروریست ها و طالبان بوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، اشرف غنی در سویس در گفت و گو با یک رسانه آمریکایی افزود: در این مدت 72 نظامی خارجی کشته شده که نشان می دهد مسئولیت اصلی جنگ برعهده افغان ها بوده است.
رئیس جمهوری افغانستان هدف اصلی از ارائه آمار کشته ها با یک رسانه آمریکایی را نگفت اما احتمال دارد این موضوع در ارتباط با گفت و گوی جاری صلح بین آمریکا و طالبان در قطر بیان شده باشد که طرف اصلی یعنی دولت افغانستان در حاشیه قرار دارد.
اشرف غنی پیشتر گفته بود که از اول سال 2015 تاکنون 28 هزار نظامی افغانستان در جنگ علیه تروریست ها کشته شده اند.
«عتیق الله امرخیل» آگاه امور نظامی در گفت و گو با خبرگزاری جمهور افغانستان این رقم را تکان دهنده عنوان کرد و تصریح کرد با توجه به اینکه حکومت وحدت ملی دولت مشارکتی است و این دولت دو رئیسه فرماندهان متخصص و ماهر را در جنگ بکار نگرفته تلفات نظامیان زیاد شده است.
این آگاه امور نظامی تاکید کرد، حکومت ضعیف و ناکارآمد دلیل اصلی افزایش تلفات نظامیان در میدان نبرد است، ضعف حکومت باعث نارسایی‌ها در صفوف نیروهای امنیتی شده و این امر زمینه ‌ساز افزایش تلفات می ‌شود.
امرخیل گفته است که نظامیان افغان در نبرد مستقیم تلفات زیادی ندارند بلکه در پاسگاه‌ها و کمین ‌های دشمن تلفات می ‌دهند که متاسفانه دولت افغانستان در 17 سال گذشته تجربه خوبی نگرفته است.
وی می گوید ؛ عامل دیگر تلفات نیروهای افغان به مناطقی بر می ‌گردد که بین افراد طالبان و دولت دست به دست می ‌شود در باز پس گیری آن به نیروهای دولتی تلفات وارد می شود.
به باور امرخیل، سلاح ‌ها و تجهیزاتی که آمریکایی‌ها در اختیار نیروهای امنیتی قرار داده‌ اند، نسبت به تجهیزات دشمن ضعیف است و تجهیزات موجود پاسخگوی جنگ کنونی افغانستان نیست که با این وجود، هم دولت افغانستان و هم آمریکا، عامل اصلی تلفات نظامیان افغان محسوب می‌ شوند.
تنها هفته گذشته در حمله مهاجمان طالبان به پایگاه نیروهای امنیتی در «میدان شهر» مرکز استان «میدان وردک» بیش از یکصد نفر از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.
آساق*291*1663**


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!