آمریکا خواهان حمایت شورای امنیت از گوآیدو شد


وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات ونزوئلا خواهان حمایت از خوآن گوآیدو که خود را رئیس جمهور موقت این کشور اعلام کرده، شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست از خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که خود را "رئیس جمهور موقت" اعلام کرده و روند گذار دموکراتیک حمایت کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز به درخواست آمریکا نشست ویژه ای جهت بررسی تحولات ونزوئلا برگزار کرد.

روسیه پیش از این نشست با برگزاری آن مخالفت کرد. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که امور داخلی ونزوئلا تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست. وی از شورای امنیت درخواست کرد درباره لغو این نشست رای گیری شود. اما اعضای شورای امنیت از درخواست او حمایت نکردند.

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را مسئول آوارگی میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور دانست.

وی اظهار داشت: «از هر ده ونزوئلایی 9 تن زندگی رقت باری دارند. میلیون‌ها کودک به دلیل کمبود مواد غذایی با سوءتغذیه شدید رو در رو هستند.»

پمپئو ضمن ادعای کمک آمریکا به ونزوئلا برای داشتن آینده‌ای روشن از شورای امنیت سازمان ملل خواست از خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که خود را "رئیس جمهور موقت" اعلام کرده و روند گذار دموکراتیک در این کشور حمایت کند.

وی گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که تمام کشورها طرف مورد حمایت خود را انتخاب کنند. یا در کنار نیروهای آزادی خواه بمانید یا مادورو و اغتشاش او را انتخاب خواهید کرد.»

گفتنی است ونزوئلا طی روزهای گذشته با تحولات سیاسی مهمی روبرو بوده است. خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا روز چهارشنبه 23 ژانویه به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، خود را «رئیس جمهور موقت» این کشور اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوآیدو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ''خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسم."

نیکولاس مادورو طی سخنانی در جمع هواداران خود مقابل کاخ ریاست جمهوری کاراکاس اعلام کرد: "ونزوئلا تمام روابط خود با آمریکا را قطع کرده است. این کشور درصدد کودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا است. تمام دیپلمات‌های آمریکایی ونزوئلا را در عرض 72 ساعت ترک کنند".

کشورهایی ماندد آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه "ریاست جمهوری موقت" گوآیدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. مکزیک، ترکیه، روسیه، چین، کوبا و بولیوی نیز از "دولت قانونی" مادورو حمایت کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی