پیشی‌گرفتن آمار کودکان کار ایرانی از اتباع


پیشی‌گرفتن آمار کودکان کار ایرانی از اتباع

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سال‌های گذشته تعداد کودکان‌ کار اتباع از ایرانی بیش‌تر بود اما در حال حاضر آمار کودکان‌ کار اتباع زیر 40 درصد است.


به گزارش شهرآراآنلاین، به نقل از ایسنا، غلام‌حسین حق‌دادی در خصوص آمار کودکان کار خراسان رضوی، اظهار کرد: در طی سال‌های اخیر، آمار کودکان کار تحت پوشش بهزیستی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرده‌ است. آمارهایی که غالباً اعلام می‌شود، افرادی است که زیر پوشش بهزیستی و سازمان‌های مختلف خدماتی دریافت می‌کنند. بنابراین آنچه که گفته می‌شود نمودار جامعه نبوده بلکه نمودار خدمت به جامعه است.

وی افزود: تعداد کودکان‌ کاری که خدمت می‌بینند با تعداد واقعی آن‌ها متفاوت است. قسمتی از آمار این کودکان پنهان است. آمار کودکان‌ کار در دو سال اخیر افزایش نداشته‌ است. بهزیستی در جهت ساماندهی کودکان کار خدمات بیش‌تری نسبت‌به گذشته ارائه می‌دهد. مراکز آموزشی کودکان خانواده به صورت روزانه به کودکان‌ کار و خانواده آن‌ها خدمات توان‌مندسازی ارائه می‌دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی عنوان کرد: بیش‌تر کودکان کارِ تحت پوشش، پسران هستند و تنها کمتر از 5 درصد آن‌ها دختران هستند. عمدتاً پسران نوجوان 10 تا 15 سال هستند که طبق قانون‌ کار اجازه کار ندارند، اما به‌دلیل اجبار یا بهره‌کشی دیگران مجبور به کار شده‌اند.

حق‌دادی درخصوص آمار کودکان‌ کار اتباع بیان کرد: آمار کودکان‌ کار در سال‌های گذشته، نسبت‌به دقتی که سازمان اتباع و مهاجران خارجی داشته، یا نسبت‌به همکاری‌هایی که سازمان‌های مختلف با بهزیستی داشته‌اند، متفاوت بوده‌ است. سازمان‌دهی کودکان‌ کار و خیابانی یک آیین‌نامه‌ای دارد که 12 سازمان عضو آن هستند، اما اخیراً این آیین‌نامه در حال اصلاح است که شاید سازمان‌های دیگری هم به آن اضافه شوند.

وی ادامه داد: اداره‌کل اتباع و مهاجران خارجی همکاری خوبی با سازمان بهزیستی دارد. در سال‌های گذشته تعداد کودکان کار اتباع از ایرانی بیش‌تر بود، اما در حال حاضر آمار کودکان‌ کار اتباع زیر 40 درصد است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی تاکید کرد: کودکان‌ کار به کار گرفته نمی‌شوند، چرا که با کار آن‌ها مخالف هستیم. این کودکان از روی اجبار و نیاز به کار روی آوردند. رویکرد بهزیستی فقط تحویل این بچه‌ها به خانواده‌شان نیست. این کودکان و خانواده آن‌ها در مراکز آموزشی کودک خانواده بررسی می‌شوند. مسئله‌ای که در بهزیستی و سازمان‌های مرتبط قابل حل باشد، از طریق مددکاری رفع خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از این خانواده‌ها فرهنگ استفاده و بهره‌گیری از فرزندان خود را ندارند. به آن‌ها می‌گوییم این ‌کار جرم بوده و اخلاقی نیست. هزینه‌های درمان و تحصیل کودکان‌ کار از طریق سازمان‌های خیریه همراه و اعتبارات بهزیستی تامین می‌شود. اگر سن این کودکان از 15 سال گذشته باشد و بتوانند کارهای سبک از لحاظ قانونی انجام دهند و فنی‌و‌حرفه‌ای آن‌ها را به‌عنوان کارآموز قبول کند، آن‌ها را به فنی‌وحرفه‌ای معرفی شده و آموزش‌هایی به آن‌ها داده می‌شود و در مواردی مدرک فنی و حرفه‌ای نیز به آن‌ها اعطا می‌شود تا در آینده برای خود شغلی پیدا کنند. تغذیه و بسته‌های حمایتی تحصیلی نیز از جانب سازمان‌های دولتی، خیرین و بهزیستی برای کودکان‌ کار داده می‌شود.

حق‌دادی در خصوص طرح سامان‌دهی کودکان‌کار مطرح کرد: بهزیستی سال گذشته طرح فروش روزنامه در سرچهارراه‌ها را با همکاری روزنامه‌ها، افرادی که بین 15 تا 18 سال بودند را به خدمت گرفته می‌شدند. روزنامه برای این افراد تهیه و آن‌ها با فروختن این روزنامه درآمد کسب می‌کردند. برخی اعتقاد داشتند این کار کودک‌آزاری است چرا که شرایط سختی برای کودکان ایجاد می‌کند. نظر به اعتقاد مخالفان و موافقان، اجرای این طرح بعد از مدتی لغو شد و درآمد این نوجوانان قطع شد.

وی تاکید کرد: بهزیستی این افراد و خانواده‌ آن‌ها را سامان‌دهی کرد. رویکرد بهزیستی به این صورت است که با خانواده این افراد ارتباط برقرار شود که خانواده زمینه کار فرزندان خود را در خیابان‌ها ایجاد نکنند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج