خواص درمانی کدو تنبل | خواص شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی


خواص درمانی کدو تنبل | خواص شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی

خواص درمانی کدو تنبل : فواید کدو تنبل برای سلامتی چیست ؟ نحوه صحیح مصرف کدو تنبل چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص مواد غذایی ، فواید کدو برای سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     خواص کدو تنبل برای مو ، خواص درمانی کدو تنبل     … نوشته خواص درمانی کدو تنبل | خواص شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی اولین بار در پورتال جامع ایران...

خواص مواد غذایی ، فواید کدو برای سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

خواص درمانی کدو تنبل | خواص شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی

خواص کدو تنبل برای مو ، خواص درمانی کدو تنبل

کدو تنبل و این همه خاصیت!

اسمش کدوتنبل است! البته به آن کدو حلوایی هم می‌گویند. قد و قواره‌ای ندارد: گرد و قلمبه و بامزه است. اما زیر آن پوست کلفت و نارنجی رنگ دنیایی از خاصیت وجود دارد که سلامتی را تضمین می‌کند اما اینکه چرا اسمش را تنبل گذاشته‌اند فلسفه‌اش را نمی‌دانم. کدوتنبل منبع فوق‌العاده‌ی بتاکاروتن است که برای سلامت چشم‌ها و پروستات مفید است و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. با ما باشید تا با دنیای این کدو بیشتر آشنا شوید.

تخمه‌ی کدو برای پروستات

البته نباید انتظار معجزه داشت اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تخمه‌ی کدو تأثیر مثبتی روی سلامت پروستات دارد. در طب سنتی از تخمه‌ی کدوتنبل برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌کنند. ترکیبات موجود در تخمه‌ی کدو روی ادرار کردن تأثیر می‌گذارد اما روی حجم پروستات تأثیری ندارد. البته نتیجه‌ی پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۶ روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که مصرف تخمه‌ی کدو روی این ارگان تأثیر مثبت دارد.

کدوتنبل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

کدوتنبل تقریباً به اندازه‌ی هویج حاوی کاروتنوئید است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا آفتاب‌سوختگی موثرند. نتایج پژوهش‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد رابطه‌ای بین مصرف سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها و کاهش سرطان به ویژه سرطان پروستات، سینه و کولون وجود دارد.

علاوه بر این کریپتوگزانتین و آلفا کاروتن دو نوع دیگر از این کاروتنوئیدها هستند که قادرند از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که مصرف کاروتنوئیدهای غذایی خیلی بهتر از مصرف مکمل است. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی نارنجی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

کدوتنبل برای مقابله با پیری چشم‌ها

کدوتنبل حاوی لوتئین و زآگزانتین است. این دو رنگدانه‌ی کاروتنوئیدی برای سلامت چشم‌ها مفیدند. این رنگدانه‌ها مانند فیلتری در برابر نور آبی اشعه‌های خورشیدی عمل می‌کنند که برای سلامتی سلول‌های شبکیه مضر هستند. در سال ۲۰۰۱ یک گروه از محققان فلوریدا ثابت کردند افرادی که میزان این دو رنگدانه‌ی بدنشان زیاد است ۸۲ درصد کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد لوتئین و زآگزانتین چه از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این رنگدانه چه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان این دو رنگدانه‌ی شبکیه را بالا می‌برد.

کدوتنبل و قند خون

سال پیش محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ی کدوتنبل می‌تواند به کاهش قند خون حیوانات و انسان کمک کند. اثرات مثبت کدو به کاروتنوئیدها و برخی از پُلی‌ساکاریدهای آن مربوط می‌شود. البته واقعیت این است که کدوتنبل می‌تواند به طور جزیی قند خون را بالا ببرد که در این مورد هم جای نگرانی نیست.

کدوتنبل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و ریه‌ها

محققان آمریکایی بررسی‌های گسترده‌ای روی بتاکاروتن انجام داده و به این نتیجه رسیدند علاوه بر این که این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی دارند بلکه می‌توانند به عملکرد برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن کمک کنند. برای همین هم باعث تقویت این سیستم می‌شوند.

خواص درمانی کدو تنبل | خواص شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی

کدو حلوایی و دیابت

اگر سیگار می‌کشید نیز می‌توانید به خواص مفید کدوتنبل اعتماد کنید. به خاطر اینکه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن به سلامت ریه‌ها خدمت زیادی می‌کنند. توجه داشته باشید که برای سیگاری‌ها مصرف بتاکاروتن موجود در مواد غذایی مفید می‌باشد و این افراد باید از مصرف مکمل بتاکاروتن بپرهیزند. به خاطر اینکه این مکمل‌ها خطر ابتلا به سرطان را در این افراد بالا می‌برد.

مقایسه‌ی ارزش غذایی هویج و کدوتنبل

هویج نیز مانند کدوتنبل جزو سبزیجات نارنجی و سرشار از بتاکاروتن می‌باشد.

فواید کدو تنبل برای خانوم های باردار

خوردن کدو تنبل و دانه های آن در دوران بارداری، مزایای زیادی برای سلامت خود زنان حامله و جنین داخل رحم او دارد. با این حال، قبل از مصرف این ماده غذایی با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. در ادامه این مقاله، برخی از فواید سلامتی مصرف کدو تنبل در دوران بارداری زنان عنوان شده است. مهم ترین این موارد عبارتند از:

۱. جلوگیری از بروز دردهای شکمی و تسکین دادن آن ها با مصرف کدو تنبل در دوران بارداری:

مصرف میزان متعادلی از کدو تنبل در دوران بارداری می تواند از گرفتگی عضلات مادر، مخصوصا عضلات ناحیه شکم او جلوگیری کند. همچنین، اگر مادر بارداری دردی را در این نواحی از بدن خود تجربه می کند، مصرف میزان متعادلی از کدو تنبل می تواند آن را تسکین دهد. یادتان باشد که شما به عنوان یک زن حامله می توانید کدو تنبل را به صورت بخارپز و یا سرخ کرده مصرف کنید.

۲. کدو تنبل بسیار مغذی در دوران بارداری :

به دلیل این که کدو تنبل حاوی مواد مغذی زیادی است، پس مصرف آن برای حفظ سلامت مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار موثر خواهد بود. این گیاه حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها، ویتامین، آهن، کلسیم، نیاسین و فسفر بسیار بالایی است.
سه سوال مهم درباره تغذیه دوران بارداری سه سوال مهم درباره تغذیه دوران بارداری
انتخاب تغذیه مناسب دوران بارداری(بخش دوم) انتخاب تغذیه مناسب دوران بارداری(بخش دوم)

۳. جلوگیری از بروز اسهال در دوران بارداری زنان، با کدو تنبل:

خوردن کدو تنبل در دوران بارداری می تواند شانس زنان را در ابتلا به مشکلات شایعی مانند اسهال و اگزما کاهش دهد. علاوه بر این موارد، مصرف کدو تنبل در دوران بارداری کمک زیادی به از بین رفتن کرم ها در روده زنان باردار کرده و باعث تمیز شدن طحال این افراد خواهد شد. این حالات هم به نوبه خود، بروز هر گونه عفونت معده را در دوران بارداری کاهش می دهد.

۴. حفظ تعادل سطح قند خون مادران باردار با مصرف کدو تنبل:

مصرف کدو تنبل می تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد. همچنین، شما می توانید برای اطمینان بیشتر، آن را بدون استفاده کردن از هر گونه شیرین کننده و یا قند اضافی مصرف کنید، تا بتوانید از مزایای کامل آن بهره ببرید.

۵. کدو تنبل یک منبع غنی از پروتئین برای زنان باردار و جنین داخل رحم :

مصرف کدو تنبل برای همه رده هایی سنی، به ویژه زنان باردار بسیار مفید است، چون حاوی پروتئین بالایی است. علاوه بر آن، از آن جایی که کدو تنبل یک گیاه غنی از فیبر می باشد، مصرف آن در دوران بارداری مانع بروز مشکل یبوست در بدن زنان حامله خواهد شد.

قبل از خواندن خطر سقط جنین با خوردن جعفری در دوران بارداری ، از خوردن جعفری خودداری کنید.

خواص درمانی کدو تنبل | خواص شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی

فواید کدو

خواص درمانی کدو تنبل | خواص شگفت انگیز کدو تنبل برای سلامتی

منبع : تبیان / بیتوته / مامانم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه