40 سال کارآمدی، اقتدار و پیشرفت/ گزارشی از صدها دستاورد و کامیابی انقلاب اسلامی طی 40 سال گذشته در عرصه های گوناگون


40 سال کارآمدی، اقتدار و پیشرفت/ گزارشی از صدها دستاورد و کامیابی انقلاب اسلامی طی 40 سال گذشته در عرصه های گوناگون

درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 656 برابر شده است. این سهم قبل از انقلاب اسلامی 3هزارم درصد بوده است که در 2017 مطابق نظر ISI به 95/1 درصد و مطابق نظر اسکوپوس به 97/1 رسیده است. تعداد مقالات چاپ شده ایران از ابتدای انقلاب تا سال 2016 برحسب گزارش ISI 68 برابرو برحسب گزارش اسکوپوس 75 برابر شده است.

گروه سیاسی_رجانیوز: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب کبیر اسلامی هستیم.انقلابی که برای اولین بار در تاریخ ملت ایران، مردم را از استبداد چندهزارساله شاهنشاهی نجات داد. انقلابی که وابسته ترین و تحت سلطه ترین کشور جهان را به مستقل ترین کشور جهان تبدیل و مردمی را که هیچکاره بودند، همه کاره کرد.
به گزارش رجانیوز به نقل از 9دی؛ انقلاب اسلامی در کنار همه تحولات مادی و رفاهی که علی رغم توطئه ها و دشمنی های بی حد و حصر دشمنان، برای مردم فراهم کرد، تحول درونی انسانها را رقم زد. حتّی اگر انقلاب از هر دستاوردی تهی بود، فراهم سازی بستری برای استکمال انسان، برای اثبات کامیابی اش کافی بود.انقلاب اسلامی، انسانهایی ساخته است که جمع بین تمدن و علم و تکنولوژی با تهجد، معنویت و ایثارند؛ شهریاری ها، تهرانی مقدمها، کاظمی آشتیانی ها، احمدی روشنها مصادیق اتم این دستاورد بی نظیر هستند. شکست هیمنه نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا در ایران و جهان، مهمترین دستاورد گفتمان ضد استکباری انقلاب اسلامی بود. انقلاب اسلامی آمریکا را از جایگاه ابرقدرتی به زیر کشید و همین موجب شد از 22 بهمن 57 تا امروز، آمریکاییها همه توان خود را به کار بگیرند تا دوباره، ایران وابسته برایشان تکرار شود. این دشمنی در آستانه چهل سالگی انقلاب، شکل و روش تازه ای به خود گرفته تا به زعم خود، جشن کامیابی های چهل ساله را در کام ملت تلخ کند. بی شک در این مسیر چهل ساله، هم کارآمدی و کامیابی بوده و هم شکست و ناکارآمدی. هم چالشهایی نظیر ناکارآمدیهای دولت کنونی داشته ایم و هم موفقیتهای بزرگی در معنویت، سازندگی، عدالت گستری و علم و صنعت. اما با توجه به الف) تشکیکی و نسبی بودن مفهوم کارآمدی ب) وجود موانع پیچیده عمدتا خارجی در راه تحقق اهداف ج) مقایسه با وضعیت گذشته و دوران پهلوی د) مقایسه علمی و دقیق با کشورهای همتراز و کل دنیا؛ میتوان گفت در مجموع، علی رغم تصویرسازیهای غلط دشمنان داخلی و خارجی، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی کارآمد و موفق بوده است.
یکم؛ تحلیل کامیابی ها و کارآمدیهای انقلاب 40 ساله
1- برآیند حرکت کلّی و برآیندی انقلاب، همچنان رو به تکامل و اعتلاء است. و نوسانها و چرخشها، محدود و مهار شده هستند. انقلاب، نه تمام شده است، و نه منحرف، بلکه در مسیری قرار دارد که خواست و عزم امام خمینی به آن تعلّق گرفته بود. انقلاب در شرایطی به چهل سالگی رسیده که شعارهای اصلی آن همچنان با نشاط و طراوت جریان دارد. سیر تکاملی انقلاب، اُفتوخیز و فرازونشیب داشته، اما نه متوقف گردیده و نه معکوس شده است. دستهای شیطانی فراوانی از درون و بیرون در میان بودند که می خواستند انقلاب اسلامی را از راه رفته بازگردانند و یا به قعردرّه بیفکنند، اما هر چه کوشیدند و از هر روزنه ای نفوذ کردند، ناکام ماندند.
2- رهبری پیامبرگونه و مبتنی بر تأییدات غیبی و الهی، انقلاب اسلامی را از خطر بالفعل اضمحلال و انحطاط نجات داد و پابرجا و مستقر نگاه داشت. ولایت فقیه به مثابه هسته ی مرکزی انقلاب اسلامی، انقلاب را از گردنه های تاریخی دشوار و مُهلک، رهانیده و حافظ اصلی و عمده ی موجودیّت و اصالت آن بوده است. نهضت های اسلامی مشابه، به دلیل این که از چنین عنصر سرنوشت سازی برخوردار نبودند، یا هرگز به انقلاب تبدیل نشدند، و یا این که اگر موفق به تحقق انقلاب شدند، نتوانستند از آن صیانت کنند. سرّ بقا و ماندگاری انقلاب اسلامی، بیش از هر چیز و در درجه نخست، تکیه آن بر نهاد قدسی و مقتدر «ولایت فقیه» است و اینک در پایان دهه چهارم حیات انقلاب، این سرّ بر همگان مکشوف و عیان گشته است.
3-انقلاب اسلامی، همچنان از بدنه ی اجتماعی برخوردار است و می تواند توده های مردم را در راستای غایات خویش بسیج کند. این که یک انقلاب در پایان دهه چهارم حیات خویش، همچنان قادر به بسیج اجتماعی باشد، نشان می دهد که میان انقلاب و مردم در طول دهه های سپری شده، فاصله نیفتاده و مردم نسبت به انقلاب، احساس بیگانگی ندارند. انتقاد و اعتراض مردم نسبت به برخی کارگزاران و سیاست هایشان، واقعیّتی روشن و غیرقابل انکار است، اما این امر به معنی مخالفت آنها با انقلاب نیست؛ چرا که کارگزاران و سیاست هایشان را نباید برابر با اصل انقلاب قلمداد کرد تا چنین استنباطی از برخی مواجهه ها و تقابل های مردم با آنها، روا باشد. اذعان به حقانیّت انقلاب و هواداری عمیق و جانانه از آن یک واقعیّت است، و ناخشنودی و نقادی نسبت به پاره ای عملکردها و سیاستهای مسئولان و مدیران، واقعیّتی دیگر. از این رو، نه دفاع مردم از انقلاب به معنی حمایت آنها از همه کارگزاران است، و نه مخالفت آنها با برخی کارگزاران به معنی اعراضشان از انقلاب.
4-اصل ماندن انقلاب، آن هم با وجود حجم فراوان و متراکم مُعارضه جویی های دشمنان، نشانه کارآمدی و توانمندی آن است. اگر انقلاب، عاجز و سُست مایه بود و کاری از عهده اش ساخته نبود، باید در همان سالهای آغازین حیات خویش، به زانو درمیآمد و فرومی پاشید، در حالی که انقلاب، نه تنها درمانده و ناتوان و ضعیف نشده، بلکه در اثر پُرکاری و مجاهدت نیروهای انقلابی، بسیار بر اقتدار و هیبت آن افزوده شده و اینک بر اساس داشته ها و اندوخته های درونی و خودساخته اش، تمام قد و باشکوه، ایستاده و از خود دفاع میکند و به هیچ ذلّت و حقارتی تن در نمی دهد. البته در مقابل، دشمن می کوشد تا با اشاره به پاره ای کاستیها و خلأها و همچنین تصویرسازیهای دروغین و منفی از نتایج و ثمرات انقلاب، مردم را از انقلاب، مأیوس و سرخورده سازد و آنها را به حاشیه سوق دهد. برخلاف این ادعاهای غیرواقعی و مغرضانه، انقلاب در مقام عمل و در عرصه های عینی متعدّد، ثابت کرده است که ارزشها و آرمانهایش، هرگز خیالی و موهوم نیستند، بلکه اگر به کار گرفته شوند، از همه  ی ایدئولوژیهای سکولار غربی، کارآمدتر و مؤثرتر خواهند بود.
5- باید تجربه ی تاریخی چهار دهه ی گذشته را با دقت و به تفصیل مطالعه کرد تا روشن شود که چه مسیرهایی پیموده شده و در کجا کامیاب و سرافراز بوده ایم و در کجا، غفلت کرده و به خطا رفته ایم. این حجم انبوه از تجربه های عینی و معاصر، ذخیره ای مؤثر و غنیمتی ارزنده است که نباید نادیده گرفته شوند؛ چه برای مدیران و حاکمان که تصمیم گیر هستند و عنان امور را در دست دارند، چه برای مردم که به شناخت عمیق و بصیرت نیاز دارند. غور و تأمّل در این تجربه ها، ما را از آزمون وخطاهای مکرّر بازمی دارد و موجب می گردد حافظه تاریخی مان تقویت شود و گذشته های تلخ و شیرین را فراموش نکنیم. آنگاه که تجربه های پشت سر نهاده شده، پیش روی دیده گان ما باشند، و ما در موقع حاجت به آنها نظر افکنیم و از آنها عبرت اندوزیم، هزینه ها و زحمتها و دشواریهایمان کاهش خواهد یافت و شتاب حرکت تکاملی انقلاب، فزونی خواهد گرفت.
6-در برابر تاریخ، 40 سال دوره کوتاهی تلقی می شود و دوره چهل ساله، گام اول تمدن سازی و آغاز راه است ولی همین آغاز و گام اول محک خوبی است که آینده روشن را نوید می دهد. مقایسه فرصت محدود چهل ساله انقلاب اسلامی برای پیاده سازی آرمان های خود با فرصت های چند صد ساله تمدن غربی برای این کار همه چیز را برای اهل خرد روشن می کند.
انقلاب اسلامی به جهت درستی و استحکام آرمان مبتنی بر فطرت خود، در این فرصت محدود با وجود توطئه ها و دسیسه هایی که بر سرش می بارید، به درخشان ترین پیروزی ها و چشمگیرترین پیشرفت ها و دستاوردها دست یافت و ملت خود را از قعر جدول جهانی به اوج رساند، ولی قدرت های غربی با ده برابر فرصت زمانی در حالی که برای پیگیری اهداف خود هیچ مزاحم خارجی نداشتند، بدون قرار داشتن در معرض هجمه ها و کارشکنی های دیگران، آزادانه آرمان های خود را پیاده کردند، اما به جهت غلط بودن آن آرمان ها، ملت های خود را به خاک سیاه نشانده اند. همین حقیقت که انقلاب خود را به طور روشن نمایان کرده است، به خوبی نشان می دهد که اگر اخلاص خودمان را حفظ کنیم و اتکای خود به تکیه گاهی که ما را به اینجا رساند، استمرار بخشیم و به اصولی که این پیروزی ها را برایمان رقم زد، پایبند بمانیم، انشاءالله با زیرساخت های ایجاد شده در چهل ساله اخیر پرش و جهش تصاعدی در دهه های آینده را پیش رو خواهیم داشت و این تجربه چهل ساله به فضل خدا و بدون شک آینده ای شورانگیز و تمدنی با شکوه را نوید می دهد. روزی که مانند فروپاشی شرق، فروپاشی سلطه غرب را شاهد باشیم که انشاءالله آن روز دیر نیست.
دوم؛ پروژه تلخ کردن جشن چهل سالگی به کام مردم
تحلیل و بررسی مواضع و سخنان رهبر انقلاب پیرامون طراحیهای جدید دشمن علیه انقلاب اسلامی، اعتراضات نسبت به ناکارآمدیهای اقتصادی دولت، چهل سالگی انقلاب، جنگ روانی و تصویرسازی غلط رسانه های آمریکایی از جمهوری اسلامی ایران و مباحث پیرامون نقاط ضعف و قوت جمهوری اسلامی، ما را به یک تحلیل جامع و عمیق از وضعیت کنونی و طراحیهای آینده دشمن می رساند.
1- فتنه 98؛ فتنه اقتصادی
دشمن در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قصد دارد با عصبانی کردن مردم از ناکارآمدیهای واقعی و القائی، جشن چهل سالگی را به کام ملت تلخ کند. اگر مطابق نظر رهبر انقلاب مبنی بر طرح ریزی دشمن برای فتنه های 10 ساله در ایران، قبول کنیم که در استانه فتنه جدیدی قرار گرفته ایم باید بدانیم، فتنه97 و 98، فتنه اقتصادی است. فتنه ای که در آن دشمن به دنبال القاء بن بست در کشور و القاء ناامیدی نسبت به آینده و ایجاد سوال «چه خواهد شد» درباره آینده کشور در ذهن مردم است. در این مسیر، راهبرد اصلی رسانه ای دشمن، تصویرسازی غلط از وضعیت جمهوری اسلامی است. به گونه ای که نقاط ضعف را برجسته و مشکلات را لاینحل بنمایاند و نقاط قوت را هم نقطه ضعف نشان دهد.
در فضای رسانه ای، بزک دوران پهلوی یکی از تاکتیکهای راهبرد تصویرسازی غلط است؛ دشمن در صدد است با القای رسانه ای مردم را از اینکه انقلاب کردند، پشیمان کند.
2- مشکلات معیشتی و عصبانی کردن مردم
اما مهمتر از تاکتیکهای رسانه ای، مشکلات عینی است که به دلیل ناکارآمدی دولت فعلی، در معیشت و متن زندگی مردم لمس می شود. ضیق شدن معیشت مردم، مهمترین بستر باورپذیرشدن تصویرسازیهای غلط از کارنامه انقلاب اسلامی و ناکارآمد نشان دادن آن است. در کنار این سختی معیشت، اخبار تلخ، حقوقهای نجومی، زندگیهای اشرافی و برخی مواضع عجیب دولتمردان موجب عصبانیت توده های مردم می شود. در فضای عصبانیت، دشمن به راحتی می تواند نفوذ کرده، موج سواری کند و اعتراض به حق اقتصادی را به شورش علیه کلیت نظام تبدیل کند. فتنه اقتصادی، در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، به دنبال این است که به مردم القاء کند این حکومت، ناکارآمد بوده و با کمک مشکلات معیشتی حاصل از نارکارآمدی دولت، مردم را به خیابانها بکشاند تا این بار ، توده های مستضعف، جمهوری اسلامی و ولی فقیه را مجبور به تغییر رفتار در نظامات بین المللی کنند. تغییر رفتاری که منجر به تسلیم شدن در برابر آمریکا، خروج ایران از محدوده استراتژیک خود در منطقه و خلع سلاح کشور خواهد شد. علت تاکیدات چندین ساله رهبر انقلاب بر اقتصاد و اقتصاد مقاومتی، اینجاست که روشن می شود.
3- ناکارآمدیهای دولت، عمدی است؟
با این اوصاف این سوال در ذهن بسیاری از تحلیلگران مطرح می شود آیا ناکارآمدیهای دولت، عمدی است؟ آیا این ناکارآمدیها نتیجه پروژه نفوذ دشمن که رهبر انقلاب چند سال قبل نسبت به آن هشدار داده بودند، نیست؟ عمدی در اینجا نه به معنای نفوذی بودن مسئولین رده بالای کشور و آگاهی آنها نسبت به نقششان در پروژه دشمن، بلکه به این معنا که عوامل نفوذی در لایه های میانی مسئولیت، با نظرات کارشناسی جهت دار، با ناکارآمدیهای عمدی، با مشورتهای غلط یا با انتصاب افراد ناکارآمد، نقشه دشمن را تکمیل کنند. مانند افراد نفوذی که در مذاکرات هسته ای دستگیر شدند. معنای دیگر عمدی بودن، نفوذ جریانی در دولت است؛ یعنی همان چیزی که رهبر انقلاب از آن به نام تغییر دستگاه محاسباتی مسئولین یاد فرمودند. یعنی در ذهن و دل فلان مسئول، اعتماد و اتکای به غرب، جای اعتماد و اتکای به نیرو و توان داخلی را گرفته است.
4- نقشه اصلی برای 98 است!
آذرماه امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از خانواده های شهدا سخنان مهمی درباره نقشه های دشمن و فتنه پیش رو بیان فرمودند: «هدف و نقشهی آمریکا با این کارهای اخیر -این کارهایی که در این یکی دو سال گذشته کردند که قلم درشتش تحریم همهجانبهی اقتصادی است- و کارهایی که دارند میکنند، توطئههایی که دارند میکنند که مأمورین مخصوصی برای مقابلهی با ایران میگذارند، به دشمنان گوناگون ایران -منافقین و امثال اینها- کمک میکنند، این است که بلکه بتوانند به کمک تحریم و به کمک کارهای ضدّامنیتّی و مانند اینها در جمهوری اسلامی، در کشور عزیز ایران اسلامی ما دو دستگی و اختلاف و جنگ داخلی و مشکلات ایجاد کنند؛ هدفشان این است، همهی تلاش خودشان را هم در این راه مصرف کردند.
اینها اوّل امسال که سال 97 است -یا اندکی قبل از امسال، اوایل سالِ جاریِ مسیحی- اعلام کردند که ایران تابستان داغی خواهد داشت؛ مقصودشان این بود که ما در تابستان به سراغ ایران میرویم و نقشههای ما در ایران تحقّق پیدا خواهد کرد؛ یعنی همین اختلاف و دعوا و این را بکِش به خیابان و آن را بیاور در عرصه و [بین] این گروه با آن گروه، آن گروه با آن گروه [دیگر]، جنگ راه میاندازیم، دعوا راه میاندازیم؛ هدفشان این بود. به کوری چشم آنها تابستان امسال یکی از بهترین تابستانهای سال بود. بعد هم گفتند جمهوری اسلامی چهلسالگی را نمیبیند؛ یعنی در پاییز و زمستان امسال همان توطئهها را عمل خواهیم کرد. ملّت ایران با استحکام تمام ایستاده است؛ به توفیق الهی در بیستودوّم بهمن، این ملّت سالگرد چهلم انقلاب اسلامی را با شکوه بسیار بهتر از سالهای قبل برپا خواهد کرد. ملّت بیدار است. مسئولین هم مشغولند؛ کار میکنند، تلاش میکنند؛ البتّه بیشتر باید تلاش کنند. من هم به ملّت عزیزمان عرض میکنم این بیداری را حفظ کنید؛ اینکه اینها گفتند در سال 97 ما چنین میکنیم، چنان میکنیم، و نقشههایی را برای جمهوری اسلامی ابراز کردند -یعنی در واقع نقشهشان لو رفت- این ممکن است فریب باشد؛ ممکن است جنجال را برای سال 97 بکنند، نقشه را برای سال 98 بکشند؛ مِنباب مثال. همه باید حواسشان جمع باشد؛ به همهی ملّت عرض میکنم. آمریکا دشمن خبیثی است، دشمن حیلهگری است، دستش با صهیونیستها و مرتجعین منطقه در یک کاسه است و همهی آنها دشمن ایران اسلامی و دشمن ملّت ایرانند؛ ما باید بیدار باشیم.»
5- نقش مردم و مسئولین در مهار فتنه اقتصادی
دفاع هوشمندانه از کارآمدی کلیت نظام جمهوری اسلامی در عین مطالبه عدالت محور درباره مشکلات و ضعفها، ارائه راه حلهای عملیاتی و واقع بینانه از مشکلات و مسائل کشور برای نشان دادن عدم بن بست، راهکارهایی است که مردم و دوستداران انقلاب باید بر آن اهتمام بورزند. مسئولین دلسوز هم باید فعالیت خدمت محور، حضور در میان مردم، اولویت دادن به حل مشکلات معیشتی، تکیه بر توان داخلی و دست کشیدن از دامان غرب را سرلوحه خود قرار دهند تا این بار نیز فتنه دشمن ناکام بماند.
سوم؛ چکیده و خلاصه ای از دستاوردها و پیشرفت های
چهل ساله انقلاب اسلامی در 22 حوزه
1 - آزادی
افزایش تعداد عناوین کتاب منتشر شده در سال، از 1500 عنوان سال 57 به 107 هزار عنوان در سال 96 نشان از این است که جمهوری اسلامی حوزه فرهنگ ملی را بر مبنای سانسور، اداره نمی کند.1
سرانه فضای عبادی اقلیت های مذهبی در ایران دو برابر سرانه مسلمانان ایران است.2
ایران دومین کشور جهان از نظر پذیرش پناهنده محسوب می شود.3
2 - استقلال و اقتدار بین المللی
الف) به روایت درباریان و آمریکاییها
ملکه پهلوی در خاطرات خود می نویسد: «یک روز محمد رضا که خیلی ناراحت بود به من گفت: مادر جان! مرده شور این سلطنت را ببرد که من شاه و فرمانده کل قوا هستم ولی بدون اطلاع من هواپیماهای ما را برده اند ویتنام؛ آمریکایی ها که از قدیم در ایران نیروی نظامی داشتند هر وقت احتیاج پیدا می کردند از پایگاههای ایران و امکانات ایران با صلاحدید خود استفاده می کردند .... حالا بماند که چقدر سوخت مجانی می زدند و اصلا کل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی هایشان را از ایران می بردند» (تاج الملوک پهلوی، خاطرات تاج الملوک، ص 387)
اسدالله علم در یادداشتهایش می نویسد: «شاه گفت با وجود اینکه سازنده کتبا تایید کرده است که قیمت هر هوایما 6.5 میلیون دلار است چطور آن را به 18 میلیون دلار افزایش دهند .....در پاسخ گفتم همان کاری که در مورد ناوشکنهای اسپروانس کردند: شش فروند این کشتی ها 280 میلیون دلار برآورد شده بود اما ما مجبور شدیم 600 یلیون دلار بپردازیم گفتم: به نظر می رسد که پنتاگون در بالاکشیدن مابقی ناچیز درآمد نفتی ما وقت را تلف نمی کند» اسدالله علم، گفتگوهای من با شاه، ج 2، ص 811
ژنرال ویلیامسون رئیس هیئت مستشاران نظامی آمریکا در ایران در پایان ماموریت دو ساله خود می گوید:«این دو سال (1971 تا 1973) به نظرم دویست سال طول کشید که در این مدت در مورد 700 قرارداد به ارزش تقریبی 4 میلیارد دلار مذاکره کردم .. ایران مرکز معامله خوبی بود این کشور بوفه بازرگانان نام گرفته بود. این بوفه بسیار بسیار خوب بود و منافع تجاری در آن فوق العاده بود» جیمز بیل، ترجمه فرونده برلیان، تهران، نشر فاخته، 1371، ص327؛ همچنین مایکل لدین نیز می نویسد: «در برابر هر یک دلاری که ایالات متحده برای خرید نفت ایران خرج می کرد ایرانیها دو دلار برای خرید تجهیزات نظامی و سایر کالاها به ایالات متحده برمی گرداندند.» مایکل لدین و ویلیام لوئیس، کارتر و سقوط شاه: روایت دست اول، ترجمه ناصر ایرانی، تهران، امیرکبیر، سوم، 1363، ص30
ب) گزارش نهادهای بین المللی
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی آمریکن اینترست در مورد 8 قدرت برتر دنیا در سال 2017، جمهوری اسلامی ایران هفتمین قدرت برتر دنیاست.4
مطابق آمار سازمانهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران توانست وابستگی اقتصاد خود به نفت را به طور چشمگیری کاهش دهد؛ به نحوی که سهم 93 درصدی فروش نفت خام از صادرات کشور در سال 55،به حدود 63 درصد در سال 1395 رسیده است. 5
3 - مردم سالاری و مشارکت عمومی
علم در خاطراتش می نویسد: «عرض کردم: مردم باید به حساب و به بازی گرفته شوند و برای آنها سرگرمی و وسیله بازی درست کرد. نمیدانم چطور شد که به عرضِ من، طورِ دیگر توجّه کردند. فرمودند: تربیتِ بدنی، وسائل ندارد؛ نه زمینِ بازی داریم، نه بودجه کافی هست، نه مربّی داریم. من عرض کردم: منظورم این نبود، منظورم این است که مردم باید در سیاست، بازی کنند و خود را در آن، شریک بدانند. یکدفعه به عرضِ من توجّه کردند. عرض کردم: چه دلیل دارد که دولت برسرکار باشد، همه عواملِ انتخاباتی را در دست بگیرد و مثلاً در انتخاباتِ شهرداری و انجمنهای ولایتیوایالتی، مداخله بکند؟! بگذارید مردم حس بکنند که انتخابات، آزاد است. انجمنهای شهر و ایالتیوولایتی، چه تأثیری در سیاستِ کشور دارد که دولت میخواهد در دست داشته باشد؟! بگذارید آزادانه، سروکله هم بزنند و اگر انتخاباتِ مجلس، حالاها باید یکحدودی داشته باشد، چرا باید در انتخاباتِ شهرداری چنین باشد؟! چرا باید مردم در مسائلِ زندگانیِ روزمرهشان حرف نزنند؟! اینکه بهجایی صدمه نمیزند. فرمودند: چطور صدمه نمیزند؟! مثلاً مزخرفاتِ عجیبی در موردِ گرانی میگویند، که اینطور نیست. عرض کردم: اولاً متأسّفانه اینطور است، ثانیاً بر فرض، چرتوپرتی میگویند، چه ضرری دارد یک دریچه اطمینانی باز میشود. فرمودند: به همین مناسبت هم، من گفتهام حزبِ اقلیّت باشد. عرض کردم: فرمودهاید، ولی شیرِ بییال و دُم و اِشکم است. اقلیّتی که نتواند حرف بزند چه معنی دارد؟! فرمودند: آخر اینهمه کارهای بزرگ را مردم چطور توجّه ندارند؟! عرض کردم: تبلیغات هم غلط است، یکمقداری را درست نمیگویند، یکمقداری را هم که میگویند، آنقدر مبالغه میکنند و آنقدر تملّق نسبت به اعلیحضرتِ همایونی میگویند که مردم را بیزار میکنند.»(اسدالله عَلَم؛ یادداشتها؛ ج 2، ص 228229).
«مردم در انتخابات، یا شرکت نمیکردند، یا تعدادِ شرکتکنندگان، فوقالعاده ناچیز بود. اگرچه انتخابات برگزار میشد، اما کسانی به مجلس میرفتند که از سوی نخستوزیر، بهاطلاعِ محمدرضا میرسید و محمدرضا، اسامیِ عدّهای را تأیید میکرد. این اسامی را ساواک تهیه میکرد. تلاشِ ساواک بر این بود که در شهرها و شهرستانها بگردد و افرادی را پیدا کند که ضمنِ وفاداری به نظامِ حکومتی، پسندیدگیِ محلّی هم داشته باشند.»(فریده دیبا؛ دخترم فرح؛ ترجمه الهه رییس فیروز، ص 137).
4- شاخص توسعه انسانی
گزارش نهادهای بین المللی:
ایران طی 4 دهه گذشته بعد از چین، رتبه دوم بالاترین رشد را در شاخص توسعه انسانی در بین کل کشورهای جهان داشته است؛ بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل سال 2018، رتبه جهانی جمهوری اسلامی ایران هم در این 4 دهه، بیش از 60 رده صعود داشته و از جایگاه 120 در سال 1980، به جایگاه 60 در سال 2017 ارتقاء یافته است.6
5- عدالت
الف) گزارش نهادهای داخلی:
در دوران رژیم گذشته به دلیل در دسترس نبودن امکانات تعلیم و تربیت، فرصت تحصیل برای همگان فراهم نبود و بیش از 40 درصد کودکان واجب التعلیم به مدرسه راه نمییافتند ولی در حال حاضر به دلیل گسترش امکانات در اقصی نقاط کشور، تقریبا 100 درصد کودکان واجب التعلیم (بیش از 98 درصد) به مدرسه می روند و فرصت تحصیل برای همه فراهم است.7
توجه به مناطق محروم در امر آموزش به گونه ای است که تا سال 1395، با وجود اینکه تعداد دانش آموزان مناطق روستایی، حدود 16 درصد کل دانش آموزان بوده اند، اما بیش از 40 درصد مدارس و 20 درصد معلمان در این مناطق مستقر هستند.8
مطابق گزارش وزارت نیرو آمار تعداد روستاهای برق دار پیش از انقلاب، 4 درصد کل تعداد روستاهای آن زمان بوده و اکنون تقریبا 100 درصد روستاهای بالای 10 خانوار هم دارای برق هستند.9
درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقط 312 روستا تحت پوشش شبکه مخابراتی بودند ولی تا سال 94 بیش از 90 درصد روستاهای کشور تحت پوشش شبکه مخابراتی قراردارند.10
در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی پوشش برنامه های صداوسیما حداکثر 30 درصد و منحصر به نقاط شهری بود ولی درحال حاضر تمام شهرها و بیش از 98 درصد روستاها تحت پوشش کامل برنامه های صدا و سیما قرار دارند.11
100 درصد شهرنشینان و بیش از 90 درصد روستائیان به شبکه های رادیو و تلویزیونی دیجیتال دسترسی دارند.12
قبل از انقلاب کمتر از 3 درصد مراکز آموزش عالی کشور در استان های قومیتی قرار داشتند اما اکنون این عدد به بیش از 31 درصد رسیده است.13
ب) گزارش نهادهای بین المللی:
طبق گزارش بانک جهانی درحالیکه قبل از انقلاب فقط 16 درصد جمعیت روستایی برق دار بود ولی امروز در سایه تدابیر عدالت محور نظام جمهوری اسلامی 100 درصد روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت برق بهره مند هستند.14
ضریب جینی از حدود 0./45 تا 50/0 در سالهای پایانی حکومت پهلوی، به کمتر از 39/. در سال 96 رسیده است.15
این در حالی است که میانگین ضریب جینی در کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته دنیا و ضریب جینی در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، فرانسه، دانمارک و کانادا بنا بر گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در سال 2013 و گزارشهای بانک جهانی در سال 2016، طی سه چهار دهه گذشته همواره روند افزایشی داشته است.16
برابر آمارجهانی در سال 1357، 46 درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند. 17 این در حالی است که در سال 2014 این آمار به 10 درصد رسیده است. 18
همین آمار در سال 2014 برای آمریکا 14 درصد، انگلستان 17 درصد، فرانسه 14 درصد، آلمان نزدیک به 15 درصد و ترکیه 21 درصد بوده است.
بنا بر گزارش موسسه پاسیفیک در سال 1974 (1354) 76 درصد جمعیت شهری و 30 درصد جمعیت روستایی ایران از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار بودند ولی در سال 2015 طبق گزارش بانک جهانی 97 درصد مردم شهرها و 90 درصد مردم روستاهای کشور ازاین نعمت بهره مند هستند.19
6 - تعلیم و تربیت
الف) گزارش نهادهای داخلی:
انقلاب اسلامی، کشورِ با اکثریت بی سواد (53 درصد بی سواد در سال 55) را به رتبه 16 علمی جهان رساند. 20
پیش از انقلاب دو سوم زنان بالای 15 سال کشور حتی توانایی نوشتن اسم خودشان را نداشتند؛ امروز بیش از 85 درصد زنان کشور باسواد هستند. 21
ب) گزارش نهادهای بین المللی:
طبق گزارش بانک جهانی نرخ تحصیلات متوسطه در ایران نسبت به قبل از انقلاب اسلامی، تقریبا دو برابر شده است. 22
7- علم، فناوری، نخبگان و آموزش عالی
الف) گزارش نهادهای داخلی
10 برابر شدن تعداد دانشگاه ها به طوریکه از 232 دانشگاه به 2468 دانشگاه رسیده است. 23
نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی 24 برابر شده و از 175.675 نفر در سال 1357به بیش از 4.800.000 دانشجو افزایش یافته است. 24و 25
12 برابر شدن اعضای هیات علمی دانشگاه ها از 7231 نفر در سال 1357 به حدود 80 هزار نفر.26
رشد 17 برابری تعداد زنان هیات علمی در دانشگاه ها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی، به طوریکه در سال 57، 1.4 درصد و در سال 96، 24 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها زنان بوده اند. 27
یکی از بسترهای نوین ایجاد شده در دانشگاه ها پس از انقلاب اسلامی پارک های علم و فناوری بوده و هم اکنون تعداد این پارک ها به تعداد 44 پارک علم و فناوری رسیده است. 28
ایران تا پیش از انقلاب در هیچ المپیاد علمی شرکت نکرده است و بعد از انقلاب نیز از سال 1366(1987) با ورود ایران به المپیادهای علمی تا سال 1396(2017) 669 مدال کسب شده که با این تعداد مدال، ایران جزء ده کشور اول دنیا در المپیادهای علمی محسوب می شود. 29
ب) گزارش نهادهای بین المللی:
بر اساس آخرین گزارش موسسه لایدن، 23 دانشگاه ایران در زمره 1 درصد دانشگاههای برتر جهان هستند. 30
قبل از انقلاب 40 درصد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‎کردند اما در سال 97 فقط 1 درصد آنان برای تحصیل به خارج از کشور می‎روند، بنابراین میزان مهاجرت تحصیلی منفی شده است.(31) ایران طبق گزارش مشترک سازمان ملل و OECD، از نظر شاخص نسبت تعداد مهاجران تحصیلکرده به کل تحصیل کردگان داخل کشور ، در گروه کمتر از 2 درصد قرار دارد.32
از 40 سال گذشته در سراسر جهان تعداد دانشجویانی که برای ادامه تحصیل مهاجرت می کنند 6 برابر شده است (33) اما تعداد دانشجویان مهاجر ایرانی نصف شده است. 34
براساس گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا NSF نرخ ماندگاری پس از تحصیل دانشجویان ایرانی مهاجرت کرده به اروپا در سال های 2010 تا 2012 به طور میانگین 15 درصد است که کمتر از میانگین نرخ ماندگاری تحصیلکردگان سایر کشورهای در حال توسعه در اروپا و آمریکاست. 35
پیش از انقلاب، ایران هیچ دانشمند برتر جهانی نداشته است اما در 1395(2016) طبق اعلام پایگاه معتبر بین‎المللی وب آو ساینس، ایران دارای 208 دانشمند برتر است که در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند. این رتبه بندی براساس تعداد مستندات علمی در پژوهش های محققان دنیا در 10 سال اخیر در 22 رشته موضوعی انجام می شود. (36) این در حالی است که اساتید حوزه و علوم اسلامی درمیان این دانشمندان به حساب نمی آیند.
رشد 129 برابری تعداد مدارک نمایه شده از ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی براساس پایگاه استنادی اسکوپوس نشان می دهد تعداد مدارک نمایه شده، 3071 مدرک قبل از انقلاب و 397212 مدرک بعد از انقلاب اسلامی است. 37
کسب رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان توسط ایران در سال 2018 که این رشد عمدتا در دو دهه اخیر رخ داده است. در نظام رتبه بندی سایماگو براساس پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در سال 1996 در 52 جهانی و رتبه 5 منطقه قرار داشته است.38
درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 656 برابر شده است. این سهم قبل از انقلاب اسلامی 3هزارم درصد بوده است که در 2017 مطابق نظر ISI به 95/1 درصد و مطابق نظر اسکوپوس به 97/1 رسیده است.39
تعداد مقالات چاپ شده ایران از ابتدای انقلاب تا سال 2016 برحسب گزارش ISI 68 برابرو برحسب گزارش اسکوپوس 75 برابر شده است. 40
ایران به رتبه اول علمی بین کلیه کشورهای اسلامی برحسب تعداد مقالات دست یافته است.41
ارتقای 17 پله ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پراستناد کشور که از سال 2011 از رتبه 39 به رتبه 21 تا سال 2016 رسیده است که نشانگر کاربردی و اثربخش بودن مقالات است.42
سریعترین نرخ رشد علمی جهان مربوط به ایران است که 11 برابرِ نرخ رشد میانگین جهانی است. 43
رتبه ایران از نظر تعداد دانشگاههای برتر در نظام رتبه بندی موسسه تایمز در دنیا از رتبه 32 در سال 2012 به رتبه 17 در سال 2017 ارتقا یافته است. 44
تعداد دانشگاههای برتر ایران در دنیا براساس نظام رتبه بندی تایمز از صفر دانشگاه در قبل انقلاب به 18دانشگاه در سال 2018رشد داشته است.45
ایران از نظر تولیدات زیست فناوری در رتبه 13 جهان و اول منطقه در سال 2017، قرار دارد. 46
ایران در جمع 11 کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد.47
طبق گزارش سال 2017 پایگاه استنادی اسکوپوس، با توجه به در نظر گرفتن همه شاخصها ایران در رتبه 16 علوم نانو در دنیا قرار دارد. 48
طبق رتبه بندی مرکز آزمایشهای بالینی ایالات متحده آمریکا در سال 2016 ایران دارای رتبه دوم جهان در حوزه سلولهای بنیادی است. 49
ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم هوا و فضا از 45 در سال 1996 به رتبه 11 جهان در سال 2017
ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم بیوشیمی از 52 در سال 1996 به رتبه 17 جهان در سال 2017
ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم فیزیک از 56 در سال 1996 به رتبه 13 جهان در سال 2017
ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم ریاضی از 47 در سال 1996 به رتبه 13 جهان در سال 2017
ارتقاء رتبه علمی ایران در علوم داروسازی از 49 در سال 1996 به رتبه 11 جهان در سال 2017
ارتقاء رتبه ایران در ثبت اختراع از 38 در سال 1970 به رتبه 7 جهان در سال 2016.
8 - زنان
تعداد دانش آموختگان دانشگاهی زن از 6 درصد در سال 1355 به 45 درصد رسیده است.50
ورزش بانوان، از 7 رشته در سال 57 به 143 رشته توسعه یافت.51
رشد نجومی تعداد مربیان ورزشی زن از 9 نفر به 35 هزار نفر نماد توسعه حقیقی نظام اسلامی به ورزش زنان است.52
تعداد داوران ورزش زن با افزایش 2 هزار برابری از 8 نفر به 16 هزار نفر رسیده است. 53
تعداد ورزشگاههای اختصاصی بانوان پس از انقلاب 100 برابر گذشته شده است. 54
کل مدالهای جهانی ورزشی بانوان در 57 سال حکومت پهلوی، 5 مورد بوده است. در 40 سال پس از انقلاب اسلامی با رعایت حدود شرعی، 160 مورد بوده است. 55
تعداد نویسندگان زن از کمتر از 50 نفر در سال 57 به 8 هزار نفر رسیده است. 56
پیش از انقلاب اسلامی هیچ ناشر زن نداشتیم امروز 712 ناشر زنداریم.57
9 - کتاب
پس از انقلاب شمارگان سالانه چاپ کتاب، 136 برابر شده (از یک میلیون نسخه در سال 57 به 136 میلیون در سال 95) رسیده است.58
تعداد عنوان کتاب ثبت شده در کتابخانه ملی از سال 1316 تا 1357 در کل 11 هزار عنوان با میانگین سالانه 275 عنوان کتاب است. (59)و تعداد عنوان کتاب چاپ شده از سال 1358 تا سال 1396 با میانگین سالانه 32.049 عنوان کتاب و در کل 1.230.000 عنوان کتاب است. 60
براساس خوشبینانه ترین آمارهای ارائه شده رژیم ستم شاهی، تعداد عنوان کتاب چاپ شده در آخرین سال حکومت طاغوت (1357)، 1500 عنوان بوده است. 61 و به استناد گزارش خانه کتاب، تعداد عنوان کتاب چاپ شده در سال 1396 مقارن با چهل سالگی انقلاب اسلامی به مرز یکصدهزار عنوان رسید. یعنی ظرف یکسال نزدیک به 10 برابر 40 سال سلطنت پهلوی در کشور کتاب منتشر شده است. 62
10- تئاتر
تعداد سالن های نمایشی با رشد 13 برابری از 80 سالن در سال 57 به 1050 سالن در سال 97 رسیده است.63
افزایش یکصد و چهل برابری تولیدات تئاتری از 50 عنوان نمایش در سال در رژیم ستم شاهی به 6930 عنوان نمایش در سال 96، نماد پرکاری، شادابی و حضور آزادانه سلایق متنوع در عرصه تئاتر کشور است. 64
غیر از هزاران هنرمند ثبت نشده تئاتری با رشد 10برابری پس از انقلاب تعداد 20000 هنرمند حرفه ای تئاتر در سرتاسر کشور فعالیت دارند.65
تعداد انگشت شمار گروههای تئاتر حرفه ای شهرستانی پیش از انقلاب، به 800 گروه حرفه ای ثبت شده بعد از انقلاب رسیده است.66
وجود بیش از 1250 گروه تئاتری در مساجد نشان از حمایت انقلاب اسلامی از گسترش تئاتر و رویش های جوانانه در این هنر دارد. 67
رضا خان رایج ترین و مردمی ترین گونه نمایشی کشور یعنی تعزیه را به کلی ممنوع کرد.68
تکیه دولت که نماد و محل برگزاری نمایشهای آیینی، سنتی و مذهبی بود به دست رضاخان تخریب شد.69
بعد از انقلاب تعزیه، به عنوان هنر ملی ایرانیان در فهرست آثار معنوی یونسکو به ثبت رسید .70
11- هنرهای تجسمی
بیش از 37 برابر شدن مراکز آموزش عالی هنر بعد از انقلاب که از10مرکز به 376 مرکز دانشگاهی افزایش یافته است.71
افزایش 17 برابری تعداد نگارخانه های تجسمی کشورکه از30 نگارخانه به 500 نگارخانه بعد از انقلاب افزایش یافته است.72
افزایش بیش از صدبرابری آموزشگاه های خوشنویسی کشور.73
معدل سالانه چاپ کتاب از 1316 الی 1357 در تمامی رشته های علمی، فرهنگی و هنری و ... فقط 275 عنوان بوده است. حال آنکه معدل چاپ کتاب فقط در موضوع هنرهای تجسمی طی سالهای 1370 الی 1396 به 287 عنوان میرسد.74
12 - موسیقی
انقلاب اسلامی، موسیقی نواحی و مقامی ایران، که پایه و مادر موسیقی ملی است را احیاء کرد.75
انقلاب اسلامی، هنر موسیقی را از ابتذال نجات داد.76
انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و دربار پهلوی را به موسیقی حماسی و مجاهد پرور تبدل کرد.
13- فیلم و سینما
انقلاب اسلامی، سینمای مطرود مردم و ورشکسته قبل از انقلاب را نجات داد و به آن رونق بخشید.
تعداد سریال های ساخته شده قبل از انقلاب، از 62 عنوان(77) به 1150 عنوان به رشد 18 برابری در پس از انقلاب رسید.78
ظهور کارگردانان سینمایی زن، پدیده ی پس از انقلاب اسلامی است. قبل از انقلاب کارگردان زنیوجود نداشت درحالیکه این تعداد پس از انقلاب به 25 نفر رسید. 79
پربیننده ترین فیلم تاریخ سینمای ایران مربوط به فیلم عقابها در سینمای پس از انقلاب با هشت میلیون و 600 هزار نفر در ژانر دفاع مقدس است.
تعداد فیلمهای مستند ساخته شده در قبل از انقلاب 203 عنوان بوده است. بعد از انقلاب حداقل به بیش از 7000 فیلم مستند تولیدشده است. در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اعم از کوتاه نیمه بلند و بلند با حدود تقریبی 1000 تولید شده است. 80
14 - احسان و نیکوکاری
فوران نیکوکاری در جامعه مولود انقلاب اسلامی است. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد موسسات خیریه بسیار اندک بود، ولی در حال حاضر بیش از 150 هزار خیریه وجود دارد که در زمینه های مختلف فعال هستند که 14 شبکه کشوری و ملی آنها را مدیریت می کنند.81
به برکت انقلاب اسلامی هیچ کودک یتیم و بدسرپرستی بدون حامی نیست. در حال حاضر تعداد 180000 نفر از ایتام و 150000 نفر از کودکان بدسرپرست تحت حمایت نهادهای حمایتی و موسسات خیریه بوده و 10000 کودک بی سرپرست در 634 مرکز بهزیستی نگهداری می شود و نگهداری 15000 کودک بی سرپرست نیز به خانواده ها سپرده شده است.82
15 - رفاه و ارتقاء سطح زندگی
الف) گزارش نهادهای داخلی:
100درصد مردم شهرنشین و91 درصد روستانشینان با 500 برابر شدن جاده های روستایی به راه های ارتباطی امن جادهای و آسفالته دسترسی دارند.83
98 درصد نقاط قابل تردد کشور به شبکه مخابراتی متصل است. 84
با رُشد20 برابری محصولات باغی نسبت به قبل از انقلاب انواع میوه ها به وفور در دسترس مردم است.85
پس ازانقلاب 100 درصد مردم در تمام مناطق به شبکه بهداشت و درمان دسترسی دارند. 86
با ساخت بیش از 18000 خانه بهداشت روستایی، 2600 مرکز بهداشتی درمانی روستایی، 2700 مرکز بهداشتی درمانی شهری، مرکز بهداشت شهرستان و تأسیس بیش از 50 دانشگاه علوم پزشکی و 170 دانشکده در رشته های مختلف علوم پزشکی؛ 100 درصد جمعیت شهری و روستایی کشور به مراقبت های بهداشتی و درمانی دست یافته اند. (رتبه اول ایران در منطقه) 87 و 88
با افزایش میزان تولید داروهای ساخت داخل به 97 درصد، مردم در مراجعه به داروخانه ها برای داروهای مورد نیاز خود دیگر نگران نبودن دارو نیستند. 89
ب)گزارش نهادهای بین المللی:
به لحاظ قیمت آب، ایران در رتبه هفتم ارزانترین آب آشامیدنی در دنیا قرار دارد. 90
به لحاظ قیمت، ایران در رتبه سوم ارزانترین برق در دنیا قرار دارد.91
طبق آمار نهادهای بین المللی در حالی که در سال 1990 (حدود 1370)، حدود 10 سال پس از انقلاب و پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی، به 90 درصد روستاهای کشور، برق رسانی انجام شده بود، در سال 1977 (1356) تنها 16 درصد جمعیت روستایی کشور (4 درصد روستاها) دارای برق بودند. 92
مطابق آمار بانک جهانی تا سال 2016 شاخص تولید مواد غذایی در ایران 4 برابر، شاخص تولید محصولات زراعی، 4 برابر و شاخص تولید دام 3 برابر شده است.(93) همچنین مطابق آمار سازمان جهانی غذا و کشاورزی تا سال 2014، میزان تولید گوشت مرغ در ایران بر حسب تن، 10 برابر شده است. 94
سرانه تامین گوشت به ازای هر نفر، یک و نیم برابر (95) و سرانه مصرف ماهی و غذاهای دریایی 6 برابر شده است.96
براساس گزارش بانک جهانی در سال 2016 و گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2017 در اوج تحریم ها، ایرانیان از نظر برابری قدرت خرید، رتبه 18جهان را کسب کرده اند.97
پس از انقلاب، نگرانی مادران از بارداری، زایمان، مرگ و میر زودرس نوزادان و اطفال خود برطرف شده است چرا که نرخ مرگ و میر اطفال زیر 5 سال از 124 مورد در 1000 تولد زنده در سال 1357 با کاهش چشمگیر به 15 مورد در سال 1396 رسیده است. 98
سن امید به زندگی در چهاردهه گذشته از رتبه 142 در سال آخر دوره پهلوی به رتبه 61 در سال 2017 در بین کشورهای دنیا صعود کرده که نشانه ارتقاء سطح زندگی مردم نیز است. گزارشهای بین المللی نشان میدهد در سرعت رُشد سن امید به زندگی ایران رتبه 7 جهان را دارد. مطابق گزارش بانک جهانی در سال 1357 سن امید به زندگی 55 سال بوده است و در سال 96، به 76.2 افزایش یافته است. این بدان معناست که در ارتقاء سطح سلامت ایران در چهل سال گذشته، 81 کشور را پشت سر گذاشته است. 99
طبق گزارش موسسه جهانی آمار و ارزیابی سلامت، شاخص کیفیت دسترسی به بهداشت و درمان از عدد 49.3 در سال 1990 به عدد 71.8 در سال 2016 رسیده است.100
مطابق گزارش موسسه جهانی آمار و ارزیابی سلامت، نرخ مرگ و میر ناشی از سوءتغذیه (فقدان پروتئین) در ایران از ده سال گذشته تا کنون از کشورهایی مانند آمریکا ترکیه پایین تر بوده است. 101
سرانه کالری و پروتئین عرضه شده روزانه در ایران در تمامی سالهای پس از انقلاب از میانگین جهانی آن بالاتر بوده است.102
مطابق آمار بین المللی پایگاه WorldData.info تعداد عملیات تروریستی صورت گرفته در کشورها نشان می دهد، این امار در ایران از کشورهایی ماند آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، ترکیه و عربستان، کمتر است. 103
درحالیکه آمار خودکشی در کشورهای غربی مانند آمریکا به طور فزایندهای بالا می رود، کشور ایران جزو 19 کشور دارای کمترین خودکشی در جهان است.(رتبه164 از 183) 104و105
16 - ورزش
افزایش نجومی و بیش از 80 برابری سرانه اماکن ورزشی سرپوشیده و روباز استاندارد. به استناد قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور سرانه اماکن ورزشی از حدود سرانه 3 سانتیمتر مربع به ازای هر نفر در سال 1357 (برای جمعیت 35 میلیون)، به سرانه حدود 1 متر مربع به ازای هر نفر (برای جمعیت 80 میلیون نفری) در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بالغ گردیده است. (محاسبه افزایش سرانه با لحاظ افزایش جمعیت و متراژ احداث شده است). 106
17 - اقتصاد
الف) گزارش نهادهای داخلی:
قبل از انقلاب فقط 5 درصد نیازهای بخش دفاعی ایران تولید داخلی بوده و در حال حاضر 90 درصد آن تولید داخلی است و مازاد بر این معادل حدود 5 میلیارد دلار در سال هم توان صادرات دارد که میتواند الگوی مناسبی برای همه بخش های اقتصادی کشور باشد.107
گزارش نهادهای بین المللی:
ایران بدون پیوستن به سازمان تجارت جهانی بر اساس شاخص برابری قدرت خرید (PPP) در ابتدای سال 2018 میلادی رتبه هجدهم را در اقتصاد جهانی دارا بوده و در رتبه های بالاتر از کشورهای استرالیا، هلند، سوئد، سوییس، سنگاپور، اتریش، نروژ و دانمارک قرار داشته است. این در حالی است که جایگاه ایران بر اساس این شاخص در سال 1357 جایگاه 26 جهانی بوده است .108
سرانه درآمد مردم ایران بر اساس برابری قدرت خرید نسبت به قبل از انقلاب از 3600 دلار به 20.000 دلار با وجود بیش از 2 برابر شدن جمعیت، چهار برابر شده است. یعنی قدرت خرید نسبی مردم ایران با ارتقای پنج برابری نسبت به قبل از انقلاب به رتبه هجدهم جهانی رسیده است.109
رشد صد برابری صادرات غیرنفتی ایران از 540 میلیون دلار در سال 1356 به 55 میلیارد دلار در سال 1396 افزایش یافته که شامل 60000 قلم کالا بوده و از نظر وزنی 2 میلیون تن در سال است.110
جایگاه اقتصادی ایران با توجه به انتخاب گزینه مقاومت در برابر نظام سرمایه داری جهانی، از جایگاه کشورهای هم ترازی که گزینه سازش و اتّحاد راهبردی با آمریکا را انتخاب کرده اند؛ نظیر مصر، مکزیک به مراتب بالاتر است. 111
اندازه بازتوزیع و سرانه سلامت در کشور از 80 دلار به 400 دلار رسیده و 5 برابر پیش از انقلاب شده است. 112
پیش از انقلاب اسلامی کل تولیدات کشاورزی ما 18.5 میلیون تن بوده است و مابقی را وارد میکرده ایم. در حال حاضر 120 میلیون تن است. یعنی بهره برداری از سطح نسبت به قبل از انقلاب 6.4 برابر شده است. 113
18- زیرساختهای عمرانی
شبکه عظیم بزرگراهی در کشور با افزایش 95 برابری از 174 کیلومتر در سال 57 به طول بیش از 16000 کیلومتر که رسیده تمام مناطق کشور بخصوص کلانشهرها را به هم متصل نموده است.114
این بدان معناست که در طول 40 سال بعد از انقلاب در هر سال 5/2 برابر کل بزرگراه هایی که قبل از انقلاب ساخته شده بود، احداث شده است.
افزایش 6 برابری کل راه های کشور و رسیدن آن از 46 هزار کیلومتر (115) در سال 1357 به 280 هزار کیلومتر در سال های اخیر که تمام 1245 شهر و 61 هزار روستا را به هم مرتبط کرده است.116و117
افزایش 10 برابری طول آزادراههای کشور (اتوبان) از 224 کیلومتر در سال 57 به 2401 کیلومتر در سال95 . 118
افزایش طول تونل های جاده ای ساخته شده به 177000 متر(119) یعنی بیش از 30 برابر و ساخت بیش از 365000 متر پل(120) در کنار بومی شدن فناوری ساخت آنها، از برکات جمهوری اسلامی ایران می باشد. یعنی در هر سال حدوداً برابر کل دوران گذشته تاریخ کشور تونل و پل احداث شده است.
افزایش3 برابری طول خطوط ریلی کشور در بازه زمانی 40 ساله نسبت به میزان خطوط 62 ساله قبل انقلاب (در واقع تقریبا در دو سوم بازه زمانی مربوط به قبل انقلاب، توسعه خطوط ریلی با پیشرفت 3 برابری مواجه بوده است و از 4567 کیلومتر به 13437 کیلومتر رسیده است). 121
رتبه 2 جهان از نظر سرعت ساخت، رتبه 9 جهان از نظر تعداد خطوط، رتبه 15 جهان از نظر جابجایی مسافر در حالی برای مترو ایران در جهان به ثبت رسیده است که بسیاری از کشورها از بیش از 50 سال پیش از ایران اقدام به ساخت مترو کرده اند و ساخت مترو در ایران بعد از انقلاب اسلامی و با 50 سال تأخیر نسبت به دیگران آغاز شده است.122
ساخت کشتی، تولید انواع قایق و موتور دریایی برای اولین بار در تاریخ کشور در سال های بعد از انقلاب رخ داده است. 123
ایران از یک کشور 100 درصد واردکننده هواپیما، حتی هواپیماهای سمپاشی به سازنده انواع هواپیماهای کوچک و متوسط تبدیل شده است. 124و125
از ابتدای انقلاب تاکنون به طور متوسط هر روز برای 4 روستا برق رسانی شده است به طوریکه امروزه تعداد روستاهای برقدار شده با 13.8 برابر افزایش از 4 هزار روستا (126) به 57 هزار روستا رسیده است.127
با تلاش جهادی صنعتگران گاز کشور، تعداد شهرهای گازرسانی شده از 5 شهر در سالهای قبل از انقلاب به 1083 شهر در سال 1395 رشد 120 برابری داشته است؛ همچنین تعداد روستاهای گازرسانی شده از 1 روستا در سالهای قبل انقلاب(128) به حدود 26000 روستا در سال 1396 و افزایش 26هزار برابری رسیده است.129
با رشد 34 برابری سدهای کشور بعد از انقلاب و رسیدن تعداد آنها از 19 سد به حدود 647 سد در سال1396، آبهای هرز و بلااستفاده کشور در خدمت صنعت، کشاورزی و شرب مردم مدیریت شده است. این بدان معناست که هر سال حدوداً در حد کل سدهایی که در تاریخ پیش از انقلاب اسلامی ساخته شده بود، ساخته شده است.130و131
افزایش بی سابقه شبکه آبیاری و زهکشی کشور از 500 هزار کیلومتر به 2 میلیون و 300 هزار کیلومتر در سال 1395. 132
اهتمام ویژه جمهوری اسلامی ایران در جهت فراهم کردن امکان تحصیل در استانهای محروم؛ به طوری که تعداد مدارس استانهای محروم بعد از انقلاب اسلامی 5 برابر شده است.133
19 - کشاورزی
بنابر آمار رسمی دولت، در سال 1356 فقط توان تامین مواد غذایی مردم را برای 33 روز در سال داشت و باقی مواد غذایی را از خارج وارد می شد. امروزه به رغم رشد سریع جمعیت خودکفایی بیش از 90 درصدی در محصولات کشاورزی و نهاده های دامی وجود دارد. 134
پیش از انقلاب اسلامی کل تولیدات کشاورزی ما 18.5 میلیون تن بوده است و مابقی را وارد می کرده ایم. در حال حاضر 120 میلیون تن است. یعنی بهره برداری از سطح نسبت به قبل از انقلاب 6.4 برابر شده است. 135
20 - صنعت
الف) گزارش نهادهای داخلی:
تولید سیمان در داخل کشور از هفت میلیون تن در سال 1357 به بیش از هفتاد و یک میلیون تن در سال 1392 رسیده است و این یعنی ظرفیت عملیاتی ایران در تولید سیمان ظرف مدت 35 سال به بیش از ده برابر رسیده است . 136
گزارش نهادهای بین المللی:
افزایش سهم ارزش افزوده بخش صنعت (بخش های 10 الی 45 طبقه بندی ISIC) در تولید ناخالص داخلی به بالای 40 درصد در سالهای پس از انقلاب بیانگر جهش صنعتی ایران پس از انقلاب اسلامی با وجود موانع متعدد خارجی و داخلی است.137
پیش از پیروزی انقلاب تولید فولاد در ایران حداکثر به یک میلیون تن در سال رسیده بود، تولید این محصول پس از انقلاب رشد جهشی داشته و به بیش از 21 میلیون تن در سال رسیده که با لحاظ ظرفیت مستمر تولید شاهد رشد 50 برابری بوده است.138
در تولید مس تولید کشور از صفر به 233 هزار تن در سال 2012 میلادی رسیده که حائز رتبه سیزدهم جهان در این سال نیز بوده است. 139
جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 در تولید فولاد خام رتبه 13 جهانی (140 و 141) و در تولید آلومینیوم رتبه 21 سال 2016 را احراز کرده است.142
ایران در سال 2017 در تولید خودرو رتبه دوازدهم و در تولید وسایل نقلیه موتوری در کل رتبه شانزدهم جهان را دارا بوده است.143
رتبه ایران در تولید سیمان در سال 2017 هشتم و در سال 2014 رتبه چهارم جهانی بوده است.144
21 - سلامت
الف) گزارش نهادهای داخلی:
تا سال 1357 فقط 50 مورد پیوند کلیه انجام شده بود درحالیکه درطول سالهای پس از انقلاب 50000 مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده است و ایران کوتاه ترین فهرست انتظار پیوند کلیه را در دنیا دارد.145
تعداد کل پزشکان قبل از انقلاب حدود 13 هزار نفربوده است که اکنون بالغ بر000/170 نفر می باشد. 146
آمار پزشکان متخصص و فوق تخصص در قبل از انقلاب حدود 5000 هزار نفر بوده است که اکنون به بیش از 40 هزار نفر رسیده است.147
شهرهای دارای بیمارستان 37 درصد بوده که اکنون با وجود افزایش شهرها به میزان 3 برابر 97 درصد شهرها بیمارستان دارند. تعداد تخت ها از 55 هزار به 148 هزار رسیده است.148
ب) گزارش نهادهای بین المللی:
شاخص تعداد پزشک نسبت به هر 1000 نفر، در طول همه سالهای دهه 50 شمسی، 0.3 بوده که این شاخص پس از انقلاب افزایش داشته به گونه ای که در سال 2014 (1393)، با افزایش 5 برابری به 1.5 پزشک رسیده است. 149
آمار مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه، قبل از انقلاب 40 در هزار تولد زنده بوده است واکنون به 9 در هزار در سال 1394رسیده است. 150
آمار مرگ ومیر کودکان زیر یک سال قبل از انقلاب 111 در هزار تولد زنده بوده است و اکنون به 13 در هزارتولد زنده رسیده است .151
در ایران آنقدر مرگ و میر مادران بر اثر زایمان کاهش یافته است که این اتفاق نادر یک پدیده و زبانزد عام و خاص خواهدشد.آمار قبل از انقلاب 245 مورد در هر 100 هزار زایمان (در سال 1990، 123 مورد) و اکنون کمتر از19 مورد در 100 هزار زایمان می باشد. 152
آمار مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 124 مورد در هر 1000 تولد زنده در سال 1357، اکنون به 14 در هزار رسیده است.153
تولید علم درحوزه های مختلف علوم پزشکی تا سال 2016 میلادی به 76 برابر زمان طاغوت رسیده است(154) تعداد مدارک نمایه شده از ایران در طول 38 سال پس از انقلاب از 3071 مورد به 212/397مورد رسیده و رشدی 130 برابری داشته است. 155
22 اقتدار دفاعی
الف) گزارش نهادهای داخلی
در پرتو انقلاب اسلامی صنعت تسلیحات ایران که جز ساخت چند نوع مهمات و مونتاژ یک مدل تفنگ قابلیتی نداشت امروز انواع سلاحهای سبک، خمپاره اندازها، توپ ها، موشک های ضدزره، موشک های کروز و بالستیک زمین به زمین، سامانه های پدافند هوایی، سامانه های موشکی ساحل به دریا و دریا به دریا شناورهای فوق مدرن، قایق های تندرو فوق مدرن تا ناوهای جنگی بزرگ، هواناوها و زیردریایی ها، انواع تانک و نفربر، وسایل مخابراتی و بی سیم و تجهیزات جنگ الکترونیک را از طراحی اولیه تا ساخت و تحویل و بهره برداری، در داخل ایران انجام می دهند. 156
پیچیده ترین و دقیق ترین سامانه های تسلیحات یعنی سامانه های پدافند هوایی شامل رادارهای اخطار اولیه، رادارهای تعقیب و هدایت، موشک ها، سامانه های فرماندهی و کنترل، سیکرها، توپ ها و .... در تمام سطوح بردهای کوتاه، متوسط و بلند در داخل کشور ساخته میشود. سامانه هایی که کوچکترین هواپیماهای جنگی در فاصله 200 کیلومتری آشکار سازی میکند و در برد سلاح، تحت تعقیب قرار می دهد و جنگنده ای را که در محیط سه بعدی با سرعت مافوق صوت در حال جابجایی است منهدم میکند. 157
پس از انقلاب اسلامی کشورهای سازنده تسلیحات ابتدا فروش سلاح به ایران را تحریم کردند، شروع به ساخت سلاح کردیم، فروش قطعات و زیر سامانه هایی را که در تسلیحات استفاده می شد به ایران تحریم کردند، زیر سامانه ها را ساختیم از سال 80 وقتی فروش مواد اولیه پیشرفته ای که می توانست کاربرد تسلیحاتی داشته باشد را تحریم کردند عمق ساخت را به مواد اولیه رساندیم. 158
تبدیل کردن تحریم ها به فرصت موجب شد امروز پیشرفته ترین مواد و انواع کامپوزیت ها و سوپر آلیاژها در داخل کشور تولید شود.159
دقیق ترین حسگرها و سامانه های ناوبری، سریعترین پردازش گرها و کامپیوترهای پرواز موشک ها، پهپادها و جنگنده ها در درون ایران طراحی و ساخته میشود.160
ب) گزارش نهادهای بین المللی:
ایران اسلامی، بعد از آمریکا و انگلستان سومین کشوری است که به توانایی تولید پهپاد دست یافته است. 161
علی رغم اینکه بودجه نظامی جمهوری اسلامی، حدود 6 میلیارد دلار است (تنها 3 درصد از تولید ناخالص ملّی) و از کشورهایی مانند عربستان، آلمان، ژاپن، کانادا، امارات و عمان به مراتب کمتر است، سیزدهمین قدرت نظامی دنیا شده است.162
پی نوشت ها
1. موسسه خانه کتاب، چهل سال نشر کتاب در ایران پس از انقلاب اسلامی (13571396)، 1397، ص4؛ همچنین: مصاحبه با مسئول اسناد کتابخانه ملی، فروردین 97
2. ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، گزارش میان دوره ای یوپی آر، 2015-2016، ص101
3. همان
4. https://www.theamericaninterest.com/2017/01/24/theeightgreatpowersof2017
5. https://atlas.media.mit.edu/en/visualize/line/sitc/show/irn/all/all/1976.2016/https://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/hs92/export/irn/all/show/2016/
https://atlas.media.mit.edu/en/visualize/line/sitc/show/irn/all/all/1976.2016/https://atlas.media.mit.edu/en/visualize/tree_map/sitc/export/irn/all/show/1976/
6. دفتر برنامه توسعه سازمان مل متحد (UNDP)؛ قابل دسترس در:
a. http://hdr.undp.org/sites/default/files/2018_human_development_statistical_update.pdf
http://www.undp.org/content/dam/undp/library/corporate/HDR/2011%20Global%20HDR/English/HDR_2011_EN_Complete.pdf
7. گزارش آماری وزارت آوزش و پرورش، 1396؛ همچنین: ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، گزارش میان دوره ای یوپی آر، 20152016، صص22
8. گزارش میان دوره ای یوپی آر، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، 20152016، ص 22
9. گزارش آمار برق روستایی در پایان سال 1395، وزارت نیرو، شرکت توانیر، ص 1 و 2
10. سند توسعه روستایی، شورای برنامه ریزی توسعه روستایی و عشایری، 1394، ص: 184
11. راوی صادق، گزارشی از دستاوردهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 1393، ص 415
12 . همان، ص416
13. گزارش میان دوره ای یوپی آر 20152016، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، ص 104
14. http://siteresources.worldbank.org/INTDECINEQ/Resources/11492081147789289867/IIIWB_Conference_Revolution Redistribution_Iran.pdf
https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.RU.ZS?locations=IR1W
https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.ZS?locations=IR1W
15. GINI index (World Bank estimate), Index Mundi, Data source: World Bank, World Development Indicators Last updated June 30, 2016
https://www.indexmundi.com/facts/indicators/SI.POV.GINI/compare?country=ir
http://stats.areppim.com/listes/list_gini_1960x2012.htm
16 . به عنوان نمونه:
i. http://www.undp.org/content/dam/undp/library/Poverty%20Reduction/Inclusive%20development/Humanity%20
ii. Divided/HumanityDivided_FullReport.pdf
https://knoema.com/atlas/UnitedStatesofAmerica/topics/Poverty/IncomeInequality/GINIindex
17. گزارش فایننشال تریبون به نقل از بانک جهانی؛ قابل دسترس در:
http://documents.worldbank.org/curated/en/807191474981484878/pdf/WPS7836.pdf
همچنین: کاهش فقر در ایران به روایت بانک جهانی، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، به نقل از پژوهشی در دانشگاه ویرجینیای آمریکا، کد خبر: 82902639، تاریخ انتشار: 11/2/97، قابل دسترس در:
http://www.irna.ir/fa/News/82902639
18. https://knoema.com/atlas/Iran/topics/Poverty/PovertyHeadcountRatio/Povertyratioatdollar55aday
19 . file:///C:/Users/naghi/Downloads/data_table_3_access_to_safe_drinking_water_by_country.pdf
https://data.worldbank.org/indicator/SH.H2O.BASW.RU.ZS?locations=IR
این آمار در حالی است که طبق گزارش نهادهای رسمی داخلی، در سال 57، حدود 4700 روستا از مجموع 90 هزار روستای کشور در آن زمان (چیزی حدود 5 درصد)، از نعمت آب لوله کشی برخوردار بوده اند.
20. پایگاه علمی Scopus بر اساس آمار سال2018
http://isc.gov.ir/publication/IranPub.htm
21 . گزارش میان دوره ای یوپی آر،2016، پیشین، ص 22؛ همچنین:
https://ourworldindata.org/grapher/shareofwomen15yearsandolderwithno education?year=1975
https://ourworldindata.org/grapher/shareofwomen15yearsandolderwithnoeducation?year=2010
22 . گزارش بانک جهانی؛ قابل دسترس در:
https://ourworldindata.org/grapher/grossenrollmentratioinsecondaryeducation?tab=chart country=IRN+OWID_WRL
23 . گزارش مقایسه ای وزارت علوم (57 -96)
http://www.dastavardha.com/index.aspx?pid=99 articleid=202104
24.  همان
25.   گزارش وزارت علوم در سال 96
https://www.msrt.ir/file/download/news/1502807495.pdf
26.   گزارش مقایسه ای وزارت علوم (57 95) ؛ پیشین
27.   گزارش وزارت علوم در سال 96 ؛ پیشین
28.   همان
29  . گزارش شورایعالی انقلاب فرهنگی
30.   گزارش لایدن در سال 2018
http://www.leidenranking.com/ranking/2018/list
31.   طبق اعلام بنیاد ملی نخبگان 40 درصد (100 هزار نفر از 250 هزار نفر) دانشجویان ایرانی در سال 57 در خارج از کشور تحصیل می کردند اما در حال حاضر این میزان به 1 درصد (50هزار از 5 میلیون) رسیده است. تعداد کنونی دانشجویان ایرانی خارج از کشور طبق منابع مختلف بین 48 تا 53 هزار نفر است.
32.   حاصل تقسیم تعداد دانشجویان هر کشور که مشغول به تحصیل در خارج از کشور هستند به کل دانشجویان آموزش عالی آن کشور.
33.   تعداد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در برنامه های آموزش عالی در سراسر جهان از 800 هزار نفر در انتهای دهه 70 میلادی به 6/4 میلیون نفر در حال حاضر رسیده است. پیش بینی می شود این رقم تا 2025 به 8 میلیون نفر برسد. (جابجایی بین المللی دانشجویان و تحصیلکردگان، ص30 به نقل از OECD,2017)
34.   از 100 هزار به 50 هزار کاهش یافته است.
35.   ویسر2017
36.   پایگاه استنادی وب آو ساینس
37  . اسکوپوس؛ در صورت اقدام دستگاه های مسئول در ثبت و نمایه سازی کلیه مدارک علمی تولید شده فعلی در ایران، رتبه ایران به 15 ام ارتقا می یابد. (معاون پژوهشی سابق وزیر علوممهدی نژاد)
38.   براساس پایگاه استنادی ISI نیز رتبه ایران از 20 در سال 2012 به رتبه 16 در جهان ارتقا یافته است. مطالعه کشورهای منطقه ترکیه از رتبه 26 جهانی به رتبه 19 ارتقا و از رتبه 2 منطقه به 1 و سپس به دوم رسید. مصر نیز در رتبه حدود 40 جهانی نوسان داشته و از رتبه 3 منطقه به 5 منطقه نزول کرده است.
39.   این سهم در سال 2012 مطابق گزارش پایگاه اسکپوس 5/1 درصد و برمبنای پایگاه ISI 37/1 درصد بوده است و در 2017 به رسیده است.
40.   تعداد این مقالات در سال 57، 669 عنوان بوده است که براساس گزارش وضعیت علمی، فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مرداد1396) در 2016(1395) در ISI به 46159 و در اسکوپوس به 50739 عنوان رسیده است.
41  . گزارش 96 وزارت علومگزارش پایگاه استنادی اسکوپوس و isi.
42   . گزارش وزارت علوم سال96
43  . گزارش نیوساینتیست مبتنی بر پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس
44. سایت تایمز
45  . همان
46  . سایماگو
47  . موسسه فوترون
48. https://www.scimagojr.com/countryrank.php?category=2509 year=2017
49 . مرکز آزمایشهای بالینی ایالات متحده آمریکا؛ قابل دسترس در:
https://www.worldatlas.com/articles/countrieswherestemcellresearchismostpopular.html
50.   موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
http://irphe.ac.ir و https://public.msrt.ir/file/download/page/148569585313941357.pdf
51.   خلیقی پور، کبری (از پیشکسوتان و نخستین مدیر ورزش بانوان کشور )، 17 آذر 1397، به گزارش فرهنگ سدید
http://farhangesadidir
52.   همان
53.   همان
54.   همان
55.   همان
56.   مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، آشنایی با مهم ترین دستگاه ها، قوانین، چالش ها و آمارهای حوزه زن و خانواده، ص 23
57.   سالنامه آماری فرهنگ و هنر، سال 91، ص 42
58.   موسسه خانه کتاب، چهل سال نشر کتاب در ایران پس از انقلاب اسلامی (13571396)، 1397
59.   مصاحبه با مسئول اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فروردین 97
60.   موسسه خانه کتاب، چهل سال نشر کتاب در ایران پس از انقلاب اسلامی (13571396)، 1397، ص 4
61.   مصاحبه با مسئول اسناد کتابخانه ملی، فروردین 97
62.   موسسه خانه کتاب، چهل سال نشر کتاب در ایران پس از انقلاب اسلامی (13571396)، 1397، ص4
63  . گزارش رسمی دریافتی از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ همچنین: منتظری علی، نوری نیا حسین و خبری محمدعلی (1388)، توسعه تئاتر؛ ضرورت ها و راه کارها، تهران: انتشارات نمایش.
64.  جمعی از نویسندگان (1391)، تئاتر در گذر زمان (دوره دوازده جلدی )، تهران: نشر افراز؛ همچنین: منتظری علی، نوری نیا حسین و خبری محمدعلی (1388)، توسعه تئاتر؛ ضرورت ها و راه کارها، تهران: انتشارات نمایش؛ گزارش رسمی دریافتی از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
65  . گزارش رسمی دریافتی از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
66 . همان
67. گزارش رسمی دریافتی از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ همچنین مصاحبه با کوروش زارعی، رئیس تئاتر حوزه هنری
68  . اسکویی مصطفی (1378)، سیری در تاریخ تئاتر ایران، تهران: آناهیتا اسکویی؛ همچنین: آشفته رضا (1393)، سرگذشت نمایش در ایران، تهران: افق؛ همچنین: همایونی صادق (1380)، تعزیه در ایران، شیراز: انتشارات نوید، چاپ دوم.
69  . همان
70. پرتال کمیسیون ملی یونسکوایران، فهرست آثار میراث معنوی ایران ثبت شده در یونسکو، تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395. قابل دسترس در:
http://yon.ir/CSwho؛
همچنین: همشهری آنلاین، فهرست میراث معنوی یونسکو به 213 اثر رسید، کد خبر: 121200، تاریخ انتشار: شنبه 29 آبان 1389. قابل دسترس در:
http://yon.ir/NNjTj
71 . گزارش موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نامه شماره 1582 تاریخ 21/6/97
72. نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران جواد مجابی1395جلد 1پیکره تهران 1393 ( گال ... گال ... گالری! –کریم امامی – مروری بر رویدادهای هنرهای تجسمی ایران دهه 1340 – ترجمه مهران مهاجر1395)
73 . گزارش انجمن خوشنویسان ایرانی شماره 5969/13/9 تاریخ 7/8/97
74. گزارش دریافتی ازخانه کتابنامه شماره 4722/423 تاریخ 29/7/97
75. رضا مهدوی، کارشناس موسیقی و مدیر دفتر موسیقی حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی
76  . محسن رفیعی، پژوهشگر حوزه ی موسیقی، دبیر جشنواره های موسیقی نواحی ایران و موسیقی بسیج
77. فرهنگ سریالهای تلویزیونی ایران از آغاز تا امروز؛ ماهنامه سینمایی فیلم، شماره 245، 15 آذر 1378
78 . فهرست مجموعه های تلویزیونی ایران تا سال 1393 مرکز امور نمایشی سیما، سیما فیلم
79 . تقسیم جنسیتی فعالیت های هنری در ایران دهه 1380 اعظم راودراد زن در فرهنگ و هنر، دوره 8، شماره 3، پاییز 1395 ص 301 316
80  . فرهنگ سینمای ایران مسعود شعاعی
81. فتاح، پرویز، رئیس کمیته امداد امام خمینی رحمه الله علیه، 5 خرداد 1397، به گزارش فرهنگ سدید، کد خبر: 344،
http://farhangesadid.ir
82. گزارش سازمان بهزیستی کشور 23 خرداد 1397
83   . گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی بخش حمل و نقل سال 1394 ( آمار از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور)؛ همچنین: کتاب سند توسعه روستایی, معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری سال 1394
84.   سایت وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ؛ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ؛ وضعیت ارتباطات داخلی کشور مرداد 1396. قابل دسترس در :
https://www.ict.gov.ir/ICTContent/media/image/2017/08/50536_orig.pdf
85   . رادفر، گزارش بسیج معاونت امور باغبانی، از مرکز بسیج وزارت جهاد کشاورزی، خرداد 1397
86 . گزارش مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه نظام سلامت، وزارت بهداشت و درمان؛ ص. 19.
87   . همان
88   . آمار حوزه بهداشت و سلامت، بخش آمار پایگاه وزارت بهداشت، 1397؛ همچنین: تشریح عملکرد دولت در بخش بهداشت و درمان، پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه، 24 بهمن1396، قابل دسترس در:
https://www.mporg.ir/home/wid/news/id/68387/
89  . بررسی صنعت داروسازی ایران، گروه تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه، آذرماه 1394، ص1؛ قابل دسترس در:
https://middleeastbank.ir/uploads/pharmaceuticalsiran139409.pdf
90. https://www.nationmaster.com/countryinfo/stats/Costofliving/Pricesatmarkets/Water/1.5litrebottle#2014 .
91 . https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
92. http://siteresources.worldbank.org/INTDECINEQ/Resources/11492081147789289867/IIIWB_Conference_Revolution Redistribution_Iran.pdf
https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.RU.ZS?locations=IR1W
https://data.worldbank.org/indicator/EG.ELC.ACCS.ZS?locations=IR1W
93. گزارشهای بانک جهانی سال 2016؛ قابل دسترس در:
https://data.worldbank.org/indicator/AG.PRD.FOOD.XD?locations=IR
94 . گزارش سازمان جهانی غذا و کشاورزی سال 2014؛ قابل دسترس در:
https://ourworldindata.org/grapher/poultryproductiontonnes?tab=chart country=IRN
95 . همان، قابل دسترس در:
https://ourworldindata.org/grapher/dailypercapitaproteinsupply?tab=chart country=IRN
96. همان، قابل دسترس در:
https://ourworldindata.org/grapher/fishandseafoodconsumptionpercapita?tab=chart country=IRN
97. 14.GDP by Country, Statistics from the World Bank, 19602017
http://tanzania.opendataforafrica.org/mhrzolg/gdpbycountrystatisticsfromtheworldbank19602017?country=Iran
98   . گزارش بانک جهانی، سال 2018؛ قابل دسترس در:
https://data.worldbank.org/indicator/SH.DYN.MORT?locations=IR1W
99   . گزارش توسعه انسانی دفتر برنامه توسعه سازمان ملل، 2018؛ قابل دسترس در:
http://hdr.undp.org/en/2018update/download
همچنین: گزارش بانک جهانی، سال 2016؛ قابل دسترس در:
https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.LE00.IN?locations=IR1W
100 . http://www.healthdata.org/iran
101 . https://ourworldindata.org/causesofdeath#malnutrition
102 . https://ourworldindata.org/grapher/dailypercapitasupplyofcalories?country=IRN+OWID_WRL
103 . https://www.worlddata.info/asia/iran/terrorism.php
104   . گزارش سازمان بهداشت جهانی، پایگاه خبری یورونیوز، بالاترین و پائینترین نرخ خودکشی در جهان، تاریخ انتشار: 14/5/2018، قابل دسترس در:
https://infogram.com/1h7v4pm7pzn84k0
105 . https://ourworldindata.org/grapher/suicidedeathrates?tab=chart country=IRN+USA+OWID_WRL
106.   عباسی، محمد (معاون سابق فنی و مهندسی شرکت توسعه و تجهیزات اماکن ورزشی کشور)، گزارش سی و چهارمین نشست شنبه های انقلاب، پایگاه خبری فرهنگ سدید، تاریخ انتشار: 17 آذر 1397، کد خبر: 915، قابل دسترس در:
915 http://farhangesadid.ir/fa/news/
107.   بیش از 90 درصد امکانات دفاعی ایران اسلامی تولید ملی و داخلی است، جانشین گروه مشاورین نظامی فرماندهی معظم کل قوا، 21 فروردین 1397، خبرگزاری مهر، لینک خبر
4267716، http://yon.ir/lBuYl
108. https://www.indexmundi.com/g/raspx?v=65 t=50
GDP (purchasing power parity) (Billion $), Historical Data Graphs per Year, Index Munid, Main Source: CIA World Factbook, Data accurate as of June 30, 2018
https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=ir v=65
National Accounts Data, and OECD National Accounts Data Files, World Bank Group
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.PP.CD
https://tanzania.opendataforafrica.org
109. GNI per capita, PPP (current international $), Economic Policy and Debt, Iran, Index Mundi
https://www.indexmundi.com/facts/iran/indicator/NY.GNP.PCAP.PP.CD
110. Official Announces 100Fold Increase in Iran’s NonOil Exports in 40 Years, October, 27, 2018
https://tn.ai/1862726
111. GDP (purchasing power parity), Country Comparision, Index Mundi, Main Source CIA World Factbook
https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?c=ir v=65
112. Iran Health expenditure per capita, Index Mundi
https://www.indexmundi.com/facts/iran/indicator/SH.XPD.PCAP
113. http://www.fao.org/faostat/en/#data/GA/metadata
همچنین: ایران سالانه چه مقدار محصول کشاورزی تولید میکند؟، 19 اقتصادآنلاین به نقل از محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، دی 1396، لینک خبر:
http://yon.ir/uNvcq
114  . گزارش خلاصه آمارهای راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور در نگاه مدیریتی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، 1396، ص. 1.
115  . گزارش راه های ایران, کاستی ها و ظرفیت ها، سایت آفتاب:
http://www.aftabir.com/articles/view/economy_marketing_business/transportation/c2c1221984984
116   . گزارش خلاصه آمارهای راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور در نگاه مدیریتی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، 1396، ص. 1.
117  . کتاب سند توسعه روستایی، شورای برنامه ریزی توسعه روستایی و عشایری، 1394، ص: 184
118  . رک: همان
119  . همان
120  . همان.
121  . سایت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بخش آمار و اطلاعات، قسمت آمار و عملکرد:
http://www.rai.ir/Index.aspx?page_=form lang=1 PageID=370 tempname=rai sub=0 blockid=block947
122. رتبه جهانی مترو تهران به نقل از معاونت تحقیقات فنی شرکت مترو تهران، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3356، تاریخ 1393/09/6
123 . گزارش افتتاح خط تولید موتور پیشرفته الکتریکی مغناطیس در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ کد خبر: 6658165، لینک خبر:
https://www.yjc.ir/fa/news/6658165/
124 . گزارش 30 سال هواپیماسازی در ایران، همه هواپیماهایی که ساخته ایم؛ خبرگزاری مهر؛ کد خبر 4003194؛ لینک خبر:
https://www.mehrnews.com/news/4003194/
125. گفتگو با منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی ایران: 5 سال دیگر هواپیمای مسافربری می سازیم؛ خبرگزاری تسنیم؛ لینک خبر:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/06/05/1812994/
126.گزارش 50 سال صنعت برق ایران در آیینه آمار، وزارت نیرو، 1395، ص. 33. قابل دسترس در:
file:///C:/Users/naghi/Downloads/50salefarsi.pdf
127  . گزارش ماهانه آمار صنعت آب و برق، وزارت نیرو، بهمن ماه 1396؛ ص. 15.
128. کتاب سند توسعه روستایی، شورای برنامه ریزی توسعه روستایی و عشایری، 1394، ص: 184
129  . آمار قابل توجه گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور؛ گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ کد خبر: 309042؛ لینک خبر:
http://dolat.ir/detail/309042
130. گزارش عملکرد 30 ساله بخش آب؛ دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو، 1387، ص.18.
131 . سایت اینترنتی شرکت مدیریت منابع آب ایران، بخش آمار سدهای ایران، لینک:
http://daminfo.wrm.ir/fa/dam/stats
132. گزارش 57 سال صنعت آب در کشور، وزارت نیرو، معاونت امور آب.
133. گزارش آماری پایگاه وزارت آموزش و پرورش، 1396
134.   رادفر، گزارش بسیج معاونت امور باغبانی، مرکز بسیج وزارت جهاد کشاورزی، خرداد 1397
135.   http://www.fao.org/faostat/en/#data/GA/metadata
همچنین: ایران سالانه چه مقدار محصول کشاورزی تولید میکند؟، اقتصادآنلاین به نقل از محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، دی 1396، قابل دسترس در
http://yon.ir/uNvcq
136.   مرکز آمار ایران، گزارش های سالانه وزارت صنعت، معدن و تجارت
137.   Value Added (درصد of GDP), Industry, Iran, Index Mundi
https://www.indexmundi.com/facts/iran/industry#NV.IND.TOTL.ZS
138.   Encyclopedia Iranica, Steel Industry in Iran
http://www.iranicaonline.org/articles/steelindustryiniran
همچنین: صنعت فولاد بعد از انقلاب شکوفا شد، دنیای اقتصاد در گفتگو با مهندس محمدرحیم رستی، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، 04 اسفند 1386، شماره خبر 2551863،
http://yon.ir/oHRhb
Major SteelProducing Countries 2016 And 2017, Page 9, World Steel In Figures 2018, World Steel Association, http://yon.ir/4mBXG
139.   Copper Production by Country (Metric tons), Minerals, Index Mundi
https://www.indexmundi.com/minerals/?product=copper graph=production
140.   Major SteelProducing Countries 2016 And 2017, Page 9, World Steel In Figures 2018, World Steel Association, http://yon.ir/4mBXG
141.   World Steel in Figures 2018 now available
https://www.worldsteel.org/mediacentre/pressreleases/2018/worldsteelinfigures2018
142.   World Mineral Production 20122016, Natural Environment Research Council, British Geological Surveys
(BGS), Page 4, Aluminum, https://www.bgs.ac.uk/downloads/start.cfm?id=3396
143.   Statistics, Production Statistics, International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA), http://www.oica.net/category/productionstatistics/2017statistics/
144.   The Cement Sector of Iran, Written by Peter Edwards, Global Cement Magazine, 03 April 2017
http://www.globalcement.com/magazine/articles/1022thecementsectorofiran
145   . دکتر ناصرسیم فروش فوق تخصصی ارولوژی و رئیس بخش ارولوژی و پیوند کلیه بیمارستان شهید لبافی نژاد تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در برنامه "حالا خورشید" شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران ،1/2/97
146   . دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3 دی 1397، کد خبر: 1906558، قابل دسترس در:
https://tn.ai/1906558
147   . همان؛ همچنین رک:
http://91.98.46.102:8082/Doc12/id4_20.pdf
148. گزارش مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه نظام سلامت، وزارت بهداشت و درمان؛ 1392، ص. 19
149 . گزارش بانک جهانی در سال 2015؛ قابل دسترس در:
https://data.worldbank.org/indicator/SH.MED.PHYS.ZS?locations=IR
150   . گزارش مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه نظام سلامت، پیشین، ص 31؛ و گزارش میان دوره ای یوپی آر، پیشین، ص33
151 . گزارش مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه نظام سلامت، پیشین، ص 31؛ همچنین: دکتر علی اکبر سیاری، ایران کشور تراز اول دنیا از نظر پوشش واکسیناسیون، خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: 13 بهمن 95، شناسه خبر : 606370 ؛ قابل دسترس در:
http://shabestan.ir/detail/News/606370
152   . همان؛ همچنین طبق گزارش بانک جهانی این شاخص در سال 2015 به عدد25 رسیده است. (رک:
https://data.worldbank.org/indicator/SH.STA.MMRT)
153  . گزارش بانک جهانی، سال 2018؛ قابل دسترس در:
https://data.worldbank.org/indicator/SH.DYN.MORT?locations=IR1W
154. اسکوپوس؛ دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc)، خبرگزاری مهر، بخش علم ودانش، 20/11/1395 کدخبر(3901077)
155  . همان
156.   گفتگو با سردار محمدرضا نقدی، معاون اسبق پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح
157.   همان
158.   همان
159.   همان
160.   همان
161 . https://www.newamerica.org/indepth/worldofdrones/3whohaswhatcountriesarmeddrones/
162. http://www.Globalfirepower.com/defense-spending-budget.asp

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟