مشاهده داده های لحظه ای هواشناسی در زنجان فراهم شد


مشاهده داده های لحظه ای هواشناسی در زنجان فراهم شد

حسین سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایرنا افزود: بر این اساس طبق روال گذشته داده های ایستگاه های هواشناسی روزانه فقط یکبار قابل مشاهده بود که با...

حسین سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایرنا افزود: بر این اساس طبق روال گذشته داده های ایستگاه های هواشناسی روزانه فقط یکبار قابل مشاهده بود که با راه اندازی سامانه پایش ایستگاه های خود کار هواشناسی و الحاق ایستگاهها به این سامانه می توان هر10 دقیقه یکبار داده را بصورت برخط دید.
وی اظهار داشت: استان زنجان با 15 ایستگاه برتر خود کار و آنلاین و با برخورداری از این سامانه رتبه دوم را در کشور کسب کرده و به نوبه خود اهمیت ویژه ای دارد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان زنجان ادامه داد: این سامانه این امکان را فراهم کرده حتی کشاورزان زنجانی نیز با توجه به کشت محصولات مختلف خود از وضعیت لحظه ای تغییرات جوی اطلاع حاصل کنند.
وی یادآور شد: در گذشته داده ها فقط یکبار در روز امکان داشت که بسیار سخت و زمان بر بود، اما با مهیا شدن این سامانه جدید، داده های از طریق ایستگاه ارسال می شود.
سلطانی با اشاره به راه اندازی سامانه دیگر افزود: این سامانه درخواست داده های هواشناسی نام دارد که شرکت ها، دانشگاه ها، دانشجویان خواستار دریافت این نوع داده ها هستند که سابق این اقدامات و طی فرآیندها بصورت حضوری انجام می گرفت.
این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: با راه اندازی این سامانه متقاضیان می توانند پس از ثبت نام و درخواست هزینه اعلام شده را بصورت اینترنتی پرداخت کرده و در نهایت داده ها را بصورت آنلاین دریافت کنند.
سلطانی خاطر نشان کرد: هواشناسی تابع تکنولوژی و تجهیزات محور بوده و تلاش شده کمبودهای این رفع برطرف و خدمات بهتری ارائه شود.

** افزایش 32.5 درصدی بارش ها نسبت به بلند مدت
این کارشناس در ارتباط با بارش های استان در سال زراعی جاری از اول مهر تا 15 بهمن اشاره کرد و گفت: طی مدت یاد شده 173.5 میلیمتر بارش در سطح استان ثبت شد که نسبت به بلند مدت 32.5 درصد افزایش و سال گذشته 148.7 دهم درصد افزایش دارد که این مهم به دلیل کاهش بارندگی ها در سال گذشته بود.
وی اظهار داشت: براین اساس بیشترین بارش ها طی مدت یاد شده در شهرهای خدابنده، خرمدره و ابهر ثبت شد که روند خوبی نشان می دهد و این درحالی است استان زنجان در طی سال های گذشته با خشکسالی مواجه بوده و با این بارش های نمی توان گفت که این معضل برطرف شده است.
سلطانی افزود: بر این مبنا چند سال بارندگی های مستمر می تواند آبهای از دست رفته استان را جبران کند و به این مهم باید توجه داشت که افزایش دما نیز به نوبه خود عامل مهم در تبخیراست.
وی یادآور شد: طبق آمار های ارائه شده از سوی هواشناسی کشور این استان به لحاظ بارش ها از بین 31 استان کشور در رتبه 18 قرار داشته که روند خوبی حاکم است.
9646/8068
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اتفاقات عجیب و ترسناک جهان تا سال 2024