ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3


فرمول یک ایران – تیم فرمول یک ایران به عنوان بزرگترین سایت خبری موتوراسپورت در ایران با در نظر گرفتن سیاست های جدیدی برای فصل 2019 قصد این را دارد که با معرفی و حمایت از نخبگان و جوانان مستعد ایرانی و اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط به آنها حمایت های لازمه را از آنها به عمل آورد. در اولین قسمت از این سری برنامه که با نام ریس تاک آنرا شروع می...

فرمول یک ایران – تیم فرمول یک ایران به عنوان بزرگترین سایت خبری موتوراسپورت در ایران با در نظر گرفتن سیاست های جدیدی برای فصل 2019 قصد این را دارد که با معرفی و حمایت از نخبگان و جوانان مستعد ایرانی و اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط به آنها حمایت های لازمه را از آنها به عمل آورد. در اولین قسمت از این سری برنامه که با نام ریس تاک آنرا شروع می کنیم میزبان کیوان اندرس سوری، راننده ی 18 ساله و ایرانی فرمول 3 هستیم.

کیوان اندرس سوری در حال حاضر راننده تیم ” (مرسدس) Van Amersfoort Racing” در رقابت های فرمول 3 می باشد. او در این تیم با افرادی همچون سوفیا فلورش و آرتم پتروف هم تیمی می باشد. از شما هموطنان عزیز و مخاطبان محترم فرمول یک ایران دعوت می کنیم که به مصاحبه ما با این استعداد ایرانی در رقابت های فرمول 3 توجه فرمایید.

کیوان جان کمی از خودت بگو و خودت رو معرفی کن برای مردم ایران:

من متولد آلمان هستم و در فرانسه بزرگ شدم. هیچوقت تا به الان به ایران نیومدم ولی خیلی دوست دارم که بیام و ببینم ایران رو، راستش منتظرم باشین، همین وقت هاست که بیام یه سر بزنم.

ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3 کیوان اندرس سوری

تو چه سنی بودی که خواستی یک راننده مسابقه ای بشی، چیزی که در واقع میخوام بپرسم ازت این هستش که با دیدن چه کسی انگیزه پیدا کردی و خواستی بیای تو این رشته و اینکه چه کسی حامیت بود برای این تصمیمت؟

من همیشه طرفدار سرعت بودم ولی تو سن 7 سالگی که بودم دیگه خواستم که وارد مسابقات شم و مسابقه دادن را با کارتینگ در دوبی شروع کردم و تو همون سن هم راجبه این موضوع جدی شدم چون بعد از یکبار رانندگی کردن، تنها چیزی که در ذهنم وجود داشت این بود که می خوام تا اخر عمرم این کار رو ادامه بدم. چندتا الگو داشتم که شاخص ترین هاشون آیرتون سنا، سباستین فتل و کیمی رایکونن هستند. این راننده ها هرکدوم یک سبک خاصی را دارند و به این ورزش وارد شدند. اما از طرفی دیگر، حامی و الگوی زندگی من همیشه پدرم بوده.

بسیار هم عالی، وقتیکه تصمیمت رو گرفتی هیچوقت برای قانع کردن پدر و مادرت مشکلی نداشتی و اینکه برای اینکه در این حرفه باشی مجبور شدی درس و مدرسه رو ترک کنی؟ راستی فارسی میتونی حرف بزنی؟

پدر و مادرم همیشه حامی من بودن و پشتیبان تصمیماتم و خوشبختانه از این بابت موردی نداشتم. من 2 سال مجبور شدم مدرسه رو ترک کنم و به رانندگی بپردازم اما با توجه به تعداد زیاد قوانین و تست ها و دیر شروع شدن فصل مسابقات تصمیم گرفتم که به مدرسه اقتصادی برم و با توجه به اینکه ورزشکار هستم به من این اجازه رو میدن تا هرچقدر که لازمه به کلاس ها نرسم و غیبت کنم و در ازای اون به مسابقاتم بپردازم. میتونم پارسی حرف بزنم ولی باید بیشتر روش کار کنم.

چه دستاورد هایی تا به الان داشتی؟ هدف اصلی و نهاییت توو این ورزش چیه و میخوای به چی برسی؟

من وقتیکه 12 سالم بود و در کارتینگ بودم جز 10 راننده برتر دنیا قرار گرفتم. در سن 13 سالگی برای اولین بار قهرمان شدم و در اولین سال بازگشتم به اروپا در رتبه سوم فصل را تمام کردم، علاوه بر این من توانستم در یکی از سخت ترین رقابت های موتوراسپورت، فرمول 3 اروپا فصل قبل امتیاز و سکو کسب کنم.

ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3 کیوان اندرس سوری و میک شوماخر

حالا چرا سری مسابقات فرمول رفتی، چرا ناسکار/ایندی/مسابقات استقامتی/ رالی و… اینا رو انتخاب نکردی؟

من مشتاق بودم که در سری مسابقات فرمول شرکت کنم چونکه معتقدم و باور دارم که اگر یک انسان می خواهد کاری انجام دهد باید برای رسیدن به بالاترین سطح و هدف برنامه ریزی کند. همیشه باید به سطح بالاتری از خودتان برسید. فرمول یک، طلایه دار مسابقات موتوراسپورت است و برای همین من دوست دارم در آنجا حضور داشته باشم.

فعلا تو در فرمول 3 رقابت میکنی، رقابت اونجا چطوره؟ کدوم مسابقه بیشتر از همه جذابیت داره؟ کدوم رو تو خودت بیشتر دوست داری؟

شاید بشه گفت در فرمول 3 یکی از سخت ترین رقابت های ورزشی را داریم. جذابترین مسابقه هم مسابقه ماکائو که مورد علاقه من هم هست ولی متاسفانه تا به الان در این پیست خوش شانس نبودم.

هیچ دستور تیمی تو فرمول 3 هست؟ با همتیمی هات (سوفیا فلورش و آرتم پتروف) خوب کنار میای؟

تا به الان در داخل تیم من هیچ دستور تیمی شکل نگرفت. همه رانندگان در این مرحله قصد این رو دارند که خودشان را ثابت کنند و نشان دهند، برای همین در مسابقات پایه ای دستور تیمی وجود ندارد.

به عنوان یک نوجوون باید با فشار های زیادی از لحاظ روانی و جسمانی مبارزه کنی؟ چطور از پس این فشار ها بر میای؟

شما باید یاد بگیرید که چطور این فشار ها را مدیریت کنید این یک مسئله کلیدی و مهم برای ورزشکاران است، موسیقی و سبک زندگی سالم می تواند به شما در مدیریت این فشار ها کمک کند.

ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3 کیوان اندرس سوری

در رقابت های فعلی فرمول یک چه کسی بیشتر از همه برات الهام برانگیزه؟

در حال حاضر، دنیل ریکاردو به نظرم بیشتر از همه برام انگیزه بخش هستش، چونکه اون بیشتر از همه بدشانسی اورده ولی همیشه نشون داده که توانایی رسیدن به جایگاه های برتر رو داره. او مثال خوبی برای این مسئله هستش که چطور شرایط سخت را مدیریت کنیم.

به نظرت چه کسی قهرمان جهان فصل 2019 فرمول یک میشه؟

صادقانه بگم، نمیدونم که چه کسی برای فصل 2019 میتونه قهرمان بشه. مخصوصا با اینهمه تغییرات تیمی.

ایا الان حاضری که بری به مرحله بعدی زندگی حرفه ایت یا اینکه میخوای بیشتر رو خودت کار کنی و با تجربه تر کار رو ادامه بدی؟

من همیشه حاضر به انجام کارها و چالش های جدیدم و هرکاری می کنم تا به اهدافم برسم اما پیش از انکه به مراحل بعدی بروم می خواهم مسلط تر باشم و اوضاع و اتفاقات را بیشتر تحت کنترل داشته باشم.

به نظرت چقدر اسپانسر ها تاثیرگذارند در این ورزش، ایا یک راننده فقط با تکیه بر استعداد خودش میتونه پیشرفت کنه؟

اسپانسر ها و سرمایه گذار ها مهره های کلیدی مسابقات هستند! با توجه به اینکه این ورزش گرانترین و پرهزینه ترین ورزش دنیاست مطمئنا پول و سرمایه تاثیر زیادی را روی زندگی حرفه ای یک راننده دارد. استعداد یک نیاز اجباریست ولی اسپانسرینگ مسئله ای حیاتیست.

ایا رویداد خاصی هست که اسپانسرها در آن حضور پیدا کنند برای اینکه تعیین کنند که قراره برای اینده باید چه کسی رو برای تیمشون انتخاب کنند؟

اسپانسر ها می توانند به هر مسابقه ای در دنیا بیایند و مسابقات را ببینند و افراد منتخب را تحت نظر بگیرند.

ایا هیچ مزیت غیر منتظره ای و خاصی تو موتوراسپورت هست برات؟

مسابقه دادن چیزای زیادی به من اموخت و ذهنیت من رو نسبت به مسائل مرتبط به زندگی عوض کرد و تغییر داد.

ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3 کیوان اندرس سوری

آیا هیچ چالش غیر منتظره ای در این ورزش برات وجود داشت؟

چالش های زیادی تا به الان وجود داشت و طبیعت رقابت هم همینه، خیلی چیزا از شروع فعالیتم اونطور که میخواستم پیش نرفت، مخصوصا این 2 فصل اخر ولی من اماده هستم که دوباره برای چیزی که می خواهم مبارزه کنم.

الان که به گذشته نگاه میکنی به نظرت از مسیری که طی کردی چه چیزهایی یاد گرفتی؟

این مسیری که اومدم بیشتر از اونچیزی که انتظارش رو داشتم برام اموزنده بود. خیلی زودتر از اونچیزی که باید، من بالغ شدم.

به کسی که در شرایط تو هستش و قصد داره که چنین مسیری رو شروع کنه چه چیزی رو میتونی بگی و چه نصیحتی براش داری؟

نصیحتم اینه که همیشه رو به جلو کار کنن و تلاش کنند بیشتر از اون چیزی که باید می رسیدند برسند و هیچوقت راضی از جایگاه فعلیشون نباشند و همیشه هدف بالاتری رو داشته باشند.

اگر الان بخوای دوباره شروع کنی، 3 تا چیزی که دوست داری متفاوت انجام بدی چیه؟

3 تا چیزی که بخوام تغییرش بدم: زودتر شروع کنم، رقابت متفاوتی رو برای مسابقه دادن انتخاب کنم و در سنین کمتری با نام ایران حضور پیدا می کردم.

برای چه تیم فرمول یکی دوست داری رانندگی کنی اگر امکانش فراهم بشه؟

من به عنوان اینکه افتخار حضور در دنیای رانندگان فرمول یک را داشته باشم، قبول می کنم که در هر تیمی که شده حضور پیدا کنم و رقابت کنم ولی ترجیحا دوست دارم که تیمی که در آن حضور پیدا میکنم بتواند رقابتی باشد.

فرض کن که الان در فرمول یک هستی، دوست داری چه کسی هم تیمی تو باشد؟

در فصل اول حضورم دوست دارم همتیمی داشته باشم که تجربیات خودش رو با من به اشتراک بزاره و من ازش یاد بگیرم، باز هم من احساس می کنم که دنیل ریکاردو بهترین انتخاب ممکن می تونه باشه.

مسابقات موتو جی پی رو دنبال میکنی؟ تا الان شده اصلا علاقمند به رقابت در موتو جی پی شده باشی؟

نه من موتو جی پی رو دنبال نکردم و هیچوقت هم علاقه ای برای شرکت در اون نداشتم و از زمانی که متولد شدم تا به الان پدر و مادرم منو از اینکه از موتورسیکلت استفاده کنم ممنوع کردن و اجازه نمیدن که از موتورسیکلت استفاده کنم.

تا به الان هیچ علاقه ای به مهندسی نداشتی؟ میتونی مشکلات خودرو رو برطرف کنی و تعمیرش کنی؟

نه، الان که رانندگی می کنم خیلی برام سخته تا سبک زندگیم رو عوض کنم و طوره دیگه ای زندگی کنم. خیلی دلم برای مسابقه دادن تنگ میشه، از دانش نسبی تو تعمیرات خودرو بهره مند هستم ولی دوست دارم که بیشتر در موردش بدونم.

ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3ریس تاک؛ کیوان سوری، راننده ایرانی فرمول3 کیوان اندرس سوری

آیا اینکه ملیتت ایرانی هست، تفاوت خاصی برات ایجاد میکنه؟

من افتخار میکنم که ایرانی هستم، افتخار میکنم که کشورم چنین تاریخی داره و مشتاقم که هر روز موفقیت ها و دستاورد های بیشتری ازش ببینم.

کیوان جان تو عضوی از خانواده بزرگ موتوراسپورت ایران هستی و جایگاه ویژه ای در تیم فرمول یک ایران و قلب همه ایرانیان داری، ما ازت در همه مراحلی که هستی حمایت میکنیم، هیچ حرف و سخن آخری داری برای ایرانیان بزنی؟

من از تمام دلگرمی ها و پشتیبانی هایی که از من می کنید متشکرم همچنین از تمام فرصت هایی که به من داده شد تا بتوانم نامی در ایران پیدا کنم و مورد شناخت مردم قرار بگیرم تشکر میکنم. برام یک دنیا ارزش داره، به واقع می تونم حس کنم که یک کشور پشتمه.

پ.ن: سوالات زیادی و مطالب زیادی بود که بین ما و کیوان عزیز تبادل شد ولی به دلیل پاره ای از مسائل امکان منتشر کردن آن نمی باشد، ما تمام سعی خود را می کنیم که از او در فصل های پیش رو و همینطور بعدی حمایت کرده و خبر های مرتبط با او را برای شما منتشر کنیم.

پایان

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راهنمای کامل ثبت نام کلاس اولی‌ها