چین و آمریکا به منظور جلوگیری از طوفان اقتصادی مذاکرات خود را از سر می گیرند


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما (http://www.iribnews.ir/)؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه از پکن، ­چینی ها و آمریکایی ها قبل از آنکه طوفان اقتصادی...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه از پکن، ­چینی ها و آمریکایی ها قبل از آنکه طوفان اقتصادی در جهان آن گونه که مدیر کل صندوق بین المللی پول درباره آن هشدار داده است آغاز شود مذاکرات و رایزنی هایی را به منظور پایان دادن به تنش های تجاری میان خود از سر می گیرند.
تنش تجاری میان آمریکا و چین، که به ترتیب اقتصادهای نخست و دوم جهان هستند، پیامد منفی بر اقتصاد کل جهان خواهد داشت.
در حالی که سه هفته بیشتر به مهلت داده شده دونالد ترامپ،رییس جمهوری آمریکا به چین برای تطبیق خود با خواسته های آمریکا باقی نمانده است و قبل از آنکه آمریکا یک رشته تحریم علیه پکن اعمال کند جفری گریش، معاون امور بازرگانی آمریکا برای انجام مذاکرات و رایزنی های بیشتر وارد پایتخت چین شده بود.
گریش در اوایل ماه ژانویه امسال نیز در پایتخت چین با مقامات چینی به امید پایان دادن به تنش تجاری میان واشنگتن و پکن دیدار و گفتگو کرده بود. وی در همین راستا صبح امروز (دوشنبه) هتل محل اقامتش را در پکن بدون هیچ گونه اظهار نظری با رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی ترک کرد.
مذاکرات و رایزنی های تجاری میان چین و آمریکا قرار است امروز در محلی که هنوز مشخص نشده است، آغاز شود. اما هنوز هیچ منبع خبری آمریکایی و چینی این خبر را به طور رسمی تایید نکرده اند.
مذاکرات و رایزنی های تجاری میان چین و آمریکا در این سطح پیش زمینه ای است برای مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه میان پکن و واشنگتن در سطح مذاکره کنندگان ارشد دو کشور است. رابرت لایسیزر نماینده امور تجاری و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا به نمایندگی از این کشور قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه در سطحی بالاتر با لیو هی معاون نخست وزیر و ایی گانگ رئیس بانک مرکزی چین دیدار و گفتگو کنند.
این مذاکرات و رایزنی های تجاری میان چین و آمریکا در واقع یک مرحله بعد از مذاکراتی است که در ماه گذشته میان لیو هی و دونالد ترامپ،رییس جمهوری آمریکا در واشنگتن انجام گرفت.
بعد از خوش بینی ناگهانی و گذرایی که بعد از این مذاکرات و رایزنی ها به وجود آمد واشنگتن سیاست ابهام آمیزی را در پیش گرفت و دونالد ترامپ اعلام کرد هنوز کارهای زیادی باید انجام گیرد تا تنش تجاری میان واشنگتن و پکن حل شود.
دونالد ترامپ سپس از برگزاری نشستی با شی جینپینگ، رییس جمهوری چین در آینده ای نزدیک خبر داد اما در همین حال تاکید کرد این دیدار قبل از مهلت تعیین شده برای چین یعنی تا اول ماه مارس انجام نخواهد گرفت.
رهبران دو کشور در دیداری که بوئنوس آیرس، پایتخت ‏کشور آرژانتین، داشتند این مدت زمان را (یعنی تا اول ماه مارس) برای حل مشکلات اقتصادی تعیین کردند.
اگر این زمان بگذرد رقم تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین به آمریکا که تا 200 میلیارد دلار در سال اعمال می شود از ده درصد به 25 درصد خواهد رسید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عملیات قدس نشان داد که مقاومت همچنان زنده است