مطهری نژاد: نگاه ما به مهدویت باید قرآن محور و مسئله محور باشد


مطهری نژاد: نگاه ما به مهدویت باید قرآن محور و مسئله محور باشد

شفقنا- یک کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه لازمه جایگاه شناسی شناخت نظام مهدویت است تصریح کرد: مدل مطالعاتی ما باید عوض شود و بایستی مطالعات ما از موضوع محور فاصله گرفته و رویکردهای ما مسئله محور شود. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، دکتر مطهری نژاد در نشست تخصصی نسبت شناسی آینده انقلاب اسلامی و تمدن مهدوی که به […]

مطهری نژاد: نگاه ما به مهدویت باید قرآن محور و مسئله محور باشد

شفقنا- یک کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه لازمه جایگاه شناسی شناخت نظام مهدویت است تصریح کرد: مدل مطالعاتی ما باید عوض شود و بایستی مطالعات ما از موضوع محور فاصله گرفته و رویکردهای ما مسئله محور شود.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، دکتر مطهری نژاد در نشست تخصصی نسبت شناسی آینده انقلاب اسلامی و تمدن مهدوی که به مناسبت هفته علمی تمدن نوین اسلامی در اندیشکده مهدویت مسجد جمکران برگزار شد اظهار داشت: اگر بنا باشد ما به سمت فضای مهدویت حرکت کنیم ابتدا باید تعریفی از نسبت بین انقلاب اسلامی و مهدویت داشته باشیم تا بتوانیم به تعریف دقیق تری از تمدن مهدوی دست یابیم.

او با اشاره به نگاه به انقلاب اسلامی از منظر انقلاب اجتماعی گفت: آیا انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد؟ اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم امر دین به عنوان یکی از موضوعات اجتماعی مورد توجه است و در مسیر تمدن سازی ما رویکرد فراگیری را که بایستی جامعه را به سمت مهدویت ببرد نمی توانیم از نگاه اجتماعی استخراج کنیم. چشم انداز تمدنی در نگاه اجتماعی غالبا به یک تمدن مدرن که غالبا دین در آن فضا مورد توجه است می رسد.

این کارشناس مهدویت، رویکرد دوم نگاه به انقلاب اسلامی را انقلاب دینی خواند و افزود: اگر نگاهمان بدین گونه باشد که این نیز تخصیصی از انقلاب اجتماعی است که جامعه دینی وارد این فضا شده، در این میان دین مسئله اصلی جامعه می شود و دینداران هستند که سعی در باز کردن مسیر دارند.

او ادامه داد: در این فضا اگر ما از زاویه انقلاب دینی نگاه کنیم چشم انداز تمدنی که به سمت آن می رویم به گونه ای است که هم مدرنیته و هم فضای نگاه دینی را داریم و در یک فضای موازنه دائم بایستی بین امر مدرن و سنت خود را گرفتار کنیم و بنابراین دائما در این فضا یک رویکرد و رهیافتی شکل می گیرد که بایستی مراقب باشیم از چارچوب های دینی ما این مسئله خارج نشود و از خط قرمز ها فاصله نگیریم.

مطهری نژاد، انقلاب الهی را رویکرد سوم نگاه به انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: اگر ما بپذیریم که انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی بوده که با اراده خداوند سامان پذیرفته است و مردم و جامعه دینی نیز در آن به کار گرفته شده است در این فضا استفاده از حوزه دانش، تکنولوژی و بقیه موضوعات در ذیل آن نگاه اراده الهی آرام آرام جایگاه و نسبت خود را پیدا می کند و ما بایستی مبتنی بر آن برنامه الهی مسیر خودمان را هموار کنیم.

او اضافه کرد: در این رویکرد نظام برنامه های الهی در دوره های مختلف جاری است و انقلاب اسلامی یک نقطه شروع دیگری در فضای جریان تام شدن نور الهی است و ما منطبق با آن در مسیر تمدنی جدید گام بر می داریم.

این استاد دانشگاه با طرح این سئوال که ما دقیقا از کدام نقطه می خواهیم وارد مسئله تمدن سازی شویم؟ گفت: اگر ما بخواهیم به سمت تمدن مهدوی برویم و نظام برنامه های حق را تعریف کرده باشیم و بنا باشد در آن فضا به جلو برویم در این فضا موضوعات دیگر ما هم سامان پیدا خواهد کرد و ما در تاریخ با نگاه کلان مهدوی و برنامه های الهی مواجه می شویم مسئله مهم این است که آیا ما به لحاظ روشی درست عمل کرده ایم یا خیر؟

او تصریح کرد: ما در مطالعات مهدویت از طرفی و مطالعات انقلاب اسلامی از طرف دیگر کارهای زیادی انجام داده ایم اما در نسبت بین این دو موضوع یا این دو مسئله دچار مشکل هستیم و نتوانستیم به پاسخ مناسب و روشنی برسیم و مسیری برای آن تعریف نمی شود گویا این دو عرصه از هم جدا و حداقل بعید هستند و اگر نسبتی دارند ما در تبیین آکادمیک این نسبت دچار بحران هستیم و اینها به نوع مطالعات و روش شناسی ها و مسیرسازی هایی بر می گردد که ما داریم.

مطهری نژاد با بیان اینکه فاصله بین ما و مهدویت را با چه مسیری باید تعریف کنیم، عنوان کرد: ما نباید یک مسیر خطی را برویم بلکه باید در فضای مهدویت مستقر شویم، مولفه های نظام مهدویت را بشناسیم و بعلاوه مهدویت را به یک مقطع خاص تخصیص نزنیم و نظام مهدویت را در دایره تاریخی کاملا مطالعه کنیم.

او با نگاهی به تاریخ گذشته بشریت بیان کرد: حرکت رسولان از تعلیم اسما به حضرت آدم گرفته تا ماجرای حضرت موسی و ملک سلیمان و بعد آن مراحل استکمال، حرکت به سمت ملک مهدوی است و هر یک از پیامبران و رسولان گذشته برنامه ملک را به سمت جلو می آوردند و تبعا از این منظر باید تحلیل جدیدی از انقلاب اسلامی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه لازمه جایگاه شناسی، شناخت نظام مهدویت است تصریح کرد: مدل مطالعاتی ما باید عوض شود و بایستی مطالعات ما از موضوع محور فاصله گرفته و مسئله محور شود.

او ادامه داد: مطالعات موضوع محور زیر ساخت های ما را محکم کرده و این برای ما لازم بوده است اما باید قدم های بعدی را تعریف کنیم و الان که وارد چهل سال دوم انقلاب شدیم باید با نگاه قرآن محور و مسئله محور وارد شویم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز