افزایش حقوق بازنشستگان با اجرای طرح همسان سازی


افزایش حقوق بازنشستگان با اجرای طرح همسان سازی

دو سالی است که دولت به منظور ترمیم و جبران حقوق بازنشستگان با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تلاش می‌کند تا قدرت خرید این قشر از جامعه را افزایش دهد. مطالبه‌ای که بازنشستگان همچنان پیگیر آن هستند و به اعتقاد آنها و مسئولان صندوق بازنشستگی نیازمند بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی است. به احتمال زیاد بودجه مورد نیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، طی روزهای آینده در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد و باید منتظر ماند و دید نمایندگان در جهت حمایت از بازنشستگان بودجه پیشنهادی دولت را آیا تصویب خواهند کرد.البته پیش از این محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران از اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان‌سازی خبرداده بود و مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشوری نیز به عنوان متولی امور بازنشستگان برای پیگیری و تحقق این بودجه به اتفاق کمیته پنج گانه بازنشستگان این خواسته را دنبال کرده تا از ابتدای سال آینده طرح همسان‌سازی با اعتبار مناسبی به اجرا درآید.

فرامرز میرزاخانی مقدم، رئیس کانون بازنشستگان کشوری درتهران مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کشوری را توجه به حقوق بازنشسته‌ها می‌داند و به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر حداقل حقوق هر بازنشسته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار ناچیز و پایین است و کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. بنابراین رشد حقوق بازنشسته‌ها طی سال‌های اخیر بیشتر کمی بوده و نتوانسته بر اساس شرایط اقتصادی کشور به سطح مطلوبی برسد. به گفته مقدم، این وضعیت تنها محدود به بازنشستگان کشوری نمی‌شود و حتی دیگر بازنشسته‌ها نیز درگیر این چالش هستند. برهمین اساس، مهم‌ترین دغدغه کنونی آنها اصلاح حقوق با اجرای طرح همسان‌سازی و تحقق ماده ۱۰۹ قانون مدیریت خدمات کشوری است. وی دراین باره می‌افزاید: بر اساس این ماده قانونی، حقوق هر بازنشسته با شاغل همتراز خودش تنها ۱۵ درصد اختلاف دارد. تحقق این اتفاق با توجه به وضعیت اقتصاد فعلی کشور بسیار بجاست و زندگی بسیاری از بازنشسته‌ها را نجات می‌دهد. میرزاخانی مقدم با اشاره به این‌که صندوق بازنشستگی و بازنشستگان پیشنهاد داده بودند که برای اجرای این طرح ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود، می‌گوید: این رقم قرار بود در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود که با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی با آن مخالفت شد و این رقم به ۴ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

ابراهیم بصیرنیا، رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان کرمان نیز در این باره به «ایران» می‌گوید: براساس برنامه ششم توسعه کشور مقرر شد دولت طی ۴ تا ۵ سال حقوق بازنشستگان کشوری را به سطح حقوق و دستمزد شاغلان البته با تفاوت ۱۵ درصد برساند. اما متأسفانه علی رغم تلاش‌های انجام شده در این راستا طی سه سال گذشته نتیجه رضایت بخشی حاصل نشد چرا که معتقدم هیچ ضامن اجرایی مناسبی در این خصوص وجود ندارد. وی در ادامه با تأکید بر تأمین اعتبار مورد نیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ۹۸ می‌افزاید: در حال حاضر ۹۵ درصد بازنشستگان کشوری کمتر از ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند به گونه‌ای که در شرایط اقتصادی موجود وضعیت زندگی این افراد بخصوص بازنشستگان قبل از سال ۸۶ بسیار سخت شده است. حمزه رستمی، رئیس کانون بازنشستگان استان فارس نیز در این باره به «ایران» می‌گوید: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طبق ماده ۳۰ قانون برنامه ششم کشوری در سال ۱۳۹۵ تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان نیز رسید. اما این قانون طی سال‌های گذشته ناقص اجرا شد.

وی در ادامه می‌افزاید: در طی دو سال گذشته هر سال ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در نظر گرفته شده است اما امسال در اقدامی تعجب برانگیز ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع درنظر گرفته شده است. این درحالی است که براساس برآورد کارشناسان صندوق بازنشستگی برای اجرای درست همسان‌سازی حداقل به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. هرچند با توجه به شرایط موجود کشور امکان اختصاص این بودجه وجود ندارد اما می‌توان گفت با اختصاص مبلغی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان هم می توان مشکلات این گروه از جامعه را رفع کرد.

iran-newspape​r.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جای خالیت