پردازنده گرافیکی TU102 که با نام 2080Ti میشناسیم، قدرتمندترین تراشه گیمینگ انویدیا از سری GeForce به حساب میآید. در ادامه به بررسی کارت گرافیکی مبتنی بر این پردازنده میپردازیم که به خنککننده سه فن و پرآوازه Strix، به همراه مدار تغذیهای تقویتشده مجهز و اندکی نسبت به نسخه مرجع انویدیا اورکلاک شده است.
پردازنده گرافیکی TU102 که با نام 2080Ti میشناسیم، قدرتمندترین تراشه گیمینگ انویدیا از سری GeForce به حساب میآید. در ادامه به بررسی کارت گرافیکی مبتنی بر این پردازنده میپردازیم که به خنککننده سه فن و پرآوازه Strix، به همراه مدار تغذیهای تقویتشده مجهز و اندکی نسبت به نسخه مرجع انویدیا اورکلاک شده است.
مقدمه
مقدمه
تراشه با کد TU102 قدرتمندترین پردازنده گرافیکی انویدیاست که در کارتهای سری RTX Titan و RTX 2080 Ti به کار گرفته شده است. نسخهای از این تراشه که در کارتهای RTX 2080 Ti مورد استفاده قرار میگیرد شامل 4352 هسته Cuda و 68 هسته RT بوده و از 544 هسته Tensor برای افزایش کارایی در پردازشهای ماتریسی و مرتبط با Deep-Learning بهره میبرد. فرکانس کاری این پردازنده گرافیکی که با فناوری 12nm ساخته شده است 1350MHz بوده و با برخورداری از قابلیت GPU Boost 4.0 این عدد، حداقل تا 1545MHz افزایش مییابد. کارت مورد بررسی که پسوند OC را نیز در نام خود دارد، توسط ایسوس اندکی اورکلاک شده است و فرکانس Boost آن تا 1650MHz افزایش یافته است.
طراحی PCB این کارت به طور کامل توسط مهندسین بخش ROG ایسوس مورد بازنگری قرار گرفته و با افزایش تعداد فازهای مدار رگولاتور ولتاژ به همراه استفاده از کامپوننتهای با درجه بازدهی بیشتر و قدرتمندتر، قابلیت اورکلاکینگ فوقالعادهای را به این کارت بخشیده و آن را برای شرایط Extreme Overclocking به یک گزینه مناسب بدل کرده است. خنککننده معروف و سه فن Strix نیز برای این نسل مورد بهینهسازی قرار گرفته و با تولید نویز کمتر، دمای کامپوننتهای اصلی کارت را در شرایط ایدهآل نگاه میدارد.
پیش از جعبه گشایی و بررسی این کارت گرافیک، پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با قابلیتهای جدید و منحصر به فرد کارتهای گرافیک سری RTX 20XX، بخش معرفی ریزمعماری Turing از بررسی کارت Strix RTX 2080 را مطالعه فرمایید.
بستهبندی و محتویات جعبه
بستهبندی و محتویات جعبه
روی جعبهی مشکی رنگ این محصول نشان ROG با مجموعهای از نورهای RGB آراسته شده است و در کنار نمایی از کارت درون جعبه، نام محصول و پیشوند جدید کارتهای انویدیا "Geforce RTX" محتویات روی بستهبندی را تشکیل میدهند. همچنین برچسب WTFast حکایت از به همراه داشتن بسته 6 ماهه این نرمافزار به ارزش تقریبی 54 دلار با این محصول دارد.
در پشت جعبه معرفی نسبتاً کاملی از تمام قابلیتها و تکنولوژیهای به کار رفته در ساخت این کارت گرافیک وجود دارد که در رأس آن به شش مورد زیر اشاره شده است:
Maxcontact Technology ماشینکاری دقیق سطح تماس هیتسینک برای انتقال حرارت بهتر Auto-Extreme Technology تولید شده به صورت تمام اتوماتیک برای افزایش ماندگاری و کاهش اشتباهات انسانی AuraSync Compatibility پشتیبانی از نرمافزار مدیریت نورهای RGB ایسوس و قابلیت خاموش کردن سیستم نورپردازی با یک کلید GPU Tweak II نرمافزار اختصاصی ایسوس برای اورکلاکینگ و مانیتورینگ کارت گرافیک Dual Bios Switch دو بایوس مجزا و تعبیه کلید کشویی برای تغییر پروفایل بایوس Axial-Tech Fans طراحی جدید فنها به منظور افزایش جریان هوا و کاهش نویزمحتویات اصلی، درون جعبهای با نشان Strix قرار گرفتهاند که شامل موارد زیر است:
کارت گرافیک دیسک نوری شامل درایورها و نرم افزارهای مورد نیاز راهنمای نصب سریع دو بند نگهدارنده با نشان ROGهمچنین لازم به ذکر است همراه این کارت گرافیک اشتراک یک ساله نرمافزار ضبط و استریم Xspilit به ارزش تقریبی 100 دلار و اشتراک شش ماهه نرمافزار کاهش پینگ WTFast به ارزش 54 دلار نیز قرار گرفته و قیمت این این مجموعه در حدود 1400 دلار در نظر گرفته شده است.
نمای ظاهری و مشخصات فنی
نمای ظاهری و مشخصات فنی
طراحی ظاهری این کارت با سری گذشته کارتهای Strix تفاوت چندانی ندارد اما بهینهسازیهای مهمی را با خود به همراه دارد. این قاب، سه فن 90mm را به همراه اصلیترین بخشهای نورپردازی RGB کارت را در خود جای داده است و به لطف طراحی زیبا و رنگ خنثی خود، تاثیر نورهای RGB را دوچندان کرده است.
این کارت که توسط ایسوس اندکی نسبت به مدل Founders Edition انویدیا اورکلاک شده دارای فرکانس پایه (بیس کلاک) 1350MHz و فرکانس بوست (بوست کلاک) 1650MHz بوده و با فعال کردن پروفایل OC Mode در نرمافزار GPUTweak میتوان این فرکانس را تا 1665MHz افزایش داد.
در پشت کارت از یک Backplate یا صفحه فلزی پشتی استفاده شدهاست تا این خنک کننده تنومند و سنگین به PCB آسیب نرساند و در طول زمان و دمای بالا از خم شدن یا Sag جلوگیری کند. در این صفحه بریدگیهایی نیز برای جریان هوای بهتر روی خازنهای تعبیه شده در پشت کارت وجود دارد تا با کارکرد خنک، طول عمر آنها تضمین شود. همچنین نشان ROG قرار گرفته روی این صفحه فلزی مجهز به نورپردازی RGB است که با توجه به نورپردازی سطح و بخش جانبی کارت، یک مجموعه کامل از نورپردازی برای نصب در حالتهای عمودی یا افقی را در هر نوع کیس، فراهم میکند.
در تصویر فوق رابط جدید NVLink را مشاهده میکنید که تا 5 برابر پهنای باند بیشتری نسبت به اسلاتهای PCIe Gen3 داشته و در صورت استفاده از دو کارت، ارتباط سریعتر بین آنها را فراهم میکند.
در بیشتر کیسهای امروزی، شاسیهای داخلی و خروجی اسلاتهای PCI به رنگ مشکی هستند. ایسوس برای هماهنگی بیشتر رنگها در بخش پشت کیس، این براکتهای خروجی را نیز به رنگ مشکی در آورده است. پورتهای خروجی نیز همگی دارای محافظ گرد و خاک هستند.
خروجیهای تصویر این کارت گرافیک شامل دو پورت HDMI 2.0b و دو پورت DisplayPort 1.4 میشود که توانایی پشتیبانی از 4 مانیتور بهطور همزمان و حداکثر رزولوشن 7680x4320 را داراند. یک پورت از نوع USB Type-C نیز برای اتصال هدستهای VR در نظر گرفته شده است.
ابعاد این کارت به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر 30.47، 13.04 و 5.41 سانتیمتر است که نسبت به گذشته اندکی رشد داشته و نصب این کارت فضای 2.7 اسلاتی را اشغال میکند. همچنین وزن این کارت به همراه خنککنندهی قدرتمند نصب شده در حدود 1.46Kg است.
در راستای بهینهسازیهای انجام شده روی این خنککننده، فنها نیز مورد بازنگری قرار گرفتهاند. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید نوع تیغههای فن برای کاهش نویز و افزایش فشار هوای خروجی تغییر کرده اند و پرهها درون قابی مخروطی شکل قرار گرفتهاند. بر اساس اطلاعات سازنده این تغییر به افزایش حدود 10CFM جریان هوا و 0.8mmH2O فشار هوای خروجی در کنار تولید نویز یکسان، نسبت به فنهای قبلی منجر شدهاست. این فنها ساخت شرکت Everflow، حداکثر سرعت چرخش 3500RPM و با مشخصات 12v 0.5A در کنار استاندارد IP50 (مقاوم در برابر گرد و غبار) هستند.
سیستم خنککننده و مدار رگولاتور ولتاژ
سیستم خنککننده و مدار رگولاتور ولتاژ
با باز کردن تمامی کاورها و خنک کنندههای نصب شده بر روی کارت به بررسی دقیق کامپوننتهای استفاده شده و وضیعت سیستم خنک کننده میپردازیم. با باز کردن 4 پیچ فنر دار و دو پیچ ساده، هیتسینک غولپیکر این خنککننده از کارت جدا شده و بخشهای اصلی مدار رگولاتور ولتاژ، بههمراه پردازنده گرافیکی TU102 نمایان میشود.
مهمترین بخش این خنککننده 2.7 اسلاتی، هیتسینک تنومند آن است که از انبوهی پره (Fin) در لایههای مختلف تشکیل شده است و وظیفه انتقال حرارت به جریان هوا را بر عهده دارد.
صفحه دریافت کننده حرارت از پردازنده گرافیکی (Cold Plate) از جنس مس و روکش نیکل ساخته شده و به کمک 6 لوله انتقال حرارت (Heat-Pipe) گرما را از اصلیترین منبع، یعنی پردازنده گرافیکی گرفته و به پرهها منتقل میکند. اندکی پایینتر از آن نیز یک پد حرارتی با کیفیت، برای قرار گرفتن مستقیم روی ماسفتهای مدار رگولاتور ولتاژ، دومین منبع تولید گرما در کارتهای گرافیک، تعبیه شده است. دو سوکت قرار گرفته در انتهای این مجموعه نیز ارتباط سیستم نورپردازی و فنها را با برد اصلی برقرار میکنند.
این صفحه فلزی Base-Plate نامیده میشود و دو وظیفه مهم دارد. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید این فریم توسط 15 پیچ به Backplate و براکت پورتهای خروجی متصل میشود و PCB کارت را در برابر خمشدگی بر اثر وزن زیاد خنککننده، بیمه میکند. همچنین در اطراف محل قرار گیری تراشههای حافظه و ماسفتهای بخش دوم مدار رگولاتور ولتاژ پدهای حرارتی، گرمای تولید شده توسط این تراشهها را دریافت و دفع میکند. اگرچه مقدار گرمای تولید شده در تراشههای حافظه بسیار ناچیز است، اما کاکرد هرچه خنکتر آنها به افزایش دوام و پایداری کارتگرافیک به خصوص در شرایط اورکلاکینگ کمک قابل توجهی میکند.
Backplate در این کارت اگرچه نقشی در سیستم خنککنندگی ایفا نمیکند، اما در کنار Baseplate از خم شدن PCB جلوگیری کرده و در زمینه زیبایی کارت، با توجه به قرار گیری نورپردازی RGB زیر لوگوی ROG تاثیر بسزایی دارد.
با باز کردن تمامی فریمها و صفحههای محافظ و خنککننده، PCB کارتگرافیک و نمایی کلی از کامپوننتهای بهکار رفته، نمایان میشود.
کیفیت PCB و لحیمکاری در این برد، به دلیل استفاده از سیستمهای تمام اتوماتیک و خط تولید Auto-Extreme بسیار بالاست. همچنین بخشی از کامپوننتها، مانند تعدادی از خازنهای فیلتر نهایی، برای استفاده حداکثری از فضای آزاد PCB و جریان هوای بهتر، به پشت PCB منتقل شدهاند.
در تصویر بالا نمایی کلی از مجموعه مدار رگولاتور ولتاژ این کارت گرافیک را مشاهده میکنید که جریان مورد نیاز پردازنده گرافیکی، تراشههای حافظه و سایر بخشها از طریق دو کانکتور 8pin PCI-E و اسلات PCI-E مادربرد تامین شده و سیستم VRM، تنظیم و تصفیهی این ورودی را انجام میدهد. این مجموعه 19 فازی، طراحان را وادار به تقسیم این مجموعه به دو بخش کرده است که در دو طرف پردازنده گرافیکی قرار گرفتهاند.
مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده گرافیکی و تراشههای حافظه GDDR6 این کارت از نوع 3+16 فاز بوده که 16 شریان وظیفه تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز پردازنده گرافیکی (Vcore) را بر عهده دارند و 3 شریان، ولتاژ و جریان مورد نیاز تراشههای GDDR6 حافظه (Vmem) را تامین میکنند که توسط چوکهای اختصاصی SAP ایسوس و خازنهای آلمینیوم پلیمری Solid روی PCB و SMD پشت PCB تصفیه شده و به پردازنده گرافیکی و تراشههای حافظه میرسد.
انویدیا با طراحی مدار رگولاتور ولتاژ کارتهای Founders Edition سری 2080Ti استاندارد جدیدی را برای شرکتهای AiB نیز تعریف کرد و آن استفاده از ماسفتهای 70A بود. ایسوس پا را فراتر گذاشته و برای بخش Vcore از ماسفتهای CSD95480 سری NextFET ساخت Texas Instruments استفاده کرده است. این ماسفتها از نوع Smart Power Stage بوده و بخشهای مختلف یک کنترل کنندهی جریان، مانند HighsideFET، LowsideFET و Mosfet Driver را همراه با کنترل کنندههای دما و جریان، درون خود جای دادهاند. همچنین توانایی تحمل جریان ممتد 70 آمپری آنها در 16 فاز، به مدار رگولاتور ولتاژ توانایی تامین بیشینه جریان 120 آمپر برای بخش Vcore را میدهد که این کارت را به یک گزینه مناسب برای Extreme Overclocking تبدیل میکند.
از دیگر ویژگیهای برجسته این ماسفتها بازده انرژی خیره کننده 95% تا 97% بین بازه جریانی 10A تا 30A است که مصرف انرژی این کارت را در شرایط گیمینگ و اورکلاکینگ متعارف، جزء بهترینها قرار میدهد.
مجموعه 16 فازی بخش Vcore تحت کنترلر MP2888 ساخت شرکت Monolithic Power System که به صورت 8 فاز پیکربندی شده است فعالیت میکند. این کنترلر جزء محدود PWM کنترلرهای 10 فازی حال حاضر جهان است که Datasheet آن هنوز بهطور عمومی در دسترس نیست.
ماسفتهای بخش Vmem از مدل TDA21462 ساخت International Rectifier هستند. این ماسفتها نیز از نوع Smart Power Stage بوده و قابلیت تحمل جریان ممتد 70A را دارند و مانند ماسفتهای TI بخش Vcore بازده بسیار خوبی، به خصوص در شدتجریانهای کمتر از 10A دارند که با توجه به مصرف انرژی کم حافظههای GDDR6، بازده انرژی این مجموعه را بیش از پیش افزایش میدهد. در خصوص تامین جریان نیز این مدار 3 فاز حداکثر توان خروجی 210A را داراست که حتی بیش از نیاز شرایط Extreme Overclocking است.
کنترلر PWM بهکار رفته برای بخش Vmem مدل uP9512Q ساخت uPi Semiconductor است. این کنترلر نسخه Q از کنترلر جدید و مدرن uP9512 است که بهطور اختصاصی و به سفارش انویدیا تحت استاندارد Open VReg Type 4iPlus تولید شده است. این نسخه یک کنترلر 4 فاز تک کاناله است که به صورت 3 فاز پیکربندی شده است و حداکثر فرکانس سوییچینگ 2MHz دارد. همچنین این کنترلر با پشتیبانی از پروتکشنهای OCP، OVP، UVP و OTP به همراه قابلیت برنامهریزی توسط رابط کاربری SMBus برای افزایش بازده و کارایی، یک تراشه ردهبالا برای کنترل مدار رگولاتور ولتاژ بخش حافظه به شمار میآید.
چند شاخه Minor Rail نیز در نزدیکی خروجیهای تصویر و اسلات PCIe کارت قرار گرفتهاند که شامل تامین کنندههای ولتاژ شاخههای Vpex ،Vpll ،Vbios و Vusb میشوند.
سایر تراشهها و قابلیتها
سایر تراشهها و قابلیتها
در تصویر بالا قلب این کارتگرافیک یعنی پردازنده گرافیکی RTX 2080Ti را با کد TU102-300A ملاحظه میکنید.این پردازنده دارای 4352 هسته CUDA بوده و TDP آن 250W است. همچنین با توجه به کد A میتوان دریافت که این تراشه قابلیت اورکلاکینگ دارد.
11 تراشه حافظه به کار رفته از نوع GDDR6 بوده و هر تراشه، حجم 1GB و فرکانس 1750MHz دارد که در مجموع 11GB حافظه و فرکانس موثر 14,000MHz را بهوجود میآورند. این تراشهها ساخت شرکت Micron و مدل D9WCW هستند.
تراشههای NCP45491 ساخت ON Semiconductor هستند و وظیفه آنها تشخیص و اندازهگیری ولتاژ و جریان مدار از طریق شنت تا سقف 4 کانال برای هر تراشه است.
مقاومتهای شنت بهکار رفته برای مانیتورینگ جریان ورودی به کارت و مدیریت توان مصرفی کارت از ورودیها، از نوع 5 میلی اهم هستند که سه عدد از آنها در اطراف کانکتورهای 8pin PCI-E تعبیه شدهاند.
تراشه uP7561Q ساخت شرکت uPi Semiconductor وظیفه مدیریت توان مصرفی این کارت را بر عهده دارد. این تراشه Power Manager از نوع دو کاناله است و با توجه اطلاعات دریافتی از تراشههای NCP45491 میتواند با افزایش یا کاهش جریان دریافتی هریک از کانکتورهای ورودی، جریان را برای متعادل سازی روی آنها تغییر دهد و حتی بر اساس مقادیر تعریف شده، مانع از دریافت توان بیشتر توسط VRM، از کانکتورهای ورودی شود.
تراشه 8915FN یک کنترل کننده دما و سرعت چرخش فنهای کارت گرافیک و فنهای متصل به کانکتورهای خروجی ساخت ITE به سفارش ایسوس است.
این کارت به دو تراشه بایوس مجهز شده که تراشه اول را در تصویر بالا مشاهده میکنید و تراشه دوم در پشت آن، سمت دیگر PCB قرار گرفته است. دو پروفایل بارگذازی شده به صورت پیشفرض حالتهای Performance و Quiet هستند که تفاوت آنها در تنظیمات چرخش فنها با توجه به دماست. در حالت Quiet فنها در دمای کمتر از 50 درجه از حرکت میایستند و در دمای بالای 50 درجه نیز با سرعت کمتری برای تولید نویز کمتر حرکت میکنند. البته از این قابلیت برای بارگذاری پروفایلهای اورکلاکینگ روی هر یک از این بایوسها، بدون نگرانی از هرگونه خطا و از کار افتادن کارت نیز میتوان استفاده کرد.
تغییر بایوس فعال نیز به کمک یک کلید کشویی، تعبیه شده در لبهی کناری کارت به راحتی امکانپذیر است.
همچنین در پشت کارت یک تک سوییچ برای خاموش و روشن کردن کامل سیستم نورپردازی در نظر گرفته شده است.
همچون گذشته، کانکتورهای 8pin PCI-E به LED های نشان دهنده اتصال صحیح کابلها مجهز هستند که در صورت اتصال صحیح کانکتور، LED به رنگ سفید و در غیر این صورت به رنگ قرمز روشن میشود. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، در کنار کانکتورهای 8پین چند نقطه برای اندازهگیری ولتاژهای مهم تعبیه شدهاست که به دلیل قوانین انویدیا، نام آنها به صورت XJ1 تا XJ6 ذکر شده است.
در این کارت نیز همانند مدل ROG Strix RTX 2080 در انتهای PCB دو Fan Header چهار پین و یک کانکتور 4پین برای اتصال نوار RGB در نظر گرفته شده است. با توجه به TDP بالاتر کارتهای گرافیک نسبت به سایر قطعات درون کیس، مدیریت سرعت فنها بر اساس دمای کارت گرافیک میتواند بازده و نویز به مراتب بهتری داشته باشد.
در نسخههای اولیه این کارت که شامل نمونه مورد بررسی ما نیز میشود، دو کانکتور Fan Header حذف شده اند. به گفته ایسوس «مشکلات فنی» در نسخههای اولیه تولید شده از کارت Strix RTX 2080Ti موجب این اتفاق شده و در نسخههای بعدی این کانکتورها در جای خود قرار گرفتهاند.
نورپردازی خلاقانه تحت عنوان AURA Sync
نورپردازی خلاقانه تحت عنوان AURA Sync
همواره نقطه قوت سامانههای نورپردازی نرم افزار کنترل و مدیریت آن است. در جدیدترین نسخه این نرم افزار که نسخه مخصوص کارتگرافیک آن مورد استفاده قرار گرفته است این امکان فراهم شده تا رنگ و جلوه نورپردازی بخشهای مختلف کارت را مدیریت کنید. در جدیدترین نسخه این نرم افزار چندین جلوه مختلف برای نورپردازی این کارتگرافیک در نظر گرفته شده که هر یک زیباییهای خاص خود را دارند. البته در صورت استفاده از مادربرد ایسوس و نرمافزار کامل AuraSynce جلوهها و تنظیمات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. در تصاویر زیر میتوانید نمونههایی از نورپردازی این مادربرد را مشاهده کنید:
متد و سیستم تست
متد و سیستم تست
تستهای این قطعه را بهطور کلی به چهار بخش تستهای کارایی، توان مصرفی، حرارتی و اورکلاکینگ تقسیم کردهایم. برای مقایسه نتایج نیز از آرشیو نتایج موجود در لابراتوار استفاده کردیم. مشخصات قطعات، درایورها و سیستم عامل استفاده شده در سیستم تست در این بررسی به شرح زیر است:
لازم به ذکر است در تمامی تستها تنظیمات Bios در حالت پیش فرض تنظیم شدهاند و تنها قابلیت XMP برای ماژولهای حافظه فعال و فرکانس پردازنده بدون تغییر BCLK به 4.3GHz اورکلاک شده است. در تصویر زیر نیز مشخصات فنی کارت ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti OC Edition را از نگاه نرمافزار GPU-Z ملاحظه میکنید:
همچنین لیست نرمافزارهای Benchmark و Monitoring و Gameهای به کار رفته در این بررسی به شرح زیر است:
3DMark Download v2.1.2973 + Time Spy Geekbench v4.30 Pro V-Ray Benchmark 1.0.8 Blender 2.8 Claymore's Dual Ethereum AMD+NVIDIA GPU Miner v12.0 Wolfenstein II: New World Colossus Battlefield V DOOM Far Cry 5 Shadow of the Tomb Raider Counter-Strike Global Offensive v1.36.7 GPU-Z 2.11.0 FurMark 1.19.0نکته مهم: تنظیمات گرافیکی در تمامی گیم ها بر روی حداکثر مقدار ممکن تنظیم شده است. البته تنظیمات گرافیکی منحصر به تراشههای گرافیکی Nvidia و یا AMD در تمامی گیم ها غیرفعال شدهاند. همچنین تمامی تستهای Gaming در سه رزولوشن و تکنیکهای Anti-Aliasing مختلف صورت گرفته است. پروفایلهای نامبرده به شرح زیر است:
1920x1080 – 8X MSAA 2560x1440 – 4X MSAA 3840x2160 – 2X MSAAتستهای مدیریت مصرف انرژی، حرارتی و نویز صوتی
تستهای مدیریت مصرف انرژی، حرارتی و نویز صوتی
در این سه تست توان مصرفی کل سیستم (بهوسیله دستگاه Wattmeter)، حداکثر حرارت هسته GPU مانیتور شده توسط نرمافزار GPU-Z و نویز سنجیده شده توسط دستگاه Sound Meter تعبیه شده در فاصله 1 متری سیستم را در دو وضعیت پس از 15 دقیقه بیباری کامل سیستم (Idle) و پس از 15 دقیقه Load کامل کارت گرافیک توسط نرمافزار FurMark در رزولوشن Full HD اندازه گیری کردیم. نتیجه به دست آمده به شرح زیر است:
با وجود 70w توان اسمی بیشتر پردازنده گرافیکی 2080Ti نسبت به 1080، اما به لطف استفاده از کامپوننتهای با درجه بازدهی بالا و کنترلرهای هوشمند، در حالت Idle و Load مصرف انرژی کارت نسبت به همردههای خود عالی ارزیابی میشود.
با وجود استفاده از بایوس Quiet Mode که فنها در حالت Idle خاموش، و در حالت Load، برای کاهش نویز با سرعت کمتری در ازای دمای بیشتر حرکت میکنند، دمای پردازنده گرافیکی کاملا قابل قبول بوده و خنککننده 2.7 اسلاتی این کارت نشان داد به راحتی از پس کنترل دمای این کارت در شرایط مختلف برمیآید.
به دلیل ایزوله نبودن کامل محیط و حساسیت بالای دستگاه Sound Meter، بدون مقایسه با سایر کارتها و درج اعداد دقیق در جدول، تنها به ارائه حدود نویز صوتی اندازهگیری شده بسنده میکنیم. در حالت Idle با توجه به از حرکت ایستادن فنها در حالت Quiet Mode، نویز صوتی تولید شده از کارت گرافیک به صفر میرسد. در شرایط Load کامل نیز حداکثر سرعت چرخش فنها در پروفایل پیشفرض بایوس Quiet Mode به 1200RPM میرسد که از فاصله 1 متری سیستم تست، نویزی در حدود 32db اندازهگیری میشود.
باید در نظر داشت نویز اندازهگیری شده برای کاربر، به دلیل نصب کارت گرافیک درون کیس کمتر بوده و صدای فنها عملاً از فاصله یک متری به سختی قابل شنیدن است.
تستهای 3DMARK 2013
تستهای 3DMARK 2013
سری نرمافزارهای 3DMARK کمپانی Futuremark از سال 1999 تاکنون، بدون شک یکی از محبوبترین و معتبرترین نرمافزارهای تست کارایی کارتهای گرافیک بودهاند. شاید منحصربهفردترین ویژگی نتایج تستهای این دو نرمافزار ایزوله بودن نتایج تستهای GPU و CPU میباشد که نتایج تستهای هر یک از قطعات نامبرده شده را نسبت به دیگری متمایز میکند. این امر کمک میکند تا بر روی پلتفرمهای مختلف نتایجی حدوداً یکسان را برای یک مدل کارت گرافیک داشته باشیم. درنتیجه مقایسه بین مدلهای مختلف کارتهای گرافیک حتی در پلتفرمهای مختلف نیز با سهولت بیشتری انجام میشود.
در جدیدترین نسخه 3DMARK با اضافه شدن تست Time Spy قابلیت سنجش کارایی کارتهای گرافیک در API جدید، بسیار مدرن و البته پربازده DirectX 12 نیز فراهم شده است. به واسطه موتور گرافیکی ناب و بسیار کارآمد این تست، تمامی منابع مرتبط با رئوس، تکنیکهای پیاده سازی Tessellation و فراخوانی Compute Shader ها در سنگینترین و پیچیدهترین حالت ممکن صورت میگیرد تا تمامی تکنولوژیهای جدید پیاده سازی شده در DirectX 12 به بهترین نحو ممکن کفایت و کارایی خود را در عمل ثابت کنند.
تست Geekbench
تست Geekbench
علاقه مندان به تستهای سخت افزاری به خوبی نرم افزار Geekbench را می شناسند. این نرمافزار کاربردی یکی از قوی ترین و بی شک بهترین نرم افزار های تست سخت افزاری ویندوز است که به شما این امکان را می دهد که در کنار یک محیط گرافیکی و رابط کاربری بسیار ساده به تست، بررسی و مقایسه کارایی قطعات سختافزاری بپردازید. این نرمافزار بخشی اختصاصی به نام Compute Benchmark دارد که به کمک APIهای OpenCL و CUDA میتواند توان پردازشی و کارایی تراشههای گرافیکی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
از آنجایی که اولویت اصلی پردازشی در کارتهای گرافیک انویدیا، مبتنی بر توابع CUDA هستند و توابع OpenCL جزء روابط ثانویه پشتیبانی شده به حساب میآید، اختلاف امتیاز میان CUDA API و OpenCL به خصوص برای تراشه RTX 2080 Ti که از هستههای خاص Tensor و RT نیز بهره میبرد بیشتر میشود.
تست رندرینگ با Blender
تست رندرینگ با Blender
نرمافزار Blender به دلیل کارایی فوقالعاده موتور رندرهای داخلی از جمله Cycles و استفاده بهینه از توانایی پردازندههای گرافیکی در سرعت بخشیدن به فرآیند رندر صحنههای دو بعدی و انمیشن مشهور شده است. این نرمافزار همچنین به دلیل داشتن رابط کاربری ساده و پرسرعت برای مدلسازی و طراحی، به یک مجموعه کاربردی و پرطرفدار برای بازیسازان و انیمیشن سازان تبدیل شده است. به کمک موتور رندر Cycles از نوع Unbiased و یک صحنه از پیش طراحی شده، با اندازهگیری زمان مورد نیاز برای رندر کامل این صحنه، به تست و مقایسه قدرت پردازشی کارتهای گرافیک مختلف میپردازیم.
تست رندرینگ با V-Ray
تست رندرینگ با V-Ray
موتور رندر V-Ray بنام ترین موتور رندر میان طراحان به حساب میآید. این موتور رندر که از انبوهی از نرمافزارهای مشهور مدلسازی چون مجموعه AutoDesk و Cinema4D و ... پشتیبانی میکند، میتواند صحنههای طراحی شده را به کمک پردازش Biased و UnBiased Raytracing به تصاویر تقریباً واقعی تبدیل کند. به تازگی نرمافزاری اختصاصی از سوی Chaos Group سازنده این موتور رندر، برای تست کارایی CPU و GPU عرضه شده است که به کمک اندازهگیری زمان رندر یک صحنه از پیش طراحی شده به روش Biased Ray-Tracing میتوان کارایی پردازندهها و کارتهای گرافیک را با یکدیگر مقایسه کرد.
تست ماینینگ Ethereum
تست ماینینگ Ethereum
ارزهای دیجیتالی و کارتهای گرافیک در چند سال گذشته یکی از چالشهای بزرگ برای مصرفکنندگان و تولید کنندگان سختافزار، به خصوص کارت گرافیک بوده است. توانایی فوقالعاده کارتهای گرافیک در پردازشهای موازی باعث شده است این سختافزار، محور اصلی دستیابی به ارزهای دیجیتال به خصوص ارزهای ASIC-Resistant باشد. Ethereum یکی از ارزهای بسیار معروف حال حاضر است که اصلیترین منبع ماین آن کارتهای گرافیک هستند. برای بررسی توانایی کارتهای گرافیک در پردازش رشتههای این ارز، از ماینر Claymore's Dual Ethereum مخصوص پردازندههای گرافیکی AMD و nVIDIA نسخه 12 کمک گرفتهایم که بازدهی بسیار خوب و توانایی بنچمارک گیری نیز دارد.
لازم به ذکر است برای تست کارتهای گرافیک در این نرمافزار، هیچ نوع بهینهسازی مخصوص ماینینگ، مانند نرمافزارهای ثانویه، درایورهای خاص و بایوسهای مخصوص ماینینگ به کار گرفته نشده و تنها Hashrate خام بدست آمده از ماینر Claymore در فرکانسهای پیشفرض کارت گرافیک در نمودار درج شده است.
تستهای Battlefield V
تستهای Battlefield V
Battlefield V که شانزدهمین نسخه از سری بازیهای شوتر نقش اول معروف Battlefield محسوب میشود این بار به گذشتههای دور سفر میکند و به بازسازی رویدادهای حماسی و تاریخی جنگ جهانی دوم میپردازد. در این بازی دیگر از سلاحهای مدرن و قابلیتهای عجیب و غریب نظامی خبری نیست. از سلاحهای سبک گرفته تا ادوات نظامی سنگیم مثل تانکها، هواپیماهای نظامی و حتی محیط بازی همه چیز همانهایی است که در جنگ جهانی دوم وجود داشته است. در این بازی این امکان فراهم شده تا حس بودن یک سرباز عادی، یک خلبان هواپیمای نظامی، هدایت کننده و توپچی تانک و حتی یک سرباز زره پوش را با تمام وجود احساس کنید.
همچنین به لطف موتور فوقالعاده مدرن و بهینه سازی شده Frostbite 3 و API جدید و فوقالعاده پربازده DirectX 12 از گیم پلی گرفته تا گرافیک خارقالعاده بازی همه چیز در زمره بهترینهای حال حاضر طبقه بندی میشود. تنظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
نمودار 1% Low FPS در این تست و تستهای دیگر، نشان دهنده لحظههایی است که مقدار فریم در چند بازه به کمترین مقدار خود رسیده است و Stuttering یا تیک یا لگ اتفاق افتاده است.
تستهای Shadow of theTomb Raider
تستهای Shadow of theTomb Raider
Shadow of the Tomb Raider آخرین نسخه از سری بازیهای Tomb Raider است که توسط کریستال داینامیکس ساخته شده و ادامهای برای بازی Tomb Raider در سال ۲۰۱۳ به شمار میرود. این نسخه از بازی بر اساس موتور Foundation ساخته شده که همان موتور مورد استفاده در Rise of the Tomb Rider نیز هست. این موتور گرافیکی با پشتیبانی از توابع DX 12.0 توسط Eidos Montreal تا آنجا که امکانپذیر بوده توسعه یافته و ارتقاع داده شده است تا بهترین کارایی را از نظر بصری و Gameplay به کاربر ارائه کند. در تصویر زیر تنظیمات اعمال شده برای اجرای تستها را مشاهده میکنید:
این بازی به یک ماژول تقریباً کامل برای تست و بنچمارک گیری از سختافزار نیز مجهز شده است که در ادامه میتوانید تحلیل خروجی این ماژول را به همراه چارتهای مقایسه با نتایج سایر سختافزارهای بررسی شده در شهر سختافزار مشاهده فرمایید.
تستهای Wolfenstein II: The New Colossus
تستهای Wolfenstein II: The New Colossus
این بازی ازلحاظ مکانیسمهای کلی گیم پلی نسبت به نسخه قبلی دچار تغییرات گستردهای نشده و دلیل این تصمیم بینقص بودن گیم پلی نسخهی اول بازی است. البته تغییرات جزئی در بازی دیده میشود که به بهبود تجربهی کلی بازی کمک بزرگی کردهاند. بازی از لحاظ بصری نسبت به نسخهی ابتدایی خود پیشرفتهای چشمگیری داشته و ما در بازی شاهد گرافیک فنی و هنری چشمنوازتری هستیم. بازی در بخش ساندترک ها و موسیقی متنها نیز بینقص کارکرده و موسیقیها در بازی کمک بسیاری به فضاسازی و ایجاد اتمسفر مناسب کردهاند. هسته اصلی این بازی قدرت گرفته از جدیدترین موتور ساخت Id Software است که تواناییهای آن، با پشتیبانی از توابع OpenGL و Vulkan را در بازی DOOM 2016 مشاهده کردیم.
Id Tech 6 به کار گرفته شده در این بازی یکی از بهترین و بهینهترین موتورهای موجود، مبتنی بر Vulkan API است. تنظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
تستهای Far Cry 5
تستهای Far Cry 5
این بازی در سبک اول شخص اکشن و ماجراجویی بوده که در جدیدترین نسخه بازی شما قادر به تغییر شکل و شمایل شخصیت اصلی بازی خواهید بود و میتوانید هر چه دوست دارید را تن او کنید. مکانیسم تیراندازی بازی تغییر کرده است و از این بعد دست بازتری در نبردهای نزدیک و تنبهتن خواهید داشت. این بازی جهان باز است که در هر گوشهی آن، چیز تازهای قرارگرفته و هوش مصنوعی دشمنانش، بسیار واقعیتر از تمام بازیهای قبلی مجموعه به نظر میرسد. در چنین جهان بزرگی، به گفتهی سازندگان بازی تقریباً میتوانید به شکلی بیپایان، به جستوجو و انجام دادن کارهای مختلف بپردازید.
موتور گرافیکی این بازی Dunia Engine نام دارد که نسخه شماره دوم آن در این بازی به کار گرفته شده است. از قابلیتهای منحصر به فرد این موتور گرافیکی میتوان به سیستم تغییر آب و هوای بازی و شبیه سازی حالات چهرهی کاراکترهای بازی در کنار پشتیبانی از DirectX 11 اشاره کرد. تنظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
تستهای Counter-Strike: Global Offensive
تستهای Counter-Strike: Global Offensive
کمتر کسی است که اسم بازی Counter Strike را نشنیده باشد. بازی پرطرفداری که سالهاست به عنوان اصلی ترین بازی اول شخص شوتر آنلاین جهان شناخته شده است و مسابقات آن در اکثر نقاط جهان برگذار میشود. بازی Counter Strike Global Offensive مانند بازیهای گذشته از سری Counter Strike داستانی ندارد و بازیکنان باید از بین دو گروه Terrorist و Counter Terrorist یکی را انتخاب کرده و به جدال با یکدیگر بپردازند. از دلایل اصلی انتخاب این بازی در کنار بازیهای شناخته شده و بهروز برای تست و مقایسه کارتهای گرافیک، بی نیاز بودن آن از سختافزارهای رده بالا برای اجرا و فراگیر بودن میان گیمرهاست. همچنین این بازی در سطح حرفهای، روی مانیتورهای با نرخ نو سازی 120Hz به بالا، به قصد عملکرد بهتر و دقیقتر گیمر اجرا میشود که برای انتخاب کارتگرافیک مناسب، اطلاعات حاصل از این بررسی میتواند مفید باشد.
این بازی از نسخه اولیه موتور گرافیکی Source Engine بهره میبرد و بر اساس توابع DirectX 9.0 ساخته شده است. نظیمات گرافیکی به کار رفته در تستهای این بازی را نیز در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.
ماهیت گرافیکی این بازی به گونهایست که چندان پردازش سنگینی به کارت گرافیک تحمیل نمیکند و با غیر فعال کردن محدودیت فریم در کنسول بازی، مشاهده میشود حداکثر فریم در بعضی صحنهها به 500 فریم در ثانیه نیز رسیده است. به همین دلیل با تغییر رزولوشن FHD به QHD و کاهش Anti-Aliasing، متوسط فریم خروجی از این کارت گرافیک قدرتمند نه تنها کاهش پیدا نمیکند بلکه نسبت به رزولوشن FHD متوسط فریم بیشتری ارائه میکند.
اورکلاکینگ با نرمافزار GPU Tweak II
اورکلاکینگ با نرمافزار GPU Tweak II
ایسوس نیز نرمافزار اختصاصی اورکلاکینگ و مانیتورینگ کارتهای گرافیک خود به نام GPU Tweak را توسعه میدهد. این نرمافزار که اکنون مراحل تکامل نسخه دوم خود را طی میکند، امکانات و قابلیتهای مفیدی دارد. در صفحه ابتدایی که Simple Mode نام دارد اطلاعات اولیه شامل دما و حداکثر فرکانس GPU Boost در کنار مقدار حافظه VRAM اشغال شده را نشان میدهد.
#s3gt_translate_tooltip_miniاین نرمافزار در نسخه جدید به شمارنده FPS و منوی کامل OSD برای نشان دادن اطلاعات مورد نیاز در هنگام اجرای بازیها و بنچمارکها نیز مجهز شده است. در آخرین آپدیت ارائه شده قابلیت OC Scanner هم به این نرمافزار افزوده شده است.
#s3gt_translate_tooltip_miniاین قابلیت با بررسی پارامترهای دما، توان مصرفی و ولتاژ پردازنده گرافیکی، در چندین مرحله فرکانسهای مختلف را روی کارت آزمایش میکند تا حداکثر فرکانس را پیدا کند. در این پنجره میتوانید با کلیک بر روی Advance Setting مقدار این پارامترها را به طور دستی تنظیم کنید.
پس از گذشت 20 دقیقه، سامانه اورکلاک خودکار افزایش 125MHz فرکانس هسته را پیشنهاد کرده است که با انتخاب گزینه Apply نتیجه روی یک پروفایل جدید به نام OC Scanner ذخیره میشود. البته اگر اندکی با اورکلاکینگ آشنایی دارید، پیشنهاد ما اتکا به مهارتهای خودتان است.
برای اورکلاک این کارت با قرار دادن بایوس در حالت Permormance Mode به تنظیمات نرمافزار GPU Tweak رفته و با فعال کردن گزینه Overclocking Range Enhancement به صفحه Advanced Mode میرویم. سپس اسلایدرهای مربوط به محدود کنندههای توان مصرفی و ولتاژ GPU را روی حداکثر قرار میدهیم. حداکثر مقدار Power Target برای این کارت 125% TDP استاندارد و دمای 88 درجه سانتیگراد تعیین شده است. با اندکی تلاش و اجرای تستهای مختلف برای اطمینان از پایداری و بدون تغییر سرعت چرخش فنها، در فرکانس پایه 1500MHz برای پردازنده گرافیکی و 1844MHz برای فرکانس حافظه رم (14750MHz Effective) به مرز ناپایداری رسیدیم.
برای سنجش کارایی پردازنده گرافیکی فوق در فرکانس 1500MHz برخی تستهای کارایی و انرژی را دوباره تکرار کردیم. نتایج ثبت شده به شرح زیر است:
در سالهای اخیر اورکلاکینگ کارت گرافیک به یک امر ساده و بیخطر تبدیل شده است که تنها با جا به جایی چند اسلایدر در یک نرمافزار گرافیکی، میتوانید کارایی بیشتری از کارت گرافیک خود دریافت کنید.
همانطور که در تستهای بالا مشاهده کردید با طی چند مرحله ساده توانستیم بین 7 تا 10 درصد بازده کارت در تستهای پردازشی و مقدار فریم دریافتی از بازی FarCry5 را افزایش دهیم. این تغییرات توان مصرفی کارت را 25% افزوده و به دلیل استفاده از بایوس Performance Mode و پروفایل خاص مربوط به فنها در این بایوس، دمای پردازنده گرافیکی حدود 5 درجه کاهش یافته است.
در شرایط اورکلاک و تحت استرس قرار دادن کارت، سرعت چرخش فنها به 2000RPM افزایش یافت که در چنین حالتی نویز تولید شده از کارت در فاصله 1 متری به حدود 39db رسید. نویز صوتی کمتر از 40db در محدوده تقریباً کم صدا طبقهبندی میشود اما برای کاهش این عدد با توجه به دمای 68 درجهای کارت که فاصله زیادی تا نزدیک شدن به محدوده کاهش فرکانس Boost به دلیل دمای بالا (84 درجه) دارد، میتوان با تغییر نمودار سرعت چرخش فنها نویز تولید شده را کاهش داد.
جمعبندی و امتیاز شهرسختافزار
جمعبندی و امتیاز شهرسختافزار
تراشه RTX 2080 Ti انویدیا همانطور که در تستها مشاهده کردید یک هیولای واقعی است و حتی در رزولوشن 4K و تنظیمات گرافیکی حداکثر، به راحتی بیش از 60 فریم را برای تجربه اجرای روان و بدون لگ و Stutter بازیها ارائه میکند. این پردازنده گرافیکی با دارا بودن 4352 هسته CUDA و 11 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 در تستهای پردازشی و رندرینگ که میتوانند از قدرت کارتهای گرافیک برای افزایش بازده استفاده کنند نیز خوش درخشیده و کارایی بسیار بالایی به خصوص نسبت به تراشههای نسل قبلی دارد.
کارت Strix RTX 2080 Ti OC که در بخش ROG ایسوس طراحی و ساخته شده است، با تغییر طراحی PCB، کامپوننتها و خنک کننده مدل مرجع انویدیا، این کارت را به سطح جدیدی از کیفیت و کارایی رسانده اند. خنک کننده غولپیکر و معروف Strix در این کارت ضخیمتر شده و تا 2.7 اسلات افزایش یافته است تا با دریافت گرما از کامپوننتهای حیاتی، مانند پردازنده گرافیکی، تراشههای حافظه، ماسفتها و ... و دفع آن به کمک سه فن بیصدا، دوام و پایداری کارت تحت هر شرایطی تضمین شود.
همچنین برای اورکلاکرهای حرفهای یک مدار رگولاتور ولتاژ قدرتمند متشکل از بهترین کامپوننتهای موجود در رده خود، تدارک دیده شده است تا ضمن بهرهمندی از زیبایی و کارایی کارت تحت خنک کننده بادی Strix، برای شرایط Extreme Overclocking و ثبت رکورد نیز سلاحی خفته در چنته داشته باشند.
نکات مثبت:
طراحی و نورپردازی زیبا مدار رگولاتور ولتاژ قدرتمند خنککننده کارامد و بیصدانکات منفی:
قیمت بالابا تمامی این تفاسیر کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti O11G موفق به کسب امتیاز بسیار خوب 9.2 و نشان Overclocker's Choice و ریز امتیازات زیر در کلاس محصولات ردهبالا از لابراتوار شهر سختافزار شد:
ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC Edition
چنانچه درباره این محصول سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید.