«آنتی قمار» جواب داد


«آنتی قمار» جواب داد

عملیات دادسرای ناحیه‌ ٧ مشهد منجر به مسدود سازی یک‌صد سایت قماربازی شد


شهرآرا آنلاین - مهدی قرآنی - قمار‌بازی به دلیل تطبیق نداشتنش با موازین اسلامی در میان مسلمانان جایگاهی ندارد و مورد تقبیح بسیاری از مردم قرار گرفته است. علاوه بر این بر اساس قوانین اسلامی قانون‌گذار نیز شرط‌بندی و قماربازی را نهی و این عمل را مستوجب برخورد دانسته است.از آنجا که ظواهر قماربازی به نوعی فریبنده، مهیج و سرگرم‌کننده است اما ماهیت آن بسیار سیاه بوده و به منزله باتلاقی می‌ماند که افراد گرفتار هرچه دست و پا می‌زنند بیشتر در آن فرو می‌روند.معمولا افرادی که رؤیای یک شبه پولدار شدن را در سر می‌پرورانند و از هر طریق می‌خواهند رؤیای خود را به حقیقت بدل کنند، جذب این شبکه‌ها می‌شوند تا شاید بتوانند با محک زدن شانسشان به سودی کلان دست یابند. اما قماربازی و شرط‌بندی نه تنها باغی سرسبز نیست بلکه چاهی عمیق بوده که افراد را از چاله مشکلاتشان در می‌آورد و به اعماق سیاه خود می‌اندازد.

با اینکه تاکنون افراد زیادی خام این شبکه‌های غیر‌مجاز مالی شده و همه زندگی‌شان را باخته‌اند اما هنوز هم اشخاصی هستند که بی‌توجه به عواقب کارِ زخم خوردگان این جریان، مغرورانه پا به میدان شرط‌بندی و قمار می‌گذارند تا یکه سوار شوند و به قولی زندگی‌شان را متحول کنند. صاحبان شبکه‌های قمار نیز با نمایشی دروغین ابتدا مسابقه‌ای موفقیت‌آمیز برای طعمه‌شان به راه می‌اندازند و وقتی درمی‌یابند که شخص فریب خورده حاضر است تا سکه آخر جیبش را بازی کند، بی‌رحمانه و با اشتهایی سیری‌ناپذیر او را غارت و سرانجام طعمه‌شان را در میان دنیایی از ای کاش‌هایش رها می‌کنند.

نقل‌مکان به فضای سایبری

با قوت گرفتن فضای‌مجازی و افزایش کاربرانش، این شبکه‌های غیرمجاز در کشور رفته‌رفته بساط خود را از زیرزمین‌ها و پاتوق‌ها جمع کرده و به میدان فضای مجازی پا گذاشتند. این افراد در قدم بعدی خود برای اینکه بتوانند به راحتی مبالغ شرط‌بندی و قماربازی را دریافت کنند با شگردی حیله‌گرانه اقدام به تأسیس شرکت و فروشگاه‌های صوری کرده و دامنه‌های پرداخت اینترنتی را به صورت قانونی برای خود فعال می‌کنند. آگهی‌های فریبنده و مسابقات پوشالی این سایت‌ها با شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسیده و این مجرمان سایبری توانسته‌اند زمینه فریب اشخاص زیادی را از این طریق برای خود مهیا سازند.

فریب‌خوردگان بعد از چند ماه درگیری با این سایت‌های غیر‌مجاز وقتی با کلی قرض و بدهی مواجه ‌می‌شوند تازه می‌فهمند که چه کلاهی سرشان رفته است از همین رو برخی از آن‌ها به سراغ مراجع قضایی می‌روند و خواستار رسیدگی به حقشان می‌شوند.

تشکیل کارگروه «آنتی قمار»

با افزایش پرونده‌های قمار‌بازی در دادسراهای سطح کشور و همچنین شهر مشهد طرحی تحت عنوان «آنتی‌قمار» از سوی قاضی حقدادی، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٧ مشهد ارائه شد و با موافقت دکتر جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از چندی پیش به مرحله اجرا درآمد.

این طرح با محوریت مقابله با شبکه‌های قمار‌‌بازی در قالب ٣فاز اجرایی طراحی شد و از سویی همه اقدامات کشوری این حوزه از جمله فیلترینگ، جست‌وجو، ردزنی، شناسایی و دستگیری بر عهده دادسرای ناحیه٧ مشهد قرار گرفت. از همین رو معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٧ مشهد روز گذشته در مصاحبه‌ای به خبرنگار ما درباره جزئیات این طرح گفت: این کارگروه متشکل از جمعی از مال‌باختگان، متخصصان آی‌تی و کارشناسان برنامه‌نویسی است.

قاضی مهدی حقدادی بیان کرد: فاز اول این طرح ضربتی بر مبنای فیلترینگ می‌باشد به نوعی که کارشناسان ما طی رصد فضای مجازی، سایت‌های قماربازی و شرط‌بندی را شناسایی می کنند و پس از ارائه گزارش، این درگاه‌ها با هماهنگی معاون دادستان کشور مسدود می‌شوند. خوشبختانه با اقدام به‌موقع کارشناسان ما در این مدت تاکنون بیش از ١٠٠سایت قمار‌بازی و شرط‌بندی فیلتر شده‌ و اجازه کاربری از گردانندگان و مخاطبان آن‌ها گرفته شده است.وی ادامه داد: گردانندگان سایت‌های قمار‌بازی پس از مواجهه با فیلتر شدن سایت خود به خرید دامنه‌ای دیگر اقدام می‌کردند و همه اطلاعاتشان را به آن انتقال می‌دادند که در اینجا هم باید بگوییم کارشناسان ما پس از راه‌اندازی دامنه جدید مجدد به سراغ قماربازان اینترنتی رفته و سایت جدید را نیز مشابه نوع قبلی‌اش مسدود می‌کردند. خریداری دامنه جدید برای گردانندگان صرفه اقتصادی نداشت و آن‌ها دست به اقدام دیگری می‌زدند. این افراد به دلیل اینکه نمی‌توانستد درگاه بانکی خود را بر روی دیگر دامنه‌های اینترنتی ثبت کنند برای همین درگاه بانکی جعلی با محتوای فیشینگ را به سایت‌های جدیدشان متصل می‌کردند و از این راه، هم به اطلاعات کاربران دست می‌یافتند و هم مبالغ خود را برداشت می‌کردند. ما در فاز دوم به ردزنی کاربران و عوامل اصلی این سایت‌ها ‌پرداختیم و توانستیم در این مدت نتیجه‌های مطلوبی نیز به دست آوریم.حقدادی به فاز دوم این طرح اشاره کرد و گفت: پس از اینکه متهمان اقدام به راه‌اندازی فیشینگ می‌کردند، برای اینکه جلوی این حرکت آن‌ها گرفته شود، نقشه دیگری را از سوی کارشناسانمان عملیاتی کردیم. در این مرحله فرد فریب خورده به محض ورودش به سایت فیلتر شده، با صفحه‌ای مواجه می‌شد که در قالب توصیه‌های قضایی تمام اطلاعات او از جمله نوع شبکه اینترنت، اسم و فامیل، نوع دستگاه استفاده شونده، محل سکونت و حتی شماره خیابان و پلاکشان را به او نشان می‌دادیم و به او متذکر می‌شدیم که دستگاه قضایی به این اطلاعات دست یافته است و چنانچه بخواهد به قماربازی ادامه دهد در قالب مواد قانونی با وی برخورد خواهد شد. خوشبختانه این راهکار نیز همانند اقدامات قبلی مؤثر واقع شد و تعداد زیادی از کاربران قبل از ورود به این شبکه‌ها و از دست دادن سرمایه‌شان منصرف شدند.

﷯معاون دادستان مشهد از فاز سوم این طرح نیز پرده برداشت و اظهار کرد: در این فاز که ضربه نهایی ما به قمار‌بازان و گردانندگان سایت‌های قمار است، شناسایی و مسدود‌سازی حساب بانکی گردانندگان این سایت‌های غیر‌مجاز می‌باشد. متهمان به دلیل اینکه حسابشان لو نرود اقدام به اجاره کارت‌های عابر‌بانک افراد مختلف می‌کنند و حساب خود را قبل از ساعت ۶‌یا ٧‌صبح خالی می‌کنند تا اگر دادسرا پذیرنده و حساب متصل به درگاه را مسدود کرد خدشه‌ای به پول‌هایشان وارد نشود. در این باره نیز با دسترسی بانک‌ها اقدام دقیقی انجام شد و عملیات مسدود‌سازی را در ساعات بامدادی روز و قبل از اینکه متهمان موفق به خالی کردن حساب‌های خود شوند، انجام دادیم. وی با اشاره به تغییر رویکرد قماربازان گفت: این افراد که اخیرا با درهای بسته مواجه شده‌اند برای خود نرم‌افزارهایی طراحی کرده‌اند که خوشبختانه ما چند مورد از آن‌ها را شناسایی و به زودی مسدود خواهیم کرد.حقدادی در پایان از شهروندان خواست که به هیچ‌وجه رو به این‌گونه اقدامات اقتصادی نیاورند چرا که گردانندگان این شبکه‌های کلاهبردار ابتدا با ترتیب چند مسابقه پیروزمندانه اعتماد آن‌ها را جلب کرده و در مراحل بعدی همه سرمایه‌شان را بالا خواهند کشید. یکی از شکاتی که اخیرا به دادسرا مراجعه کرده است مدعی بود ٣۵٠میلیون تومانش که از فروش خانه مادرش به دست آمده را در همین راه از دست داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن