گسترش روابط ایران و فرانسه در حوزه کشاورزی


 گسترش روابط ایران و فرانسه در حوزه کشاورزی

ایران و فرانسه در سال های بعد از برجام بر توسعه روابط تجاری خود تاکید داشتند هرچند در این میان سنگ اندازی هایی شده است اما این مراودات همچنان پابرجا است و حالا در حوزه تعاملات کشاورزی یک بانک فرانسوی تمایل خود را برای فروش بذر به یورو اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران به‌طور کلی از قرون وسطی یک رابطه دوستانه با فرانسه داشته‌است. دو کشور در کنار مراودات سیاسی دارای روابط تجاری و اقتصادی با یکدیگر نیز هستند تا جایی که طی 2 سال بعد از برجام در میان کشورهای اروپایی فرانسه روابط گسترده‌تری در میان کشورهای اروپایی با ایران داشته است و در این مدت هیات‌های اقتصادی و سیاسی زیادی از دو کشور در رفت و آمد بودند. رفت و آمدهایی که صرفا در حد مذاکره و گفت‌وگو مانند خیلی از هیات‌های دیگری که به ایران آمدند باقی نماند و قراردادهایی میان ایران و فرانسه به امضا رسید.

بعد از برجام رئیس جمهوری کشورمان به همراه هیات بلند پایه‌ای از مقامات دولتی و همین طور بخش خصوصی به فرانسه سفر کرد و چندین هیات هم از فرانسه با حضور وزیر خارجه این کشور به ایران انجام شد که عمده اهداف این سفرها اقتصادی بود.

 گسترش روابط ایران و فرانسه در حوزه کشاورزی

با وجود آنکه بعد از برجام آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای روابط با ایران انجام داد و به ویژه در زمینه روابط بانکی دنیا با ایران سنگ اندازی کرد اما فرانسه با وجود این شرایط روابط خود با ایران را با سرعت قابل توجهی گسترش داده است و قراردادهای مختلفی را در همین مدت با ایران امضا کرده است.

پیش از سال‌های تحریم‌ فرانسه و ایران شرکای مهمی برای یکدیگر بودند و بعد از برجام مجددا روابط دو کشور به سمت دوران پیش از تحریم‌ها حرکت کرد. به دنبال این توسعه روابط قراردادی با شرکت توتال برای توسعه فاز یازده پارس جنوبی بسته شد. همچنین قراردادی برای حضور شرکت پژو در ایران منعقد شد و قراردادهایی هم با سایپا و ایران خودرو امضا شد.

خرید هواپیما ایرباس از فرانسه، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک در تولید محصولات کشاورزی، تفاهم نامه‌های تولید مشترک ماهی، انتقال فن آوری دانه های روغنی از فرانسه، بازسازی فرودگاه مشهد توسط یک شرکت فرانسوی و تفاهم نامه تولید دارو در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های اقتصادی مشترک بین ایران و فرانسه در دوران پسابرجام است.

البته ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای همکاری بین ایران و فرانسه در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل هوایی، نیروگاه، الکترونیک، مخابرات، نفت و گاز وجود دارد که هنوز از بسیاری شان استفاده نشده است.

خزانه داری فرانسه وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی این کشور در گزارشی در خصوص مبادلات تجاری فرانسه و ایران در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود حجم مبادلات دو کشور در سال 95 به رقم ۳.۸میلیارد یورو رسید.

 گسترش روابط ایران و فرانسه در حوزه کشاورزی

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری فرانسه با ایران که به علت تحریم های اقتصادی 2011 به بعد از رقم 4.3 میلیارد یورو در سال 2006 به 515 میلیون یورو در سال 2014 کاهش یافته بود در پایان سال 2017 به رقم 3.8 میلیارد یورو افزایش یافت. بر این اساس صادرات فرانسه به ایران پس از افزایش 28 درصدی و رسیدن به رقم 722 میلیون یورو در سال 2016، در پایان سال 2017 به رقم 1.5 میلیارد یورو رسید.

391 میلیون یورو از این رقم مربوط به صادرات قطعات هواپیما (افزایش 26 درصدی) و 144 میلیون یورو آن به صادرات قطعات خودرو (6.9) و تولیدات دارو ( 13 درصد) مربوط می شود.

حالا در ادامه تعاملات تجاری دو کشور شرکت فرانسوی تولید بذر ویلمورین اعلام کرد با پشتیبانی یک بانک فرانسوی به ایران صادرات می کند و در اجرای طرح اروپایی دوری از تحریم های آمریکا علیه تجارت با تهران مشارکت می کند.

طبق ترجمه تسنیم به نقل از رویترز، ویلمورین که یکی از بزرگترین عرضه کنندگان بذر غلات و سبزیجات است، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به همراه بی ثباتی ارز، خطری کوتاه مدت برای فعالیت هایش در بازارهای نوظهور می داند.

غذا و محصولات کشاورزی مستقیما تحت تحریم های آمریکا قرار نگرفته اند ولی محدودیت معامله با دلار جلوی تجارت با ایران را گرفته است. وینسنت سوپیوت، مدیر امور مالی شرکت گفت: «ویلمورین با یک بانک فرانسوی کار می کند که از وام دهندگان بزرگ فرانسه برای معاملات نیست بنابراین مشتریان ایرانی می توانند با یورو پرداخت کنند. ما از ابتدای سال مالی جاری چندین معامله با ایران داشته ایم .فروش ما به ایران نسبت به قبل کمتر است ولی باید به چندین میلیون یورو برسد.»

او نام بانک مورد قرارداد را ذکر نکرد ولی گفت که از بانک‌های بزرگ فرانسوی که دارای جریان بالای معامله با دلار هستند، کوچکتر است. ویلمورین قبلا گزارش داده بود سالانه 10 میلیون یورو (11.33 میلیون دلار) در ایران فروش داشته است. این رقم در مقایسه با فروش 1.35 میلیارد یورویی سال مالی 2017/18 کمتر است. مختل شدن تجارت با ایران می‌توانداین کشور را دچار کمبود بذر سازد. ایران پنجمین پرورش دهنده بزرگ سبزیجات در ایران است.

برای حفظ صادرات با ایران، ویلمورین به دنبال مشتریان محلی جدید با دسترسی به ارزهای خارجی بود و همچنین مشتریانی که بتواند در کشور سومی راهی برای ارسال کالا ها به ایران پیدا کنند. این تولیدکننده همچنین قصد دارد در طرح اروپایی اینستکس شرکت کند تا بتواند از طریق یک سیستم پایا پای، بدون دلار با ایران معامله کند و از مجازات آمریکا در امان بماند.

فرانسه، آلمان و انگلستان قانوناً در ماه ژانویه مکانیزم معامله با ایران را ساختند ولی عملیاتی کردن آن چندین ماه طول می‌کشد. این قدرت های اروپایی اول باید بودجه را برای اینستکس در نظر بگیرند و بعد قوانین را معرفی کنند.

یادآور می شود: فرانسه در سال 2017 نهمین صادرکننده به ایران در سطح جهان و سومین صادر کننده پس از آلمان و ایتالیا بود. فرانسه در سال گذشته پس از ایتالیا، دومین شریک تجاری ایران (مجموع صادرات و واردات) در اتحادیه اروپا بود. در این زمینه نیز آلمان در رده سوم قرار دارد./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل