نشاط اجتماعی مقوله مهمی است که برای رهایی از برخی معضلات اجتماعی شاید راه نجاتی باشد که به نظر می رسد جای کار بیشتری دارد.نشاط فقط خندیدن نیست. شاید دید بازدید ها و شرکت در مجامع عمومی و همایش ها هم یک نوع نشاط اجتماعی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، فخرالسادات خامسی هامانه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در این گفت و گو افزود: نشاط اجتماعی در استان یزد هنوز جای کار زیادی دارد و تا جای امکان برنامه ها را با اولویت محله ای پیگیری می کنیم.

خامسی هامانه گفت: نشاط اجتماعی مفهومی است که یکی از متولیان نشاط اجتماعی دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری است و ما سعی کردیم با رویکرد محله محور جشن ها و برنامه هایی را در روستاها و شهرستان های یزد داشته باشیم هر چند که الزاما نشاط اجتماعی در شادی و جشن خلاصه نمی‌شود.

وی در خصوص مصادیق نشاط اجتماعی با هم بودن و گردهمایی های مردمی مانند پویش ها و همایش ها را عنوان کرد وافزود: ارتقای امور شهروندی و رضایت اجتماعی هم می تواند جزو این موضوع محسوب شود.

وی بیان داشت: نشاط دو نوع است یک نشاط فردی و یک نشاط اجتماعی که نشاط فردی مربوط به رضایت افراد از شغل و زندگی خود است که با مشاوره و آموزش حاصل می شود و نشاط اجتماعی با وجود گردهمایی و جشن در جامعه و بین مردم تقویت می شود.

خامسی در خصوص اهمیت حضور دولت و بخش خصوصی در مسئله نشاط اجتماعی گفت: دولت در هیچ زمینه ای به تنهایی نمی تواند موفق باشد و قطعا حضور سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی در نهادینه کردن نشاط در جامعه موثر است.

امور فرهنگی زیر ساخت عمران و اقتصاد

وی با بیان اینکه امور فرهنگی و اجتماعی زیر ساخت امور عمرانی و اقتصادی است، تاکید کرد: به ویژه در امور فرهنگی و اجتماعی کار با حضور بخش خصوصی پیشرفت خواهد داشت و نه از طریق دولت چرا که این حوزه ای گسترده تر و فراگیر تر از امور عمرانی و … است.

خامسی در خصوص برنامه هایی که هم اکنون در دستور کار دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد است، گفت: در دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد در حال حاضر به برنامه های آسیب های اجتماعی مانند طلاق، حاشیه نشینی و ترویج ازدواج پایدار می پردازیم که در این راستا دانشنامه ازدواج، حمایت از آموزش های پیش از ازدواج و پویش های بلند مدت و میان مدت در این خصوص را در دستور کار داریم و به سازمان های مردم نهاد جهت همکاری در این امور فراخوان داده شده است.

وی افزود: در خصوص حاشیه نشینی دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی را امسال افتتاح و توانمند سازی مردم محله برای مدیریت محله ها را پیگیری می کنیم.

وی افزود: تا حد امکان برنامه ها را با اولویت محله ای پیش خواهیم برد.

خامسی گفت: طرح گفت و گوهای اجتماعی را برای همه اقشار جامعه اعم از احزاب سیاسی ، روحانیون، کانون های گردشگری، سازمان های مردم نهاد با اولویت مسائل اجتماعی را دنبال خواهیم کرد.

وی خبر داد: جشنواره سمن، حرکت و رهیافت مشارکتی باعنوان سحر را در دستور کار داریم.

موازی کاری دستگاه ها را رصد می کنیم

وی در پاسخ به اینکه چرا اولویت برنامه ها را محلات قرار داده اید، گفت: بحث های اجتماعی و فرهنگی گسترده است و بخش دولتی و غیر دولتی و بخش خصوصی مردم نهاد باید در این محور کار کنند بنابراین سعی کردیم با کمک و مشورت افراد معتمد در محلات برنامه ها را به صورت محله ای پیگیری و اجرا کنیم .

وی در ادامه از موازی کاری دستگاه های اجرایی استان یزد گلایه کرد و گفت: ما به عنوان دستگاه ناظر که زیر نظر شورای اجتماعی کشور هستیم سعی می کنیم موازی کاری و پراکنده کاری را در استان رصد کنیم و از مدیران استان انتظار داریم هر چه بیشتر در رفع پراکنده کاری و موازی کاری در استان هم افزایی و مشارکت داشته باشند.