سه عامل رشد فولادی‌ها در روز‌های اخیر


سه عامل رشد فولادی‌ها در روز‌های اخیر

برای شب عید به صورت سنتی همه ساله معمولا تجار و تولید کنندگان می‌خواهند که در ابتدا موجودی انبار اول سال خود را در آخر سال حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از دنیای معدن: در روز‌های اخیر شاهد رشد قیمت فلزی‌ها در بازار بوده ایم، این مسئله که گروه فلزی‌ها نظیر فولادی‌ها و تولید کنندگان مس را تحت الشعاع قرار داده بود، سبب شد که به عنوان پیشران‌های بازار، شاخص را هم دست خوش تغییرات مثبت کنند.

در همین راستا و برای بررسی علت رشد فلزی ها، علی اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید می‌گوید: در حدود ۱۰ روزی است که اقبال به این گروه‌ها زیاد شده است؛ برای شب عید به صورت سنتی همه ساله معمولا تجار و تولید کنندگان می‌خواهند که در ابتدا موجودی انبار اول سال خود را در آخر سال حفظ کنند. به طور مثال شرکت «الف» اول سال در فروردین ماه ۱۰ هزار تن تیرآهن، ورق، مس یا آلومینیوم در انبار خود موجود دارد، درحال حاضر که به پایان سال نزدیک می‌شویم، قصد دارد که موجودی انبار خود را حفظ کند؛ بنابراین اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود می‌کند.
سه عامل رشد فولادی‌ها در روز‌های اخیر
وی در ادامه افزود: این مسئله تقریبا همه ساله اتفاق می‌افتد و شرکت‌ها این استراتژی را برای خود حفظ می‌کنند تا موجودی انبارشان در ابتدای دوره با انتهای دوره یکسان باشد.

به گفته بهرامی، یکی دیگر از دلایل رشد فروش فولادی‌ها در مدت یاد شده این است که به صورت سنتی، ما درصد تورمی را در سال جدید خواهیم داشت؛ بنابراین تجار و تولید کنندگان برای اینکه بتوانند تورم را مهار کنند و قدرت خرید پول و دارایی خود را حفظ کنند، تمایل دارند که به جای نگهداری وجه نقد، اقدام به خرید کالا کنند.

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید تصریح کرد: در عین حال معمولا در بورس و نیز بازار‌های موازی از ۲۵ اسفند به بعد فروشی انجام نمی‌شود، بنابراین شرکت‌هایی که مشغول فعالیت هستند و در ایام تعطیلات عید هم خط تولید خود را تعطیل نمی‌کنند، باید مواد اولیه و مورد نیاز خود را تامین کنند تا بتوانند جوابگوی نیاز تولید خود تا حدود ۱۵ فروردین باشند.

بهرامی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین نکات یاد شده مهمترین مسائلی است که سبب شده ما با افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها را در کالا‌ها برای پایان سال داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شمع سفره هفت سین | شمع سفره هفت سین 1403 که سفره هفت سینت رو میلیونی می کنه!