تا غرب درون ما فعال است حریف غرب بیرون نمی شویم/انقلاب حقیقی، انقلاب در حال است


تا غرب درون ما فعال است حریف غرب بیرون نمی شویم/انقلاب حقیقی، انقلاب در حال است

یک پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه تا زمانی که غرب وجودی در ما فعال است حریف غرب بیرونی نمی شویم، گفت: امروز متاسفانه ایده‌آل مردم خانه، ماشین و وضع مالی خوب شده که این مبتنی بر نظریات غربی و خنثی کننده شهادت طلبی ها و پیام‌های امام و رهبری است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست «غرب زدگی و نفوذ استعمار در ایران» به مناسبت بزرگداشت مورخ و پژوهنده معاصر ایران مرحوم حجت الاسلام علی ابوالحسنی(منذر) با عنوان بیدارگر بصیر عصر امروز (سه شنبه، چهاردهم اسفند ماه) در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست «محمد رجبی» اظهار کرد: تضاد با غرب از آغاز انقلاب تاکنون مطرح بوده است و تصور عمومی این بود که دوره ستمشاهی به عنوان دورانی غرب زده به سرعت کنار می‌رود و تمدن ناب اسلامی ظهور می‌کند اما چرا این مهم رخ نداد و حتی غربزدگی در بطن جامعه و سبک زندگی مشهود شد؟

پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: نگاه ما به غرب ساده انگارانه بوده و شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی بیشتر جنبه سیاسی داشته است و تا حدی نیز در این زمینه موفق بوده ایم هرچند که این روزها با یاران ابرقدرت غرب یعنی آمریکا به طور مثال ترکیه و کشورهای اروپایی ارتباط داشته ایم.

وی تصریح کرد: بارها تروریست‌ها از پاکستان به کشور ما حمله کردند و ما تنها درخواست می‌کنیم با آنها برخورد شود زیرا این کشور پایگاه اصلی نظامی آمریکا است.

رجبی با بیان اینکه تعریف ما از غربزدگی برگرفته از آثار آل احمد است، ابراز کرد: آل احمد برداشت‌های خود از مطالب دکتر فردین را مطرح کرده است که خود نیز در کتابش می‌نویسد غربزدگی مباحث بسیار مفصلی است که باید در کتب دکتر فردین جستجو شود.

وی ادامه داد: کت و شلوار و لباس های امروز مردم کشور غربی است اما عرب ها و هندی ها لباس های سنتی خود را حفظ کردند یعنی به قدری مردم کشور ما در غرب فرو رفته اند که حتی لباس و فیزیک خود را شبیه به غرب می کنند به همین دلیل جراحی پلاستیک در ایران بسیار رواج دارد.

این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه بسیاری از مسائل فرهنگی و تمدنی که مرتبط با سبک زندگی و شخصیت انسانی است و امروز تحت تاثیر غرب در کشور رواج پیدا کرده مورد پرسش قرار نگرفته است، گفت: دکتر فردید غربزدگی را به غرب موجود در قلب انسان ها تعریف می کند و می گوید جهان غرب محل غروب خورشید یعنی تاریکی است البته نور مطرح شده نیز در وجود انسان قرار دارد.

وی ادامه داد: بخشی از وجود انسان که نفس اماره است ما را به تاریکی سوق می‌دهد و این غرب وجود ماست و نفس مطمئنه که مارا به مسیر صحیح هدایت می کند و بر اساس روایت نبوی رسول درون ماست نور و شرق وجود ما است.

رجبی با بیان اینکه در طول تاریخ همواره توجه به غرب زدگی مطرح بوده است، گفت: زمانی که قابیل، هابیل را کشت، غرب وجودی اش تاثیرگذار بود اما از ۵۰۰ سال گذشته تا به امروز یعنی دوره جدید هیچ زمانی وجود نداشته است که شرق وجود حاکم باشد به جز در زمان حضور انبیاء و پیامبران اما اگر نفس اماره جمعی نیز حاکم بوده است هیچگاه به آن اعتراف نمی شده است و آن را فضیلت نمی دانستند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه در دوران بنی امیه و یزید که عترت رسول الله(ص) را به شهادت رساندند نیز معتقد بودند جهاد علیه خارجی ها انجام شده است، تاکید کرد: آنها با ندای الله اکبر آن را انجام داده‌اند یعنی عمل شان را جنایت نمی‌دانستند. این خصوصیت در دوران قدیم رایج بود اما در دوران جدید متاسفانه رذیلت های اخلاقی ارزش محسوب می شود و صریحا امور خلاف را فضیلت می دانند به طور مثال در دوران جدید رسما ازدواج انسان با حیوان انجام می شود.

وی اضافه کرد: در دوران جدید، غرب عملا با این فرهنگ بر جهان حاکم شده است و گاهی با زور و گاهی با جذابیت های خود دیگر کشورها را به سمت خود می کشاند این جذابیت‌ها در علم، هنر و مناسبت های اجتماعی آنان وجود دارد و متاسفانه برخی از ظلم و ستم های موجود در کشورها موجب می‌شود، مردم به سمت غرب سوق پیدا کنند.

رجبی بیان کرد: «برلوسکونی»، نخست وزیر اسبق ایتالیا متهم به سوء استفاده از جایگاه خود شد و پس از دوران مسئولیت مورد محاکمه قرار گرفت و محکوم شد تا یکسال خیابان ها را جارو بزند و یا «ژاک شیراک»، رئیس جمهوری اسبق فرانسه در زمان شهرداری اش، خانه ای را بدون نوبت به دوستش فروخت که بعدها محاکمه شد و این نوع برخوردها در غرب به دلیل آنکه ما در کشور کوتاهی کرده ایم، برای مردم جذابیت ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه گفت: کتابی در انگلیس با عنوان «آنچه که یک جنتلمن باید بداند» منتشر شده است که تمام اصول و برنامه هایش را از دستورات اسلام مانند زمان شناسی و رعایت بهداشت گرفته است حال چرا امروز ما باید از غرب سرمشق بگیریم چرا تا این میزان سقوط کرده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: در کتاب «فرهنگ اسلام در اروپا» آمده پادشاهان اروپا در قرون وسطا وزیران مسلمان برای خود انتخاب می کردند و معتقد بودند باید از مسلمانان آموزش دید.

رجبی ابراز کرد: تا زمانی که غرب وجودی در ما فعال است حریف غرب بیرونی نمی شویم به همین دلیل پیامبر(ص) در بازگشت از یکی از جنگ های سخت خود فرمودند: جنگ بزرگ جنگ با نفس است و متاسفانه ما این مهم را در کشور فراموش کرده ایم که شاهد اختلاس، دروغ و... هستیم.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: امام خمینی رحمة الله فرمودند: انقلاب حقیقی انقلاب در حال است یعنی باید تکلیف خود را مشخص کنیم تا بتوانیم بر غرب غلبه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین امام علی علیه السلام می فرمایند: ارزش و اعتبار هر فرد و گروه انسانی به آن چیزی است که ایده آل و بهترین می‌دانند امروز متاسفانه ایده‌آل مردم کشور خانه، ماشین و وضع مالی خوب شده است و حتی به اینها برسند نیز ایده آل هایشان تمام نمی‌شود و این مبتنی بر نظریات غربی است که خنثی کننده شهادت طلبی ها و پیام‌های امام و رهبری است.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟