خانوادهی آلپاین A110 هماکنون به دو تریم متفاوت تقسیم شده است: نسخهی پیور که بنا به گفتهی آلپاین نزدیکترین روح به خودروی پیروز رالی مونتکارلو در سالهای گذشته را داشته و تریم لجند که تجهیزات رفاهی بیشتر، جزئیات فیبر کربنی و طراحی رتروی رینگها را نشان میدهد.
با توجه به فلسفهی سبکوزنی آلپاین، مدل پیور یک گزینهی جذابتر برای طرفداران لذت رانندگی بوده مخصوصاً اینکه قیمت پایهی 46905 پوندی آن باعث شده با ارزانترین A110 تولیدی تا به امروز روبرو باشیم.
البته این خودرو شاخصههای اسپورتی در حد و اندازههای خودرویی چون لوتوس الیزه ندارد. جدای از رینگهای 17 اینچی، شما تفاوت چندانی بین این نسخه و سایر مدلهای A110 مشاهده نخواهید کرد و داخل کابین نیز همین داستان برقرار است. صندلیهای یکتکهی سطلی با وزن 13.1 کیلوگرم، چرم مشکی و جزئیات آلومینیومی و تریم همرنگ بدنه روی دربها از جمله شاخصههای برجستهی کابین هستند. ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع، سیستم تلماتیک با ثبتکنندهی زمان در پیست و… نیز جزو تجهیزات A110 پیور محسوب میشوند.
البته خودروی حاضر در تست به اندازهی نام خود خالص نبوده و با آپشن هایی در حدود 6500 پوند قیمتی 53553 پوندی دارد. اگرچه رنگ بدنهی 1656 پوندی خودرو یک آپشن گرانبها به نظر میرسد اما جلوهی خاصی به خودرو بخشیده و رینگهای 18 اینچی سفارشی هم با لاستیکهای فربهتری همراه شدهاند.
سیستم اگزوز اسپورت سوپاپ دار با قیمت 1380 پوند در دسترس بوده و سیستم ترمز با دیسکهای 320 میلیمتری نیز 936 پوند قیمت دارند. همهی این آپشن ها کاربردی و مفید بوده و باعث میشوند آلپاین A110 پیور خودرویی خاص به نظر آید. البته در این حالت قیمت خودرو افزایش مییابد که شاید از بودجهی خرید برخی افراد بالاتر باشد.
مهم اینکه با وجود این همه تغییرات، هیجان رانندگی A110 کاهش نیافته است. خودروی معدودی در دنیا هستند که میتوانند همچون آلپاین از دست اندازها عبور کرده و ناهنجاری زیادی را وارد کابین نکنند. در سرعتهای پایین کمی از ناهمواری شدید در کابین حس میشوند و شاید بهتر باشد از رینگهای کوچکتری استفاده شود اما در سرعتهای بالاتر شاهد عملکرد خوب سیستم تعلیق هستیم.
حس داخل خودرو به قدری متفاوت است که شاید آن را در ابتدا مختل کنندهی تمرکز خود بدانید. فرمان خودرو سبکتر از اکثر رقبا بوده و تمایل دارد در دستان شما تکان بخورد. البته به زودی به فقدان مقاومت فرمان عادت خواهید کرد و پاسخهای تیز و بازخورد مناسب آن را خواهید ستود. شاسی هم احساس بسیار خوبی منتقل میکند. ابعاد کوچک خودرو کاملاً مناسب یک رانندگی هیجانانگیز است و البته در جادههای پرپیچوخم و با پهنای کم کاملاً جذاب نشان میدهد.
وزن کم A110 باعث میشود یک پیشرانهی 1.8 لیتری هم بتواند پرفورمنس خوبی را ارائه کند. صدای پیشرانه نیز با وجود یک سیستم اگزوز اسپورت شنیدنیتر از هر زمان دیگری است. گیربکس دوکلاچه ی آلپاین تعویضهای خوبی داشته و بهترین عملکرد خود را در حالت اسپورت رانندگی به نمایش میگذارد. سواری پایدار به همراه چسبندگی زیاد نیز باعث میشود راننده به سرعت از پیچها عبور نماید. زمانی که نیازمند توقف باشید ترمزهای برمبو عملکرد بینقص خود را به نمایش خواهند گذاشت. ترمز خودرو پر از احساس بوده و این هم مزیت وزن کم A110 است.
البته فضای بار زیادی در این خودروی فرانسوی وجود نداشته و به همین خاطر آلپاین A110 خودروی ایده آلی برای مسافرت نیست هرچند هدف این خودرو چیز دیگری است. شاید این خودرو فاقد کیفیت کلی پورشه کیمن یا آئودی TT باشد اما حتی در پایهترین حالت خود نیز هیجان زیادی را به راننده منتقل میکند.
انتخاب آپشن های زیاد به این معنی است که آلپاین A110 در همان سطح پایه باقی نخواهد ماند اما نسخهی ارزانتر پیور بیشتر روی هیجان رانندگی و تجربهای لذتبخش تمرکز دارد و میتواند یک جایگزین هوشمندانه برای پورشه کیمن محسوب شود.
مشخصات آلپاین A110 پیور
قیمت: 46905 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 1.8 لیتری بنزینی قدرت/گشتاور: 248 اسب بخار/320 نیوتون متر گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.5 ثانیه حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress