سرزمین ناشناخته شمال در جنوب ایران چشم انتظار گردشگران نوروزی


سرزمین ناشناخته شمال در جنوب ایران چشم انتظار  گردشگران نوروزی

در پهنه گسترده ایران زمین هنوز مناطق بسیاری وجود دارد که زیبایی ها و جاذبه های آن چندان شناخته شده نیست و از چشم دور مانده است و هنوز هم جلوه های آن به گردشگران، مسافران و میهمانان داخلی و خارجی شناسانده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان کهگیلویه و بویر احمد به مرکزیت شهر یاسوج که در جنوب غربی ایران قرار گرفته است یکی از استانهای زیبای کشور است که به سرزمین چهار فصل و شمالی در جنوب شهرت یافته و این استان از شمال با استان چهار محال بختیاری، از شمال شرق با استان اصفهان، از شرق با استان فارس، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان بوشهر همجوار است. این استان دارای هشت شهرستان(بویراحمد، دنا، گچساران، کهگیلویه، بهمئی، باشت، چرام و لنده)، 41 دهستان، 16شهر، 16 بخش و 2015 روستاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد گوشه‌ای از مهد تمدن ایران زمین، آبشارها و چشمه سارهای خروشان، دیار کوهستان های سربه فلک کشیده، جنگلهای بلوط و طبیعت بکر و دست نخورده است.

مناظر زیبا و دیدنی این سرزمین حس زیبای سحرانگیز را برای مسافران، میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی بخصوص در این نوروز و فصل بهار تداعی می کند و شمالی در جنوب ایران اسلامی را به تصویر می کشاند.

محمود باقری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: همه مناطق این استان دارای طبیعتی بی نظیر و جاذب گردشگر است.

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد 10کمیته برای استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی و ارائه خدمات تشکیل شده و آمادگی دارند.

باقری اظهار کرد: نزدیک به 300 جاذبه گردشگری در استان وجود دارد که 50 جاذبه از این تعداد دارای زیرساخت‌های گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های گردشگری این استان به حدی رسیده که پاسخگوی گردشگران است.

باقری مهمترین مناطق گردشگری استان را "دشتک دیل" و "امامزاده بی بی حکیمه (س)" در شهرستان گچساران، منطقه گردشگری "شلال دون" در شهرستان باشت، " آبشار تنگ تامرادی"،"آبشار یاسوج" و "تنگ گنجه ای" در شهرستان بویراحمد، "تنگ ماغر" و "برم الوان" در شهرستان بهمئی، "موگرمون" در شهرستان لنده، "چشمه بلقیس"در شهرستان چرام، "کوه گل" و "غار ده شیخ" در شهرستان دنا و "آبشار کمردوغ"، "امامزاده سید محمود(ع)" و " آبشار طوف خیمه" در شهرستان کهگیلویه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: همه مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد زیبایی خاص خود را دارند و دارای طبیعتی بی نظیر و جاذب گردشگر است.

مراکز اقامتی کهگیلویه و بویراحمد آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی

فرشید کرمی، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از آمادگی بیش از 1200 تخت مراکز اقامتی استان کهگیلویه و بویراحمد برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی خبر داد .

وی افزود: 7 هتل چهار، سه و دو ستاره با 572 تخت، 6 مهمانپذیر با 316 تخت، 2 هتل آپارتمان با 92 تخت، 8 واحد بوم گردشگر و اقامتگاه سنتی با 120تخت، 70خانه مسافر با 150تخت، 8مجتمع تفریحی و رفاهی، 8 سفره ذخانه سنتی،40 اردوگاه تفریحی و کمپینگ اقامتی در استان آماده استقبال از و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

کرمی اظهارکرد: سالن های هلال احمر، ورزش و جوانان و اردوگاههای تفریحی استان علاوه بر این مراکز اقامتی برای موارد اضطراری در نظر گرفته شده است. همچنین 4 کمپ اسکان در شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت و دنا برای اسکان و پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی پیش بینی شده است.

به گزارش ایسنا، وجود بیش از 2630 اثر باستانی از دوره نو سنگی تا دوره اسلامی، بالغ بر 300 جاذبه گردشگری و 500 چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، 20 رودخانه بزرگ و کوچک، بیش از 40 آبشار دائمی و فصلی و دهها پارک جنگلی، دریاچه های طبیعی، سدهای بزرگ و کوچک، دشتهای وسیع، جنگلهای چشمگیر بلوط، مناطق حفاظت شده با گونه های جانوری متعدد، غارها و اشکفتها، باغ های زیبا، کوه های سربه فلک کشیده با دامنه های سر سبز و همچنین رایحه خوش گیاهان در دشت ها و کوهساران بخش کوچکی از جاذبه های این سرزمین ناشناخته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد از جاذبه های تاریخی همچون شهر قدیم دهدشت(بلاد شاپور)در شهرستان کهگیلویه، نقوش برجسته تنگ سروک(سولک) در شهرستان بهمئی، قلعه چرام در شهرستان چرام، چهارطاقی خیرآباد، قلعه"دژ سلیمان" و گنبد لیشتر در شهرستان گچساران، پل بریم و دوگور دوپا در شهرستان باشت، تپه تل خسرو در شهرستان بویراحمد و گورستان تاریخی لما و پل های پاتاوه در شهرستان دنا برخوردار است .

این جاذبه ها به همراه جاذبه های بی نظیر و فراموش نشدنی طبیعی همچون "آبشار کمردوغ" قلعه رئیسی، آبشار طوف خیمه، حاشیه کوه نور، منطقه موگرمون، تنگ پیرزال و حاشیه کوه سیاه در شهرستان کهگیلویه، "چشمه بلقیس چرام" در شهر چرام، "برم الوان "در شهر لیکک، روستای "مارین"، سد کوثر، منطقة گردشگری دشتکِ دیل و منطقه حفاظت شده کوه خامین در گچساران، "گردنه شلالدون"و منطقه گردشگری رود رونه در باشت، شهر توریستی سی سخت، منطقه "کوه گل" سی سخت، کوه دنا، غار یخی(یکی از غارهای معدود و منحصر به فردی است که در ارتفاع دیواره شمالی منطقه حفاظت شده دنا و در جنوب روستای خفر قرار دارد) و غار ده شیخ در شهرستان دنا ، آبشار "تنگ تامرادی "، روستای" کَریَک"، دریاچه "مور زرد زیلایی" و تنگ گنجه ای، سد شاه قاسم و پارک جنگلی، آبشار یاسوج در شهرستان بویراحمد ، می تواند جزو خاطرات به یادماندنی یک مسافر باشد و برای همیشه در ذهن او باقی بماند .

جاذبه های مذهبی این استان بیش از 300 امامزاده است که می توان به امامزاده بی بی حکیمه(س) خواهر امام رضا (ع) در گچساران، امامزاده سید محمود (محمید) و میرسالار (ع) در کهگیلویه، امامزادگان شاه مختار، شاه قاسم، امامزاده عبدالله و شاه حسن در شهرستان بویراحمد، امامراده علی در شهرستان چرام، شاه عسکر در شهرستان دنا، امامزاده بابا احمد(ع)، امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم (ع) در شهرستان بهمئی اشاره کرد .

از صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد می توان به قالی و قالیچه، سیاه چادر، نقش حوض چند ضلعی، نقش حوض با نشان ساسانی، گبه، نمدمالی، توبره، خورجین، حور ( خور) یا جوال، نقش قاب قرآنی، گلیم بافی و جاجیم اشاره کرد .

سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد شامل؛ قالی، جاجیم، گلیم، گبه، گردو، عسل، کشک، کَلگ، روغن حیوانی (روغن خَش)و قراقروت می شود .

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن زیبایی های طبیعی، بکر و دست نخورده توانمندی های ویژه ای در بخش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) دارد .

چهره گوناگون طبیعت کوهستانی و سردسیر حوزه شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد با طبیعت گرمسیری حوزه جنوبی ویژگی های یک منطقه همراه با طبیعت چهارفصل را برای آن به ارمغان آورده است. افزون بر آن، کوچ نشینی عشایر مناطق بویراحمد، بهمئی، دشمن زیاری، طیبی، بابوئی و چرام در اقلیم های گوناگون استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه ارزشمندی فرهنگی و اجتماعی است که دارای جاذبه های ویژه و منحصر به فردی برای گردشگران این استان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تشریح آخرین اقدامات تجسس برای یسنا + عکس دختر گمشده