به گزارش افکارنیوز،

به دنبال بالا گرفتن اختلافات با آمریکا بر سر به کارگیری تجهیزات تولید شده در شرکت چینی هوآوی در زیرساخت‌های شرکت‌های مخابراتی، آلمان امروز (سه‌شنبه) برای ساخت شبکه تلفن همراه فوق سریع ۵G مناقصه گذاشت.

یوشن هومان، رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان، برای کاهش دادن این تنش‌های ایجاد شده بر سر هوآوی، اظهار داشت: «مهم نیست که عرضه کننده از سوئد باشد یا چین، شرکت‌ها باید الزامات گواهی‌ها و کنترل‌های امنیتی را دارا باشند».

۵G، نسل پنجم و نسل جدید و پرسرعت ارتباطات تلفن همراه است و برلین برای ارائه خدمات ۵G به حداقل ۹۸ درصد از خانوار‌های آلمانی، بزرگراه‌ها و خطوط راه آهن در این کشور، به خدمات شرکتی که در این مناقصه برنده می‌شود نیاز دارد.

آمریکا با این استدلال که تجهیزات چینی می‌تواند به جاسوسی پکن از شرکت‌ها و دولت‌های غربی کمک کند آلمان را تهدید کرده است اگر سخت افزار‌های ساخت هوآوی را از زیرساخت‌های خود خارج نکند اشتراک گذاری اطلاعات با برلین را متوقف خواهد کرد.

اکنون در آلمان چهار اپراتور در حال فعالیت هستند که در میان آن‌ها سه ارائه دهنده اصلی شبکه تلفن همراه آلمان - دوئیچه تلکام، ودافن و تلفنیکا جرمنی – به علاوه یونایتد اینترنت که یک شرکت آلمانی متخصص در خدمات اینترنت است قرار دارد.

شرکت هوآوی در میان شرکت‌کنندگان این مناقصه حضور ندارد؛ اما برای چهار شرکت آلمانی سخت‌افزار‌های ضروری مانند آنتن و رهیاب را فراهم می‌کند.

آمریکا پکن را متهم می‌کند که با استفاده از شکبه ۵G هوآوی به عنوان اسب تروا، این اپراتور را مجبور به انتقال اطلاعات به دولت چین می‌کند؛ اما تاکنون واشنگتن شواهدی برای اثبات این اتهامات ارائه نکرده است.

تلاش‌های آمریکا برای تشویق سایر کشور‌ها به ممنوعیت استفاده از تجهیزات هوآوی در زیرساخت‌های مخابراتیشان، زمانیکه دولت آنگلا مرکل تصمیم گرفت اعمال محدودیت خاص برای شرکت‌هایی که در مناقصه ۵G شرکت می‌کنند وجود نداشته باشد، به شدت تضعیف شد.

به دنبال آن سفیر آمریکا در آلمان طی نامه‌ای به وزیر اقتصاد دولت مرکل هشدار داد واشنگتن می‌تواند همکاری اطلاعاتی خود را با برلین تعلیق کند مگر آنکه آلمان ممنوعیت فعالیت هوآوی را بپذیرد.