مردم سبزه و ماهی قرمز را در آب‌های آزاد رهاسازی نکنند


مردم سبزه و ماهی قرمز را در آب‌های آزاد رهاسازی نکنند

رئیس حفاظت محیط زیست بندر آستارا گفت : مردم سبزه و ماهی قرمز عید را در آبهای آزاد رهاسازی نکنند ، زیرا با این کار آسیب جدی به طبیعت وارد می شود.

به گزارش خبرآنلاین گیلان؛ محمدرضا روشنی، بر عدم استفاده از گندم ، حبوبات و سایر غلات برای سبزه عید تاکید کرد و افزود : حس طراوت و شادابی سبزه بر سر سفره هفت سین نوروز بر کسی پوشیده نیست ، اما با وجود این برای جلوگیری از دور ریز و هدررفت دانه های خوراکی و آب زیاد در آستانه عید ، بهتر است شهروندان برای حفظ محیط زیست این سنت را به صورت درست انجام دهند.

وی تاکید کرد : شهروندان می توانند با کاشت دانه هایی همچون پرتغال ، نارنج ، نارنگی ، بلوط و...که قابلیت انتقال به طبیعت را دارند ، از آن به عنوان سبزه عید استفاده کنند.

وی رها نکردن سبزه در سطل زباله ها ، جوی های آب و فضای سبز شهری ، استفاده از دانه های سبزه شده به عنوان خوراک پرندگان ، ایجاد تدابیری از طرف شهرداری ها برای گردآوری سبزه ها در پایان نوروز با هدف تبدیل به کود کمپوست را از جمله راهکارهای مهم کاهش هدررفت گندم و حبوبات به عنوان ماده های غذایی ارزشمند دانست و اضافه کرد : در این راستا از عموم دوستداران طبیعت کشورمان بویژه مردم با فرهنگ آستارا انتظار می رود تا با استفاده از شیوه های جایگزین در جهت حفظ محیط زیست گامی موثری بردارند.

ماهی قرمز برای کودکان و طبیعت آسیب های جبران ناپذیری دارد

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا سپس با اشاره به اینکه ماهیان قرمز همه ساله بر سر سفره هفت سین ما ایرانی ها قرار دارد و نماد خوش یمنی و سر زندگی محسوب می شود ، تصریح کرد : اما متاسفانه همین ماهیان کوچک و زیبا موجب انتقال آلودگی و ویروس به انسان شده و آسیب های جدی به چرخه طبیعت وارد می کنند.

روشنی در ادامه خاطرنشان کرد : برخی از والدین ماهی قرمز را به عنوان وسیله بازی برای کودکان خود می خرند و کودکان نیز به آنها دست می زنند ، غافل از اینکه نمی دانند چه خطراتی در کمینشان است ، به همین علت توصیه می شود والدین کودکان خود را به طور جدی از تنگ ماهی دور نگه دارند.

وی سپس با اشاره انتقال بیماری های مشترک بین انسان و آبزیان گفت : احتمال ایجاد آلرژی ، حساسیت های جلدی ، اگزما و خارش پوستی در بزرگسالان و کودکان وجود داد.

وی اضافه کرد : در فضله های ماهیان قرمز عامل بیماری زایی بنام "سالمونلا" وجود دارد که با ورود به بدن موجب ایجاد بیماری تیفوئید و سایر بیماری های دستگاه گوارش در کودکان می شود.

وی عوارض دست زدن کودکان به ماهی قرمز را اسهال و استفراغ و تب شدید عنوان کرد و افزود : بعضی از ماهیان به باکتری مایکو باکتریوم (سل) آلوده اند و تماس آنها با انسان ممکن است موجب بیماری های پوستی و اگزما شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه رهاسازی سبزه و ماهی قرمز به چرخه محیط زیست آسیب جدی وارد می کند ، گفت : برخی از افراد ماهی قرمز را در نزدیک ترین رودخانه یا برکه رها می کنند تا به قول خودشان آنرا آزاد کرده باشند ، اما قافل ازاینکه نمی دانند با این کار چه ضرری به چرخه محیط زیست وارد می کنند ، زیرا انواع ماهیان قرمز تهاجمی هستند و با خوردن تخم و نوزاد ماهیان موجود در طبیعت ، باعث کاهش جمعیت آنها می شوند.

روشنی در پایان به شهروندان پیشنهاد داد ، برای کمک به حفظ محیط زیست بجای ماهی قرمز از سیب قرمز بعنوان شیوه جایگزین در سفره های هفت سین استفاده کنند.

46

کد خبر 1242681

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟