اولویت اصلی دولت فعلی و دولتهای آینده آمریکا، اسرائیل است


اولویت اصلی دولت فعلی و دولتهای آینده آمریکا، اسرائیل است

دبیرکل حزب الله لبنان: اسرائیل برای آمریکا حائز اهمیت است نه بخاطر اینکه متحد آمریکاست بلکه بخاطر اینکه اسرائیل خودِ آمریکاست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی پیرامون تازه ترین تحولات سیاسی منطقه به سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی پرداخت.
سید حسن نصرالله در سخنان خود گفت: در ابتدا می خواهم به برخی از مناسبت ها اشاره کنم و این اعیاد پیش رو را به مسلمانان و مسیحی ها تبریک بگویم.مسلمانان تا چند روز آینده عید مبعث را پیش رو دارند. عید مبعث و مناسبت های ماه مبارک رجب را به مسلمانان تبریک می گویم.
سید حسن نصر الله همچنین عید بشارت را به مسیحی ها تبریک گفت و تاکید کرد مسلمانان و مسیحیان احترام خاصی برای حضرت مریم و عیسی قائل هستند.
دبیرکل حزب الله لبنان افزود برخی از کشورهای اسلامی آغاز سال جدید شمسی را جشن می گیرند؛ به همین مناسبت به مردم ایران و برداران کُرد در کشورهای مختلف و برخی از مردم کشورهای آسیای میانه حلول سال جدید شمسی را تبریک می گویم.
سید حسن نصرالله گفت علاوه بر اعیاد و مناسبت های شاد،روزهای آینده مناسبت های حزن انگیزی نیز در پیش رو داریم؛ شهادت امام موسی کاظم (ع) یکی از مناسبت هاست که در عراق توجه ویژه ای به آن می شود، از این رو این مناسبت مذهبی را به مردم عراق تسلیت می گویم.
دبیرکل حزب الله لبنان ضمن اشاره به حادثه غرق شدن لنج تفریحی در موصل عراق گفت به مردم، دولت، مراجع، پارلمان و همه احزاب و گروه های سیاسی عراق فاجعه موصل را تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای کشته شدگان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر جزیل و برای مجروحان و مصدومان از خداوند متعال شفای عاجل مسالت دارم.
سید حسن نصرالله در ادامه گفت بر خود لازم می دانم از پایداری و مقاومت شجاعانه مردم غزه در برابر دشمنان در دیروز و امروز تشکر و قدردانی کنم. علاوه بر این، به مردم کرانه باختری بخاطر مجاهدت ها و شهدایی که مردم این منطقه تقدیم کردند و بویژه به (خانواده) شهید مجاهد عمر ابولیله شهید شجاع، قهرمان و کم سن و سال تبریک بگویم.
دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد علاوه بر این به اسرای فلسطینی که روزهای اخیر در زندان با شجاعت مقاومت کردند، تبریک و تهنیت بگویم. علاوه بر این باید به مقاومت، پایداری و قهرمانی های مردم بزرگ، ارتش و کمیته های مردمی و برداران انصارالله و همه کسانی که در کنار آنها ایستاده اند همه و همه از فرماندهان و قهرمانان و مبارزان جبهه ها تقدیر و تشکر کنم. از همه کسانی که در جنگ تحمیلی متجاوزان ضد یمن که وارد سال پنجم خود شده است،همچنان در مقابل متجاوزان مقاومت می کنند؛ کمال تشکر قدردانی و تبریک را دارم.حضور مرد یمن در همه تظاهرات هایی که در صنعاء، صعده و سایر شهر های یمنی برگزار می شود نشان از پایداری، مقاومت، اراده، ایمان مردم بزرگ یمن دارد.
سید حسن نصرالله تصریح کرد سخنرانی امروز به طور خاص درباره سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا به لبنان و اظهارات و دیدارهای وی در این دیدار و در خواست هایی است که او از مقامات سیاسی لبنانی داشته و موضع گیری هایی که در این باره شده است.اما قبل از پرداختن به این موضوع به مساله مهمتر یعنی اقدام امریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان و الحاق جولان به رژیم صهیونیستی اشاره می کنم. همه ما شاهد این مساله بودیم که چگونه ترامپ حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت. این موضوع بسیار مهمی در تاریخ درگیری ها میان عرب ها و اسرائیلی ها است و پیامدها و تهدیدهای جدی برای حقوق، سرزمین، مقدسات و آینده امت اسلامی و عربی دارد.
دبیرکل حزب الله لبنان افزود تنها اکتفا به محکوم کردن اقدام امریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان فایده ای ندارد.
سید حسن نصرالله تاکید کرد دلایلی برای اقدام امریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان وجود دارد. اولین دلیل این اقدام امریکا توهین و بی احترامی به کشورهای عربی و اسلامی است. چرا که در میان کشورهای عربی و اسلامی در سطح مردمی و دولت ها اجماع و اتفاق درباره حاکمیت سوریه بر بلندی های جولان وجود دارد.

سید حسن نصرالله افزود منظور من صدها میلیون عرب و یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان و ده ها کشور عربی و اسلامی است که البته ترامپ با سران بسیاری از این کشورها چندی پیش دیدار کرد اما با این وجود، همه کشورهای اسلامی و عربی اتفاق نظر دارند که جولان بخشی از خاک سوریه است که به اشغال صهیونیست ها در آمده است. بنابراین این اقدام امریکا در به رسمیت شناختن جولان توهین به همه مردم و سران کشورهای عربی و اسلامی است و برای امریکا هیچ اهمیتی ندارد که کشورهای عربی و اسلامی مخالف این تصمیم آنها هستند و از این تصمیم آنها آزرده می شوند همه این ها هیچ ارزشی برای امریکا ندارد. در واقع هنگامی که ترامپ این تصمیم را گرفت هیچ توجهی به این مسائل نداشت.
دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و حتی کشورهایی که همپیمان و دوست امریکا نیز هستند در برابر این اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان موضع گیری کردند. این کشورها دشمن امریکا نیستند بلکه دوست و همپیمان امریکا هستند اما با این وجود نسبت به این تصمیم آمریکا اعتراض کردند.
سید حسن نصرالله افزود ترامپ فقط بخاطر اسرائیل این بی احترامی و توهین را به کشورهای عربی و اسلامی روا داشت. در این مساله به همه دولت ها و مردم کشورهای عربی و اسلامی ثابت شد که ارزش آنها برای امریکا و به طور خاص برای دولت ترامپ چقدر است. بی احترامی و توهین امریکا و به طور خاص دولت ترامپ مخالف با نص صریح قوانین و قطعنامه ها و سازمان های بین المللی و جامعه جهانی است.
سید حسن نصرالله تاکید کرد قبل از اینکه ترامپ حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت شناسد، همه دنیا متفق القول بودند که جولان اشغالی جزئی از خاک سوریه است و رژیم صهیونیستی جولان را اشغال کرده است اما تنها کسی که بر خلاف همه حاکمیت اسرائیل را بر جولان به رسمیت شناخت، شخص ترامپ و دولت امریکا است که البته این اقدام امریکا نیز به خاطر حمایت از اسرائیل صورت گرفت.
دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد اقدام امریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان نشان از موضع ظالمانه، استبدادی، استکباری و متکبرانه و خود برتر بینی دولت امریکا دارد.
سید حسن نصرالله افزود دولت آمریکا به سازمان ملل و شورای امنیت و به قوانین بین المللی و قطعنامه ها و منشور سازمان ملل احترام نمی گذارد بلکه امریکا تا زمانی همه این سازمان ها و قوانین را قبول دارد که در راستای منافع این کشور باشد اما در صورتیکه سازمان ها و قوانین بین المللی در راستای طرح و اهداف امریکا نباشد، آمریکا این قوانین را به راحتی هرچه تمام و به صورت توهین آمیزی نقض و زیر پا می گذارد. از سوی دیگر، سازمان ها و نهادهای بین المللی و قوانین و قطعنامه های بین المللی این توان را ندارند که از حق مردم از جمله حاکمیت بر سرزمین و بازپس گیری سرزمین اشغالی دفاع کنند. این همان نکته ای است که درباره جولان تکرار شد و پیش تر نیز درباره موضوع قدس رخ داده بود.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطر نشان کرد نهاد و سازمان های بین اللملی در قبال تصمیم های آمریکا از جمله اقدام این کشور در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان عاجز است و تنها به محکوم کردن آن اقدام می کنند. این همان موضعی است که کشورهای جهان نیز اتخاذ کرده اند و ما مشابه آن را از دبیرکل سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی می شنویم و این همه واکنش نهادهای بین اللملی در قبال اقدام ظالمانه و متکبرانه امریکا است. بنابراین، ما باید از این مساله درس و عبرت بگیریم.
سید حسن نصرالله افزود اولویت اصلی دولت فعلی و دولت های آینده امریکا، اسرائیل است بنابراین با هر اقدامی که مخالف با مصالح و منافع اسرائیل باشد مقابله می شود و امریکا در این راه به هیچ قانونی پایبند نیست و همچنین هیچ ارزش و اعتباری برای هیچ کشوری قائل نیست. امریکا برای تامین منافع اسرائیل هیچ تعارفی حتی با کشورهای همپیمان و دوست خود نیز ندارد. بنابراین هدف اصلی امریکا تقویت و حمایت اسرائیل است.
سید حسن نصرالله خاطر نشان کرد حمایت مطلق امریکا از اسرائیل ضربه محکمی به عملیات به اصطلاح (برقراری) صلح در منطقه وارد می کند. فرآیندی که مبتنی بر برقراری صلح در مقابل اعطای خاک و سرزمین است چرا که آنها بعد از اینکه سرزمین و مقدسات را می گیرند سپس خواهان برقراری صلح و عادی سازی روابط می شوند.
سید حسن نصرالله تاکید کرد آمریکا خاک سوریه را گرفت و به اسرائیل داد همچنان که چند ماه پیش این اقدام را درباره قدس نیز انجام داد. هنگامی که همه کشورهای جهان و در راس آن کشورهای عربی و اسلامی این اجازه را به ترامپ بدهند که قدس را مصادره کند و قدس را پایتخت ابدی اسرائیل بداند و همه در قبال این اقدام ترامپ سکوت می کنند و موضع گیری مناسبی نمی کنند، طبیعتا زمینه برای تجاوزهای بیشتر فراهم می شود چرا که مقدس ترین مکان در میان مسلمانان و مسیحی ها و همه مردم منطقه قدس است. بنابراین اگر قدس به اسرائیل داده شود دیگر چیزی باقی نمی ماند. سایر کشورهای عربی و اسلامی نیز مقدس هستند اما هیچ یک از این کشورها به مقدس بودن قدس از نظر دینی، تاریخی و اخلاقی نمی رسد.
سید حسن نصر الله خاطر نشان کرد آنچه که این جرات را به ترامپ داد که این تصمیم را درباره جولان بگیرد همان موضع (سست) کشورهای عربی و اسلامی در قبال مساله قدس بود. بر این اساس، ما و همه مردم کشورهای اسلامی و عربی و به طور ویژه برادرانمان در فلسطین باید این انتظار را داشته باشیم که ترامپ چندی بعد بیاید و حاکمیت اسرائیل برکرانه باختری را نیز به رسمیت شناسد.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود پیرامون تحولات منطقه و لبنان گفت من به ملت های عربی و اسلامی و به ویژه برادران فلسطینی خود می گویم باید انتظار داشته باشیم پس از چند وقت دیگر ترامپ حاکمیت اسرائیل را بر کرانه باختری نیز به رسمیت بشناسد، چرا که این خواسته ای اسرائیلی، صهیونیستی است و به نظر صهیونیست ها، بخش بزرگی از سرزمین های اشغالی کنونی از قداستی مانند قداست کرانه باختری و پیش زمینه تاریخی آن برخوردار نیستند. از این رو هیچ بعید نیست پس از شهرک سازی های انبوهی که اخیرا در کرانه باختری آغاز شده است، اعلام کنند این منطقه نیز بخشی از اسرائیل است و به مردم فلسطین اعلام کنند فلسطین شما فقط در نوار غزه محصور است و ما در قالب معامله قرن با مصر گفتگو می کنیم و با اموال کشورهای عربی بخشی از سرزمین سینا را برای شما خریداری می کنیم تا در آنجا به صورت دائمی ساکن شوید. بر همین اساس پس از به رسیمت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر جولان باید هر لحظه،هر روز و هر ساعت منتظر باشیم ترامپ پذیرفتن حاکمیت اسرائیل را بر کرانه باختری به جهان عربی و اسلامی اعلام کند.
نکته دوم در مورد موضوع جولان این است که پاسخ و واکنش واقعی جهان عرب از جمله اتحادیه عرب به اقدام اخیر ترامپ، نیازمند اندکی شجاعت و مردانگی است. درخواست من از کشورهای عربی برای واکنش به موضوع جولان همان درخواستی است که درباره واکنش به موضوع قدس نیز مطرح کردم. چند روز دیگر قرار است نشست سران کشورهای عربی در تونس برگزار شود. ما از کشورهای عربی انتظار نداریم با اسرائیل وارد جنگ شوند، بلکه طرحی به اسم طرح صلح عربی بر روی میز است که عملا مُرده و اعتبار خود را از دست داده است و اسرائیل نیز آن را به رسمیت نمی شناسد و حتی به آن نگاه نمی کند، با این وجود دارای ارزش سیاسی و معنوی مشخصی است. کمترین کاری که کشورهای عربی می توانند انجام دهند البته اگر اندکی وجود، شرف، وجدان و شهامت نزد آنها باقی مانده باشد، این است که در نشست تونس طرح صلح عربی سال 2002 بیروت را از میز مذاکرات خارج کنند و به نقطه صفر بازگردند. این کمترین و ساده ترین پاسخ و واکنش سیاسی است که دارای ارزش سیاسی و معنوی است.
موضوع سوم درباره مسئله جولان این است که طرف ها و جریان هایی که همچنان مشکوک و مردد هستند باید به نتیجه قطعی برسند و کسانی که بین انتخاب گزینه ها حیران و سرگردان هستند باید بدانند با توجه به تجربه های گذشته درباره قضیه قدس و اکنون درباره جولان، تنها انتخابی که پیش روی مردم سوریه برای باز پس گیری جولان وجود دارد و تنها انتخابی که پیش روی مردم لبنان برای باز پس گیری مزارع شبعا و تلال کفر شوبا و بخش لبنانی سرزمین غجر و دستیابی حقوق کامل خود در بخش آب، نفت و گاز وجود دارد و تنها انتخابی که پیش روی مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع شان وجود دارد، مقاومت ؛ مقاومت و مقاومت است. آن هم با توجه به برهه زمانی کنونی که مقاومت پیرزوی های بسیاری کسب کرده و مقاومت و محور مقاومت قدرتمند شده است و در زمانی که آمریکا تلاش می کند با استفاده از تهدید و ارعاب، انتخاب ها و خواسته های خود را تحمیل کند، در حالیکه در بسیاری از عرصه ها دچار شکست و ناامیدی شده است. قطعنامه های بین المللی و نهادها و سازمان بین المللی و جامعه جهانی هیچ گونه ارزشی برای آمریکا در مقایسه با منطق زور و به کارگیری قدرت نظامی ندارند.
سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات و مسائل داخلی لبنان گفت می خواهم اندکی به سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان بپردازم. همه ما در چند روز گذشته شاهد بودیم وزیر امور خارجه قویترین کشور جهان پس از چند دیدار و برگزاری چند نشست به وزارت امور خارجه لبنان آمد و با وزیر امور خارجه لبنان در یک نشست خبری مشترک شرکت کرد. ما دیدیم پمپئو در این نشست متن مکتوبی را قرائت کرد و این یعنی، او دارای قدرت فی البداهه گویی نیست. این را گفتم تا با دقت و مرحله به مرحله این سفر را تشریح کنیم. او در سخنان چند دقیقه ای خود، 18 بار به اسم حزب الله و 19 بار به اسم ایران اشاره کرد و از پاسخ به سؤالات خبرنگاران حاضر در سالن نشست خودداری کرد. این رفتار یعنی او آمده بود تا پیامی را ابلاغ کند و برود. این اقدامات به لحاظ ظاهری بیانگر استکبار و خودبرتربینی و در عین حال، ضعف منطق است چرا که ممکن بود خبرنگاران و اصحاب رسانه از او سوالاتی بپرسند و او در تنگنا قرار گیرد و به همین خاطر از دست خبرنگاران لبنانی گریخت. حزب الله تواضع و فروتنی دارد و خود را بخشی از لبنان بزرگی می داند که دارای جایگاه خاص خود در معادلات بین المللی است، با این وجود برای ما موجب سعادت است که وزیر امور خارجه قویترین کشور استکباری جهان، حزب الله را دشمن و مشکل و گره اصلی خود بداند. هر چند دیدگاه او درباره ایران نیز همین است ولی چون ایران کشور قدرتمندی در منطقه است من فقط به حزب الله اشاره کردم. این موجب خشنودی ماست که پمپئو در سخنان چند دقیقه ای خود 18 بار به اسم حزب الله اشاره کرد و محور اصلی همه دیدارهای پمپئو با مسئولان حزبی و رسمی لبنان، حزب الله بود. این مسئله به لحاظ ظاهری ما را نه تنها نمی ترساند و باعث ناراحتی ما نیست، بلکه موجب خشنودی و سعادت ماست. حتی ترامپ در اظهارات روز گذشته خود هنگام امضای سند جولان و ذکر دلایل اقدامش، باز به حزب الله اشاره کرد. ما خشنودیم از اینکه دولت آمریکا تا این اندازه از ما عصبانی و خشمگین است، چرا که در فرهنگ ما آمریکا "شیطان بزرگ" است و هنگامی که شیطان بزرگ از ما ناراضی و عصبانی است، این یعنی خدواند متعال از ما راضی است. ما به مکتبی تعلق داریم که معتقد است هرگاه آمریکا از ما راضی باشد باید در مواضع و تعهدات دینی، قومی، ملی، هویت، ذات و ماهیت خود تجدید نظر کنیم، چرا که رضایت شیطان بزرگ از ما بیانگر این است که مشکل داریم. هنگامی که پمپئو آمد و اظهارات خود را درباره حزب الله در جلسات علنی و غیر علنی اعلام کرد، ما مطمئن شدیم و ایمان و یقین و بصیرت و آگاهی مان درباره درستی مواضع و انتخاب افزایش یافت و اینکه ما خودمان هستیم با وابستگی های فکری، اعتقادی،دینی، میهنی و قومی خاص خودمان. اما اگر بخواهیم به لحاظ مضمون و محتوا به سفر و اظهارات پمپئو بپردازیم، ما در متنی که پمپئو در نشست خبری با وزیر خارجه لبنان قرائت کرد، حتی یک جمله درست و صادقانه پیدا نکردیم که با واقعیت ها مطاقبت داشته باشد. قبل از اینکه به برخی ادعاهای مطرح شده در اظهارات پمپئو پاسخ دهم، باید بگویم این پاسخ ها و تکذیب ادعاها برای این است که ما آگاه باشیم و بدانیم داستان این نیست که شخصی به لبنان سفر کرد و رفت و تمام شد. من موافق این تحلیل ساده انگارانه نیستم. من معتقدم باید به خوبی آگاه و هوشیار باشیم که آمریکا در این منطقه وارد نبردی در راستای تأمین منافع اسرائیل در همه عرصه ها و محافل شده است و یکی از این عرصه ها، لبنان است. از این رو ما باید به خوبی به گفته های او دقت تا بر اساس آن تصمیم گیری کنیم و واکنش نشان دهیم. پمپئو از ثبات و شکوفایی و آرزوهای مردم لبنان سخن گفت و اگر دقت کرده باشد حتی یک کلمه از اسرائیل سخن نگفت. او گفت حزب الله از 34 سال پیش مشکل آمریکا بوده است، گویا لبنان هرگز با مشکلی به اسم اسرائیل مواجه نبوده است و لبنان همسایه متخاصمی به اسم اسرائیل نداشته است. گویا رژیمی به اسم اسرائیل وجود ندارد که چند بار به لبنان حمله کرده و مرتکب کشتارهایی در لبنان شده باشد و ده ها هزار مرد و زن لبنانی را در زندان های فلسطین اشغالی شکنجه کرده باشد. اسرائیلی که روزانه حاکمیت ملی لبنان را در هوا و زمین نقض می کند. اسرائیلی که در داخل خاک لبنان نیز دیوار می کشد و جهان یک کلمه اعتراض نمی کند. اسرائیلی که لبنان را از استفاده از منابع طبیعی اش در دریا منع می کند. اسرائیلی که روزانه لبنان را تهدید به نابودی می کند. به اعتقاد پمپئو هیچ یک از این مسائل مشکل لبنان نیستند بلکه تنها مشکل لبنان حزب الله است و لبنانی ها باید خود را برای مقابله با آن آماده کنند و شجاعت رویارویی با آن را داشته باشند. آیا این ادعا صحیح است؟ من خطاب به مردم لبنان و همه مسئولان لبنانی می گویم آیا این ادعای درستی است؟ حتی از کسانی که معتقدند حزب الله مشکل لبنان است می پرسم آیا حزب الله تنها و اصلی ترین مشکل لبنان است؟ اکنون قصد دارم بند بند اظهارات پمپئو را در حداقل زمان ممکن بررسی کنم، چرا که ما باید با واقعیت ها مواجه شویم و هر آنچه پمپئو دباره واقعیت ها گفت دروغی بیش نبود.
پمپئو در بند اول اظهارات خود ادعا کرد حزب الله مانعی در مقابل آرزوها و خواسته های ملت لبنان است. ای مردم لبنان آیا حزب الله واقعا مانعی در مقابل خواسته های شماست؟ آرزوی مردم لبنان این است که سرزمین اشغال شده خود را باز پس گیرند. آرزوی مردم لبنان این است که امنیت و آسایش داخلی که در حال حاضر موجود است ادامه یابد و اخلالی در آن ایجاد نشود. مردم لبنان می خواهند حاکمیت و آبها و سرزمینشان مورد تعدی و تجاوز قرار نگیرد. مردم لبنان خواستار تشکیل دولتی هستند که فساد، غارت و به هدر رفتن اموال در آن جایی نداشته باشد، دولتی عادل و قوی که قادر باشد از آنها دفاع کند. دولتی که زندگی با کرامت برایشان بسازد و بتواند از منافع آنان محافظت و دفاع کند. این از ابتدایی ترین آرزوها و خواسته های مردم لبنان است. آیا حزب الله تنها مانع در مقابل محقق شدن این آرزوها و خواسته هاست؟ واقعیت این است که یکی از طرف هایی که با قدرت در مقابل محقق شدن اهداف مردم لبنان ایستاده، اسرائیل است و طرف هایی که از آن حمایت می کنند که در رأس آنها آقای پمپئو قرار دارد. کسی که لبنان را از استفاده از منابع و درآمدهایش منع می کند و بانک های لبنانی را تحریم کرده است و به اعمال تحریم های بیشتر تهدید می کند. کسی که از بازگشت آوارگان سوری و فلسطینی به کشورشان جلوگیری می کند. این همان کسی است که از برآورده شدن آرزوهای مردم لبنان جلوگیری می کند.
بند دو: پپمئو در اظهاراتش گفت حزب الله ملت لبنان را به مدت 34 سال و با اتخاذ تصمیمات بکجانبه در معرض خطر قرار داده است، تصمیماتی در حوزه جنگ و صلح و زندگی و مرگ که هیچ گونه بازخواست و نظارت برای آن وجود ندارد. او طبیعتا از مقاومت سخن می گوید نه فقط از سوریه. او درباره مقاومتی سخن می گوید که فقط حزب الله نبوده است بلکه حزب الله بخشی از آن بوده و به یکی از بخش های اصلی آن تبدیل شده است. این همان مقاومتی است که پمپئو آن را با این تعبیرات متهم می کند. من به آقای پمپئو و دوستانش می گویم کسی که ملت لبنان را نه فقط در 34 سال گذشته بلکه از سال 1948 تهدید کرده و در معرض خطر قرار داده است، اسرائیل است که آمریکا از ان حمایت و حفاظت می کند. اما محور مقاومت و از جمله حزب الله، این خطر را در طول 34 سال گذشته از سر مردم لبنان دفع کرده است. محور مقاومت، اراضی اشغالی را پس گرفت و اشغالگران را از لبنان بیرون راند، در حالی که آمریکا از طریق توافقنامه 17 ماه مه می خواست اسرائیل در لبنان نفوذ و سیطره داشته باشد. از این رو کسی که مردم لبنان را تهدید می کند اسرائیل و شما آمریکایی ها هستید، نه حزب الله که بخشی از مقاومت بوده است و همچنان خواهد ماند.
بند سوم، پمپئو گفت حزب الله از طریق وعده های سیاسی کاذب و ارعاب مستقیم رأی دهندگان توانست در پارلمان لبنان و سایر نهادهای دولتی حضور یابد و اکنون چنین تظاهر می کند که حامی است. به نظر می رسد او این سخنان را در پاسخ به مسئولان لبنانی گفته است که به او گفتند حزب الله در پارلمان و دولت حضور دارد. او نیز خواست با ادعاهای خود اعتبار این حضور را زیر سؤال ببرد. من می پرسم آیا ما وعده های سیاسی کاذب داریم؟ آیا ما رأی دهندگان را دچار ترس و ارعاب کردیم؟ هیچ یک از نیروهای فعال و تأثیرگذار در لبنان چنین ادعایی نداشته و ندارد، جز کسانی که فقط به نمایندگی از خود حرف می زنند. اما در لبنان کجا رأی دهندگان مورد ترس و ارعاب قرار گرفته اند؟ انتخابات پارلمانی اخیر لبنان در مقابل چشمان همه جهانیان برگزار شد. این ادعا نشان می دهد پمپئو از تحولات داخلی لبنان اطلاعاتی ندارد و این آمارها و داده های اطلاعاتی از سوی خائنان به او داده شده است و یا اینکه دستگاه های اطلاعاتی آنها اطلاعات اشتباهی به او داده اند.
بند چهارم، پمپئو گفت حزب الله دولت و ملت لبنان را از طریق جناح تروریستی اش که خرابی و ویرانی را برای لبنان به ارمغان می آورد، به چالش می کشد. گویا ما مزدورانی هستیم که معلوم نیست از کجا آمده ایم. حزب الله کجا خرابی و ویرانی به بار آورده است؟ چه کسی باعث ویرانی منطقه شده است؟ شما آقای پمپئو و آبا و اجداد و دولت و ارتش شما. ما نمی خواهیم به گذشته دور بازگردیم و از ویتنام و ژاپن حرف بزنیم، ولی فراموش نکرده ایم این شما بودید که افغانستان و عراق را اشغال و در سوریه مداخله نظامی کردید و ده ها هزار نفر را به کشتن دادید، از اسرائیل در همه جنایت هایی که مرتکب می شود حمایت می کنید، یمن را مورد تهاجم قرار دادید و ونزوئلا را به ویرانی و حمله نظامی تهدید می کنید و در مورد روسیه و سایر کشورهای دیگر نیز به همین منوال.
بند پنجم، پمپئو گفت حملات مسلحانه حزب الله با منافع ملت لبنان مغایرت کامل دارد، چگونه ممکن است هزینه کردن و کشتار مردم یمن و عراق و سوریه، کمک به شهروندان جنوب لبنان و بیروت و بقاع باشد. در این ادعا نکته دقیقی وجود دارد و ما می دانیم این اظهاراتی مکتوب است نه فی البداهه و بر روی عبارت های آن کار شده است. پمپئو نگفت اقدامات حزب الله کمکی به عموم مردم لبنان نمی کند بلکه گفت کمکی به شهروندان جنوب لبنان و بیروت و بقاع نمی کند. از این رو مخاطب پمپئو محیطی است که حزب الله در آن حضور دارد و در درجه نخست شیعیان لبنان. این ادعا بیانگر حماقت پمپئوست، چرا که در جنوب لبنان و همچنین افکار عمومی لبنان می دانند و به پمپئو نیز در نشست های داخلی گفته شده است که رفتن حزب الله به سوریه و مشارکت در جنگ سوریه علیه توطئه آمریکایی- اسرائیلی- تکفیری، به خاطر دفاع از سوریه و همچنین حمایت از کل لبنان و کل مناطق و شهرهای لبنان بوده است نه حمایت از شهروندان بقاع و جنوب لبنان و بیروت. همه مردم لبنان می دانند اگر داعش و جبهه النصره بر سوریه سیطره می یافتند سرنوشت لبنان و مردم آن چه بود.
بند ششم، پمپئو گفت چگونه ممکن است هزارها موشک در خاک لبنان برای مقابله با اسرائیل به قویتر شدن لبنان منجر شود. آیا وقاحت، حماقت، بلاهت و خفت و خواری بیشتر از این ممکن است وجود داشته باشد. اسرائیل از همان روز ایجادش به مرزها، ارتش، نیروهای امنیتی، مرزبانی ها، روستاهای مرزی، آسمان و دریای لبنان حمله ور شد . پمپئو با دلیل و مدرک احساس کرده است مقاومت به عنوان بخشی از معادله طلایی ارتش- مردم - مقاومت توانسته است نیروی بازدارنده ای در مقابل اسرائیل و حملات و تجاوزگری های آن باشد. لبنان اکنون به برکت این مقاومت از امنیت برخوردار است. در حال حاضر اسرائیل اگر بخواهد به فکر حمله به لبنان بیفتد و قصد بمباران و کشتار داشته باشد و یا بخواهد وارد روستاها و یا یکی از مواضع ارتش شود، هزار نوع حساب و کتاب می کند. این به چه دلیل است؟ به دلیل قدرت مقاومت و در رأس آن موشک های مقاومت، همان موشک هایی که شما اجازه نمی دهید ارتش لبنان به آن دست یابد.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود افزود: بند هفتم: پمپئو (در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری با وزیر خارجه لبنان) گفت حزب الله و ایران صلح، شکوفایی و استقلال لبنان را تهدیدی اصلی برای منافع سیاسی خود و اهداف سلطه طلبانه ایران می دانند. این ادعایی سراسر کذب است. آیا واقعیت این است؟ در خصوص شکوفایی، ثبات و صلح لبنان باید بگویم حزب الله عنصر اصلی معادله برقراری صلح و ثبات داخلی در لبنان است. آیا کسی هست بتواند این مسئله را انکار کند؟ بله در مقایسه با معیارهای محلی و منطقه ای، ما نیروی نظامی قدرتمندی هستیم ولی آیا ما با اقدامات خود باعث ایجاد اختلال در صلح، آسایش داخلی، ثبات، امنیت و شکوفایی لبنان هستیم؟ آیا هنگامی که ما خواستار مبارزه با فساد می شویم به روند شکوفایی ضربه می زنیم یا باعث شکوفایی در لبنان می شویم؟ هنگامی که ایران که بر خلاف شما در امور داخلی لبنان هیچ دخالتی نمی کند، پیشنهاد می دهد به لبنان در بخش برق رسانی، راه سازی، حل بحران های جاده ای و پرونده های متعدد دیگر کمک کند، آیا مانعی در مقابل برقراری ثبات و شکوفایی و صلح در لبنان است؟ کاملا برعکس جناب پمپئو! ما بیشترین تلاش را برای برقراری صلح، سازش داخلی و شکوفایی لبنان به کار گرفتیم. کسی نمی تواند این مسئله را انکار کند، چرا که ما بخشی از ملت لبنان هستیم که منفعت ملی آن در ثبات، امنیت، صلح و شکوفایی نهفته است و ایران با ما در این مسیر همراه است.
بند هشتم: پمپئو گفت شبکه های جرایم بین المللی، قاچاق مواد مخدر، پولشویی و دخالت ایران در امور گمرکی لبنان، لبنان را در معرض تحریم ها و مجازات های بین المللی قرار داده است. جناب پمپئو! شما که چنین ادعاهایی مطرح می کنید دلایل و اسناد و مدارک خود را نیز ذکر کنید. این ادعاها، کذب محض هستند و هیچ ارزشی ندارند.
بند نهم: پمئو گفت حزب الله منابع مالی لبنان را که سهم قانونی مردم این کشور است، به غارت می برد. ما اموال و دارایی های لبنان را غارت کرده ایم؟ در لبنان کسانی وجود دارند که متهم به فساد و غارت اموال عمومی و دریافت رشوه هستند، اما تاکنون کسی ادعا نکرده است حزب الله چنین اتهاماتی دارد. من در سخنان چند وقت پیش خود گفتم اگر کسی چنین ادعایی دارد علیه ما در سیستم قضایی شکایت کند. ما معتقدیم استفاده از اموال دولتی به لحاظ شرعی حرام است و کسی اجازه ندارد از حتی یک لیره از اموال دولتی بر خلاف قانون استفاده کند.
بند دهم: پمپئو گفت مردم لبنان نباید به دلیل خواسته ها و اهداف سیاسی و نظامی یک گروه غیرقانونی و روابط تروریستی آن مجبور به تحمل مشکلات شوند و تغییر این اوضاع نیازمند شجاعت مردم لبنان و مقابله با جرایم حزب الله و اقدامات تروریستی و تهدیدات آن است. بزرگترین مجرم و تروریست و تهدید کننده کشورها و ملت ها در جهان آمده است و ادعا می کند حزب الله مجرم و تروریست و تهدید است. اما اهمیت این بند از آن جایی است که پمپئو مردم لبنان را برای مقابله با حزب الله تحریک می کند. به هر حال این اظهارات، هدف اصلی سفر پمپئو را به لبنان که تحریک لبنانی ها علیه یکدیگر است، آشکار می کند. آنها می خواهند دست ما لبنانی ها به خون یکدیگر آغشته شود تا آقایان ترامپ و پمپئو از ما راضی باشند. آمریکا از این مسئله بسیار ناراحت است که می بیند همه کشورهای منطقه که خود نابودشان کرد، اوضاع امنیتی و ثبات چندان مناسبی ندارند ولی لبنان امن، با ثبات و منسجم است و مردم آن به طور مسالمت آمیز با هم زندگی می کنند. لبنانی ها علیرغم اختلاف نظر و دیدگاه های سیاسی در حفظ یکپارچگی و اتحاد ملی کوشا هستند و تلاش می کنند کشور خود را از نزاع های منطقه ای دور نگه دارند. این مسائل به مذاق پمپئو و آمریکا خوش نیامده است و از این رو او به لبنان سفر کرد تا مردمش را علیه هم تحریک کند. این سفر ما را به یاد رویدادی می اندازد که در آن عربستان که یکی از کشورهای متحد جناب پمپئو است، نخست وزیر لبنان را به گروگان گرفت و متعاقبا وزیر سعودی لبنانی ها را تحریک کرد تا در دام جنگ داخلی در لبنان گرفتار شوند. هدف این سفر نیز راه انداختن جنگ داخلی است. چه کسی برای برقراری ثبات، شکوفایی، صلح و امنیت در لبنان تلاش می کند؟ کسی که از درگیری های داخلی اجتناب می کند یا کسی که لبنانی ها را برای گرفتار شدن در دام جنگ داخلی تحریک می کند؟ بدون شک آمریکا همان طرفی است که برای تأمین منافع اسرائیل، لبنانی ها را علیه یکدیگر تحریک می کند.
بند یازدهم: پمپئو گفت آمریکا از بازگشت آوارگان سوری به صورت ایمن و در سریعترین زمان ممکن به کشورشان حمایت می کند و خواستار بازگشت آوارگان سوری به مناطق خودشان است. اجازه دهید یک مسئله ساده ذکر کنم. نظامیان آمریکایی در منطقه التنف در نزدیکی مرزهای عراق، اردن و سوریه مستقر هستند و پیرامون این منطقه نیز گروه های مسلح حضور دارند. در نزدیکی منطقه التنف، اردوگاه الرکبان قرار دارد که در آن دهها هزار آواره سوری زندگی می کنند. ساکنان این اردوگاه می خواهند به خانه و کاشانه خود بازگردند و دولت سوریه نیز با این مسئله موافقت کرده است. حتی دولت سوریه پا فراتر گذاشته و پذیرفته است آوارگانی که نمی خواهند به مناطق تحت کنترل دولت بازگردند و به منطاق شمالی و تحت سیطره معارضان بروند، دولت انتقال امن آنها را تضمین می کند. اما چه کسی است که آوارگان سوری ساکن اردوگاه الرکبان را از ترک این اردوگاه منع می کند؟ بدون شک آمریکا. اما در مورد آوارگان سوری مقیم لبنان در روزهای آینده به تفصیل سخن خواهم گفت. پمپئو همچنین گفت سؤال منصفانه این است که حزب الله و ایران چه کمکی به لبنان کرده اند. گویا جناب پمپئو همه اقدامات و تلاش های مقاومت را برای پیروزی و آزادسازی خاک لبنان و تحمیل عزتمندانه و مقتدر آن بر معادلات منطقه ای و بین المللی مشاهده نمی کند. جناب پمپئو مسئله اصلی این است که اگر حزب الله در لبنان حضور نداشت شما نه به لبنان سفر می کردی و نه لبنان را به رسمیت می شناختی و نه حتی وقتت را در لبنان تلف می کردی. پمپئو ادعا کرد حزب الله با فرستادن جوانان لبنانی و مسلح کرد آنها به تسلیحات ایرانی باعث کشته شدن آنها می شود. مشکل پمپئو با ما این است که حزب الله بخشی از نیروهایی بود که در سوریه جنگیدند و توطئه آمریکا را ساقط کردند. اگر جوانان لبنانی به سوریه می رفتند و در کنار معارضان مسلح می جنگیدند و کشته می شدند، پمپئو هیچ اعتراضی نمی کرد.
بند دوازدهم: پمپئو گفت قاسم سلیمانی و سایر حامیان ایرانی حزب الله همچنان برای ناکارآمد ساختن نهادهای امنیتی قانونی لبنان تلاش می کنند و امنیت و سلامت مردم لبنان را در معرض خطر قرار می دهند. بیچاره حاج قاسمِ عزیز و برادر ما. بیچاره برادران ما در ایران. ایران و حاج قاسم سلیمانی کجا امنیت و آسایش مردم لبنان را نقض کرده اند؟ آقای پمپئو! ایران و حاج قاسم، دین بزرگی بر گردن ما دارند چرا که آنها ما را در جنگ با داعش برای محافظت از امنیت و آسایش ملت لبنان کمک کردند، همان داعشی که رئیس جمهورت اعتراف کرد دولت های پیشین آمریکا آن را ایجاد کردند. بله ، این ایران بود که به ما و سوریه و عراق در جنگ با داعش کمک کرد. بله، این حاج قاسم سلیمانی بود که به ما کمک کرد و در کنارمان ایستاد و تسلیحات ایرانی در اختیارمان قرار داد. ما با اسلحه ایرانی با همه گروه های تکفیری و تروریستی که شما ایجاد و حمایت کرده بودید، جنگیدیم و زمین خود را از رژیم اشغالگر صهیونیستی که از حمایت شما برخوردار بود، پس گرفتیم. پمپئو همچنین گفت تشخیص اینکه کدام کشور خواهان خیر لبنان است کار ساده ای است. منظور او این بود که آمریکا خواهان خیر لبنان است و ایران خواهان شر آن. آمریکا چگونه برای لبنان خیرخواهی کرده است؟ با حمایت ده ها ساله از اسرائیل و گروه های تکفیری یا اعمال تحریم ها و تهدید و ارعاب و یا کمک به اسرائیل برای جلوگیری از احقاق حقوق ما در آبهای بین المللی؟! آیا ایران که به ارتش لبنان پیشنهاد تحویل سلاح داد، خواستار سنگ اندازی در مسیر تامین امنیت لبنان است یا شما که از تحویل سلاح به ارتش لبنان خودداری می کنید و در عین حال بر ما منت می گذارید که به ارتش لبنان کمک کرده اید؟ کمک هایی که دارای ماهیت مشخص هستند و هیچ نقشی در بازدارندگی اسرائیل ندارند.
بند سیزدهم: پمپئو گفت حزب الله و ایران فرصت های برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را از بین می برند. مشکل اصلی آمریکا با ایران و حزب الله این است که این دو در مقابل معامله قرن و نابودی مسئله فلسطین ایستادند. ایران با قدرت در محافل بین المللی و در عرصه های سیاسی، اعتقادی، فکری، مالی، تحولات میدانی و کمک تسلیحاتی در کنار ملت فلسطین ایستاده است، این در حالی است که آمریکا برای خفه کردن ملت فلسطین تلاش می کند. قطع کمک ها به آنروا و بستن دفاتر سازمان آزادیبخش در واشنگتن و سایر اقدامات، همه و همه به خاطر به زانو درآوردن و تسلیم کردن ملت فلسطین است. ایران در کنار همان ملت فلسطینی ایستاده است که دولت ترامپ تلاش می کند آرمان و قضیه اش را نابود کند و آنان را به امضای معامله قرن مجبور کند تا از مسئله بازگشت آوارگان چشم پوشی و قدس را به عنوان پایتخت ابدی به اسرائیل تقدیم کنند و از سرزمین خود کوتاه بیایند. به همین مقدار کفایت می کنم چرا که اگر بخواهم این موضوع را ادامه دهم ساعت ها طول می کشد، ولی در کل من یک جمله درست و معتبر در کلام پمپئو ندیدم.
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه خاطرنشان کرد: وزیر خارجه آمریکا به لبنان سفر کرد تا مردم لبنان را در عرصه های رسانه ای و سیاسی علیه یکدیگر تحریک و آنان را دچار خوف و ارعاب کند. من گمان نمی کنم پمپئو در نشست های غیرعلنی تهدید کرده باشد که اسرائیل قصد راه انداختن جنگ علیه لبنان دارد. برخی ها در رسانه ها گفتند پمپئو تهدید کرده است اسرائیل آماده آغاز جنگ است و برخی ها گفتند او به اسرائیل ابلاغ کرده است که آغاز جنگ ممنوع. اما به هر حال عاملی که باعث می شود اسرائیل از جنگ علیه لبنان منصرف شود، حفظ اتحاد لبنان و معادله طلایی ارتش- ملت- مقاومت و قدرت مقابله مقاومت است. شما مشاهده کردید روز یکشنبه هنگامی که یک فروند موشک از نوار غزه که سال هاست در محاصره قرار دارد به شمال تل آویو اصابت کرد ، رژیم صهیونیستی چگونه دچار ترس و نگرانی شد، رژیمی که ساختار آن سست تر از خانه عنکبوت است. از این رو اسرائیل ما را تهدید نمی کند و اگر پمپئو نیز به اسرائیل گفته باشد حق آغاز جنگ علیه لبنان ندارد، باز برای ما اهمیتی ندارد. چیزی که اسرائیل را از به راه انداختن جنگ علیه لبنان منع می کند، خود لبنانی ها هستند. آمریکا حاضر است از هر اقدام اسرائیل چشم پوشی کند البته اگر به نفع خودش باشد.
دبیر کل حزب الله لبنان افزود: در اینجا لازم است از جناب میشل عون رئیس جمهور محترم و جناب نبیه بری ریاست محترم پارلمان به خاطر مواضع شان و اظهارات آنان در دیدار با وزیر خارجه شیطان بزرگ تشکر کنم. هر چند انتظار می رفت که ایشان چنین مواضعی اتخاذ کنند. همچنین از جناب وزیر خارجه به خاطر مواضعش تشکر می کنم. این اقدام جناب وزیر که در نشست خبری با پمپئو و با حضور رسانه ها و خبرنگاران همان سخنان رئیس جمهور و رئیس پارلمان را دوباره تکرار کرد، قابل تقدیر و دارای پیام های بسیار است. ما از دوستان و متحدان خود و همچنین کسانی که خواهان قدرت و حاکمیت لبنان هستند، توقع چنین مواضعی را داشتیم و دوباره از آنها تشکر می کنیم. همچنین باید از همه نیروهای سیاسی، شخصیت ها، اصحاب رسانه، نخبگان، جوانان و تمام کسانیکه به هر شکلی اظهارات پمپئو و سفر او به لبنان را محکوم و از حزب الله و مقاومت دفاع کردند تشکر کنم. از نیروها و جریان هایی نیز که انتظار نداشتیم نه به صورت علنی و نه در خفا از ما دفاع کنند، تشکر می کنیم. این نیروها و شخصیت های سیاسی با خواسته های تفرقه افکنانه و تحریک آمیز پمپئو همراهی نکردند و عاقلانه به واقعیت امور در لبنان نگاه کردند و مصلحت ملی لبنان را به تلاش تحریک آمیز آمریکا ترجیح دادند و این مسئله جای تشکر و تقدیر دارد.
دبیر کل حزب الله در پایان گفت: مردم لبنان، همه ما باید از تجربه های گذشته عبرت بگیریم. مصلحت لبنان و یا گروه های لبنانی برای آمریکا و به ویژه دولت کنونی آن اهمیت ندارد و تحولات مربوط به قدس و جولان گویای این مسئله است. توجه اصلی و نخست آمریکا به اسرائیل است. دل خوش کردن به آمریکا باعث زیان و ناامیدی است. مومن دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شود، ولی نیروهای سیاسی لبنانی که به آمریکا دل خوش کردند، دهها بار از یک سوراخ گزیده شدند. همه ما شاهد بودیم و هستیم آمریکا چگونه با متحدان و دوستانش تعامل و به آنها توهین و تحقیرشان می کند و آنها را می دوشد و از منابع مالی و درامدهای شان استفاده می کند و از موضع قدرت و تکبر با آنها سخن می گوید، چنانکه با حکام سعودی و بسیاری از کشورهای جهان سخن می گوید. آمریکا میان متحدان خود فتنه انگیزی می کند تا از یکی پول بگیرد و به دیگری سلاح بفروشد. قلب آمریکا مطلقا برای هیچ یک از لبنانی ها نمی تپد و هیچ یک از لبنانی ها برای آمریکا اهمیتی ندارند. اسرائیل برای آمریکا حائز اهمیت است، نه به خاطر اینکه اسرائیل متحد آمریکاست بلکه به خاطر اینکه اسرائیل خودِ آمریکاست. ممکن است کسانی بگویند اسرائیل مخلص آمریکاست اما در واقع آمریکا مخلص خودش است. اسرائیل بخشی از آمریکا و بخشی از طرح آمریکاست. اسرائیل بخشی از هیمنه و استکبار آمریکاست. اسرائیل یک پایگاه نظامی استکباری آمریکایی در منطقه ماست. از این رو ما مردم لبنان در واکنش به سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به لبنان باید از آرامش و امنیت داخلی و همزیستی مسالمت آمیز محافظت و اختلافات خود را برطرف و تا جایی که امکان دارد آرامش داخلی را حفظ و برای تشکیل دولت قوی و عادل تلاش کنیم، دولتی که قادر باشد منافع مردم لبنان را تأمین کند و زندگی باعزت را برای همه خانواده های لبنانی فراهم سازد و از منابع طبیعی خود استفاده کند. همچنین نباید نه به شیاطین بزرگ و نه به شیاطین کوچک اجازه دهیم در میان ما فتنه انگیزی و ما را گرفتار جنگ و فتنه داخلی کنند. حزب الله پس از کسب این تجربه، بیشتر از گذشته به انتخاب و مسیر خود ایمان پیدا کرده است و بیشتر از گذشته به حفظ آرامش داخلی و همزیستی مسالمت آمیز و حمایت از دولت، نهادهای دولتی، ارتش، نیروهای امنیتی، وحدت ملی و همکاری بین لبنانی ها با وجود اختلافات و تفاوت دیدگاه ها در مورد تحولات منطقه ای، پایبند است. حزب الله بیشتر از گذشته حافظ ثبات، امنیت، ثبات و شکوفایی لبنان خواهد بود و از همه روابط و دوستی های خود برای خدمت به منافع لبنان و نه علیه منافع آن استفاده خواهد کرد. بسیاری ها انتظار داشتند سفر وزیر خارجه آمریکا به لبنان، سرآغاز مرحله خطرناکی در لبنان باشد اما من معتقد مردم لبنان با دریافت نمره بسیار عالی از این مرحله عبور کردند و این مهم، فقط به برکت آگاهی، حکمت و شجاعت مسئولان لبنان و نیروهای سیاسی آن حاصل شد. ما با مسئله تحریم ها تا زمانی که فقط علیه حزب الله باشد مقابله خواهیم کرد و تا زمانی که فقط ما مورد ستم واقع شویم با آن مقابله و امور خود را تدبیر خواهیم کرد تا همچنان قوی و مقاوم باقی بمانیم و به یاری خداوند متعال همچنان قوی و مقاوم باقی خواهیم ماند. اما زمانی که بحث ستم به کشور و عموم مردم لبنان در میان باشد باید به اتخاذ موضعی دیگر فکر کنیم.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ارتش اوکراین 40 درصد کمبود سرباز دارد