بارندگی در آذربایجان شرقی؛ اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه تا خسارت های جزیی


بارندگی در آذربایجان شرقی؛ اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه تا خسارت های جزیی

تبریز - ایرنا - بارش باران در آذربایجان شرقی و سیل و آبگرفتگی ناشی از آن در روزهای اخیر، با وجود اتخاد تمهیدات پیشگیرانه، وقوع خساراتی از قبیل تخریب پنج واحد مسکونی در یکی از مناطق حاشیه نشین تبریز تا بسته شدن راه ارتباطی چهار روستا و شکسته شدن تعدادی پل در آنها را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، انباشت تجربه ناشی از وقوع سیل ویرانگر سه سال پیش در آذربایجان شرقی که به کشته شدن 39 نفر و تخریب دهها واحد مسکونی شهری و روستایی منجر شد، زمینه ساز اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از سوی ستاد مدیریت بحران استان برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه خسارت جانی تا به امروز شده است.
این در حالی است که ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی بر اساس پیش بینی های هواشناسی از نخستین روزهای سال جدید شمسی برای مواجهه با هر گونه حادثه غیرمترقبه از قبیل جاری شدن سیل، آبگرفتگی، سر ریز شدن سد و ریزش کوه در آماده باش کامل بوده است.
با این وجود، بارش متناوب برف و باران در مناطق مختلف آذربایجان شرقی، وقوع حوادثی همچون ریزش کوه در مسیر دسترسی به سد قلعه چای عجب شیر، سرریز شدن یک سد در بستان آباد، تخریب پنج واحد مسکونی غیرمقاوم در منطقه حاشیه نشین «بهشتی» تبریز و ریزش سقف یک خانه در شهر بستان آباد را به دنبال داشت.
پس از وقوع این حوادث و با وجود اقدام شهرداری تبریز در لایروبی و پاکسازی مسیل های شمال این کلان شهر، ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی با هماهنگی آموزش و پرورش استان نسبت به آماده سازی تعدادی از فضاهای آموزشی برای اسکان ساکنان مناطق حاشیه نشین تبریز در صورت وقوع هر گونه خادثه غیرمترقبه احتمالی اقدام کرد.
بارش سیل آسای باران همچنین موجب آبگرفتگی برخی از مناطق شهر بناب در 105 کیلومتری جنوب تبریز شد.
فرماندار تبریز گفت: با توجه به احتمال بروز سیل در تبریز، محل اسکان اضطراری برای ساکنان حاشیه نشین شهر به ویژه محله شهید بهشتی که در معرض خطر هستند، فراهم شده است.
بهروز مهدوی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس هماهنگی با آموزش و پرورش، به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، شهروندان در معرض سیل به ویژه در محله شهید بهشتی تا 13 فروردین در مدارس منطقه اسکان داده می‌شوند.
وی اظهار داشت: ساکنان مناطق حاشیه نشین این شهر که احساس می کنند خانه های آن ها دارای مقاومت چندانی نیست، می توانند با اسکان در این مکان ها یا رفتن به خانه های اقوام خود از بروز خسارت جانی ناشی از بارش های اخیر جلوگیری کنند.
فرماندار تبریز گفت: خانه های مناطق حاشیه نشین تبریز به علت اینکه با مصالح کم دوام ساخته شده است در معرض خطر بوده و امکان خدمات رسانی در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و آتش سوزی برای ساکنان آن ها غیرممکن یا به سختی مقدور است.
مهدوی با بیان اینکه در آینده نزدیک براساس توافق اولیه خانه های محله شهید بهشتی تبریز تملک و تخلیه خواهد شد، ادامه داد: خانه های این محله با بی توجهی به قوانین و ضوابط شهرسازی ساخته شده است.
وی یادآوری کرد: این منطقه از لحاظ توپوگرافی به شکل کاسه بوده و دیوار خانه های واقع در آن به کوه چسبیده شده و در اثر بارش ها مصالح کم دوام به کار رفته در آن ها مقاومت خود را از دست داده و در معرض خطر ریزش قرار دارند.
فرماندار تبریز با بیان اینکه در اثر بارندگی های اخیر 5 خانه در این منطقه تخریب شده، ولی خسارت جانی در پی نداشته است، گفت: حدود 70 تا 80 خانه نیز در این محله در معرض خطر بوده و به تمامی خانه های واقع در این محله اخطار کتبی مبنی بر اینکه خانه های آن ها برای اسکان مناسب نیست و باید آن ها را تخلیه کنند، داده شده است.
مهدوی افزود: براساس آمار تاکنون ساکنان حدود 15 تا 20 خانه در این محله محل سکونت خود را ترک کرده و در مدارس اسکان یافته اند و جا برای ساکنان حدود 70 تا 80 خانه در مدارس وجود دارد.
وی با اشاره به اقدام های فرمانداری و دستگاه های خدمات رسان برای جلوگیری از بروز سیل و آسیب های جانی و مالی به شهروندان، گفت: چند کیلومتر از بستر رودخانه های دایمی تبریز از وجود ویلاهای غیرمجاز آزاد سازی شده و این روند برای مشخص شدن حریم و بستر رودخانه ها ادامه خواهد داشت.
فرماندار تبریز یادآوری کرد: در زمان کنونی چندین دستگاه بولدوزر در مسیر رودخانه هربی به سمت پارک موزه دفاع مقدس تبریز مشغول بازگشایی بستر رودخانه از نخاله است تا در صورت بروز سیل مانعی در حرکت آب در مسیر خود ایجاد نشود.
مهدوی با اشاره به ضرورت وجود نخاله گاه در شهرهای حومه تبریز و سایر شهرهای استان، ادامه داد: دستگاه های متولی باید از ریختن نخاله به بستر رودخانه ها جلوگیری کنند.
در همین حال فرماندار بستان آباد نیز از سرریز شدن سد جوقان در این شهرستان خبرداد و گفت: در پی بارش های اخیر و با توجه به پرشدن مخزن سه میلیون مترمکعبی آن، دریچه اصلی سد در راستای کاهش آسیب های احتمالی و همچنین کمک به احیا دریاچه ارومیه باز شد.
سید علی موسوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روزانه 70 هزار متر مکعب آب وارد این سد می شود افزود: در حال حاضر به همین میزان آب از این سد رها سازی می شود.
وی به دو سد وحدت در روستای کردکندی و سد الخلج در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت این سد ها به ترتیب 13.5 و پنج میلیون مترمکعب است و به احتمال زیاد در روزهای آینده سرریز شوند.
موسوی حسینی با بیان اینکه سد وحدت نیز در حوضه آبریز دریاچه اورمیه قرار گرفته افزود: برنامه ریزی شده با سر ریز آب این سد دریچه اصلی آن نیز برای رها سازی آب به سمت دریاچه اورمیه باز شود.
رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای عجب شیر نیز اعلام کرد: در پی بارش باران و ریزش کوه، محور قلعه چای حوالی سد در این شهرستان مسدود شد.
رضا سالاری فر اظهار داشت:6 دستگاه ماشین آلات راهداری برای بازگشایی مسیر اعزام شدند.
وی خاطرنشان کرد: خطر ریزش کوه در محورهای کوهستانی شهرستان وجود دارد از این رو ضروری است مسافران و روستاییان در روزهای بارانی از تردد در این مسیرها خودداری کرده و در این مکان ها اتراق نکنند.
سالاری فر گفت: همچنین ریزش سنگ راه روستای آلمالو از توابع این شهرستان را مسدود کرد و اکیپی از راهداری برای مسیرگشایی به این ناحیه اعزام شد.
مسئول هماهنگی برف روبی راه های آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد: راه ارتباطی 4 روستای شهرستان هشترود در پی بارش باران و جاری شدن سیل بسته شد.
غلامرضا رسول زاده عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این روستاها شامل ینگجه، آغجه رود، بیگ کندی و بایقره رود است و سیل علاوه بر راه های این روستاها سه دستگاه پل 2 متری واقع در مسیر روستاها را تخریب و خسارت مالی به آن ها وارد کرده است.
وی با بیان اینکه جاری شدن سیل در این روستاها خسارت جانی نداشته است، یادآوری کرد: هم اکنون گروه های راهداری مشغول ترمیم پل ها و راه ارتباطی این روستاها و بازگشایی آن ها هستند و برای رفت و آمد خودروها مسیر عبور موقت ایجاد شده است.
مسئول هماهنگی برف روبی راه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بارش در مناطق مختلف استان ادامه دارد، اظهار داشت: در سایر راه های روستایی استان وضعیت بحرانی نیست و گزارشی از جاری شدن سیل در سایر شهرهای استان نیامده است.
رسول زاده ادامه داد: هم اکنون تمامی راه های اصلی و فرعی استان و آزاد راه تبریز - زنجان باز است، ولی به علت بارش باران لغزنده بوده و رفت و آمد در آن ها با احتیاط و سرعت مطمئن انجام می شود.
وی گفت: گروه های راهداری به صورت شبانه روزی در محورهای استان در آماده باش بوده و در صورت بروز حوادث احتمالی در اسرع وقت آماده خدمت رسانی به مسافران هستند.
در همین حال فرماندار شهرستان هشترود از تخریب 9 خانه در روستای داغ سرسکند از توابع بخش نظر کهریز خبر داد.
امین امینیان گفت: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل همچنین 2 راس دام سنگین و 15 راس دام سبک تلف شدند.
وی افزود: از ساعات اولیه وقوع سیل در روستای مذکور، تیم های امداد و نجات هلال احمر هشترود در محل حاضر شدند و حادثه دیدگان در مسجد روستای مذکور اسکان یافتند.
براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی روز دوشنبه فعالیت سامانه بارشی موجب بارش شدید باران و رگبار، مه گرفتگی، کاهش دید افقی، آبگرفتگی، غرش آذرخش و در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف می شود.
آذربایجان شرقی دارای 235 کیلومتر آزاد راه، 453 کیلومتر بزرگراه، 922 کیلومتر راه اصلی، 2 هزار و 75 کیلومتر راه فرعی و 10 هزار و 441 کیلومتر راه روستایی است.
8023/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟