١٠کیلومتر بازگشایی در حریم رودخانه‌های طرقبه و شاندیز


١٠کیلومتر بازگشایی در حریم رودخانه‌های طرقبه و شاندیز

عملیات ضربتی برای آزادسازی مسیل‌ها انجام شد


شهرآرا آنلاین - علیرضا ظهیری - سال‌های سال بارندگی‌های کم در سطح استان و به‌ویژه شهر مشهد و اطراف آن سبب شد بسیاری از مردم در خیالشان هم نگنجد که روزی ممکن است سیل بیاید. همین مسئله و البته در دوره‌ای کوتاهی دستگاه‌های ناظر سبب شدند بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها فضایی برای ساخت‌وساز‌های منازل، باغ‌ها، ویلاها و رستوران‌ها باشد. برخی از مردم در طول این سال‌ها حریم رودخانه را آن‌قدر کوچک کردند که از یک رودخانه تنها یک جوی باقی مانده بود. این مسئله باعث شد مسئولان به‌یک‌باره به این فکر بیفتند که درصورت بروز یک سیل، جان و مال بسیاری از انسان‌ها به خطر خواهد افتاد و از همین‌رو اقدامات متعددی در نقاط مختلف استان برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها صورت گرفت؛ این آزادسازی برخی اوقات با آرامش و گاهی با تنش همراه بود.

ابتدای سال‌٩٨، آنچه همه از آن ترس داشتند رخ داد و بارندگی‌های فراوان این روزها سبب شد دلهره خطرسیل را همه داشته باشند. همان‌گونه‌که در بسیاری از نقاط کشور سیل آمد، این احتمال در استان خراسان‌رضوی و شهر مشهد هم به‌شدت حس شد. در این شرایط بحرانی، یکی از اقدام‌های مهم مسئولان ذی‌ربط، بازگشایی و آزادسازی حریم رودخانه‌ها از موانع مختلف بود.

دستگاه‌های مختلف استان طی روزهای اخیر در مناطقی از‌جمله طرقبه، شاندیز، زرکش و سیاسک، اقدام به بازگشایی حریم رودخانه‌ها کردند تا در‌صورت بروز سیل، در مشهد اتفاقی تلخ مشابه آنچه در برخی نقاط کشور روی داد، رخ ندهد.

هماهنگی بین‌دستگاهی برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها

سرپرست دادسرای ویژه شهرسازی مشهد با بیان اینکه عملیات آزادسازی حریم رودخانه‌های طرقبه و شاندیز چند روزی است که شروع شده، می‌گوید: به‌عنوان نماینده دادستان استان در شورای حفظ حقوق بیت‌المال، هماهنگی‌های لازم را برای انجام عملیات آزادسازی بستر رودخانه‌های طرقبه و شاندیز، انجام داده‌ام و کارهای اجرایی و احکام مربوط‌به آن در‌اختیار مسئولان ذ‌ی‌ربط و دادستان شهرستان طرقبه و شاندیز است.

قاضی مهدی حقدادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: بخش‌هایی از بستر رودخانه تصرف و حتی برای برخی از آن‌ها مجوزهایی صادر شده بود که کاری خلاف قانون است. درباره این موارد، دستورات رفع تصرف‌ ازسوی مسئول قضایی در منطقه صادر شده است.

عملیات ضربتی درراستای پیشگیری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نیز با اشاره‌به اجرای عملیات ضربتی به‌منظور پیشگیری از وقوع اتفاقات تلخ، می‌گوید: با‌توجه‌به بارندگی فراوان ابتدای سال و بارندگی‌های پس‌از این، اجرای عملیاتی برای آزادسازی بستر رودخانه‌های طرقبه و شاندیز در دستور کار قرار گرفته است.

محمد علایی در گفت‌وگو با شهرآرا می‌افزاید: در‌این‌راستا عملیات بازگشایی، لای‌روبی و آزادسازی بستر و حریم رودخانه زشک-‌شاندیز و رودخانه جاغرق-‌طرقبه انجام شده است که در طول این دو مسیر همه پل‌هایی که غیر‌مهندسی ساخته شده و مانع‌از عبور ایمن سیلاب بودند، با حکم دادستانی تخریب شدند؛ حتی تخت‌های رستوران‌هایی که در حریم این رودخانه‌ها به‌صورت غیر‌مجاز جانمایی شده بود، جمع‌آوری شد.

آزادسازی بستر رودخانه‌ها؛ اولویت اقدامات

علایی با بیان اینکه آزادسازی کامل حریم و بستر رودخانه به‌ویژه در مناطق طرقبه و شاندیز اولویت اقدامات در سال٩٨ است، ادامه می‌دهد: درمجموع در عملیات ضربتی اخیر ۵کیلومتر از رودخانه طرقبه و ۵کیلومتر از رودخانه شاندیز بازگشایی و از موانع پاک‌سازی شده است؛ اقدامات دیگری هم نظیر ترمیم جاده از‌سوی شرکت آب منطقه‌ای انجام گرفته است.همچنین تا پایان هفته جاری عملیات بازگشایی مسیل‌ها ادامه خواهد داشت.

او می‌افزاید: شرکت آب منطقه‌ای با همراهی ارگان‌های مربوط، عملیات بازگشایی کال زرکش و کال سیاسک را که از سرچشمه‌های کشف‌رود است، در دستور‌کار دارد. این دو منطقه از مناطق آسیب‌پذیر محسوب می‌شود. تاکنون نزدیک به ۴.۵‌کیلومتر از کال زرکش بازگشایی شده و اقدامات بازگشایی برای کال سیاسک هم در‌حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی بیان می‌کند: اقدامات انجام‌شده در شهرستان مشهد در دیگر شهرهای استان نیز در‌حال انجام است.وی تعرض به حریم رودخانه را تصرف در بیت‌المال برمی‌شمارد و می‌گوید: بستر رودخانه متعلق‌به عموم است و تصرف به این بستر علاوه‌بر مشکل شرعی آن، مشکلات دیگری هم به‌همراه می‌آورد. با تصرف در بستر رودخانه مسیر سیلاب کوچک می‌شود و در‌صورت بروز سیل، حریم رودخانه جواب‌گوی حجم ورودی سیلاب نخواهد بود؛ این مسئله سبب می‌شود سیلاب به تأسیسات منطقه و منازل مردم آسیب‌هایی جدی وارد کند؛ از‌همین‌رو شرکت آب منطقه‌ای مطالعات مهندسی رودخانه‌های استان را انجام داده و اولویت کاری ما در سال جاری، مهندسی و آزادسازی حریم رودخانه‌هاست.

آزادسازی‌های کشف‌رود خیالمان را راحت کرد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی درباره آخرین اقدامات انجام‌شده در حوزه کشف‌رود می‌گوید: تاکنون ٨٠‌کیلومتر از حریم کشف‌رود آزاد شده است و اگر این آزادسازی در گذشته اتفاق نیفتاده بود، امروز مشکلات فراوانی در منطقه رخ می‌داد، اما خوشبختانه با این آزادسازی‌ها در کشف‌رود، شاهد بودیم علی‌رغم ورود آب زیاد به کشف‌رود از‌طریق سیل و باز‌کردن خروجی بند گلستان، اتفاقی در این محدوده رخ نداد.

حسین علی‌میرزایی با تأکید بر اینکه «مشکل اصلی امروز ما کشف‌رود نیست، بلکه سرچشمه‌های کشف‌رود است»، تصریح می‌کند: خوشبختانه مسیر کال پاوا که یکی از سرچشمه‌های کشف‌رود است، به طول ٨کیلومتر بازگشایی شده است و در حال حاضر اقدامات برای بازگشایی دو سرشاخه دیگر این رود به نام‌های زرکش و سیاسک درحال انجام است.او ادامه می‌دهد: چند‌روزی است که عملیات بازگشایی این دو سرشاخه و کال در‌حال انجام است و با‌توجه‌به طرح ضربتی بازگشایی این دو مسیل، اقدامات در برخی روزها تا پاسی از شب هم ادامه دارد.

علی‌میرزایی می‌گوید: در منطقه زرکش تاکنون ۴.۵‌کیلومتر از مسیر بازگشایی شده است و احکام قضایی در‌این‌باره وجود دارد؛ همکاری مردم هم در این‌زمینه شایسته قدردانی است و عملیات بازگشایی کال سیاسک هم در‌حال اجراست. امیدواریم با این اقدامات، در سیل احتمالی آینده، مردم گرفتار مشکل نشوند.

اعتبارات آزادسازی کال زرکش تأمین شد

او ادامه می‌دهد: علاوه‌بر‌این طرح ضربتی، مبلغ ٨.۵‌میلیارد‌تومان اعتبار برای آزادسازی حریم کال زرکش تأمین شده و مبلغ ۶‌میلیارد و ٨٠٠‌میلیون‌تومان نیز از‌سوی شهرداری برای این مسئله اختصاص یافته است.

﷯معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی درباره آخرین وضعیت آزادسازی حریم کشف‌رود نیز بیان می‌کند: در بالادست کشف‌رود و در منطقه شاهنامه، قسمتی وجود دارد که باید آزاد شود و در پایین‌دست هم بعد‌از چرمشهر تا بعد‌از بند شوریچه اقدامات آزادسازی باید صورت گیرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جشنواره زوجهای جوان پدافند هوایی ارتش در مشهد پایان یافت