رئیس‌جمهور پیشین اکوادور: آسانژ در آمریکا عادلانه محاکمه نخواهد شد


رئیس‌جمهور پیشین اکوادور: آسانژ در آمریکا عادلانه محاکمه نخواهد شد

رافائل کوره آ در مصاحبه با فرانس 24 گفت هیچ شانسی برای محاکمه عادلانه آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس در آمریکا وجود نداشته و این خطر وجود دارد که او به اعدام محکوم شود.

رئیس‌جمهور پیشین اکوادور: آسانژ در آمریکا عادلانه محاکمه نخواهد شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، جولیان آسانژ تا روز پنجشنبه در سفارت اکوادور در انگلیس پناهنده بود. وی ۷ سال در این سفارتخانه اقامت داشت. اما پلیس انگلیس روز پنجشنبه آسانژ را بازداشت کرد.

مقامات اکوادوری پناهندگی دیپلماتیک بنیانگذار ویکی‌لیکس را لغو کردند. وی در دوران ریاست جمهوری رافائل کوره آ، رئیس‌جمهور پیشین اکوادور پناهندگی دیپلماتیک دریافت کرده بود. فرانس ۲۴ در گفتگویی مستقیم در این خصوص با رافائل کوره آ در بروکسل گفتگو کرد.

مجری از کوره آ پرسید: چه چیزی باعث شد که به جولیان آسانژ پناهندگی دیپلماتیک اعطا شود؟

کوره آ پاسخ داد: من از این بی عدالتی خشمگین و عصبانی هستیم. هیچ شانسی برای محاکمه عادلانه آسانژ در آمریکا وجود ندارد. این خطر وجود دارد که وی به اعدام محکوم شود. به همین دلیل در چهارچوب قوانین حقوق بشری به جولیان آسانژ پناهندگی داده شد. مجری گفت: در حال حاضر دادگستری آمریکا استرداد آسانژ به دلیل سرقت اطلاعات را خواستار شده است. حکم مجازات برای چنین اتهامی پنج سال حبس است و نه اعدام.

کوره آ در پاسخ گفت: وی بار‌ها تهدید به مرگ شده است. جنگ سالاران آمریکایی می‌خواهند وی را در چارچوب قوانینی که مجازات اعدام در آن وجود دارد، محاکمه کنند. از این رو می‌توان گفت که زندگی آسانژ در خطر است.

مجری پرسید: آیا شما هم مثل نیلس ملزر Nils Melzer گزارشگر سازمان ملل در خصوص شکنجه بر این باورید که آسانژ عادلانه محاکمه نخواهد شد؟

رئیس‌جمهور سابق اکوادور پاسخ داد: جولیان آسانژ در رسانه‌های آمریکایی تحت کنترل تندروها، پیش از محاکمه محکوم شده است. وی اسناد و مدارک محرمانه دولتی را منتشر کرده است. هر کشوری اطلاعات سری دارد و این طبیعی است. اما جولیان آسانژ عامل افشای این اطلاعات نبوده است. نیویورک تایمز، ال پائیس و گاردین این اخبار را منتشر کرده اند. چرا آن‌ها محاکمه و مثل جولیان آسانژ سرکوب نمی‌شوند؟ حقیقت این است که محاکمه آسانژ و برخورد با وی یک قدرت نمایی است.

مجری گفت: شما به رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که به انتشار و تحلیل اخبار منتشر شده در ویکی‌لیکس مبادرت کرده اند اشاره کردید.

کوره آ پاسخ داد: بله. آن‌ها اطلاعاتی را از نظامی آمریکایی چلسی منینگ به دست آورده بودند. جولیان آسانژ نیز اطلاعاتی در دست داشت و این اطلاعات را در اختیار روزنامه‌ها قرار داد. اما این اطلاعات توسط نیویورک تایمز، ال پائیس و گاردین منتشر شده اند. پس اگر این اخبار توسط این روزنامه‌ها منتشر شده اند، آن‌ها باید محاکمه شوند. اما هیچ حرفی از محاکمه آن‌ها در میان نیست. به نظر من همه این‌ها بازی‌های حکومتی است.

مجری گفت: لنین مورنو جانشین شما در کاخ ریاست جمهوری اکوادور بر این باور است که جولیان آسانژ بار‌ها کنوانسیون‌های بین المللی و پروتکل‌های همزیستی مسالمت آمیز را نقض کرده است. شما با این اظهارات مخالف هستید؟

کوره آ در پاسخ گفت: ببینید، اگر این حرف‌ها درست باشد، که نیست، وی (برای تحویل آسانژ) به دنبال بهانه است. برای این که ویکی‌لیکس در خصوص فساد مالی که رئیس‌جمهور اکوادور در آن دست داشته، به افشاگری مهمی دست زد. این مدارک انکار ناپذیر هستند. این مدارک علیه خانواده مورنو رئیس‌جمهور اکوادور هستند.

مجری گفت: بله. شما به مسئله پولشویی اشاره می‌کنید. به نظر شما تحویل آسانژ یک انتقام گیری یا حرکتی برای ساکت کردن وی بوده است؟

کوره آ پاسخ داد: بله. ویکی‌لیکس چند روز قبل (از تحویل آسانژ) این اسناد را منتشر کرد.

مجری گفت: به گفته مقامات اکوادوری آسانژ تجهیزات ممنوعه وارد سفارتخانه کرده است، کار دروبین‌های امنیتی را مختل کرده و به مدارک آرشیوی داخل سفارت دستبرد زده است. آیا همه این‌ها برای اخراج کسی که به وی پناهندگی داده شده و به سیستم‌های امنیتی نفوذ کرده و به چنین اقداماتی دست زده، کافی نیست؟

کوره آ پاسخ داد: شما برای این حرف‌ها مدرکی دارید؟ این‌ها دروغ هستند. این‌ها دروغ‌هایی برای متقاعد کردن مردم و برای توجیه اقداماتی غیرقابل باور هستند. همه این‌ها اقداماتی هستند برای به خطر انداختن کسی که در پناهندگی اکوادور بود. این اقدام مایه سرشکستگی اکوادور است. برای توجیه تصمیم شان این دروغ‌ها را مطرح می‌کنند. شما مدرکی برای اثبات این اتهامات دارید؟

مجری گفت: این‌ها اظهارات مقامات اکوادوری هستند و قطعا من مدرکی برای اثبات آن در اختیار ندارم. من برای آگاهی افکار عمومی، نظر شما را در خصوص این اظهارات جویا شدم.

کوره آ گفت: آن‌ها دروغگو هستند. شما باید از آن‌ها مدرک و دلیل بخواهید. مدرکی وجود ندارد.

مجری گفت: جولیان آسانژ بین سال‌های دو هزار و دوازده و دو هزار و هجده در سفارت اکوادور در لندن اقامت داشت. کشور شما به گفته وزیر امور خارجه اکوادور برای تامین امنیت آسانژ شش میلیون دلار هزینه کرده است. آیا این رقم درست است؟

کوره آ در پاسخ گفت: محافظت از جان کسی که در خطر قرار دارد و هرگز به طور عادلانه محاکمه نخواهد شد، چقدر ارزش دارد؟ اکوادور یک کشور مستقل است و برای دفاع از ارزش‌ها و اصول بنیادین باید هزینه کند. این یک تجارت نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل قلب / عکس پس زمینه قلب