اعتراض بی‌خانمان‌های پاریس علیه کمک‌ میلیاردی به بازسازی نوتردام


اعتراض بی‌خانمان‌های پاریس علیه کمک‌ میلیاردی به بازسازی نوتردام

در کنار اعتراض بی خانمان ها برخی دیگر از منتقدان معتقدند: ثروتمندان با سوءاستفاده از آتش‌سوزی نوتردام در پوشش فعالیت نیکوکارانه مشغول پولشویی و فرار از مالیات هستند و قصد دارند از خود چهره قهرمان ملی و منجی بسازند.

به گزارش جام نیوز به نقل از یورونیوز، ده‌ها تن از بی‌خانمان‌های فرانسه پلاکارد بدست مقابل کلیسای سوخته نوتردام تجمع اعتراضی کردند تا بگویند در شرایطی که ۱ میلیارد دلار برای کمک به بازسازی کلیسای آتش گرفته نوتردام جمع‌آوری شده، چرا به آنها توجهی نمی شود.

به گزارش یورونیوز، در پلاکارد معترضان نوشته شده بود: « یک میلیارد دلار ظرف ۲۴ ساعت». آنها همچنین شعار می‌دادند «اگر نوتردام سقف می‌خواهد ما هم به سقف نیاز داریم.»

کلیسای نوتردام روز دوشنبه ۱۶ آوریل آتش گرفت و خاموش کردن آن تا بامداد سه‌شنبه ۱۷ آوریل طول کشید. در جریان خاموش کردن آتش حدود ۴۰۰ آتش‌نشان حضور داشتند.

بسیاری از فعالان شبکه های مجازی به ناتوانی شهردار پاریس در خاموش کردن آتش اعتراض کردند و آن را با خاموش کردن برج گرنفل لندن که به کشته شدن 77 شهروند انگلیسی انجامید، مقایسه کردند. در هر دوی این آتش سوزی ها خسارت های فراوانی وارد شد.

رسیدگی به وضعیت فقر در فرانسه

حدود ۵۰ تن از حامیان ایده مسکن اجتماعی در فرانسه با حضور در این تجمع خواستار رسیدگی دولت فرانسه به وضعیت فقر در این کشور شدند. آنها کار ثروتمندان را نمایشی توصیف و کمک میلیاردری شان را محکوم کردند.

پس از آتش‌سوزی اخیر در کلیسای نوتردام رقمی حدود ۱ میلیارد دلار برای بازسازی این کلیسا از سوی افراد و نهادهای مختلف جمع‌آوری شده است. این کمک‌ها به ویژه از سوی برخی ثروتمندان این کشور اعتراض‌هایی را تاکنون به دنبال داشته‌ است.

پلیس پاریس هم در حاشیه این مراسم اعتراضی حضور داشت اما از آنجا که تجمع کنندگان مطالبه خود را آرام برگزار کردند به پلیس برای سرکوب بهانه ای ندادند. پلیس فرانسه طی 23 هفته گذشته به دلیل سرکوب اعتراض های مردمی جلیقه زردها بارها از سوی کشورهای مختلف محکوم شده است.

مبلغ دقیق کمک مالی جمع‌آوری شده تا این لحظه مشخص نشده است زیرا برخی افراد کمک‌کننده مانند پادشاه مراکش، مبلغ کمک خود را فاش نکرده‌اند. اما مقام‌های رسمی فرانسه می‌گویند تاکنون بیش از یک میلیارد یورو به حساب ویژه صندوق بازسازی نوتردام ریخته شده است.

همزمان با ادامه واریز کمک‌های نقدی به این صندوق، اعتراض‌هایی هم در فرانسه و هم در سطح بین المللی علیه این ثروتمندان برپا شده است.

برخی دیگر از منتقدان هم معتقدند: ثروتمندان با سوءاستفاده از موقعیت آتش‌سوزی نوتردام در پوشش فعالیت نیکوکارانه مشغول پولشویی و فرار از مالیات هستند و قصد دارند از خود چهره قهرمان ملی و منجی بسازند.

فیلیپ مارتینز، رئیس بزرگ‌ترین تشکل سندیکایی فرانسه می‌گوید: «تصور کنید، ۱۰۰ میلیون، ۲۰۰ میلیون تنها با یک کلیک! این چیزی است که نابرابری در جامعه ما را نشان می‌دهد. اگر اینها می‌توانند ده‌ها میلیون به بازسازی نوتردام کمک کنند، پس حق ندارند به ما بگویند که دیگر پولی برای رفع نابرابری اجتماعی در کشور باقی نمانده.»

اولیویه پوریول، فیلسوف فرانسوی نیز با اشاره به کتاب‌های معروف ویکتور هوگو یعنی «گوژپشت نوتردام» و «بینوایان» در توییتر نوشت: «ویکتور هوگو قطعا از تمام نیکوکارانی که برای نجات نوتردام همت کردند تشکر کرده اما همزمان به آنها پیشنهاد می‌کند که برای بینوایان هم همین کار را بکنند.»

مطابق قانون فرانسه، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به کارهای فرهنگی پول بدهد، تا ۶۰ درصد از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد بود. بر پایه تصمیم تازه دولت، این میزان معافیت برای خیرینی که به بازسازی کلیسای نوتردام پاریس کمک کنند تا ۹۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

از سوی دیگر افزایش مالیات‌ها و فشار آن بر دوش اقشار متوسط و کم‌درآمد، موضوع اصلی اعتراض جلیقه‌زردها بوده است.

نمایش «کی زودتر و بیشتر پول می‌دهد» میلیاردرها به هیچ روی به مذاق معترضان مردمی جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» هم خوش نیامد. بسیاری از فرانسوی‌ها اکنون ۵ ماه (23 هفته) است شنبه هر هفته برای اعتراض به بی‌عدالتی و نابرابری به خیابان می‌آیند.

115

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا