از اصلاحیه آیین‌نامه انضباطی دانشجویان تا تاسیس دانشگاه D8 در ایران


از اصلاحیه آیین‌نامه انضباطی دانشجویان تا تاسیس دانشگاه D8 در ایران

وزارت علوم در هفته گذشته پیرامون اخباری مانند اصلاحیه آیین‌نامه انضباطی دانشجویان تا تاسیس دانشگاه D8 در کشور سپری شد.

از اصلاحیه آیین‌نامه انضباطی دانشجویان تا تاسیس دانشگاه D8 در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته پیرامون اخباری چون اصلاحیه آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، تاسیس دانشگاه D۸ در ایران، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ، آغاز سم‌زدایی در مناطق سیل‌زده، افزایش مبلغ وام ویژه دکتری در سال تحصیلی جدید، برگزار نشدن عتبات دانشجویی در ماه رمضان و اعزام ۴۰۴ هزار دانشجو از کشور‌های اسلامی سپری شد.

توضیحات وزیر علوم درباره اصلاحیه آیین‌نامه انضباطی دانشجویان

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم بین‌المللی آینده جهان اسلام تا افق ۱۴۱۴ در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران درباره آیین نامه جدید انضباطی دانشجویان اظهار کرد: این آیین نامه هنوز به تصویب نرسیده است و البته در موضوعات شخصی دانشجویان هم دخالت نمی‌کند.

وی ادامه داد: این آیین نامه قدیمی است و به پیشنهاد وزارت بهداشت تنها چند کلمه به آن اضافه شده است که آن‌ها هم به موضوعات تخلف دانشجویان در فضای مجازی توجهی ندارند.

غلامی درباره مفاد اصلی این آیین نامه بیان کرد: آیین نامه انضباطی به تخلفات دانشجویان در حوزه دانشگاهی توجه دارد و بر همین اساس دانشجویان نباید نگران رفتن به کمیته انضباطی و فعالیت خود در فضای مجازی باشند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: متاسفانه برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها با انجام مصاحبه بی موقع جو متشنجی را علیه این آیین نامه ایجاد کردند، در حالی که آیین نامه جدید هنوز به شورای عالی انقلاب فرهنگی نرفته و تنها یک جمله و سه کلمه به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: مصاحبه بی‌موقع یکی از همکاران ما سبب شد تا محتوا‌های بی‌مورد در آیین نامه ایجاد شود.

غلامی افزود: همانطور که گفتم قرار نیست وارد حریم شخصی دانشجویان شویم، در حقوق شهروندی هم این موضوع به صراحت ذکر شده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بستر فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی بستر‌های مناسبی برای گسترش میزان علم و دانش هستند و برگزاری کنفرانس‌هایی همانند کنفرانس امروز می‌تواند سبب افزایش تعاملات کشور‌های اسلامی شود.

تاسیس دانشگاه D۸ در ایران/ مهاجران کشور‌های اسلامی توانمندی علمی دارند

منصور غلامی وزیر علوم در مراسم بین‌المللی جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ اظهار کرد: آینده جهان اسلام و توجه به آنچه که باید تا ۱۴۱۴ محقق شود به نگاه منطقی نیاز دارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: توسعه جهان اسلام به اهمیت داشته‌ها و باید‌ها توجه دارد و مهم توجه به جمعیت قابل توجه کشور‌های اسلامی است.

وی با اشاره به نگاه اسلامی به تعلیم و تربیت گفت: توجه به نسل جوان در فرهنگ اسلامی بسیار بااهمیت است و سرمایه انسانی خوبی در کنار ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جوانان وجود دارد.

غلامی افزود: در کنار ظرفیت خوب انسانی منابع خوب طبیعی و پراکندگی جمعیت در کشور‌های اسلام خوب است و مهاجران کشور‌های اسلامی توانمندی علمی با خود دارند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره ظرفیت علمی ایران اظهار کرد: در حوزه علوم و تحقیقات و فناوری دستاورد‌های خوبی کسب کرده ایم و ایران کار‌های علمی شناخته شده‌ای انجام داده و نیروی انسانی ما ظرفیت توسعه یافتگی خوبی داشته است.

وی افزود: برای توسعه همه جانبه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی به نیروی انسانی جوان احتیاج داریم؛ نگاه اسلام به انسان با کرامت است و می‌گوید تمام انسان‌ها با یکدیگر مساوی هستند و توسعه علمی کشور‌ها باید برای تمام مردم باشد.

غلامی ادامه داد: هدف ما به اشتراک گذاشتن دستاورد‌های علمی با تمام کشور‌های اسلامی است و ارائه خدمات پژوهشی با دیگر کشور‌ها در برنامه ما قرار دارد و بخشی از این برنامه توسط وزارت علوم است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره دانشگاه D۸ بیان کرد: همکاری ما با کشور‌های D۸ منجر به تاسیس دانشگاهی شد و البته شعبات واحد‌های علمی تاسیس شده‌اند و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: آمادگی لازم در چارچوب قوانین مصور ایران برای مطالعات آینده پژوهی و علمی وجود دارد، البته آمادگی کامل برای انتقال تجربیات علمی در قالب پارک‌های علم و فناوری وجود دارد.

غلامی یادآوری کرد: توسعه پایدار در حوزه اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی بر یافته‌های علمی و دانشجویان و اساتید کشور استوار است و حتما در مسیر پیش رو محور اصلی ما توسعه همکاری‌های علنی بین کشور‌های مسلمان خواهد بود.

اولین واکنش رئیس دانشگاه آزاد به تغییرات آئین نامه انضباطی دانشجویان

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد درباره آیین نامه جدید انضباطی که برای دانشجویان صادر شده است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد به ۲ حیطه مهم توجه می‌کند یکی حوزه فضای مجازی که کاملا شخصی است و دیگری حوزه‌ گروهی و دانشگاهی که این موضوع دیگر شخصی نیست و به صورت جمعی اداره می‌شود.

وی درباره فضای مجازی و حریم شخصی دانشجویان بیان کرد: ما حق ورود به حوزه شخصی افراد را نداریم و نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم.

طهرانچی درباره فضای گروهی اظهار کرد: گاهی اوقات دانشجویان یک کلاس برنامه‌ای مشترک را در فضای مجازی تشکیل می‌دهند که این موضوع دیگر شخصی نیست و دانشگاه در آن دخالت می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه فناوری باید به حوزه آموزش وارد شود، اظهار کرد: ورود فناوری به دروس دانشگاه و محیط درسی لازم است و باید در کنار کلاس حقیقی کلاس مجازی هم برگزار شود.

وی ادامه داد: همکاری تعدادی از دانشجویان با یکدیگر از حوزه شخصی جداست و مجموعه دانشگاه هیچ کاری به صفحه شخصی دانشجویان در فضای مجازی ندارد.

طهرانچی با اشاره به کلاس درس عمومی و مجازی گفت: در جایی که استاد و سایر دانشجویان حضور دارند دیگر بحث شخصی معنایی ندارد زیرا گروهی خاص با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما حریم کلاس مجازی را مشروعیت بخشیده‌ایم و آن را قبول داریم و در این مورد قوانین انضباطی جاری و ساری است.

وی درباره پرتال شخصی دانشجویان گفت: دانشجویان می‌توانند در صفحات شخصی خود با هر چهره، کار یا وظیفه شخصی ظاهر شوند و شخصیت فردی مستقلی بیرون از دانشگاه داشته باشند، اما اگر زمانی هویت جمعی و کلاس درسی ایجاد شد حتی در فضای مجازی هم دانشجویان باید مطابق با قوانین انظباطی دانشگاه عمل کنند، زیرا فضای مجازی درسی جدا از فضای حقیقی نیست و مسئولان باید این ۲ حوزه را از یکدیگر جدا کنند.

آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری ۹۸/ بیش از ۱۰۰ هزار نفر انتخاب رشته کرده اند

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار کرد: مهلت انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز آزمون ورودی نیمه‌متمرکز دوره دکتری سال ۹۸ پس از دوره دوره تمدید فردا یکشنبه تمام می‌شود.

وی ادامه داد: هریک از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند پس از مطالعه کامل دفترچه راهنما حداکثر ۵۰ کدرشته محل را انتخاب کنند.

توکلی درباره آمار داوطلبانی که کار انتخاب رشته را انجام داده‌اند بیان کرد: تا ساعت ۸ صبح امروز از میان ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ داوطلب مجاز تعداد ۱۰۰ هزار و ۱۶۴ داوطلب یا به عبارتی دیگر ۶۶/۵ درصد کار انتخاب رشته خود را انجام داده‌اند.

مشاور عالی سازمان سنجش تصریح کرد: داوطلبانی که قصد ویرایش انتخاب رشته خود را دارند می‌توانند با مطالعه دقیق اطلاعیه‌ها نسبت به ویرایش کد رشته محل‌ها اقدام کنند.

آغاز سم‌زدایی در مناطق سیل‌زده/ بررسی علمی سیل بند‌ها به منظور مهار آب در خوزستان

حجت‌الاسلام و المسلمین فرج‌الله براتی رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد خوزستان اظهار کرد: با توجه به بالا آمدن سطح آب در شادگان، خدمات رسانی به مردم این منطقه و روستا‌های مجاور با شدت بیشتری در حال انجام است و این قرارگاه در تمام محور‌ها به خدمت رسانی خود ادامه می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین براتی گفت: با حضور میدانی اعضای تیم قرارگاه جهادی، تهیه کیسه، بیل و رول‌های پلاستیکی، سیل بند‌ها در تمامی روستا‌های سیل زده و ورودی شهرستان شادگان ترمیم و تقویت شدند.

وی توزیع غذای گرم و بسته‌های بهداشتی در بین مردم و حضور تیم پزشکی این قرارگاه به همراه آمبولانس و امکانات مورد نیاز و ضروری برای کمک به مردم سیل زده را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این قرارگاه اعلام کرد.

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد خوزستان ادامه داد: حضور تیم مشاوره، روانشناسی و مددکاری دانشگاه آزاد خوزستان در مدارس منطقه سیل زده شعیبیه، استقرار ۶۰ نفر نیرو و در ۲ شیفت ۳۰ نفره با هدف پخت، ارسال و توزیع روزانه حدود ۱۵ هزار غذا در وعده‌های صبحانه، نهار و شام با محوریت واحد دانشگاهی شوشتر به بخش سیل‌زده شعیبیه، اعزام گروه دامپزشکی متشکل از پنج استاد و ۱۰ دانشجوی دکترای دامپزشکی جهت واکسیناسیون و انجام کار‌های درمانی و پیشگیری از بیماری‌های دامی به روستا‌ها از دیگر اقدامات در حال انجام در شعیبیه شوشتر است.

وی در ادامه گفت: کار سم‌زدایی با هدف جلوگیری از ورود مار و عقرب در مناطق سیل‌زده در چند روستا با محوریت دانشگاه آزاد واحد شوشتر شروع و بعد از فروکش کردن کامل سیل، کار بازسازی و ترمیم قسمت‌های آسیب دیده مناطق سیل زده نیز آغاز خواهد شد.

رئیس قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد خوزستان ادامه داد: استادان گروه نقشه‌برداری این قرارگاه از ابتدای وقوع سیل در بخش شعیبیه، در مناطقی که انفجار با هدف مهار آب صورت گرفت، در حال مطالعه و بررسی سیل بند‌ها هستند و به این منظور نقشه‌ها و مشخصاتی در حال آماده شدن است تا سیل‌بند‌ها با اصول و مشخصات فنی ایجاد، ترمیم و بازسازی شوند.

احتمال افزایش مبلغ وام ویژه دکتری در سال تحصیلی جدید

ناصر مطیعی سرپرست صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: وام ویژه دکتری در سنوات مجاز تحصیل دانشجویی بر اساس تصمیم هیئت امنا پرداخت می‌شود؛ معمولا اقدامات برای تغییر در پرداخت و مبلغ وام‌ها متناسب با سال تحصیلی جدید تنظیم می‌شود و برای وام دکتری سال تحصیلی جدید که از مهرماه تا شهریور ماه شروع خواهد شد، در زمان مذکور تصمیماتی خواهیم گرفت.

سرپرست صندوق رفاه دانشجویان بیان کرد: اعتقاد داریم باید به دانشجویان دکتری کمک شود تا با آرامش بیشتر و دغدغه کمتر به فعالیت‌های آموزش و پژوهشی بپردازند؛ تصمیمات درباره وام ویژه دکتری باید در چارچوب صندوق رفاه و با تصویب هیئت امنا باشد، پس از آن تصمیم خواهیم گرفت که وام چه ویژگی‌های داشته باشد؛ وقتی بودجه تحصیلی صندوق به تصویب هیئت امنا رسید می‌توان نتیجه نهایی را اعلام کرد.

مطیعی افزود: پرداخت وام‌های دانشجویی استمرار پیدا می‌کند و تلاش می‌کنیم که نحوه پرداخت‌ها بهتر شود؛ باید گفت وام ویژه دکتری شرایط متاهلی و مجردی ندارد و این شرایط نسبت به گذشته تغییر نکرد، اما افزایش ۱۰۰ هزار تومان پیش بینی شده که بحث شرایط کیفی علمی دانشجویان نیز در آن مطرح است.

وی یاد‌آوری کرد: برخی از وام‌ها ممکن است شرایط دریافت متفاوتی داشته باشند که با شروع سال تحصیلی جدید تصمیمات در این موارد اتخاذ می‌شود؛ قطعا در تلاش هستیم تا بتوانیم هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی وضعیت دانشجویان را ارتقا دهیم.

عتبات دانشجویی در ماه رمضان برگزار نمی‌شود/ زمان نام نویسی دوره جدید عتبات اعلام خواهد شد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان درباره سفر‌های عتبات ویژه ماه رمضان، اظهار کرد: با توجه به شروع امتحانات دانشجویان در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای برای اعزام نداریم اما به طور عادی افراد می‌توانند از طریق سازمان حج و زیارت اقدام به سفر کنند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد: برای سفر به عتبات در دوره بعدی برنامه‌هایی داریم که در آینده زمان نام نویسی و شرایط آن را اعلام خواهیم کرد؛ به طور کلی ستاد در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای برای اعزام دانشجویان به عتبات ندارد.

اعزام ۴۰۴ هزار دانشجو از کشور‌های اسلامی/ مرزی برای انتقال علم و فناوری در اسلام وجود ندارد

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین نشست هیئت‌های امنای دانشگاه D۸ اظهار کرد: سازمان همکاری اقتصادی D۸ متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه با جمعیتی حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون نفر و نیروی کار ۴۰۰ میلیونی ظرفیت بزرگی در جهان پرچالش هستند.
وی ادامه داد: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان سازمان‌های بین‌المللی گامی مهم و کلیدی به حساب می‌آید.
غلامی با بیان اینکه بیش از یک دهه قبل از ترسیم نقشه راه گروه D۸ این موضوع به تصویب اعضا رسید، اظهار کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران تأسیس یک دانشگاه بین‌المللی به عنوان گامی مهم در راه تحقق نقشه راه پیشنهاد شد و در بند هفت بخش ۱۰ این نقشه راه لزوم تقویت همکاری‌های علوم و فناوری با هدف نهادینه کردن همکاری‌ها از طریق تأسیس مراکز تحقیقاتی میسر شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با تأسیس این دانشگاه در ایران گام مهمی در راه محقق کردن نقشه راه گروه D۸ برداشته شده است و نیاز به همکاری تمام کشور‌های عضو دارد.
وی درباره هدف این نشست، گفت: هدف ما ارتقای سطح همکاری علمی کشور‌های اسلامی از طریق تبادل دانشجو و همکاری دانشگاهی است.
غلامی تصریح کرد: به جرأت می‌گویم که تمام اعضای گروه D۸ از توانمندی و ظرفیت‌های بی‌شمار علمی برخوردار هستند و تجمع این توانمندی‌ها می‌تواند جهان اسلام را مقتدر کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دانشجویان ایرانی، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از چهار میلیون دانشجوی دانشگاهی که یک میلیون آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و ۳۹ پارک علم و فناوری نظامی مستحکم را در میان دانشگاه‌های سراسر جهان ایجاد کرده است.
وی افزود: گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد هشت کشور عضو D۸ با اعزام ۴۰۴ هزار دانشجوی خارجی جزو کشور‌های اصلی اعزام کننده دانشجو هستند که البته در حال حاضر تعداد آن‌ها بیشتر شده است و باید کاری کنیم تا تحصیل دانشجویان مسلمان در سراسر جهان بیشتر شود.
غلامی بیان کرد: تلاش کشور‌های عضو، نیرو‌های انسانی توانمند و خاص جامعه علمی، گردش آزاد علم و فناوری و گشودن در‌های علمی است و بر این باوریم که در جهان اسلامی مرزی برای انتقال دانش و نوآوری وجود ندارد، زیرا این علم متعلق به تمام افراد کره زمین است.
انتهای پیام/

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

منابع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن