افشای نقش وزیر ورزش در قرارداد یک میلیون دلاری شفر! / سلطانی فر غرامت 15میلیاردتومانی را از جیب می‌دهد؟ / نقش نظارتی مجلس چه شد؛ دستگاه‌های حسابرسی کجایند؟


افشای نقش وزیر ورزش در قرارداد یک میلیون دلاری شفر! / سلطانی فر غرامت 15میلیاردتومانی را از جیب می‌دهد؟ / نقش نظارتی مجلس چه شد؛ دستگاه‌های حسابرسی کجایند؟

پس از اینکه معاون سابق استقلال، دخالت شخص وزیر را دلیل امضای چنین قراردادی با شفر عنوان کرد، معاون جدید هم به حرف آمد و از اعطای حق 10 درصدی پیرمرد آلمانی از درآمد آسیایی باشگاه پرده برداشت! یک ترکمنچای واقعی که با پرونده دو بازیکن کنار گذاشته شده آبی‌ها در نیم فصل یعنی الحاجی گرو و نویمایر جالب‌تر هم می‌شود. مسئول این حراج ذخایر ارزی کشور در...

اخراج ناشیانه و حاشیه ساز وینفرد شفر آلمانی از سرمربیگری استقلال آن هم در فاصله سه هفته تا پایان لیگ هجدهم و در حالی که تنها سه بازی آسان تر آبی ها مانده بود، و توافقی هم برای فسخ قرارداد فصل آتی پیرمرد انجام نشده بود، حالا به بحرانی جدی برای این باشگاه و مدیرانش تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ مدیرعامل باشگاه استقلال که پایه تغییر نسنجیده سرمربی تیم را روی دوش هواداران استقلال و فشار و نارضایتی آنها گذاشته است، طی چند روز اخیر از ادعای صفر کردن غرامت این فسخ یکطرفه عقب نشینی کرده و به طور واضحی برای تامین این هزینه نجومی به پیکر نحیف استقلال در موضع ضعف قرار گرفته است. نخستین گزینه طبق معمول ارجاع کاستی ها و ضعف ها به مدیران گذشته است که در دستگاه های دولتی، سابقه ای طولانی دارد.

افشای نقش وزیر ورزش در قرارداد یک میلیون دلاری شفر! / سلطانی فر غرامت 15میلیاردتومانی را از جیب می‌دهد؟ / نقش نظارتی مجلس چه شد؛ دستگاه‌های حسابرسی کجایند؟

جالب آنجاست که فتحی و معاونش، پس از یک سال کار کردن با شفر و تعریف و تمجید متوالی مدیرعامل از او، تازه سراغ رقم قرارداد این ژرمن سیاستمدار رفته اند و هیأت مدیره جدید نیز پس از چند ماه، یادش آمده است که مبلغ قرارداد سرمربی خارجی شان چند صفر دارد؟ هیأت مدیره ای که با مصاحبه های به شدت عوامگرا، بیشتر در پی جلب رضایت مقطعی سکوها و کانال های هواداری است و هر یک از اعضایش با به کار بردن واژه هایی بزرگتر، سعی در اثبات سابقه عشق و علاقه خود به پیراهن آبی دارند و هنوز از این مرحله عبور نکرده اند.

جالب اینجاست که مدیرعامل فعلی استقلال، چند روز بعد از دو پیروزی پیاپی استقلال مقابل الهلال و سپاهان با لحنی فاتحانه خطاب به هواداران گفته بود که نگران رفتن شفر نباشند چون قرارداد او تا پایان فصل بعد قطعی است! این چرخش عجیب ، یقینا دلیلی فنی ندارد و نمی شود یک مربی را به فاصله یک هفته از اوج، به ذلت اخراج کشید.

برادر یکی از همین اعضا هم خیلی اتفاقی بعد از عزل سرمربی آلمانی، به کادر فنی جدید اضافه می شود و یکراست سمت دستیار اول را تصاحب می کند. به هر حال وقتی پسر وینفرد شفر بدون مدرک لازم با استقلال قرارداد امضا کرده، چرا نباید اقوام درجه اول خودی ها که حداقل، مدرک مربیگری دارند روی نیمکت ننشینند؟

متهم زبان باز کرد و پای وزیر ورزش هم گیر شد

از آنجا که هیچ گاه ماه پشت ابر نمی ماند، سرانجام شب گذشته، معاون ورزشی سابق و سفارشی باشگاه استقلال ـ که از اقوام امیرخادم معاون پیشین وزیر ورزش است ـ به حرف آمد و صحبت‌های جالبی را در خصوص قرارداد وینفرد شفر و بازیکنان خارجی مطرح کرد. افشاگری کم سابقه ای از دخالت شخص سلطانی فر در قرارداد مربی باشگاه دولتی که همین هفته گذشته سعی شده بود با یک بیانیه از سوی مازیار ناظمی مسئول روابط عمومی وزارتخانه پیشاپیش تکذیب شود. حالا درمی یابیم شاید اگر این مربی آلمانی در استقلال نتیجه می‌گرفت، هیچ‌گاه این موضوعات رسانه‌ای نمی‌شد و هواداران متوجه شرایط عجیب و حیرت آور قرارداد شفر از محل بیت المال نمی‌شدند.

بیشتر بخوانید

وینفرد شفر کیست؟ در مورد تیم استقلال تهران بیشتر بدانید

پندار توفیقی، معاون سابق باشگاه استقلال در صحبت‌های دیشب خود در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد قرارداد شفر به گونه‌ای تنظیم شده بود که پس از نیم فصل حضورش در این تیم و در صورت کسب سهمیه آسیا به طور خودکار با مبلغ ۶۰۰هزاردلار تمدید شود، اما با دخالت وزیر ورزش و جوانان این بند از قرارداد سرمربی آلمانی حذف شد و به همین دلیل قرارداد ۶۰۰ هزار دلاری به یک میلیون دلار (به همراه دستیاران) افزایش پیدا کرد!

افشای نقش وزیر ورزش در قرارداد یک میلیون دلاری شفر! / سلطانی فر غرامت 15میلیاردتومانی را از جیب می‌دهد؟ / نقش نظارتی مجلس چه شد؛ دستگاه‌های حسابرسی کجایند؟

بنابراین و بر اساس اعترافات صریح مسئول رسمی وقت باشگاه استقلال، به وضوح می توان وزیر ورزش را نفر نخست در ماجرای قرارداد نجومی شفر مقصر قلمداد کرد. توفیقی این روزها دیگر در فوتبال نیست و بعد از دو سال جنجالی و ثبت پرونده های عجیب و غریبی همچون قرارداد مامه تیام و جپاروف و ... و شهرت گرفتن با لقب «توفیقی تایم» به خاطر قراردادهای نیمه شبانه با بازیکنان اغلب فاقد کیفیت ـ طبق شنیده ها ـ حالا در یکی از مجموعه های شرکت ایرانول حکم گرفته است تا خدماتش را آنجا تداوم بخشد!

جنگ معاونان سابق و فعلی روی آنتن با چاشنی افشای امتیازات عجیب

پس از ادعاهای روشن توفیقی، علی خطیر معاون ورزشی فعلی باشگاه استقلال به حرف آمد و اعلام کرد که قرارداد شفر یک میلیون دلار برای خودش است و هیچ بندی در خصوص دستیاران او در قرارداد وجود ندارد تا نخستین ضربه را به تیم مدیران سابق وارد کند. افشاگری تازه خطیر علیه قبلی ها البته همینجا تمام نشد، بلکه او فاش کرد: ۱۰درصد از درآمد باشگاه استقلال از AFC هم برای این مربی آلمانی خواهد بود و هیچ گونه بند فسخی هم به سود باشگاه استقلال وجود ندارد! این اطلاعات تکان دهنده از قرارداد یکطرفه استقلالی ها با شفر، باز هم ادامه داشت.

در ادامه صحبت‌هایی در خصوص بازیکنان خارجی و قرارداد ۳۴۴هزار دلاری الحاجی گرو و ۴۵۰ هزاردلاری نیومایر مطرح و به حق رشد امید نورافکن و موضوعات این چنینی هم اشاره شد که خود پرونده ای قطور از حیف و میل سرمایه این ملت با ندانم کاری مدیرانی است که گویا هیچ نظارتی بالای سر خود نمی دیدند و گویا هنوز هم نمی بینند!

افشای نقش وزیر ورزش در قرارداد یک میلیون دلاری شفر! / سلطانی فر غرامت 15میلیاردتومانی را از جیب می‌دهد؟ / نقش نظارتی مجلس چه شد؛ دستگاه‌های حسابرسی کجایند؟

مجلس کجاست و دقیقا چه زمانی نظارت می کند؟

برای تبدیل سازمان تربیت بدنی وقت به وزارتخانه ورزش و جوانان، مهمترین دلیل نمایندگان، پاسخگو کردن مجموعه ورزش و البته سازمان ملی جوانان سابق بود. حالا پرسش اینجاست که آیا واقعا مجلسی ها به این هدف خود رسیده اند؟ آیا مجلسی که راه هرگونه کمک و بودجه دولتی به استقلال و پرسپولیس را بسته است، نظارتی روی اعداد و ارقام درآمد و هزینه این دو تیم دولتی دارد؟ اگر مجلس قدرت نظارت کافی دارد امروز باید پاسخ این پرسش اساسی را بدهد که چگونه یک مربی درجه دو یا سه اروپایی که سال‌های آخر مربیگری خود را پشت سر می گذارند، چنین قرارداد هنگفتی به استقلال تحمیل کرده است؟ پوئن های عجیب و غریب به این پیرمرد به چه دلیلی اعطا شد؟ تکلیف پرداخت یک میلیون و اندی هزار دلار قرارداد فصل آینده او چه خواهد شد و آیا کابوس ژوره پرتغالی بار دیگر در راه است؟ چه کسی یقه مدیرعامل استقلال را می گیرد که چگونه در این اوضاع وخیم اقتصادی، چوب حراج به ذخایر ارزی کشور زده و چطور می خواهد این خسارت را تأمین و پرداخت کند؟

مسئولان یکی پس از دیگری آزمایش و خطا می کنند و تحت هر شرایطی با محکوم کردن قبلی ها، سعی در تبرئه خود دارد و تنها حسرت هواداران است که بیشتر خواهد شد. به نظر می رسد، مشکل استقلال دقیقا همینجاست و تا مدیریت باشگاه به درستی اصلاح نشده و افراد موجه گام به میدان اجرا نگذارند، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

نویسنده: مجید کوهستانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا