احتکار خانگی رهاورد خیمه شب بازی دلالان در بازار


احتکار خانگی رهاورد خیمه شب بازی دلالان در بازار

سمنان- ایرنا- حرص و طمع خرید و کنش های غیرمتعارف و هیجانی مردم برای خرید اقلام غذایی و کالاهای ضروری، رهاورد خیمه شب بازی دلالان با تزریق ترس کاذب از قحطی در بازار کشور است.

به گزارش ایرنا، فشارهای اقتصادی آمریکا در ماه های گذشته بار دیگر پای کاسبان تحریم را به بازار کشور باز کرد و سودجویان با برآشفته نشان دادن شرایط اقتصادی کشور و سوء استفاده از اعتماد عمومی به خود تحریمی گسترده دست می زنند.
واژه «احتکار خانگی» در پاییز 97 بعد از افزایش قیمت ارز و دلار در بازار و نشر گزارش های متعدد از تمایل نداشتن عده ای سودجو و اصناف از عرضه کالاها در بازار آغاز شد و اگر تمرکزی به بازار عرضه و تقاضای کالا در بازار ایران داشته باشیم در می یابیم ایجاد شوک های روانی از قحطی کالا در ماه های گذشته ترفند دلالان برای فروش بیشتر کالا با قیمت های حبابی و غیرواقعی در روزهای خاص از سال است.
دلالان اقلام غذایی با بررسی دقیق بازار برای ملتهب کردن اقتصاد برای سود بیشتر برنامه دارند و با شناسایی کالاهای مورد نیاز برای آیین های خاص سال و آگاهی از ظرفیت های بازار، با هدف سود بیشتر در وهله اول به خرید قابل توجه کالا، احتکار و ممنوعیت فروش، شوک روانی و تزریق ترس کاذب از نایاب شدن کالا و افزایش قیمت کالا در بازار اقدام می کنند.
هجوم مردم از همه جا بی خبر به فروشگاه ها برای خرید کالاهای مورد نظرشان که دلالان در شبکه ها و کانال های اجتماعی از کمیاب شدن آنها خبر می دهند، به معنی سوء استفاده از اعتماد و آرامش حاکم بر بازار عرضه و تقاضا است.
اقدام یکباره برای خرید کالا از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد که با نظارت های دقیق و کنترل نامحسوس از سوی دستگاه های اجرایی مربوط، همراه نشدن مردم و جلوگیری از خرید هیجانی می توان دست دلالان را از بازار آرام کشور کوتاه کرد.
همراه شدن با دلالان و خرید هیجانی کالا، دودی است که تنها به چشم جامعه می رود و سود کلانی را به جیب سودجویان سرازیر می کند.
افزایش تقاضا برای احتکار خانگی کالا سبب شد تا جو حاکم بر بازار ملتهب و اقلامی مانند پوشک بچه، دستمال کاغذی، گوشت قرمز، تُن ماهی، ماکارونی و شکر در مقاطع مختلف اخیر علاوه بر نایاب شدن قیمت ‌های عجیبی را به ثبت برساند.

** تاثیر پذیری دلالان از واکنش های مردم
دانش آموخته رشته جامعه شناسی در مقطع دکتری گفت: دلالان برای سود بیشتر از واکنش ها و نوع برخورد مردم با یک رویداد زودگذر و مقطعی تاثیر می پذیرند و برای کسب درآمد نامتعارف بیشتر با دقت بر نقاط ضعف حاکم بر بازار به ایجاد جو روانی دست می زنند.
فرشاد قاسمی شاهرودی افزود: از سوی دیگر بعد از افزایش قیمت ارز، خرید برخی اقلام به دلیل شوک های اقتصادی طبیعی به نظر می رسد اما قحطی یا تلقین قحطی مستمر در ماه های گذشته نشان از تزریق باور اشتباه برای سرکیسه کردن مردم دارد.
وی اضافه کرد: همراه شدن مردم با دلالان به یقین نشان از عملیاتی شدن تمام برنامه های سودجویان برای کسب درآمد بیشتر است.
قاسمی شاهرودی تصریح کرد: اگر دلالان دست از دسیسه چینی برای سود بیشتر بردارند، بازار ایران با وجود تحریم ها آرام است، اما احتکار کنندگان کالا با تزریق حس بی اعتمادی از صداقت مردم سوء استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: در این وادی شناساسی و برخورد با اصنافی که تخلف های آشکار و پنهان می کنند ضروری است و با نظارت های دقیق و برخورد قانونی می توان دست دلالان را از بدنه بازار کوتاه کرد.
دانش آموخته رشته جامعه شناسی در مقطع دکتری گفت: آسیب شناسی برای جلوگیری از اقدام دلالان و جلوگیری از هجوم مصرف کنندگان برای خرید کالاهای خاص باید انجام شود و با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مستمر مردم را از شرایط آرام حاکم بر بازار مطلع کرد.

** خرید بیش از حد نیاز و همراه شدن با سودجویان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: خرید بیش از نیاز کالا در بازار و احتکار خانگی به معنای همراه شدن مردم با دلالان و سودجویان است.
سید حسن میر عماد اضافه کرد: با وجود اطلاع رسانی های گسترده و توزیع منظم برخی اقلام اساسی برای عرضه مانند گوشت و مرغ اما شاهد ایجاد صف های طولانی و خرید بیش از حد نیاز هستیم.
وی خاطر نشان کرد: دلیل منطقی برای همراه شدن مردم با دلالان وجود ندارد و شهروندان باید با اعتماد به صحبت های مسئولان در تامین کالاهای اساسی به خرید های هیجانی دست نزنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با بیان اینکه انبار پشتیبانی کالا در استان از وضعیت خوبی برخوردار است، گفت: 60 تُن گوشت منجمد قرمز، یک هزار و 500 تُن ذرت ، 400 تُن جو ، سه هزار تُن کنجاله سویا و 550 تُن گوشت منجمد مرغ در این استان موجود است.
میرعماد ادامه داد: همچنین در ماه مبارک رمضان بیش از 210 تُن شکر با قیمت تصویب شده 34 هزار و 500 ریال در بازار استان به فروش می رسد.
وی تصریح کرد: مدیریت توزیع با توجه به نیاز واقعی بازار در حال انجام است و اگر مردم از خرید های هیجانی اجتناب کنند علاوه بر کاهش قیمت اقلام مصرفی شاهد کوتاه شدن دست سودجویان خواهیم بود.

** بالا رفتن تب احتکار کالا با جولان دلالان
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان گفت: تب احتکار کالا با جولان دلالان و همراه شدن مردم با خرید های هیجانی فروکش نمی کند.
مریم عرب افزود: در مقاطع مختلف از سال با وجود ثبات قیمت تنها به واسطه شوک های روانی شاهد عرضه و تقاضا هستیم و با همراهی دستگاه های انتظامی و قضائی این سودجویی ها در بازار کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزی های اصولی و مدیریت اقلام موجود در نوروز 98 بسیاری از کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ ، روغن و شکر در بازار استان سمنان به فروش رفت.
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان ادامه داد: مردم با رفتارهای اشتباه خود و با وجود فراوانی کالا باعث التهاب در بازار می شوند که خرید هیجانی اقشار از تاثیرپذیری از گزارش های اشتباه عده ای سودجو نشات می گیرد.
عرب تصریح کرد: اکنون روند توزیع شکر، روغن، گوشت قرمز، مرغ منجمد، خرما و انواع شوینده با برنامه ریزی در بازار سمنان در جریان است و با احتساب جمعیت و میزان مصرف حتی بیش از نیاز مردم، کالاهای مذکور در قفسه فروشگاه های استان وجود دارد.
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان گفت: جو روانی کمیاب شدن ماکارونی و خرما در روزهای گذشته باز هم به دلیل تزریق شوک هایی است که دلالان در بازار ایجاد می کنند و مردم به این رویکردهای اشتباه سودجویان توجه نداشته باشند.

** تلقین قحطی زمینه ساز احتکار خانگی
دانش آموخته مقطع دکتری رشته روان شناسی عمومی گفت: تلقین قحطی و انتشار خبرهای نا امید کننده از شرایط حاکم بر کشور در خرید های هیجانی مردم تاثیرگذار است.
اسماعیل مهدوی افزود: نوسان قیمت دلار در ماه های گذشته و افزایش قیمت کالاهایی که به واسطه نرخ ارز افزایش یافت مردم را نگران کرده و این امر در نهایت به افزایش بی اعتمادی ها در جامعه منجر می شود.
وی اضافه کرد: دلالان با آگاهی از شرایط حاکم بر جامعه و با اجرای طرح از پیش طراحی شده و در آیین و مناسبت های خاص به ایجاد جو روانی برای افزایش قیمت اقلام مورد نیاز اقدام می کنند که این رفتار سودجویان از رفتار سهل انگارانه و متاثر از شایعات برخی شهروندان نشات می گیرد.
مهدوی ادامه داد: از اساس در کشور مردم به شایعه بسیار اهمیت می دهند و دلالان با نشان دادن چهره غیرواقعی جامعه مردم را خریدهای هیجانی و احتکار خانگی برای کسب درآمد بیشتر ترغیب می کنند.
دانش آموخته مقطع دکتری رشته روان شناسی عمومی گفت: مردم برای مواجهه با این پدیده های شوم نیازمند آموزش هستند و اگر رویه های مهم رفتاری در این بخش اصلاح شود، تاثیرگذاری دلالان در بازار بسیار کاهش خواهد یافت.

** آشفتگی بازار با رفتارهای هیجانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: رفتارهای هیجانی مصرف کننده در آشفتگی بازار عرضه و تقاضا تاثیرگذار است و باید اطلاع رسانی دقیق و صحیحی از وضعیت حاکم بر بازار به مردم مخابره شود.
بهروز اسودی ادامه داد: رفتارهای هیجانی برای بازار کشور که با مشکلات اقتصادی متعدد دست و پنج نرم می کنند، سم مهلک است و با برخورد قضایی و انتظامی با دلالان و افرادی که شوک در بازار ایجاد می کند، باید جلوی این تشنج ها را گرفت.
وی اضافه کرد: براساس آمار برنامه تامین کالا اساسی با جدیت تمام در بازار سمنان دنبال می شود و مردم به شایعه ها درباره احتمال قحطی کالا توجه نکنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تصریح کرد: نظارت های بسیار خوبی در سال گذشته با وجود فشارهای اقتصادی بر بازار عرضه و تقاضا حاکم بود و با وجود افزایش چند درصدی قیمت اما در تامین کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود نداشت.
اسودی تصریح کرد: مدیریت منابع و کالا و از سوی دیگر افزایش اعتماد در بین مردم می تواند از شیوع پدیده شوم احتکار خانگی جلوگیری کند.
به گزارش ایرنا، راهبرد جنگ روانی تزلزل اعتماد به نفس و ناامیدی نسبت به آینده و یکی از مصادیق بارز آن شایعه پراکنی کمبود کالا با هدف ایجاد تقاضای کاذب در بازار و وادار کردن مردم به خرید مازاد بر نیاز واقعی است.
در این چارچوب نشر شایعات پیرامون کمبود و یا گرانی کالا در جامعه با این هدف صورت می گیرد که اکثر مردم دست به «احتکار خانگی» مایحتاج خود بزنند؛ رخدادی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در این شرایط نابسامان منجر به وخیم تر شدن شرایط و برهم خوردن تعادل بازار می شود.
7339/6103/7408


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟